تلفن : 73612-021

قرص کلر برای استخر چه اهمیتی دارد ؟

با توجه به گرم و مرطوب بودن محیط استخر همواره شرایطی برای رشد میکروب و باکتری در آب استخر فراهم می شود. از همین رو فرایند ضد عفونی کردن استخر (استفاده از قرص کلر برای استخر)؛ به جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات بهداشتی و بیماری‌های پوستی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از راه ‌های متداول و پرطرفدار در فرایند پاکسازی و ضدعفونی استخر استفاده از قرص کلر می باشد.

هر چند مهم است بدانید قرص کلر به تنهایی قادر به پاکسازی کامل استخر نمی باشد و لازم است در کنار آن از ابزارهای دیگری چون: شفاف کننده‌ها، محلول ضد جلبک، جارو استخری و … نیز کمک گرفت.

پیش از آنکه به توضیح مزایا و معایب استفاده از قرص کلر بپردازیم لازم است بدانیم قرص کلر دقیقا از چه چیزی تشکیل شده و چه خصوصیاتی دارد؟

قرص کلر چیست؟

قرص کلر در واقع ترکیبی شیمیایی از اسید تری کلرو ایزوسیانوریک یا تری کلر است که هنگامی که در آب حل شود گاز کلر از آن خارج می‌شود.

انواع  قرص کلر:

قرص کلر را می‌توان با شاخص‌های متفاوتی چون سایز و … دسته بندی کرد؛ که به طور کلی شامل موارد زیر می‌باشند.

  • قرص کلر 1 اینچی که مناسب استخرهای کوچک و جکوزی می‌باشد.
  • قرص کلر 3 اینچی برای استخرهای بزگ استفاده می‌شود.
  • قرص کلر ایرانی
  • قرص کلر خارجی
  • قرص کلر ساده
  • قرص کلر کات کبودار
قرص کلر برای استخر یکی از جدایی نت پذیرترین ملزومات است که برای استخر های که از سیستم های قدیمی گندزدایی استفاده می کنند پیشنهاد می شود.
قرص کلر برای استخر یکی از جدایی نت پذیرترین ملزومات است که برای استخر های که از سیستم های قدیمی گندزدایی استفاده می کنند پیشنهاد می شود.

با توجه به بررسی های انجام شده بهترین نوع قرص کلر قرص کلر کات کبوددار است که علاوه بر از بین بردن باکتریهای بیماری‌زا و سایر میکرو ارگاسم های موجود در آب استخر، از تشکیل جلبک و لیز شدن کف استخر نیز جلوگیری می نماید.

که در مقالات آتی به طور کامل به توضیح انواع قرص کلر و موارد استفاده آنها خواهیم پرداخت.

استفاده از قرص کلر در کنار مزایای بیشماری که دارد با معایبی نیز همراه است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

مزایای قرص کلر:

قرص کلر استخری باید دارای یک سری ویژگی ها باشد که میزان کلر موجود (درصد خالصی) آن بسیار مهم است. چرا که در صورتی که این میزان دقیق نباشد شیمی آب استخر را بهم میریزد.
قرص کلر استخری باید دارای یک سری ویژگی ها باشد که میزان کلر موجود (درصد خالصی) آن بسیار مهم است. چرا که در صورتی که این میزان دقیق نباشد شیمی آب استخر را بهم میریزد.

1.کاربرد گسترده:

قرص کلر در بسیاری از صنایع از جمله: صنایع آب و فاضلاب، صنایع غذایی و صنایع بهداشتی به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود.

  1. ضد عفونی موثر:

قرص کلر در کشتن و جلوگیری از رشد باکتری ها، ویروس ها، جلبک ها و سایر میکروارگانیسم ها در آب استخر بسیار موثر است.

  1. استفاده آسان:

شیوه استفاده از قرص کلر بسیار آسان است به این صورت که درون کلرزن شناور یا کلرزن خطی قرار می‌گیرد و به آرامی درون آب پخش می‌شود.

  1. ماندگاری بالا:

قرص کلر به شیوه‌ای ساخته می‌شود که به آرامی در آب حل شود از همین رو ماندگاری بالاتری دارد.

و نیاز به ضد عفونی مداوم استخر را کاهش می‌دهد.

  1. خاصیت تثبیت:

برخی از قرص های کلر حاوی اسید سیانوریک هستند. تثبیت کننده ای که به محافظت از کلر در برابر تخریب ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می‌کند . این تثبیت کننده می‌تواند طول عمر کلر موجود در آب را افزایش دهد.

  1. مقرون به صرفه:

قرص کلر در مقایسه با برخی روش‌های تصفیه استخر مقرون به صرفه بوده و همچنین به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین برای صرفه جویی در هزینه‌ها، می‌توان آنها را به صورت عمده خریداری کرد.

  1. تطبیق پذیری:

قرص کلر را می‌توان در سیستم‌های مختلف آب از جمله استخرها، جکوزی ها و … استفاده کرد.  این تطبیق پذیری آنها را به گزینه ای محبوب برای مصارف مسکونی و تجاری تبدیل می‌کند.

  1. امکان کنترل سطح کلر:

استفاده از قرص کلر این امکان را فراهم می‌کند تا سطح کلر در آب را کنترل نمایند. جلوگیری از نوسانات سطح ضدعفونی کنندگی آب می تواند از مشکلاتی چون کاهش کیفیت آب جلوگیری نماید.

نگهداری آسان:

قرص کلر را باید در مکانی خشک و خنک نگهداری کرد. که در صورت نگهداری صحیح، ماندگاری طولانی دارد.

  1. کاهش اثرات جانبی:

قرص کلر با کیفیت بالا به طور کامل در آب حل شده و رسوب نمی‌کند در نتیجه نیاز به مواد شیمیایی اضافی برای رفع مشکلاتی چون آب کدر کاهش می‌یابد.

  1. قدمت:

قرص کلر برای چندین دهه جهت گندزدایی آب استخر مورد استفاده قرار گرفته است و قدمت و سابقه درخشانی در حفظ کیفیت آب استخر دارد.

11.سازگاری با محیط زیست

قرص کلر با طبیعت سازگار بوده و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

معایب قرص کلر برای استخر و تجهیزات آن :

1.ماهیت خورندگی:

در صورت استفاده و یا نگهداری نادرست از قرص کلر می‌تواند دارای ماهیت خورندگی باشد که هنگام تماس مستقیم منجر به آسیب به تجهیزاتی چون پمپ، فیلتر و… می‌شود.

  1. مشکلات بهداشتی:

قرار گرفتن طولانی در معرض قرص کلر می‌تواند باعث تحریک پوست و چشم در شناگران شود. همچنین استنشاق گاز کلر نیز سبب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود.که این آسیب‌ها ممکن است هنگام واکنش کلر با مواد آلی موجود در آب بیشتر گردد.

  1. بوی کلر:

بوی کلر گاهی بسیار آزاردهنده است به خصوص در استخرهای سرپوشیده می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری بر ریه و سیستم تنفسی  بگذارد.

  1. واکنش شیمیایی:

کلر می‌تواند با مواد آلی مانند عرق و ادرار انسان واکنش شیمیایی نشان داده و منجر به تولید کلرامین‌ها و تری هالومتان‌ها شود. که این واکنش بر کیفیت آب تاثیر گذاشته و آب را کدر می‌کند و در صورت ایجاد در غلظت های بالا، خطراتی برای سلامتی ایجاد می‌نماید.

5.حفظ میزان کلر آب:

حفظ سطح مناسب کلر در استخر یا آبگرم می تواند چالش برانگیز باشد. کلرزنی بیش از حد یا کم کلر می تواند منجر به مشکلات کیفیت آب و شرایط بالقوه ناایمن برای شناگران شود.

  1. مشکلات پوستی:

قرار گرفتن مکرر در معرض آب کلردار و استفاده از قرص کلر بی کیفیت می تواند پوست و مو را خشک کند و منجر به مشکلاتی مانند خشکی، خارش و ریزش مو شود.

  1. نگهداری نادرست:

چنانچه قرص کلر در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم نگهداری نشود اثر بخشی آن کاهش یافته و منجر به ایجاد مشکلاتی چون: کدری آب و حل نشدن کامل در آب و … شود و به سلامتی آسیب بزند.

  1. اثرات زیست محیطی:

درست است که قرص کلر با کیفیت به محیط زیست آسیب نمی‌رساند اما در مقابل استفاده  از قرص کلر بی کیفیت می تواند پیامدهای زیست محیطی داشته باشد، به خصوص اگر به درستی استفاده و دفع نشود.

با توجه به تمامی این موارد انتخاب بهترین قرص کلر بسیار مهم می‌باشد. پس مهم از که هنگام خرید قرص کلر به موارد زیر توجه نماییم.

نکات مهم در انتخاب قرص کلر برای استخر با بهترین گندزدایی

  1. بررسی کیفیت قرص کلر:

جهت انتخاب قرص کلر با کیفیت بالا می توانید موارد زیر را بررسی نمایید:

الف- تجربه و نظرات:

بررسی تجربه و نظرات کسانی که از قرص کلر استفاده کرده اند، می تواند به شما کمک کند تا کیفیت برند مورد  نظر را ارزیابی کنید. در این راستا می توانید نظرات درج شه در کامنت‌ها، وبسایت ها و یا گروه های مرتبط با استخر بررسی نمایید.

ب- مارک و برند :

از آنجایی که برندهای شناخته شده به جهت حفظ نام شهرت خود تلاش می‌نمایند محصول با کیفیتی تولید نمایند؛ بهتر است هنگام خرید سابقه برند را بررسی نمود.

پ- استاندارد ها و مجوز ها :

بررسی استانداردها و مجوزهای تولید در زمینه بهداشت می‌تواند به شما اطمینان دهد که محصول کیفیت مورد نظر شما را دارا می‌باشد.

  1. مقدار کلر موجود در قرص:

قرص کلر تولیدی توسط برندهای مختلف معمولا دارای حجم متغیری از کلر می‌باشند.

بنابراین هنگام تهیه قرص کلر لازم است شما از میزان کلر موجود در قرص آگاه باشید چرا که استفاده از قرص کلر با مقدار کلر کم کارایی لازم را نداشته و استفاده از قرص کار با حجم کلر بالا برای استخر کوچک می‌تواند به آب استخر آسیب وارد نماید.

اما برای بررسی دقیق مقدار قرص کلر لازم است نکات زیر را بدانید:

الف: تعیین کلر آب استخر:

مورد اول اندازه گیری دقیق میزان کلر آب استخر است که توسط کیت های سنجش انجام می‌شود.

مقدار کلر باید حتما در بازه 1 تا 3 ppm(شاخص اندازه گیری کلر) باشد.

اگر میزان کلر کمتر از 1 ppm باشد شما به قرص کلر بیشتری احتیاج دارید.

مهم است بدانید باید با مصرف دوره‌ای و منظم قرص کلر همواره میزان کلر آب استخر خود را در بازه ذکر شده نگه دارید.

ب- تعیین حجم آب استخر:

میزان قرص کلر وابسته به میزان آب استخر نیز می‌باشد.

معمولا میزان قرص کلر با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

اندازه استخر(متر مکعب)÷20 = تعداد قرص کلر

برای اطلاع دقیق تر از میزان قرص کلر با توجه به حجم استخر به مقاله “گند زدایی استخر با استفاده از قرص کلر” مراجعه نمایید.

  1. بررسی دستور العمل تولید کننده:

اکثر تولید کنندگان قرص کلر، دستورالعمل مشخصی بر اساس استاندارد های صنعتی ارائه می دهند که مطالعه‌ی این استاندارد ها و توصیه ها می‌تواند به شما در استفاده درست از قرص کلر کمک کند.

همچنین مطالعه مقالات علمی منتشر شده در این زمینه نیز می‎توانند بسیار مفید باشند.

اما پس از خرید قرص کلر مناسب چگونه باید از آن به بهترین شکل استفاده نماییم:

روش‌های استفاده از قرص کلر برای استخر:

 

لازم است بدانید به هیچ عنوان نباید قرص کلر را مستقیما درون آب انداخت.

به طور کلی قرص کلر را می‌توان به 3 طریق به آب اضافه کرد:

  • کلرزن شناور:

کلرزن شناور محفظه ای پلاستیکی است که شما می‌توانید  قرص کلر را درون آن قرار داده و درون آب رها کنید.

  • سبد اسکیمر:

روش دیگر قرار دادن قرص کلر درون سبد اسکیمر است.هر چند که این روش توسط کارشناسان توصیه نمی‌شود؛ چرا که قرص کلر دارای کلسیم می‌باشد و قرار دادن آن در اسکیمر باعث ورود کلسیم به درون فیلتر می‌شود.

از آنجایی که سیلیس شیشه ای درون فیلتر نیز دارای کلسیم می‌باشد وارد شدن کلسیم قرص کلر به درون فیلتر سبب کلوخه شدن سیلیس شده و آسیب جبران ناپذیری به تجهیزات موتورخانه استخر وارد می‌شود.

  • کلرزن خطی

شما همچنین می‌توانید با نصب کلرزن خطی و قراردادن قرص کلر درون آن استخر خود را پاکسازی نمایید. هر چند مهم است که کلرزن خطی بعد از تصفیه آب و  پیش از برگشت آب تصفیه شده به درون استخر نصب شود تا کلر به تجهیزات نصب شده در موتورخانه آسیب نرساند.

 

سخن پایانی:

در انتها باید بدانید که درست است که قرص کلر روشی کاربردی و لازم برای حفظ بهداشت و ضدعفونی آب استخر است اما باید هنگام استفاده علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، نکات زیر را رعایت کنید:

  • قرص کلر را با هیچ ماده شیمیایی مخلوط نکنید.
  • در هنگام استفاده از قرص کلر حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • پس از استفاده از قرص کلر حتما دست خود را با آب و صابون بشویید.
  • در صورت تماس مستقیم با قرص کلر به پزشک مراجعه نمایید.
  • قرص کلر را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • پیش از خرید دستور العمل استفاده را به طور کامل از کارشناس بپرسید.
  • از ورود مستقیم قرص کلر به درون سیستم تصفیه جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله