تلفن : 73612-021

مواد شیمیایی مورد نیاز جکوزی

جکوزی یکی از تولیدات حوزه‌ی صنعت استخر محسوب می‎شود که امروزه به دلیل اهمیت آن در آب درمانی، در طیف‌های گسترده‌ای از طرح، اندازه، رنگ و… ساخته می‌شود. همانطور که هر استخر نیاز به نگهداری دارد، برای نگهداری از جکوزی نیز نیاز به رعایت نکات خاصی است. به طور کلی نگهداری از جکوزی شامل رعایت مراحل زیر برای اطمینان از تمیزی و ایمن بودن محیط جکوزی می‌باشد:

1-لازم است بدنه جکوزی(دیوارها، کف و …) به طور منظم با استفاده از پاک کننده‌های مخصوص تمیز نمایید.

2- حفظ پارامترهای شیمیایی آب استخر که باید به وسیله تست کیت‌ها و یا آنالیزورهای اتوماتیک نصب شده سنجیده و همواره تعادل شیمیایی آب حفظ گردد.

3- فیلتر و پمپ‌های استخری باید به طور مرتب تمیز شود.
4- استفاده درست از کلر برای ضدعفونی آب جکوزی و جلوگیری از انتقال باکتری‌ها

5- پس از استفاده زیاد از جکوزی یا زمانی که آب آن کدر شده از شوک کلر استفاده کنید.

6-لازم است آب جکوزی به صئرت دوره‌ای تخلیه و مجدد پر شود تا از تجمع مواد جامد و آلاینده‌های محلول که می‌توانند بر کیفیت آب تأثیر بگذارند، جلوگیری گردد.

7- به طور مرتب تجهیزات جکوزی از جمله پمپ ها، جت ها و… را بازرسی کنید تا در صورت وجود اختلال کارکرد سریعا رفع گردد و از آسیب بیشتر به تجهیزات جلوگیری شود.

باتوجه به مواردی که نام برده شد حفظ پارامترهای شیمیایی آب جکوزی نیز همانند آب استخر بسیار ضروری و حائز اهمیت است از همین رو علاوه بر تجهیز جکوزی به سیستم گندزدایی مناسب باید از مواد شیمیایی خاصی نیز برای گندزدایی آب جکوزی استفاده کرد؛ به خصوص که محیط جکوزی به دلیل دمای بیشتر آب بستر مناسب‌تری برای رشد باکتری و میکروارگانیسم‌ها و انتقال بیماری فراهم می‌کند. از همین رو لازم است بدانیم چه مواد شیمیایی مورد نیاز جکوزی است.

به طور کلی 3 پارامتر مهمی که باید در آب جکوزی تنظیم شود قلیاییت کل (TA)، PH و سختی کل (TH) هستند. متعادل نگه داشتن این پارامترها میتواند مانع از کدر شدن آب جکوزی و کدر شدن آن شود.

بررسی قلیاییت آب جکوزی:

میزان قلیاییت آب جکوزی در واقع نشان دهنده میزان مقاومت آن در برابر تغییرات ph آب است که زیاد یا کم بودن این پارامتر باعث بروز مشکلات زیر می‌شود:

پایین بودن قلیاییت:

  • نوسان و تغییرات مقادیر ph
  • خوردگی فلزات و آسیب به تجهیزات
  • بروز مشکلات چشم و پوست

بالا بودن قلیاییت:

  • کدر شدن آب جکوزی
  • ایجاد رسوب در لوله‌ها و جکوزی
  • کاهش اثرات مواد ضدعفونی آب جکوزی
  • بروز مشکلات پوستی
  • ایجاد مقاومت در برابر تغییر Ph

با توجه به بروز این مشکلات لازم است که میزان قلیاییت آب جکوزی باید در بازه استاندارد باشد که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این بازه برای قلیاییت آب جکوزی بین 80 تا 120 ppm است.

تست کیت های مایع یکی از محبوب ترین تجهیزات برای اندازه گیری پارامترهای شیمی آب هستند.
تست کیت های مایع یکی از محبوب ترین تجهیزات برای اندازه گیری پارامترهای شیمی آب هستند.

بررسی ph آب جکوزی:

Ph آب جکوزی دومین پارامتر مهمی است که باید در بازه استاندارد   7.2 تا 7.6 باشد. برهم خوردن این پارامتر می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که در جدول زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

PH بالا PH پایین
کاهش اثر مواد ضدعفونی کننده کاهش اثر مواد ضدعفونی کننده
کدر شدن آب و ایجاد شدن کف خوردگی در فلزات و تجهیزات
افزایش رسوبات آب حساسیت پوست و سوزش چشم
افزایش نیاز به بک واش و یا شستشوی فیلتر ایجاد لکه بر روی سطوح
خشکی چشم و پوست کاهش قلیائیت آب

 

“نکته حائز اهمیت این است که پیش از اضافه کردن هر گونه ماده شیمیایی برای تنظیم Ph آب جکوزی ابتدا باید میزان قلیاییت آب تنظیم شود.”

برای نگهداری بهتر از جکوزی، استفاده از مواد شیمیایی مناسب و انجام عملیات تمیزکاری و نگهداری منظم ضروری است.
برای نگهداری بهتر از جکوزی، استفاده از مواد شیمیایی مناسب و انجام عملیات تمیزکاری و نگهداری منظم ضروری است.

بررسی سختی آب جکوزی:

سختی آب نشان دهنده مقدار مواد معدنی و املاح آب (کلسیم و منیزیم) است. هر چه املاح آب کم شود باعث می‌شود خوردگی تجهیزات فلزی بیشتر شود. برهم خورد تعادل سختی آب و خارج شدن آن از بازه 150 تا 250 ppm (در برخی مقالات این مقدار 175-250  PPMبیان شده است.) باعث بروز مشکلات زیر می‌شود:

پایین بودن سختی آب باعث خوردگی و از بین رفتن لوله ها و تجهیزات فلزی جکوزی و  ایجاد کف در آب و میزان بالای سختی سبب ایجاد رسوب و کدر شدن آب جکوزی می‌شود.

با توجه به این 3 پارمتر می‌توان گفت جکوزی به سه دسته مواد شیمیایی نیاز دارد:

  • افزایش و کاهش دهنده‌های قلیاییت
  • افزایش و کاهش ph
  • افزایش و کاهش دهنده سختی کلسیم

معرفی مواد شیمیایی مورد نیاز جکوزی

به طور کلی مواد شیمیایی که برای بهبود کیفیت آب جکوزی استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

کلر:

یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین مواد برای ضدعفونی آب، چه استخر و چه جکوزی، کلر است؛ که برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. در کنار پارامترهایی که در بالا بیان شد مهم است مقدار کلر آب جکوزی نیز قبل و بعد از استفاده از جکوزی (در صورت استفاده مداوم) یا 3 بار در هفته توسط کیت‌های سنجش یا سنسورها بررسی شود تا میزان کلر در بازه استاندارد 1.5 تا 3 ppm باشد.

نمک اپسوم:

این نوع نمک با دارا بودن  مواد معدنی مانند منیزیم، سولفات و کلر  علاوه بر آنکه خاصیت ضدعفونی کنندگی برای بهبود سلامت پوست و عضلات مفید نیز است.

بیکربنات سدیم:

این ماده شیمیایی هم باعث به تعادل رسیدن Ph آب جکوزی شده و هم سبب خشکی پوست نمی‌شود.

آلژینات:

یک پلیمر طبیعی برای بهبود کیفیت آب جکوزی و جلوگیری از رسوبات است.

هیدروژن پراکسید:

یک اکسید کننده قوی برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های آب جکوزی

میزان مصرف هر کدام از این مواد بسته به دستورالعمل تولید کننده کاملا متفاوت است لذا توصیه می‌شود پیش از مصرف حتما با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید.

علاوه بر این ضدجلبک‌ها برای پیشگیری و حذف جلبک ایجاد شده در جکوزی و ضد کف برای جکوزی، حذف کف ایجاد شد در آب استخر استفاده می‌شود.

“یکی از تولیدکنندگان مطرح در زمینه محصولات شیمی آب، برند پیسیمار اسپانیا است که محصولاتی سازگار با محیط زیست هم برای ضدعفونی آب استخر و هم جکوزی تولید نموده است.”

اما هر چند وقت یکبار باید مواد شیمیایی یه آب جکوزی اضافه شود؟

مقدار ph آب جکوزی باید روزانه پیش از استفاده بررسی شود و اگر ph کمتر از 7.2 بود باید از افزایش دهنده‌های Ph و اگر بیشتر از 7.6 بود باید از کاهش دهنده ph استفاده شود.

اگر مقدار کلر نیز پایین بود باید به آب جکوزی کلر اضافه شود.

قلیاییت کل و سختی کل لازم است هر هفته بررسی شوند. اگر TA (قلیاییت) کمتر از 125 ppm بود باید از یک افزایش دهنده قلیاییت و بالاتر از 155 ppm بود لازم است از ماده شیمیایی کاهش دهنده ph استفاده گردد. بعد از آن لازم Ph آب استخر مجدد تست شود.

اگر TH (سختی آب) کمتر از 175 ppm بود یک افزایش دهنده سختی کلسیم و اگه بالاتر از 250 بود یک کاهش دهنده سختی به آب جکوزی اضافه نمایید.

 

چگونگی استفاده از مواد شیمیایی مورد نیاز جکوزی

ابتدا لازم است پارامترها را به وسیله تست کیت، بسنجید تا مقدار کمبود یا افزایش هر کدوم از پارامترها مشخص شود.

در حین اضافه کردن مواد باید سیستم تصفیه روشن باشد تا مواد به طور کامل در آب جکوزی مخلوط شود.(لازم به ذکر است که برای اضافه کردن برخی از مواد شیمیایی خاص مثل مواد شیمیایی که برای آببند کردن استفاده می‌شود لازم است سیستم تصفیه در حالت بای پس قرار داده شود.)

چنانچه جکوزی در محیط سرپوشیده قراردارد مهم و ضروری است که یک سیستم تهویه مناسب برای خروج گاز برخی از مواد شیمیایی از جمله کلر نصب شود.

دوز مواد شیمیایی بستگی به میزان کمبود پارامترها دارد لذا باید مطابق با دستورالعمل درج شده بر روی محصول عمل نموده و یا از یک کارشناس مجرب راهنمایی دریافت کنید. در زمان اضافه کردن مواد شیمیایی نباید از جکوزی استفاده نموده و پس از اضافه کردن نیز لازم است به وسیله کیت سنجش از به تعادل رشیدن پارامترها اطمینان حاصل نمایید.

استفاده از جکوزی بدون اضافه کردن مواد شیمیایی

اگر از خود بپرسید که آیا می‌توان به طور کل از مواد شیمیایی برای جکوزی استفاده نکرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر.

محیط گرم جکوزی بستر مناسبی برای رشد باکتری و جلبک فراهم کرده و سبب انتقال بیماری خواهد شد بنابراین استفاده از مواد شیمیایی برای ضدعفونی آب ضروری است.

شما میتوانید بعد از اضافه کردن مواد حدود 15 – 30 دقیقه صبر نمایید تا مواد به طور کامل در آب جکوزی حل شود و سپس بعد از اطمینان از به تعادل رسیدن پارامترها میتوانید از جکوزی استفاده کنید.

نکات مهم در هنگام استفاده از مواد شیمیایی جکوزی

از ریختن همزمان مواد شیمیایی درون آب جکوزی شدیدا خودداری کنید.

همیشه دستورالعمل های درج روی برچسب محصولات شیمیایی را با دقت مطالعه کنید.

به طور منظم پارامترهای شیمیایی ذکر شده را بسنجید.

در زمان استفاده از جکوزی به هیج وجه مواد شیمیایی را به آب جکوزی اضافه نکنید.

اگر از پودر کلر استفاده می‌کنید آن را تا جای ممکن نزدیک سطح آب بگیرید تا پودر د رهوا پخش نشود.

هنگام استفاده از مواد شیمیایی از دستکش و ماسک استفاده کنید و پس از آن دست‌های خود را با آب بشویید.

در صورت تماس مواد شیمیایی با دست یا چشم سریعا با آب فراوان شسته یا به پزشک مراجعه کنید.

 

مواد شیمیایی مورد نیاز جکوزی شامل مواد متنوعی می‌شوند که شما با داشتن یک تیت کیت مایع میتوانید ماده مورد نظر خورد را برای تنظیم شیمی اب استخر انتخاب نمایید.
مواد شیمیایی مورد نیاز جکوزی شامل مواد متنوعی می‌شوند که شما با داشتن یک تیت کیت مایع میتوانید ماده مورد نظر خورد را برای تنظیم شیمی اب استخر انتخاب نمایید.
نحوه نگهداری مواد شیمیایی مورد نیاز جکوزی
  • مواد شیمیایی وان آب گرم در صورت استفاده نادرست می تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین مطمئن شوید که آنها را در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب، دوراز دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید.
  • همچنین، مطمئن شوید که مواد شیمیایی از نور مستقیم خورشیدو هر جایی که ممکن است مرطوب باشد دور باشد ، زیرا کوچکترین رطوبت و قرار گرفتن در معرض آب ممکن است منجر به ایجاد بخارات خطرناک و واکنش های شیمیایی شود.
  • از نگهداری مواد شیمیایی در نزدیکی هر منبع حرارت مستقیم، مواد قابل اشتعال، یا تجهیزات گازوئیلی/بنزینی مانند ماشین‌ها، ماشین‌های چمن‌زنی، باربیکیوهای فضای باز یا تجهیزات آشپزی و غیره خودداری کنید.
  • همچنین مطمئن شوید کهدرب تمام مواد شیمیایی بعد از هر بار استفاده محکم باشد و حتماً ظروف اندازه گیری را قبل و بعد از هر بار استفاده بشویید .
خرید مواد شیمیایی مورد نیاز جکوزی

توصیه می کنیم همیشه مواد شیمیایی مانند: کلر، ضدجلبک‌ها، ضد کف و … را از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان معتبر و از برندهای شناخته شده خریداری نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله