تلفن : 73612-021

حذف آهن از آب استخر

اگر استخری دارید و متوجه تغییر رنگ یا لکه دار شدن مو، ناخن یا سایر اعضای بدن خود شدید، به احتمال زیاد به دلیل غلظت بالای آهن آب استخر است. آهن به طور طبیعی در آب وجود دارد و مشکلی ایجاد نمی کند اما خوردگی تجهیزات استخری که از فلز ساخته شده اند، آهن اضافی را به استخر شما اضافه می کند که بر کیفیت آب تأثیر می گذارد. خوردگی در طول زمان، و هنگامی که غلظت کلر افزایش و سطح pH کاهش می یابد رخ می دهد. گاهی ممکن است وقتی پس از چند روز، پمپ های استخر یا جکوزی خود را روشن می کنید، آب حاوی کلر که چندین روز در تجهیزات فلزی مثل مبدل مانده اند، با مقداری زنگار وارد استخر شود.

آهن اضافی در آب استخر کدر، قرمز، قهوه ای، سیاه، خاکستری یا سبز به نظر می رسد.

حذف آهن از آب استخر

 

دلیل دیگرتغییر رنگ آب استخر ،وجود رگه های آهنی در بستر زمین میباشد لذا در برخی از موارد آبی که برای پرکردن استخر مورد استفاده قرار گرفته است از چاه های دارای آهن تهیه شده است این موضوع به ویژه در برخی از مناطق شمالی کشور شایع میباشد. در ابتدا و در زمان پرکردن استخرهیچ تغییر رنگ خاصی درآب مشخص نیست و پس از پرشدن استخر ظاهر آب کاملا عادی میباشد.با اضافه کردن کلر جهت گندزدایی آب و یا سایر مواد اکسید کننده مانند ازن ، آهن موجود در آب به اکسید آهن تبدیل شده و آب استخر به سرعت تغییر رنگ پیدا میکند و در ابتدا این پرسش را برای کاربران استخر به وجود می آورد که اشتباهی در میزان مصرف کلر در استخر رخ داده است.و یا در برخی از مواد تصور میشود این میزان از زنگ آب به دلیل وجود تجهیزات فلزی مانند مبدل حرارتی در سیکل تصفیه استخر میباشد.

 

قبل از اینکه در مورد چگونگی حذف آهن/زنگ از آب استخر صحبت کنیم، مهم است که عواقب وجود آهن در آب را درک کنیم. چگونه آب با غلظت آهن بالا را تشخیص دهید؟ بیایید ابتدا درباره همه آنها بحث کنیم و سپس راه حلی سریع برای خلاص شدن از مشکل سطح بالای آهن در آب استخر ارائه کنیم.

آهن چگونه وارد آب استخر می شود؟

چهارمین فلز رایج در پوسته زمین آهن است. این فلز دارای درخشش نقره ای دوست داشتنی است، اما زمانی که در معرض آب و هوا قرار می گیرد بر اثر واکنش شیمیایی با اکسیژن اکسید شده و اصطلاً خورده می­شود. آهن معمولاً در آب پر کننده وجود دارد. اگر منبع چاه باشد، ممکن است شامل فلز آهن به شکل یونی آن باشد.

فلزات در لوله یا شبکه لوله کشی قبل از رسیدن آب به استخر هنگام تصفیه جمع آوری می شوند. این باعث خوردگی خطوط لوله و سایر تجهیزات استخر می شود که در طول زمان از آن عبور می کند.

چگونه آهن را شناسایی کنیم؟

چند علامت اصلی می تواند به تشخیص نفوذ آهن در استخر شما کمک کند.

اول، ممکن است بوی عجیبی را در داخل یا اطراف آب مشاهده کنید. در غلظت های بالا، ممکن است بوی فاضلاب یا تخم مرغ فاسد شود.

دوم، ممکن است متوجه لکه های زنگ زدگی، لجن و تغییر رنگ در قسمت های خاصی از استخر و تجهیزات لوله کشی خود شوید.

اگر استخر شما حاوی مقدار زیادی مس باشد، سبز به نظر می رسد. از سوی دیگر، اگر غلظت آهن آن بالا باشد، استخر شما قهوه ای زنگ زده به نظر می رسد.

البته به یاد داشته باشید که همیشه این اتفاق نمی افتد و آزمایش آب ممکن است نتیجه متفاوتی را نشان دهد. بنابراین، برای اطمینان از وجود آهن یا فلزات دیگر در آب، بهترین که آزمایش آب استخر است. می توانید نمونه ای از آب استخر خود را برای آزمایش آهن به فروشگاه استخر محلی ببرید.

نحوه حذف آهن از آب استخر

این روش 6 مرحله ای را دنبال کنید تا آهن را به طور کامل از آب استخر خود پاک کنید.

 

مرحله 1: وجود آهن را بررسی کنید

عوامل مختلفی می توانند دیواره استخر شما را لکه دار کنند یا مشکلات پوستی ایجاد کنند. برای اطمینان از اینکه واقعاً با آهن سر و کار دارید، ابتدا باید وجود آن را تأیید کنید. یک کیت تست آهن که مخصوص آب استخر طراحی شده است به شما اطلاع می دهد که آیا آهن منبع مشکلات استخر شما است یا خیر.

لک و کدر شدن معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که غلظت آهن به 2ppm برسد. خوشبختانه کیت تست به اندازه کافی حساس است تا این غلظت آهن در آب را شناسایی کند.

همچنین راه دیگر این است که از آب استخر خود نمونه برداری کرده و برای آزمایش به فروشگاه لوازم استخر محلی خود بفرستید. پس از آن، می توان با اطمینان گفت که آیا آهن مقصر است یا خیر.

 

مرحله 2: شک کلر به استخر وارد کنید

هنگامی که متوجه شدید که با آهن سر و کار دارید، باید به استخر شوک بزنید و سپس با استفاده از مواد شفاف کننده یا منعقد کننده برای کاهش تجمع آهن استفاده کنید. معمولا درمان شوک دو نوع است:

الف)      شوک مبتنی بر کلر

ب)        شوک غیر مبتنی بر کلر

از آنجایی که استخرها عموما با کلر گند زدایی می شوند، برای شوک معمولا از روش اول استفاده می شود اما شاید گاهی نیاز باشد از روش های شوک غیر مبتنی بر کلر استفاده کنید. اگر نمی توانید نوع شوک مورد نیاز خود را تعیین کنید، از یک متخصص استخر مشاوره بگیرید. قبل از اقدام از تمام تجهیزات حفاظت شخصی لازم مانند عینک و دستکش استفاده کنید.

هنگام انجام شوک، استخر را به مدت 8-6 ساعت فعال و پمپ های تصفیه را روشن نگه دارید. این عمل آلاینده های مضر موجود در آب استخر را از بین می برد. از پمپ استخر خود برای سرکوله کردن آب استفاده کنید. کناره های استخر را بشویید تا آهنی که به دیواره های استخر چسبیده است خارج شود.

مرحله 3: از فلوکولانت استخری استفاده کنید

پس از شوک، از یک منعقد کننده خوب برای حذف آهن استفاده کنید و مقدار مناسب فلوکولنت را به استخر اضافه کنید. شایان توجه است قبل از افزودن فلوکولانت، ابتدا باید فیلتر را بکواش کنید تا شن یا سیلیس های آن تمیز شود.

مرحله 4: جارو برقی و بکواش دوباره

هنگامی که عملیات شوک، شفاف کننده و لخته سازی کامل شد، مرحله آخر این است که استخر را به صورت دستی یا خودکار جاروبرقی بکشید و پس از آن بکواش نهایی انجام شود. این عمل رسوبات آهن را از کف استخر شما پاک می کند.

مرحله 5: جلوگیری از اکسید شدن

می توانید به افزودن موادی که با فلز موجود در آب ترکیبات پیچیده تری تشکیل می­دهند، از اکسید شدن آن جلوگیری کنید.

مرحله 6: کنترل سطح PH آب

حفظ سطح pH آب استخر بین 7.2 تا 7.6 به حذف کیفیت آب و جلوگیری از تجمع لکه های آهن کمک می کند. این امر بسیار مهم است زیرا تضمین می کند که نه تنها آهن، بلکه سایر ناخالصی ها نیز استخر شما را لکه دار نکنند.

با این حال، بر خلاف بسیاری از مراحل دیگر که در بالا گفته شد، آخرین مرحله، اتفاقی نیست که تنها یک بار نیاز به انجامش باشد بلکه از آنجایی که اغلب pH استخری که در حال استفاده است مستعد تغییر و تحول می باشد، باید استخر خود را به طور منظم کنترل کنید تا مطمئن شوید که پارامترهای شیمیایی از جمله PH در بازه قابل قبول باقی می ماند. انجام این کار احتمالا یک یا دو بار در هفته کافی است.

نتیجه گیری

اکنون همه چیز را در مورد حذف آهن از آب استخر می دانید. به محض مشکوک شدن به غلظت بالای آهن در استخر، نمونه آب را برای آزمایش به نزدیکترین فروشگاه استخر خود ببرید و در صورت تایید می توانید مراحل ذکر شده در بالا را برای حذف آن از آب استخر دنبال کنید.

هنگامی که روش حذف آهن از استخر را به درستی دنبال کردید، می توانید عملیات تعمیر و نگهداری معمول استخر را از سر بگیرید و در عین حال اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از مواقع تکراری انجام دهید.

شرکت صدای آب دریا، یکی از بزرگترین و پیشروترین شرکت‌های فناوری آب و بهداشتی در ایران است که ارائه دهنده راهکارهای نوآورانه‌ای در زمینه تصفیه و نگهداری آب استخرها می‌باشد. این شرکت از آخرین فناوری‌ها و تکنیک‌های پیشرفته برای بهبود کیفیت آب استخرها استفاده می‌کند که باعث بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

تصفیه آب استخرها از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا آب دارای ناخالصی‌ها و رسوبات مختلف است که می‌تواند به بهداشت و آسیب به سلامتی کاربران استخرها آسیب برساند. برخی از دلایل اصلی که شرکت صدای آب دریا می‌تواند به شما کمک کند عبارتند از:

1. تصفیه آب استخر: شرکت صدای آب دریا از فناوری‌های پیشرفته فیلتراسیون استفاده می‌کند تا آب استخرها را از ذرات معلق، باکتری‌ها و ویروس‌ها تصفیه کند. این عمل باعث بهبود کیفیت آب، کاهش عوارض بهداشتی و حفظ تمیزی استخر می‌شود.

2. کاهش مصرف آب: با استفاده از فناوری‌های نوین، می توانید میزان مصرف آب در استخرها را به‌طور قابل توجهی کاهش داده و به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های مربوط به آب و انرژی کمک کند.

3. کنترل pH آب:  تکنیک‌های مدیریت pH آب استخر را به‌کار می‌گیرد تا محیطی بهینه برای استفاده کنندگان ایجاد کند و از احتمال ایجاد تحریکات چشمی و پوستی جلوگیری کند.

4. کنترل تشکیل رسوب: با استفاده از فناوری‌های اختصاصی، می توانید از تشکیل رسوبات معمول در استخرها را به‌طور موثر کنترل کنید و از کاهش راندمان سیستم‌های تصفیه جلوگیری کنید.

5. مانیتورینگ و کنترل هوشمند: شرکت صدای آب دریا با استفاده از سیستم‌های هوشمند و اتصال به اینترنت اشیاء (IoT)، به شما امکان می‌دهد تا به‌طور دوره‌ای و زنده میزان کیفیت آب و شرایط استخر خود را مشاهده و کنترل کنید.

در نتیجه، استفاده از راهکارهای شرکت صدای آب دریا می‌تواند به بهبود عملکرد و بهداشت آب استخرها کمک کند و تجربه استفاده کاربران را بهبود بخشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله