تلفن : 73612-021

برای خرید قرص کلر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قرص کلر ماده شیمیایی رایج و محبوب در بین متقاضیان برای ضد عفونی کردن آب استخرها و جکوزی شناخته می‌شود. قرص کلر به شیوه‌ای طراحی شده که کلر را به آرامی در آب آزاد کرده تا باکتری‌ها، جلبک‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های موجود در آب را که موجب صدمه به سلامت انسان می‌شود، از بین ببرد. برای خرید قرص کلر بهتر از قبل از اقدام به خرید نسبت به آن آگاهی کامل پیدا کنیم.

همان طور که در مقاله ” قرص کلر چیست؟” بیان شد قرص کلر معمولاً از یک ترکیب شیمیایی به نام اسید تری کلرو ایزوسیانوریک یا به اختصار تری کلر ساخته می شود.

که این ترکیب حاوی کلر و تثبیت کننده‌هایی است که به آهستگی در آب انتشار پیدا می‌کند.

همچنین این قرص‌ها به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که وقتی در کلرزن شناور یا خطی قرار گیرند؛  با آزادسازی تدریجی کلر، مانع از رسوب کلر در کف استخر می‌گردند.

برای خرید قرص کلر ابتدا باید تمام مدل های موجود در بازار را بشناسید تا بتوانید بهترین خرید رو با توجه به نیاز خود انجام دهید.
برای خرید قرص کلر ابتدا باید تمام مدل های موجود در بازار را بشناسید تا بتوانید بهترین خرید رو با توجه به نیاز خود انجام دهید.

علاوه بر این کلر یک ضد عفونی کننده قوی است که باکتری ها، ویروس ها و جلبک های مضر آب استخر را از بین برده و به حفظ شفافیت آب و جلوگیری از رشد مجدد میکروارگانیسم‌ها کمک می‌نماید.

اما با توجه به تنوع تولیدات انواع مختلفی از قرص کلر تولید شده است، که در این مقاله به معرفی آنها میپردازیم.

انواع قرص کلر:

به طورکلی قرص کلر در دو نوع آنزیم‌دار و بدون آنزیم، با برند ایرانی و خارجی و در سایزهای1 اینچی ( 2.54 سانتی‌متر) و 3 اینچی ( 7.62 سانتی‌متر) عرضه می‌شود.

قرص کلر در اندازه و مدل های مختلف تولید می شود که این امر در خرید قرص کلر بسیار تاثیر گذار است.
قرص کلر در اندازه و مدل های مختلف تولید می شود که این امر در خرید قرص کلر بسیار تاثیر گذار است.

قرص کلر آنزیم‌دار:

قرص کلر حاوی آنزیم که به نام قرص کلر کات کبود دار نیز شناخته می‌ شود، دارای ذرات آبی رنگ سولفات مس می باشد.

وجود این ذرات درون قرص کلر موجب می‌شود تا علاوه بر ضدعفونی و پاکسازی آب استخر، قرص کلر خاصیت ضد جلبک پیدا کرده و همچنین از لیز شدن کف و دیواره‌های استخر جلوگیری نماید.

لازم به ذکر است که سولفات مس موجود در قرص کلر آنزیم‌دار به سلامت انسان آسیب نرسانده و سازگار با محیط زیست است.

اما مهم است بدانید سولفات مس تبخیر نمی‌شود و باید به مقدار درست از آن استفاده کرد چراکه استفاده بیش از اندازه از قرص کلر آنزیم‌دار سبب لک شدن روکش استخر، آسیب به تجهیزات استخر و در طولانی مدت باعث آسیب‌های پوستی می‌شود.

که در ادامه به طور کامل در مورد مقدار لازم قرص کلر مورد نیاز استخر توضیحاتی خواهیم داد.

قرص کلر بدون آنزیم:

همانطور که از نام آن پیداست در این نوع قرص کلر آنزیم یا همان سولفات مس استفاده نشده و فقط حاوی کلر می‌باشد.

درست است که این مدل قرص کلر نسب به قرص کلر آنزیم‌دار قدرت تصفیه کنندگی کمتری دارد اما همچنان متقاضیان خود را داشته و برای تصفیه آب و پاکسازی استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

قرص کلر ایرانی:

متاسفانه قرص کلری که به اسم قرص کلر ایرانی در بازار عرضه می‌شود اصلا با کیفیت نیست و درصد بسیار پایینی کلر دارد. قرص کلر ایرانی هنگام تماس با آب سریعا در آب حل می‌شود و زود خاصیت خود را از دست می‌دهد؛ این در حالی است که قرص کلر با کیفیت چند روز در آب می‌ماند و به تدریج حل می‌شود تا بیشترین بازدهی را جهت از بین بردن باکتری‌ها داشته باشد.

قرص کلر خارجی:

قرص‌های کلر موجود در بازار با برند خارجی از کشورهایی چون آمریکا، چین، ژاپن و… هستند.

برندهای قرص کلر خارجی به دلیل کیفیت بالای کلر موجود در آن تاثیر شگفت انگیزی در از بین بردن میکروارگانیسم‌های موجود در آب استخر دارد.علاوه بر این به عنوان یک شفاف کننده آب ، از بین برنده جلبک، جرم گیر و ضد لک نیز عمل می‌کند.

قرص کلر 1 اینچی:

از آنجایی که یکی از معیارهای میزان قرص کلر مصرفی، اندازه استخر می‌باشد بنابراین تولید کنندگان اقدام به تولید قرص کلر کوچک متناسب با استخرهای کوچک با حجم آب کم نمودند.

قرص کلر 3 اینچی:

در مقابل از آنجایی که استخرهای بزرگ برای ضدعفونی شدن به قرص کلر بیشتری نیاز دارند و استفاده از قرص کلر کوچک در تعداد زیاد هزینه‌بر تر است، از همین رو قرص کلر بزرگ تولید شد.

با تمامی این تفاسیر کدام نوع قرص کلر مناسب استخر ما است؟

خرید قرص کلر:

پیش از اقدام به خرید لازم است موارد زیر را بررسی نمایید:

  • اندازه استخر:

مقدار قرص کلر مورد نیاز استخر ما ارتباط مستقیمی با اندازه استخر و حجم آب دارد.که کارشناسان مقدار مناسب قرص کلر برای یک استخر 20 متر مکعب را 1 قرص 3 اینچی برآورد کردند. که به همین نسبت برای تصفیه یک استخر 80 متر مکعبی 4 عدد قرص کلر 3 اینچی کافی است.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید:

اگر استخر شما روباز و به طور مداوم در معرض حرارت و تابش نور خورشید قرار می‌گیرد بیشتر به مراقبت و پاکسازی نیاز دارد. چرا که کلر توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید کاهش می یابد.

  • بررسی مواد شیمیایی(کلر ph , ) درون آب:

مهم است پیش از اقدام به خرید و انتخاب قرص کلر به طور دقیق میزان کلر و ph آب استخر خود را توسط کیت‌های سنجش بررسی و متناسب با آن مقدار کلر مورد نیاز سنجیده شود.

با توجه به این توضیحات اگر استخر شما کوچک است می‌توانید از قرص 1 اینچی استفاده کنید یا اگر استخر شما در معرض نور خورشید است قرص کلر آنزیم‌دار مزایای بیشتری دارد و بهتر استخر شما را پاکسازی می‌کند یا اگر بر اساس کیت سنجش مقدار کلر در بازه 1 تا 3 ppm(شاخص اندازه گیری کلر) نبود هر دو حالت را باید بررسی نمایید.

یا مقدار زیادی کلر در آب استخر شما وجود دارد که لازم است از مواد شیمیایی تولیدی جهت حذف کلر اضافی در آب استخر استفاده نمایید.

توصیه می‌شود پیش از تهیه و استفاده حتما با کارشناسان مشورت نمایید.

در حالت دوم میزان کلر استخر شما کمتر از میزان استاندارد است که بسته به میزان کمبود کلر مقدار کلر لازم استخر محاسبه می‌شود.

گاهی آنقدر کلر آب استخر کاهش یافته که پیشنهاد می‌شود از شوک کلر استفاده گردد.

 

قیمت قرص کلر:

قیمت قرص کلر موجود در بازار نیز به عوامل مختلفی چون: مقدار کلر استفاده شده در قرص، وارداتی بودن آن و… وابسته است.

طبیعتا قیمت قرص کلر خارجی بسته به نرخ ارز بیشتر از قرص کلر ایرانی است. که در اینجا شما باید بررسی نمایید کیفیت برایتان مهم‌تر است یا قیمت؟

یا قرص کلر آنزیم دار به دلیل کات کبود ( سولفات مس) موجود در آن قیمت بیشتری نسبت به قرص کلر بدون آنزیم دارد اما از سوی دیگر مزایای بیشتری نیز دارا می‌باشد.

 

علاوه بر عرضه کلر به شکل قرص در فروشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر، کلر به صورت پودر و مایع نیز عرضه می‌گردد که با وجود کارکرد یکسان؛ پاکسازی آب استخر، خصوصیات متفاوتی دارند.

پودر کلر:

پودر کلر که به عنوان هیپوکلریت کلسیم یا شوک استخر نیز شناخته می شود، یک ترکیب شیمیایی با فرمول Ca(ClO)2 است که معمولا برای ضد عفونی آب استخر، جکوزی و… استفاده می شود. پودر کلر معمولا به شکل پودر گرانول سفید یا مایل به سفید موجود می‌باشد.

پودر کلر کارایی همانند قرص کلر دارد
پودر کلر کارایی همانند قرص کلر دارد

برای تصفیه آب استخر توسط پودر کلر، معمولا مقدار مشخصی از آن ( بر اساس میزان کلر مورد نیاز آب استخر) در ظرف جداگانه‌ای با مقداری آب حل شده و سپس درون آب استخر ریخته می‌شود.

پودر کلر بیشتر توسط افرادی که سیستم گندزدایی ندارند، تهیه می‌گردد. هر چند که با وجود نصب سیستم گندزدایی  هم می‌توان به دلیل سادگی مصرف پودر کلر به نسبت قرص کلر از آن استفاده کرد.

پودر کلر همچنین سازگاری بالاتری با انواع سیستم‌ها و تجهیزات استخر دارد.

کلر مایع:

این نوع از کلر معمولا در صنایعی چون: کاغذسازی، نساجی، داروسازی و جهت ضد عفونی کننده آب و فاضلاب، تولید حشره کش ها، سموم دفع آفات نباتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل بوی تند و زننده ای که کلر مایع دارد و بسیار قوی می‌باشد استفاده از آن برای استخرهای خانگی توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی:

در نهایت با توجه به همه‌ی بررسی‌های انجام شده  در مورد خرید قرص کلر ماده‌ی ضروری برای تصفیه آب استخر شما است.

لازم است شما به طور دوره‌ ای مقدار کلر موجود در آب استخر خود را سنجیده و با توجه به آن مقدار لازم کلر را چه به صورت قرص و پودر به آب استخر اضافه نمایید.

اما در بین انواع قرص‌های تولیدی بهترین نوع آن قرص کلر آنزیم دار خارجی است.

که بهترین برند موجود در بازار برند کریستال پول CRYSTAL POOL می‌باشد، که از بهترین نوع کلر ساخته شد است.

قرص های کلر آنزیم دار (کات کبود دار) کریستال پول معمولا هم به صورت بسته‌های 5 عددی (یک کیلویی)  و هم به صورت بشکه‌های 25 و 50 کیلویی عرضه ‌می‌شود.

شما عزیزان می‌توانید بر اساس معیارهایی که بیان شد اقدام به خرید نمایید.هر چند پیشنهاد می‌شود حتما پیش از اقدام به خرید با کارشناسان در مورد شرایط استخر خود مشورت نمایید.

همچنین توصیه می‌شود به طور دقیق توضیحات درج شده بر روی بسته قرص کلر را مطالعه نموده و به توصیه‌های بهداشتی چون استفاده از دستکش، ماسک و … عمل نمایید.

علاوه بر این همانطور که در مقالات پیشین هم عنوان شد، به هیچ عنوان قرص کلر را مستقیما درون استخر خود نیاندازید و حتما یا از اسکیمر شناور یا اسکیمر خطی استفاده نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله