تلفن : 73612-021

تجهیزات گرمایشی استخر

شنا به عنوان یکی از فعالیت‌های ورزشی و تفریحی مورد علاقه‌ی عموم مردم در سراسر جهان، امروزه باعث گسترش ساخت استخر در سالن‌های ورزشی، هتل‌ها، مراکز درمانی، ویلاها، برج‌ها و … شده است. بیشتر افراد صرفاً در فصول گرم سال از استخرهای خود استفاده می‌کنند؛ در حالی که شناگران به خصوص ورزشکاران در تمامی فصول سال متقاضی استخر هستند. با وجود آنکه شنا در آب سرد دارای مزایایی است و حتی در برخی مناطق بسیار رایج است اما شنای طولانی مدت در آب سرد و بدون آمادگی می‌تواند باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن شود. از همین رو داشتن یک سیستم گرمایشی مناسب برای استخر بسیار ضروری است.

در گذشته و دوران باستان، فرایند گرمایش آب استخر با استفاده از آتش انجام میشد؛ که یا ابتدا آب را در دیگ گرم و به استخر اضافه می‌کردند یا در کنار استخر، محلی را برای درست کردن آتش اختصاص می‌دادند. در برخی مناطق گرمسیری نیز از نور خورشید برای گرم کردن استخر استفاده می‌شده که در آینده با پیشرفت تکنولوژی پنل ‌های خورشیدی با همین رویکرد ساخته شدند.

مشکل بودن فرایند گرم کردن آب استخر و تمایل افراد برای شنا در تمامی فصول منجر به ساخت سیستم‌های گرمایش استخر متفاوتی شد؛ از همین رو می‌توان گفت سیستم‌های گرمایشی استخر جزء مهم تجهیزات استخری چه برای استخرهای سرپوشیده و روباز هستند و فارق از محل نصب استخر و دمای هوا این سیستم مورد نیاز می‌باشد.

اهمیت سیستم گرمایشی استخر

نصب یک سیستم گرمایشی استخر استاندارد برای ایجاد محیط شنای مناسب حائز اهمیت بالایی است اما پیش از آنکه با انواع سیستم گرمایش استخر آشنا شوید لازم است اهمیت داشتن یک سیستم گرمایش استخر را به طور کامل توضیح دهیم:

  • امکان استفاده از استخر در 4 فصل سال

همانگونه که بیان شد داشتن یک سیستم گرمایش استخر به شما این امکان را می‌دهد که در تمام فصول سال امکان شنا در استخر را داشته باشید؛ به خصوص در مناطق سردسیر که دمای هوا حتی در فصل تابستان نیز پایین است. علاوه بر 4 فصل شدن استخر، شما در شب هم که دمای هوا کاهش می‌یابد می‌توانید در استخر شنا کنید.

  • ایجاد حس راحتی و لذت

تحقیقات نشان داده که آب گرم باعث باز شدن عروق بدن و افزایش جریان خون می‌شود که این اتفاق باعث کاهش تنش و دردهای عضلانی می‌گردد. همچنین شنا در آب گرم می‌تواند استرس و اضطراب را نیز کاهش داده و در شناگر حس راحتی و لذت به وجود آورد.

علاوه بر این باز شدن عروق بدن در اثر حرارت آب سبب کاهش فشار خون نیز می‌گردد.

  • صرفه جویی در هزینه‌های مصرف انرژی

انتخاب درست سیستم گرمایشی استخر سبب بهره‌وری انرژی و صرفه جویی در هزینه‌های آن نیز می‌شود به عنوان مثال مبدل‌های حرارتی در عین حال که راندمان انرژی بالایی دارند منجر به کاهش هزینه‌های مصرف انرژی نیز می‌شوند.

  • افزایش ارزش استخر و ملک

خود ساخت استخر به تنهایی می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی سبب افزایش ارزش ملک شده و یا بر تعداد مسافران هتل، متقاضیان استفاده از خدمات مراکز تفریحی و ورزشی شود؛ با این وجود نصب یک سیستم گرمایش مناسب و افزایش مدت استفاده از استخر و اضافه کردن یک قابلیت به استخر می‌تواند موجب افزایش بیشتر ازش ملک گردد.

  • تغییر دمای آب

داشتن یک سیستم گرمایشی استخر می‌تواند به شما این امکان را بدهد که دمای آب را نیز متناسب با سلیقه، نیاز و یا کاربری استخر( درمانی، تفریحی و …) تنظیم نمایید.

  • چند کاربری کردن استخر

با داشتن یک سیستم گرمایشی مناسب شما می‌توانید هم یک استخر درمانی آب گرم داشته باشید و هم با تنظیم دما یک استخر با دمای متعادل برای شنای تفریحی یا انجام روتین‌های آبی تناسب آبی و …

مهم است بدانید دمای مناسب آب برای شنا برای هر گروهی سنی نیز متفاوت است و شما با نصب سیستم گرمایشی و تنظیم دمای آب می‌توانید شرایط دمایی آب را متناسب با هر گروه سنی تنظیم نمایید.

به طور کلی بررسی‌ها نشان داده که دمای مناسب آب بر اساس کاربری استخر و سن شناگران لازم است برای استخرهای سرپوشیده در بازه زیر باشد:

 

نوع استخر دمای آب ( سانتی گراد)
استخرهای تفریحی 26-28
استخرهای درمانی 29-35
استخرهای خردسال 29-32
استخرهای مسابقه شنا 25-28
استخرهای شیرجه 27-32
استخر واترپلو (ورزش آبی) 25-27
استخر آب گرم 36-40

اکثر تجهیزات استخری نیز به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که قادر به تحمل حداکثر دمای 40 درجه سانتی‌گراد باشند. بر این اساس تهیه یک سیستم گرمایش مناسب برای استخر نیاز به بررسی و توجه به عوامل مختلفی دارد:

  • حجم آب استخر
  • روباز یا سرپوشیده بودن استخر
  • درجه حرارت مطلوب استخر شما
  • داشتن تجهیزاتی برای کاهش اتلاف انرژی ( مانند: روکش‌های استخر)
  • داشتن عایق بندی مناسب
  • منطقه‌ای که استخر در آن ساخته شده است و آب و هوای آن

با توجه به تمامی این عوامل در ادامه به معرفی انواع سیستم‌های گرمایشی استخر و شیوه نصب و راه اندازی آنها و انتخاب مناسب‌ترین سیستم گرمایشی با قیمت به صرفه می‌پردازیم.

انواع سیستم گرمایش استخر

سیستم‌های گرمایشی استخر متناسب با نوع استخرها و شرایط آب و هوا و پیشرفت تکنولوژی تجهیزات استخری در مدل‌های مختلفی ساخته شده‌اند که عبارتند از:

  1. هیترهای گازی
  2. مبدل‌های حرارتی
  3. هیترهای برقی
  4. سیستم خورشیدی
  5. دیگ چگالشی

 

هیترهای گازی

هیتر گازی استخر، از طریق گاز طبیعی یا پروپان و سوزاندن آن در محفظه احتراق آب استخر را گرم می‌کند. این دستگاه صرفا با شعله آتش کار می‌کند ونیازی به پنل‌های خورشیدی ندارد. از آنجایی که هزینه پروپان بسیار بیشتر گاز طبیعی است استفاده از این دستگاه با گاز پروپان می‌تواند هزینه‌ی زیادی برای شما داشته باشد. همچنین این دستگاه باعث مصرف بیش از اندازه گاز شده و آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌نماید.

همچنین این هیترهای بازدهی کمتری نیز نسبت به روش های دیگر گرمایش استخر مانند پنل‌های خورشیدی دارند. میتوان ویژگی مثبت این سیستم را اشغال حجم کم آن در فضای موتورخانه دانست.

قزشق

مبدل‌های حرارتی برای تجهیزات گرمایشی استخر

مبدل‌های حرارتی روشی موثر و اقتصادی برای گرم کردن آب استخر به شمار می‌روند. در این روش گرمایش استخر به یک منبع تولید گرما مانند دیگ و مشعل یا پکیج نیاز است که مبدل حرارتی دما را از آن گرفته، به تعادل رساند و طی فرایندی دمای متعادل شده را به آب استخر انتقال دهد. در واقع مبدل حرارتی وسیله‌ای است که گرما را بین دو یا چند ماده سیال انتقال می‌دهد. در اکثر مبدل‌ها یک دیواره برای جلوگیری از مخلوط شدن دو سیال تعبیه شده است که صرفا حرارت را بین هم منتقل می‌کنند.

به این نوع مبدل‌های حرارتی استخر مبدل‌های آب به آب یا  Water-to-Water نیز گفته می‌شود. این مبدل حرارتی معمولا از دو مدار آب مجزا تشکیل شده که یک مدار به آب استخر و مدار دیگر به یک منبع حرارتی مانند دیگ بخار و …متصل است.

عملکرد این نوع مبدل حرارتی به این طریق است که منبع حرارتی آب را در مدار دوم گرم می کند سپس گرمای این آب از طریق مبدل حرارتی بدون مخلوط شدن دو جریان آب به استخر منتقل می شود. این نوع مبدل استخری شامل دو دسته مبدل می شود:

1- مبدل های پوسته و لوله (Shell and Tube)؛ یک پوسته بیرونی با لوله هایی در درون آن؛ عملکرد این نوع مبدل به این شکل است که آب استخر از طریق لوله ها جریان پیدا کرده و آبی که توسط منبع گرمایشی( مانند دیگ و مشعل و…) گرم شده در اطراف لوله ها موجود در پوسته به گردش درآمده و آب استخر را گرم می کند.

2- مبدل های  صفحه ای (Plate) صفحات فلزی نازک و موج دار برای انتقال گرما بین دو جریان آب.

معمولا در ایران مبدل های حرارتی Shell and Tube به دلیل توانایی تحمل دمای بالا و مقاومتی که  در برابر املاح آب دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس بدنه این مبدل های حرارتی می تواند از استیل ضد زنگ یا مس ساخته شود. با وجود آنکه میزان انتقال حرارت مس نیز بالا است اما استیل ضد زنگ ویژگی های منحصر به فرد تری نسبت به مس دارد. مقاومت بالای استیل ضد زنگ در برابر کلر و مواد شیمیایی موجود در آب، طول عمر بیشتر آن، احتمال کمتر رسوب گیری، امکان پایین سوراخ شدن و نشتی، سبک‌تر بودن و ابعاد آن تنها چند مورد از مزایای خاص مبدل های حرارتی با بدنه استیل ضد زنگ است.

مبدل حرارتی مسی نیز برای انتقال حرارت بین دو سیال آب یا بخار در موتورخانه استخر نصب می‌شود. مبدل حرارتی مسی نیز از دو بخش پوسته و لوله تشکیل شده و آب داغ در پوسته اصلی جریان پیدا می‌کند.

به دسته لوله‌هایی که داخل مخزن یا همان پوسته نصب می‌شوند در اصطلاح کویل مسی می‌گویند. این کویل‌ها دارای دو نوع رفت و برگشتی هستند که آب داغ یا بخار تولید شده توسط دیگ آبگرم یا بخار از وارد دسته لوله شده و از همان جهت خارج می‌شود.

ظرفیت کویل مسی یا مبدل حرارتی مسی برحسب فوت مربع یا همان سطح حرارتی لوله ( متراژ لوله ) است و  ظرفیت حرارتی آن بر اساس  مقدار مساحت خارجی و ضریب انتقال حرارت مس محاسبه می‌گردد. مبدل حرارتی مسی از بخش‌های مهمی چون: صفحه لوله، کلگی چدنی، اتصالات ورودی و خروجی و… تشکیل شده است.

صفحه لوله یکی از بخش‌های مهم مبدل حرارتی مسی است که تیوب مسی بروی صفحه لوله قرار گرفته و آب بندی و نحوه اتصال در آن بسیار مهم است. صفحه لوله از جنس فولاد یا فولاد ضد زنگ(استیل) با دستگاه تراشکاری یا CNC سوراخکاری و  اتصال لوله مسی به این صفحه با روش والس کاری و دستگاه والس‌زنی انجام خواهد شد که در صورت والس نشدن کامل لوله امکان نشتی سیال وجود دارد.

مبحث دیگر در خصوص مبدل‌های حرارتی بافل و نوع برش خوردن آن است که در حرکت سیال داخل لوله و میزان انتقال حرارت تاثیر چشمگیری دارد. جنس بافل باتوجه به کاربری و نوع سیال متغیر است که در سیال با خورندگی بالا از فولاد ضد زنگ 304 و 316 و برای آبگرم معمولی و بامیزان سختی پایین از بافل پلاستیکی یا فولادی نیز استفاده می‌شود.

مبدل‌های حرارتی معمولا در دو مدل جوشی و فلنچی ساخته می‌شوند. مدل جوشی همانطور که از نام آن مشخص است در محل لوله کشی به طور کامل جوش می‌شود و قابلیت جدا سازی برای تمیز کردن را ندارد اما مدل دوم از طریق فلنچ در سیستم لوله کشی نصب شده و می‌توان آن را جدا کرد. معمولا مبدل‌های حرارتی جوشی و فلنچی از جنس استیل مقاوم ساخته می‌شوند.

هیترهای برقی

هر دو مدل هیترگازی و مبدل حرارتی برای فعالیت به گاز نیاز دارند؛ مبدل حرارتی باید حتما همراه با دیگ و مشعل یا پکیج نصب شود. چنانچه استخر در منطقه‌ای ساخته شود که به گاز دسترسی نداشته باشد می‌توان از هیترهای برقی برای گرمایش آب استخر استفاده نمود.

استفاده از هیترهای برقی برای گرمایش آب استخر امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. هیترهای برقی دارای یک المنت گرمایشی برای جذب برق و تبدیل انرژی آن به گرما هستند. این هیترها معمولا به صورت دیواری نصب شده و از طریق سیستم ترموستات می‌توان دمای آب را با آنها تنظیم نمود. استفاده از هیترهای برقی برخلاف تصور عموم خطر برق گرفتی نداشته و دارای مزیت‌های بی‌شماری نیز هست.

دقت بالا در تنظیم دمای آب، راحتی نصب و سهولت استفاده، عدم تولید هرگونه آلاینده ( مانند: دود، گاز و …)، هزینه کمتر در مقابل هیترهای گازی و ایمنی بالا به دلیل عدم نیاز به سوخت و آتش و … دارد. با این حال برخی از هیترهای برقی مصرف برق بسیار بالایی داشته و مدت زمان بیشتری را برای گرم کردن آب استخر نیاز دارند.

از کاربردهای هیتر برقی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حفظ دمای استخرها (روباز و سرپوشیده) در فصول سرد
  • گرم کردن سونا و جکوزی
  • گرم کردن آب حمام‌هایی که در محیط خارجی نصب شده‌اند
  • گرم کردن آب برای حمام‌ها و استخرهای کوچک
  • استخرهای عمومی و مجموعه‌های ورزشی
  • استخرهای جدید که به تازگی ساخته شده‌اند و به دلیل شرایط محیطی، نیاز به گرمایش دارند
  • استخرهای آب درمانی

برای نصب هیتربرقی لازم است نکات ایمنی خاصی رعایت شده و مراحل نصب به درستی انجام شود که در زیر به توضیح  برخی از آنها می‌پردازیم؛ هرچند توصیه می‌شود که نصب و راه‌ اندازی آن توسط متخصص مجرب انجام شود.

هیتر برقی باید حتما در تصفیه خانه قبل از کلرزن و بعد UV ( اگر برای گند زدایی از UV استفاده می‌شود) نصب شود.

مهم است در خصوص اتصالات برقی مناسب هیتر اطلاعات کافی داشته باشید برخی از هیترها برای راه اندازی به برق 3 فاز نیاز دارند و مهم است سیستم برقی مناسب و ایمنی لازم را داشته باشد.

نصب و سیم کشی هیتربرقی نیز بسیار حساس و مهم بوده و باید به درستی و طبق دستورالعمل سازنده انجام شود. هیتر برقی باید به سیستم آب استخر متصل شود که این شامل لوله‌کشی درست و استفاده از اتصالات مناسب می‌شود. در صورت نیاز لازم است ترموستات برای کنترل خودکار دمای آب نصب شود.

پس از نصب مهم و ضروری است که همه اتصالات بررسی و مطمئن حاصل شود که هیچ نقطه ضعف یا نشتی وجود ندارد و بعد از راه‌اندازی باید تنظیمات دما بر روی هیتر به درستی انجام شده و شیوه ‌استفاده از آن نیز به کاربر آموزش داده شود.

سیستم خورشیدی

با افزایش هزینه‌های انرژی و در راستای حفظ محیط زیست، استفاده از پنل‌های خورشیدی برای گرم کردن آب استخر امروزه کاربرد بسیاری دارد و در صرفه جویی هزینه‌های انرژی بسیار موثر است.

در مناطق گرمسیر و یا در تابستان‌ها می‌توان از سیستم خورشیدی برای گرم کردن آب استخر به عنوان یک گزینه‌ی کم هزینه استفاده کرد. برای استفاده از انرژی خورشیدی دو روش راه اندازی وجود دارد:

در روش اول سیستم خورشیدی بعد از سیستم فیلتراسیون نصب می‌گردد و آب بعد از عبور از سیستم تصفیه وارد سیستم خورشیدی می‌شود. نکته‌ی مهم در خصوص استفاده از این روش سیستم خورشیدی در استخر وجود دارد این است که برای گرم کردن آب برخلاف سایر کاربرد‌ها نیازی به مخزن آب وجود ندارد و کاسه استخر خود حکم یک مخزن آب گرم را دارد. در این سیستم حسگرهایی برای تشخیص سرد یا گرم بودن پنل خورشیدی وجود دارد که درصورتی که به هر دلیلی پنل خورشیدی سرد باشد آب به طور مستقیم بدون عبور از سیستم خورشیدی وارد سیستم گرمکن می‌شود.
در روش دوم کلکتور خورشیدی (وسیله ای لوله‌ای شکل که زیر آن تعدادی خروجی ایجاد شده تا با اتصال شیرهای مخصوص کلکتوری به این خروجی ‌ها یا راه ‌ها، آب به مسیرهای متفاوت مورد نیازمان تقسیم و ارسال شود) مانند دیگ آب گرم عمل می‌کند. آب وارد کلکتور خورشیدی شده و پس آن که در کلکتور خورشیدی گرم شد وارد سیستم‌های گرمکن استخر می‌شود که این روش متداولتر و مقرون به صرفه‌تر از روش اول به شمار می‌رود. در این روش مساحت مورد نیاز پنل خورشیدی را نسبت به کاسه استخر می‌سنجند به این شکل که  برای یک متر مربع کاسه استخر جهت تامین انرژی گرمایی نیاز به یک متر مربع صفحه خورشیدی می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت عواملی که در مشخص نمودن اندازه سیستم خورشیدی استخر موثر هستند به شرح زیر می‌باشد:

  • دوره زمانی استفاده از استخر در طول سال
  • دمای هوای منطقه
  • چگونگی وضعیت تابش خورشید در منطقه
  • استفاده یا عدم استفاده از روکش استخر
  • حجم آب استخر

استفاده از پنل‌های خورشیدی به دلیل سبک وزنی و انتعاف پذیری که را می‌باشند آنها را به یک گزینه جذاب برای تجهیزات گرمایشی استخر تبدیل می‌کند. علاوه بر این استخرهای خورشیدی قابلیت تحمل درجه حرارت از ۳۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد را دارد و مقاوم در برابر اشعه uv خورشید هستند. هر چند در مناطق سردسیر یا آب و هوای ابری استفاده از پنل خورشیدی کاربردی ندارد و به یک سیستم گرمایشی آب استخر مجزا نیاز است.

روش نصب تجهیزات گرمایشی استخر

اولین مبحثی که باید در خصوص نصب سیستم گرمایشی استخر رعایت فرمایید پیروی از دستور العمل سازنده و رعایت نکات ایمنی درج شده در راهنمای محصول است. قطعا مطابق با نوع سیستم گرمایش استخر و برند خریداری شده نکات و نصب نیز متفاوت می‌باشد از همین رو به توضیح کلیات و نکات مهم در روش نصب سیستم‌های گرمایشی می‌پردازیم.

اگر از مبدل حرارتی برای گرمایش استخر استفاده می‌کنید توصیه می‌شود قبل از مرحله گندزدایی و بعد از سیستم فیلتراسیون  نصب گردد. همچنین بهتر است مبدل حرارتی در جای مناسب قرار گرفته و به صورت ثابت نصب شود تا در زمان نصب لوله و اتصالات مبدل حرارتی شما جا به جا نشده به به دستگاه آسیبی وارد نگردد.

همانطور که می‌دانید مبدل حرارتی نقش رابط بین دیگ و مشعل ( یا پکیج) با استخر را دارد از همین رو نیاز است تا لوله کشی های مربوطه از منبع گرمایشی مربوطه و در قسمت مبدل حرارتی انجام شود.

به عنوان مثال اگر از دیگ و مشعل، آب گرم به سمت مبدل حرارتی جریان می‌یابد؛ در مبدل حرارتی پوسته و لوله ابتدا آب گرم از طریق لوله کشی از دیگ وارد مبدل شده و آب سرد از بخش پایینی مبدل حرارتی وارد پوسته و سپس از بخش بالایی به خارج از مبدل حرارتی هدایت می‌شود پس لوله کشی آن باید به نحوی باشد که آب گرم دیگ از بخش ورودی به درون لوله وارد و پس از طی مسیر از بخش خروجی به خارج از مبدل حرارتی و به درون اتصالات مربوط به دیگ وارد شود. این نوع لوله کشی برای مبدل‌های حرارتی مسی است اما در صورتی که مبدل حرارتی استیل برای سیستم گرمایش استخر استفاده شود؛ لوله کشی باید به نحوی باشد که آبگرم منبع گرمایشی به درون پوسته وارد شده و آب سرد استخر در درون لوله ها در جریان قرار گیرد.

هنگامی که می خواهید اقدام به نصب و راه اندازی مبدل حرارتی استخر نمایید دانستن این موضوع که در این مرحله رعایت یک سری نکات و فاکتور مهم بسیار الزامی است و توجه به آنها ، در کنار بازدهی و راندمان بالای دستگاه مزایای زیادی را به همراه خواهند داشت؛ ضروری است:

به عنوان مثال در هنگام نصب مبدل اگر آب استخر از سمت راست به مبدل حرارتی وارد می شود آب منبع گرمایشی از قسمت چپ به مبدل حرارتی وارد شود . بهتر است مبدل به شکل عمودی نصب شود تا نه تنها فرایند هواگیری دستگاه به سهولت انجام شود بلکه ، به فشای کمتری نیز برای نصب نیاز باشد.

به مرور زمان مبدل‌های حرارتی نیاز به شستشو دارند که در این خصوص مبدل حرارتی استخری نیز از این قضیه مستثنی نبوده و پس از گذشت زمان با توجه به میزان کارکرد و املاح موجود در آب ، به شستشو و سرویس کاری نیاز خواهد داشت بر همین اساس در این زمان ، انجام نصب شیرآلات مورد نیاز و مبدل‌های فلنچی بسیار کارآمدتر خواهند بود.

در خصوص افزایش راندمان و بازدهی مبدل حرارتی استخری ، پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن آن را در نزدیک ترین محل به منبع گرمایش نصب نمایید . پیشنهاد می‌شود ، مبدل حرارتی استخری را در قبل از بخش کلرزنی نصب نمایید زیرا در غیر این صورت ، به دلیل خاصیت کلر در خوردگی ، طول عمر مبدل حرارتی به شدت کاهش پیدا می‌کند و بازدهی آن نیز کم می‌شود.

لولاس هدر در تجهیزات گرمایشی استخر چیست؟

در اکثر فرایند گرمایش آب استخر، آب از سمت بویلر ( دیگ و مشعل یا پکیج) مستقیم به سیستم گرمایش ( مبدل) متصل می‌شود  که در این میان می‌توان از لولاس هدر استفاده نمود که دقیقا بین منبع گرمایش و مبدل نصب می‌شود. نصب این قطعه در این مدار باعث می‌شود تا فشار و جریان آب گرم تنظیم شده و راندمان سیستم گرمایشی بیشتر شود؛ که به بالا رفتن عمر دیگ یا پکیج گرمایش نیز کمک می‌کند. استفاده از این قطعه در سیستم گرمایش استخر اختیاری بوده اما کارایی بالایی دارد.

خرید تجهیزات گرمایشی استخر

برای خرید تجهیزات گرمایشی استخر ابتدا باید به شرایط و امکانات محل ساخت یا نصب استخر توجه نمود و سپس به شیوه ساخت و نصب آن.

استفاده از هیترگازی یا مبدل حرارتی در منطقه ای که به گاز دسترسی ندارد قطعا امکان پذیر نخواهد بود و حتی انتخاب بین دیگ و مشعل یا پکیج به عنوان منبع تامین گرما برای نصب مبدل حرارتی نیز بستگی به امکانات و ترجیحات شما دارد.

همچنین استفاده از صفحات خورشیدی در مناطقی که آب و هوای ابری دارند صرف هزینه اضافی است و حتی در برخی از مناطق نیز صفحات خورشیدی در تابستان کارایی داشته و برای فصول سرد نیاز به استفاده از روش‌های دیگر گرمایش آب استخر می‌باشد.

برخی از مبدل‌های برقی استخر نیز تنها با برق 3 فاز قابل راه‌ اندازی هستند و باید پیش از اقدام به تهیه در این خصوص اطمینان حاصل نمایید. علاوه بر این موارد روباز یا سرپوشیده بودن استخر، تعداد شناگران، کاربرد استخر(تفریحی یا درمانی) و … نیز در انتخاب و خرید تجهیزات گرمایشی استخر موثر هستند.

مبدل‌های حرارتی و برقی در ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند که انتخاب نوع و مدل مناسب آنها بستگی به ابعاد استخر و میزان استفاده و مواردی که در بالا نام برده شد دارد. همچنین مهم است در هنگام خرید از کیفیت و داشتن گارانتی محصول اطمینان حاصل نمایید.

قیمت تجهیزات گرمایشی استخر

قیمت تجهیزات استخری بسته به نوع تجهیزات، برند و ظرفیت‌های آنها متفاوت است. قطعا هر چه ابعاد استخر بیشتر و ظرفیت دستگاه‌ها بیشتر شود به بودجه بیشتری برای تهیه تجهیزات نیاز است.

همچنین تعرفه تجهیزات گرمایشی نیز بسته به نوع آن ( مبدل حرارتی یا برقی و ….) نیز متفاوت است ولی به طور کلی تعرفه اولیه مبدل‌های حرارتی پایین‌تر از مبدل‌های برقی است و تعرفه پنل‌های خورشیدی از سایر روش‌ها بیشتر است.

معرفی تجهیزات گرمایشی (مبدل حرارتی و برقی maxdapra)

مبدل حرارتی Maxdapra نسل جدیدی از مبدل های حرارتی با سیستم کویل مارپیچ جریان متقاطع ساخت کشور ایتالیا است.

مارپیچ بودن کویل‌های کار شده درون این مبدل باعث شده تا بازدهی آن نسبت به سایر مبدل‌ها بالاتر رود؛ این مبدل‌ها همچنین با دارا بودن کامپوزیت پلاستیکی قادر به تحمل فشار و دمای بالا بوده و در برابر خوردگی نیز بسیار مقاوم است و جذب رسوب ندارد. این مبدل همچنین سازگاری بالایی با سیستم گندزدایی کلرزن نمکی دارد.

این مبدل در ظرفیت‌های مختلفی متناسب با ابعاد هر استخری به گونه‌ای طراحی و تولید شده که حداکثر بهره‌وری و حداقل مصرف انرژی را داشته باشد. در خصوص نصب این مبدل‌ها مهم است بدانید که مبدل باید بعد از سیستم فیلتراسیون نصب شود و در جایی نصب گردد که احتمال یخ زدگی نداشته باشد و در زمستان آب درون آن خالی شود. بهترین شکل نصب مبدل‌ها به شکل عمودی است و باید ورودی و خروجی آب به آن به درستی و توسط متخصص نصب شود.

علاوه بر مبدل‌های حرارتی، این شرکت اقدام به تولید مبدل‌های برقی از بدنه کامپوزیت پلاستیکی غیرقابل اشتعال و مقاوم در برابر فشار و دمای آب نیز نموده است.  در این مبدل از کویل‌‌های الکتریکی مقاوم در برابر خوردگی و مواد شیمیایی INCOLOY825  استفاده شده و دارای ترموستات جهت تنظیم دما از 0 تا 40 درجه سانتیگراد می‌باشد.

تکنولوژی خاص این مبدل‌ها که آن را از سایرین متمایز می‌کند؛ دارا بودن flowswich برای قطع عمکرد در زمان خاموش بودن پمپ‌های سیستم تصفیه و نبود آب در مبدل به منظور جلوگیری از آسیب به پمپ و مبدل است. همچنین این مبدل‌ها سازگار با سیستم کلرزن نمکی نیز هستند و به محض بالا رفتن دما از حد استاندارد از طریق سوییچی که در آنها تعبیه شده، خاموش می‌شوند.

برق مورد نیاز این مبدل ساخت ایتالیا 3 فاز  و سایز اتصالات متناسب با آنها 50 میلی متر است. مهم است نصب مبدل‌های برقی توسط متخصص انجام شود و یک سوییچ ایمنی و قطع کننده مدار در منبع تغذیه نصب شود.

معرفی تجهیزات گرمایشی( دیگ چگالشی دیواری) سیستم گرمایش استخر

یکی از مدل‌های دیگ چگالشی دیواری برای سیستم گرمایش استخر دیگ چگالشی دیواری گسرو Gassero سری Wallcon X-treme است.

این دستگاه شامل یک مبدل حرارتی از جنس استنلس استیل و کنترلر فوق‌پیشرفته SIEMENS آلمان بوده که به شما این امکان را می‌دهد تا گرمایش خانه‌تان را به بهترین شکل مدیریت کنید. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دستگاه، قابلیت کنترل از راه دور با استفاده از اینترنت از طریق اتصال wifi  است. همچنین، این دستگاه قادر به برقراری اتصال مدولار تا 16 دستگاه می‌باشد که اجازه می‌دهد تا چندین واحد مستقل را به هم متصل کنید.

مزیت دیگری که باید به آن اشاره کرد، وجود مبدل حرارتی استنلس استیل دیگری در این دستگاه است که به کاهش چشمگیر مصرف سوخت کمک می‌کند. این دستگاه با قابلیت کارکرد با گاز طبیعی و گاز مایع، انعطاف بالایی در انتخاب منبع انرژی فراهم می‌کند. وجود سنسورهای دمای بیرونی و صدای بسیار پایین این دستگاه در کنار رده انرژی A و راندمان 107 باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های شما می‌شود.

با توجه به تمامی مواردی که بیان شد میتوان اینگونه بیان کرد که وجود سیستم گرمایشی برای هر استخری بسیار ضروری است چرا که متعادل کردن دمای آب مزایای بیشماری چون جلوگیری از رشد جلبک، انتقال بیماری ها و حفظ سلامتی شناگران را دارد.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی هر ساله دستاوردهای جدید در خصوص تجهیزات گرمایشی استخر تولید و عرضه می‌شود که انتخاب از بین آنها بسته به در نظر گرفتن عواملی چون: شرایط محیطی استخر و امکانات آن، ابعاد استخر، روباز یا سرپوشیده بودن آن، مدت زمان استفاده، بودجه و … دارد.

اما نکاتی که در خصوص خرید تجهیزات گرمایشی استخر بسیار مهم است بدانید دریافت گارانتی و خرید از مراکز معتبر است. همچنین ضروریست نصب و راه اندازی تجهیزات را به متخصص مجرب بسپارید و نکات و دستورالعمل های لازم در خصوص نگهداری از تجهیزات را برای افزایش راندمان و طول عمر تجهیزات رعایت نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله