تلفن : 73612-021

ضدعفونی و گندزایی استخر با پودر کلر

گندزایی استخر با پودر کلر، یکی از مهمترین مواد شیمیایی مورد استفاده در ضدعفونی آب، تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب های شهری است. این ترکیب شیمیایی به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و توانمندی در از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زای آب شناخته می‌شود.

علاوه بر این، در مناطقی که دچار بلایای طبیعی چون سیل شده‌اند و دسترسی به آب سالم محدود شده است، پودر کلر به عنوان یک راهکار مؤثر برای ضدعفونی آب به کار می‌رود. همچنین، در مراکز درمانی و بهداشتی، این ماده برای ضدعفونی سطوح، تجهیزات و ابزار پزشکی نیز به کار می‌رود.

با این حال، کاربرد رایج‌تر و شایع‌تر پودر کلر در تصفیه آب استخرهاست. به کمک خاصیت ضدعفونی کننده و توانمندی در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و جلبک‌ها، پودر کلر مسئول ایجاد شرایط بهداشتی و تمیزی در آب استخر می‌باشد. با اینکه قرص کلر همچنان در استفاده‌های مشابه به کار می‌رود، اما تفاوت‌های اساسی میان این دو وجود دارد که اغلب افراد نادیده می‌گیرند. این بازنویسی با هدف اطلاع‌رسانی دقیق و تخصصی در مورد کاربردها و تفاوت‌های موجود بین پودر کلر و قرص کلر انجام شده است.

گندزدایی استخر با پودر کلر روشی موثر تر و کارآمد تر از قرص کلر است. قیمت پودرکلر در مقابل قرص کلر برای استخر های عمومی و خصوصی بسیار به صرفه تر است.
گندزدایی استخر با پودر کلر روشی موثر تر و کارآمد تر از قرص کلر است. قیمت پودرکلر در مقابل قرص کلر برای استخر های عمومی و خصوصی بسیار به صرفه تر است.

علاوه بر این پودر کلر برای مناطقی که دچار بلایای طبیعی چون سیل شده‌اند . به آب سالم دسترسی ندارند نیز برای ضدعفونی کردن آب استفاده می‌شود. همچنین از پودر کلر در مراکز درمانی و بهداشتی برای ضدعفونی سطوح، تجیهزات و ابزار پزشکی نیز استفاده می‌شود.

با وجود تمامی این موارد اما رایج ترین کاربرد پودر کلر به عنوان ماده‌ای برای ضدعفونی آب استخر استخر است. استفاده درست از پودر کلر می‌تواند تمامی میکروارگانیسم های مضر و جلبک هارا از بین برده و باعث ضدعفونی و تمیزی آب استخر شود. هرچند که استفاده از قرص کلر شناخته شده تر است و اکثر افراد تصور می کنند که این دو مشابه یکدیگر هستند اما تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.

 

تفاوت قرص کلر و پودر کلر

درست است که کارکرد قرص کلر و پودر کلر هر دو ضدعفونی آب استخر است اما در برخی از ویژگی‌ها تفاوت های مهمی با هم دارند:

  1. شکل ظاهری: قرص کلر به شکل دایره ای و فرمی فشرده کلر و جامد است در حالی که پودر کلر گردهای کلر هستند.
  2.  سرعت انحلال: قرص کلر معمولا آرامتر در آب حل می‌شوند در حالی پودر کلر سرعت انحلال بالاتری دارد.
  3.  شیوه استفاده: برای استفاده از پودر کلر معمولا آن را در ظرف آبی حل به استخر اضافه می کنند در حالی قرص کلر را نباید مستقیم به آب اضافه کرده و لازم است از کلرزن شناوریا کلرزن خطی استفاده شود.
  4.  قمیت: عموما قیمت قرص کلر در بین عرضه کنندگان کمتر از پودر کلر است اما از آنجایی که قرص کلر به تجهیزات جانبی برای استفاده نیاز دارد بهای تمام شده کلی قرص کلر بیشتر از پودر کلر می‌شود.
مقایسه قرص کلر در مقابل پودر کلر برای گندزدایی استخر
مقایسه قرص کلر در مقابل پودر کلر برای گندزدایی استخر

با توجه به تمامی این موارد انتخاب بین قرص کلر و پودر کلر کاملا وابسته به نیازها و ترجیحات خاص شما است.

 

شیوه ضد عفونی و گندزایی استخر با پودر کلر

شیوه ضد عفونی و گندزایی استخر با پودر کلر به چه شکل انجام می شود:
1-قبل از افزودن هر گونه مواد شیمیایی به آب استخر لازم است ابتدا سطح کلر، PH و سایر پارامترهای مهم آب استخرها به وسیله کیت های سنجش مورد آزمایش قرار دهید.

سنجش دوره‌ای پارامترهای شیمیایی ازین جهت اهمیت دارد که به شما کمک می کند تا همواره از مقدار کلر آب استخر خود اطلاع داشته باشید و به موقع برای ضدعفونی آب استخر اقدام کنید.

2- در مرحله دوم بر اساس نتایج آزمایش و همچنین ابعاد استخر خود می‌توانید مقدار مورد نیاز پودر کلر خود را محاسبه نمایید. به طور کلی مقدار مناسب پودر کلر برای هر مترمکعب استخر 20 گرم است اما این عدد در شرایطی مانند:آب و هوا، تعداد شناگران، روباز یا سرپوشیده بودن استخر می‌تواند تغییر کند. معمولا دستورالعمل های لازم و دوز استاندارد را می‎توانید از کارشناسان پرسیده و یا اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی محصوب را مطالعه کنید.

3-برای استفاده از پودر کلر لازم و ضروری است که از وسایل ایمنی مناسب چون دستکش و عینک برای محافظت از پوست و پشم خود استفاده کنید.

4- درست است که می‌توان پودر کلر را مستقیم به آب استخر اضافه کرد و تجهیزات جانبی نیاز ندارد اما پیشنهاد می‌شود پیش از استفاده پودر کلر را در یک سطل آب حل کنید تا مانع از نشستن کلر غلیظ در سطح استخر و ایجاد آسیب احتمالی شوید.

5- پودر کلر را به آرامی  و به طور مساوی در سراسر استخر پخش کنید تا توزیع یکنواختی داشته باشد.

6- سیستم گردش آب استخر را برای پخش شدن درست و یکدست پودر کلر در تمام آب استخر روشن کنید. روشن کردن سیستم گردش آب همانند یک همزن بزرگ باعث حل شدن پودر کلر در تمام آب می‌شود.

7-معمولا بهترین زمان برای استفاده از پودر کلر آخر شب است پرا که بعد از اضافه کردن پودر نباید تا چند ساعت از استخر استفاده شود. همچنین لازم است بعد از گذشت پند ساعت مجدد سطح کلر آب استخر بررسی شود.

8- پس از بررسی مجدد اگر مقدار کلر آب هنوز در بازه 1 تا 3 ppm قرار نگرفته بود لازم است مجدد پودر کلر به آب اضافه شده و بعد از چند ساعت مجدد تست شود. اما اگر سطح کلر بیشتر از حد لازم شده بود هم میتوانید از کاهش دهنده کلر استفاده کرده،مقداری آب به استخر اضافه کنید تا رقیق شود یا منتظر شوید تا بر اثر تابش خورشید کلر به طور طبیعی کاهش پیدا کند.

9- هرگز فراموش نکنید که نگهداری استخر یک فرایند مداوم و نیازمند مراقبت است؛ که بسته به تعداد بار استفاده از استخر و شرایط محیطی باید استخر به صورت روزانه یا هفتگی بررسی و تنظیم شود.

10-مهم است همواره به یاد داشته باشید که کلر یک ماده شیمیایی بسیار قوی است و استفاده از آن نیازمند دقت بالا در رعایت غلظت های استاندارد است. همچنین نباید فراموش کنید که استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از پودر کلر می‌تواند منجر به آسیب به تجهیزات و استخر و مهمتر آسیب به سلامتی شناگران شود.

برای ضد عفونی و گندزایی استخر با پودر کلر لازم است همچنین بدانید که معمولا پودر کلر در 4 مدل تولید می‌شود:

انواع پودر کلر

1-پودر کلر بدون آنزیم

2-پودر کلر آنزیم دار

3-پودر کلر سدیم پروسس

  • پودر کلر بدون آنزیم عمدتا برای ضدعفونی کردن آب استخرهای شنا، جکوزی ها و … برای حذف موثر باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم های موجود در آب استفاده می‌شود. پودر کلر بدون آنزیم همچنین نقش موثری در از بین بردن جلبک و اکسید کردن آلاینده های آلی دارد.
  • پودر کلر آنزیم دار درست همانند پودر کلر بدون آنزیم برای تجزیه مواد آلی چون ضدآفتاب ها، روغن بدن، عرق و … به کار گرفته می‌شود با این تفاوت که آنزیم اضافه شده به آن تا حدودی در شفاف کردن آب استخر نیز موثر است. آنزیم های ترکیب شده با پودر کلر مولکول های بیولوژیکی هستند که نقش موثری در جلوگیری از تشکیل خطوط کف و کاهش فشار به سیستم فیلتراسیون استخر شود.

از پودرهای کلر آنزیم دار و بدون آنزیم می توان با شیوه ساخت خاصی در آزمایشگاه پودر کلر سدیم پروسس تولید کرد اما پودر کلر کلسیم  پروسس یا هیپوکلریت کلسیم فقط از پودرکلر بدون آنزیم تولید می‌شود.

  • فرمولاسیون خاص پودرکلر سدیم پروسس و کلسیم پروسس با بهره گیری از فرمولاسیون خاص موجب از بین رفتن میکروارگانیسم‌ها شده هم قابل استفاده در مصارف خانگی و هم صنعتی هستند. لازم به ذکر است که پودر کلر سدیم پروسس حلالیت بیشتری نسبت به پودر کلر کلسیم  پروسس دارد.

 

شیوه نگهداری پودر کلر

یکی از نکاتی که باعث حفظ کیفیت پودر کلر و افزایش کارایی آن می‌شود شیوه‌ی نگهداری آن است. مهم است که پودرکلر حتما در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب، دور از رطوبت و سایر مواد شیمیایی نگهداری شود. نگهداری نادرست از پودر کلر علاوه بر آنکه موجب کاهش بازدهی پودرکلر می‌شود، میتواند به تجهیزات استخر شما هم آسیب وارد کند.

درست است که استفاده از پودر کلر موجب ضدعفونی آب استخر می‌شود و اما در کنار مزایایی که دارد با معایبی نیز همراه است.

مزایا و معایب پودر کلر

مزایای پودر کلر 

  • ضدعفونی موثر: پودر کلر در کشتن باکتری ها، ویروس ها، جلبک ها و سایر میکروارگانیسم های موجود در آب بسیار موثر است و به حفظ کیفیت آب کمک می کند و از گسترش بیماری های قابل انتقال از طریق آب جلوگیری می کند.
  • عملکرد وسیع: پودر کلر به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده قادر به مقابله با طیف وسیعی از آلاینده ها است از همین رو کاربردهای مختلفی از ضد عفونی و گندزایی استخر گرفته تا تصفیه آب آشامیدنی دارد.
  • ماندگاری طولان: پودر کلر معمولاً زمانی که در جای خشک و خنک نگهداری شود، ماندگاری طولانی دارد. این امکان ذخیره سازی و استفاده آسان در مدت زمان طولانی را فراهم می کند.
  • سهولت استفاده: کار پودر کلر بسیار آسان است و به راحتی در آب حل می‌شود.
  • مقرون به صرفه: پودر کلر اغلب مقرون به صرفه تر از سایر اشکال کلر مانند کلر مایع یا گاز است.

معایب پودر کلر

  1. مشکلات تنفسی: استنشاق گاز کلر می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی، سوزش چشم و سرفه شود. همچنین قرارگرفتن طولانی در برابر گاز کلر می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری به سلامت انسان وارد کند.
  2. تحریک پوست و چشم: تماس مستقیم با پودر یا محلول کلر می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. در صورت بروز هرگونه تماس، شستشوی کامل با آب ضروری است.
  3. ماهیت خورنده: کلر برای بسیاری از مواد، از جمله فلزات خاص و تجهیزات استخر، خورنده است. با گذشت زمان، اگر به درستی استفاده نشود، می تواند به سطوح استخر، لوله کشی و تجهیزات آسیب برساند.
  4. آسیب به محیط زیست: کلر می‌تواند برای اکوسیستم‌های آبی و حیات وحش مضر باشد از همین رو استفاده بیش از حد یا دفع نادرست آب تصفیه‌شده با پودرکلر می‌تواند اثرات منفی زیست‌محیطی داشته باشد.

 

در انتها مهم است بدانید که کلر یک ماده شیمیایی قوی بوده و استفاده از آن باید با دقت انجام شده و غلظت های استاندارد آن رعایت شود. بنابراین مهم است که دستورالعمل های سازنده روی ظرف پودر کلر و همچنین توصیه های کارشناسان عرضه کننده آن را رعایت نمایید. همچنین پیشنهاد می‌شود در خصوص انتخاب نوع پودر کلر کاربردی برای استخر شما و همچنین مقدار مناسب آن حتما با کارشناسان مشورت نمایید و نکات ایمنی چون استفاده از ماسک، عینک، دستکش و … را حین استفاده از پودر کلر برای استخر خود رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله