تلفن : 73612-021

سیستم روشنایی فیبر نوری استخر AFO

یکی از تجهیزات جانبی و ضروری در تمامی استخرها ، چراغ‌های استخری هستند. نصب چراغ‌های استخری نه تنها سبب ایجاد امنیت شناگران، کودکان و سالمندان به خصوص در هنگام تاریکی هوا می‌شود بلکه جلوه‌ای خاص به استخر شما می‌بخشد.

 

با پیشرفت تکنولوژی هر سال مدل‌های جدیدی از چراغ‌های استخری با الهام گیری از طبیعت و رنگ‌ها ساخته می‌شوند که در این محتوا قصد داریم به معرفی یکی از آنها بپردازیم.

شرکت AFO اسپانیا فعالیت خود را از اواخر دهه 90 میلادی با تولید چراغ‌های استخری آغاز کرد و امروز تولید چراغ‌های فیبر نوری با الهام از ستاره‌های آسمان به دلیل کیفیت قطعات و تجربه تیم فنی به یکی از تولیدات خاص مطابق با استاندارهای صنعتی بدل شده است.

در واقع شرکت AFO  اولین شرکت در صنعت خود به شمار می‌رود که در راستای توسعه فناوری یکپارچه مطابق با سلیقه کاربران، سیستم های روشنایی فیبر نوری را تولید و عرضه داشته است. طراحی یک آسمان پرستاره زیر آب به عنوان یک سیستم پیشرفته در راستای بهبود طراحی استخرها و تبدیل یک استخر معمولی به یک کالای لاکچری با زیبایی منحصر به فرد انجام گرفت.

پیش از این نورپردازی استخر با استفاده از پروژکتورهای بزرگ صرفا برای روشن کردن فضا و مشخص شدن دیوارها و کف استخر، استفاده میشده است؛ اما امروزه استفاده از آنها تا حدودی منسوخ شده و چراغ‌های متنوع‌تری با ابعاد مختلف متناسب با هر استخری تولید و عرضه می‌شود.

چراغ‌های استخری فیبر نوری شرکت AFO با ایده گرفتن از آسمان پرستاره، توسط معماران و طراحان این شرکت جهت ایجاد حس لذت شنا در استخر طراحی و تولید شده‌اند؛ که برای ایجاد آسمان پرستاره زیر آب نیاز به تجهیزاتی چون: فیبرنوری، پخش کننده نور و لوازم جانبی UFF است.

فیبرهای نوری

تکنولوژی الیاف نوری بیش از 20 سال است که توسط شرکت AFO  تولید میشده است و امروزه چراغ‌های ستاره‌ای استخر به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که دیگر نیازی به غلاف مجزا برای نصب نداشته و مستقیما در بتن و سیمان ( استخرهای بتنی) قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به نصب آسان و سریع و طول عمر بسیار زیاد در مقابل سایر روش‌های نورپردازی استخر اشاره کرد.

الیاف‌های HCF استفاده شده در این فیبر نوری از بهترین متریال در ژاپن تهیه و پلیمر HFFR بر اساس فرمول خاصی حاوی مواد شیشه‌ای در کارخانه شرکت AFO در اسپانیا به عنوان لایه محافظ ساخته شده است؛ که این لایه محافظ انعطاف پذیر و کاملا در برابر مواد شیمیایی آب مقاوم است.

Pool fibers

(الیاف استخری)

Code Internal Ø mm

(داخلی)

External Ø mm

(خارجی)

Optical surface mm2

(سطح نوری)

Point visual appearance*

(نمایش بصری نقطه‌ای)

HCF201 1mm 3mm 0,79 Background star
HCF301 1,5mm 3,5mm 1,77 Background star x 2
HCF401 2mm 4mm 3,14 Background star x 4
HCF501 3mm 5mm 7,1 Background star x 10

*الیاف‌های 1 میلی متری فیبر نوری به عنوان ستاره‌های پس زمینه و مرجع استفاده می‌شوند که درخشندگی قطر الیاف‌ها متناسب با سطح آنهاست و اثر نور را همانطور که در جدول ذکر شده چند برابر می‌کند.  به عنوان مثال: یک فیبر 1.5 میلی متری دو برابر روشن تر از یک فیبر 1.0 میلی متری است.

چراغ‌های شرکت AFO  با بیش از 70 مدل از چراغ های 7 وات تا دستگاه‌های قدرتمند 150 وات را شامل می‌شود. که این مجموعه چراغ شامل چراغ‌های تک رنگ، دستگاه‌های با نور ثابت یا افکت‌ها آسمان پرستاره و انواع کنترل DMX512، RGB و RGBW است. این چراغ‌ها همچنین دارای درجه حفاظتی ip20 تا ip65 هستند.

Pool recommended illuminators
Code Rated W Fiber capacity* IP rating Starry sky Color change DMX RGB Recommended uses
XXX000 7 300 20 X X Very small features
HSI500 7 100 65 X X Very small features
HSI100 18 200 20 X X Small features
HSI200 30 200 20 X X Small features
HSI300 30 200 65 X X Small features
MLI400 36-150 300 40 X X X X Regular features

*اگرچه پورت‌های نوری می‌توانند فیبرهای بیشتری را تغذیه کنند، اما فیبرهای روکشی حجیم هستند و در صورت سنگین بودن حفاظ ها، جابجایی آنها در محل دشوار میشود از همین رو ما همیشه حفاظ هایی با حداکثر 300 الیاف یا کمتر توصیه می کنیم.

ساده ترین راه برای نصب الیاف در کف استخر با کمک تکیه گاه های فشرده مانند UFF402 است. این لوازم با چسب به بتن خام کف استخر چسبانده و بعداً پایه آنها توسط یک سطح پوشانده می‌شود.

نکات مهم در خصوص چراغ ستاره‌ای استخری

چگالی نقطه ( تراکم چراغ ها)

همانطور که تراکم ستارگان با توجه به مناطق جغرافیایی شهرها متفاوت است؛ چراغ‌های ستاره‌ای استخری نیز برای شبیه سازی دقیق در تراکم‌های مختلفی قابل نصب می‌باشند.

به عنوان مثال استخرهای کوچکتر به چگالی بیشتری برای نصب چراغ‌ها نیاز دارند اما می‌توان در استخرهای بزرگتر، دریاچه‌ها یا پارک‌های آبی چراغ‌های ستاره‌ای کمتری به کار برد.

به طور کلی امکان سفارشی سازی این چراغ‌ها برای شباهت سازی هر چه بیشتر با آسمان امکان پذیر است چراکه هدف این شرکت مشابه سازی نورپردازی استخر با ستاره‌های آسمان است.

Point density

(چگالی نقطه‌ای)

Size of water surface (M2)

(اندازه سطح آب (مترمربع)

Recommended point density

(چگالی نقطه توصیه شده)

Under 10 10 to 15
From 10 to 20 6 to 12
From 20 to 50 5 to 10
From 50 to 100 4 to 8
From 100 to 200 3 to 5
Over 200 2 to 4

ورودی فیبر

برای استخرهای سرریز معمولا توصیه می‌شود که الیاف‌ها را از طریق تعبیه لوله در کناره کف استخر نصب کنید و برای استخرهایی که سرریز نیستند بهتر است الیاف‌ها از یک طرف در استخر نصب شوند. به طور کلی  ورود فیبرها و نصب الیاف‌ها بهتر است توسط کارشناس متخصص و با توجه به دفترچه راهنمای نصب انجام شود.

محاسبه قیمت چراغ های ستاره‌ای استخری

تعیین قیمت چراغ‌ها بسته به عوامل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌نماییم:

فواصل چراغ‌ها: معمولا بیشترین قیمت سیستم فیبر نوری استخر، مربوط به کنداکتورهای نوری آن است. با توجه به مقررات بین المللی  باید یک فاصله مشخصی بین هر وسیله برقی و لبه آب استخر باشد. از همین رو برای کاهش قیمت می توان منبع روشن کننده چراغ‌ها  را تا حد امکان نزدیک به لبه آب در داخل جعبه یا درون یک گلدان تعبیه کرد.

به عنوان مثال برای یک استخر با 300 نقطه چراغ، تصمی به قرار دادن منبع روشن کننده در فاصله 2 یا 12 متری می‌تواند اختلاف هزینه زیادی در فیبرهای نوری تعبیه شده ایجاد کند.

نحوه قرارگیری چراغ‌ها

در یک آسمان پرستاره واقعی، ستاره‌ها در برخی مناطی پرتر و در بعضی قسمت ها با فاصله بیشتر از هم قرار دارند بنابراین بهتر است الیاف‌ها  را نیز به صورت تصادفی توزیع کنید، نقاط را حداقل 200 میلی متر از دیوارهای استخر دور نگه دارید تا از ایجاد انعکاس جلوگیری شود، و نقاط بزرگتر را نزدیک مرکز استخر قرار دهید.

ترکیب‌بندی چراغ‌ها

آسمان های پر ستاره دارای نقاطی با اندازه های مختلف هستند. از همین رو به طور استاندارد میتوان  80 تا 85 درصد الیاف 1 میلی متر، 8 تا 10 درصد 1.5 میلی متر و 3 تا 5 درصد از الیاف 2 میلی متری استفاده کرد؛ ترکیبی از تمامی ابعاد چراغ‌ها.

همچنین مهم است بدانید که قطر فیبرها و نوردهی آنها متفاوت است به عنوان مثال یک فیبر 1.5 میلی متری دو برابر یک فیبر 1 میلی متری روشن تر است در حالی که یک فیبر 2 میلی متری چهار برابر یک فیبر یک میلی متری روشنایی دارد و یک فیبر 3 میلی متری ده برابر یک فیبر 1 میلی متری روشن‌تر است.

روشن کننده های کوچک (سری HSI500) فقط برای نصب های بسیار کوچک در اسپا، حوضچه ها یا استخرهای کوچک مناسب هستند. برای نصب های بزرگتر استفاده از روشن کننده‌های استاندارد HSI یا MDI توصیه می شود.

علاوه بر این شما می‌توانید بر اساس صور آسمانی اقدام به سفارش این چراغ ‌ها نمایید چرا که شرکت AFO می‌تواند سیستم‌هایی را مشابه با صورت‌های فلکی، سحابی‌های آسمان، دنباله‌دارها و … عرضه کند.

Underwater Starry Skies چراغ‌های ستاره‌ ای زیر آب انقلابی مهم در صنعت فیبرهای نوری است که حس جادویی و متفاوتی را به به استخرها، آب‌نماها، دیوارهای باغ، پیاده‌روها و هر سطح دیگری اضافه می‌کند. همچنین به دلیل ویژگی‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم روز به روز بر تعداد متقاضیان آن افزوده می‌شود:

مصرف بهینه انرژی: این محصول تنها 3-4 وات برق مصرف می‌کند که بسیار کمتر از سیستم های روشنایی قدیمی است.

نصب آسان: شیوه نصب این چراغ‌ها بسیار آسان و بر اساس دفترچه راهنمای آن توسط متخصص در کمترین زمان انجام می‌شود.

ایمنی بالا: این چراغ‌ها توسط متخصصین این شرکت ساخته شده و دارای ولتاژ 12VAC است که با ایمنی بسیار بالا در آب هم نصب می‌شود.

عمر بالا: عمر این چراغ‌ها متوسط 50000 ساعت حدود 20 سال است.

چگونه می‌توان اقدام به تهیه و نصب این چراغ‌های ستاره‌ای استخری نمود؟

شرکت صدای آب دریا نماینده AFO اسپانیا در ارائه سیستم های روشنایی فیبر نوری در استخر شنا می‌باشد که شما عزیزان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله