تلفن : 73612-021

استخر توکار فایبرگلاس

تولید استخر توکار فایبرگلاس همگام با پیشرفت تکنولوژی گامی جدید در راستای بهبود عملکرد و تسریع فرایند صنعت ساخت استخر است.

به طور کلی استخرها در دو مدل توکار و روکار نصب می‌شوند.

استخرهای پیش ساخته روکار چون: استخرهای فایبرگلاس، استخرهای برزنتی و استخرهای اینتکس معمولا زمانی که امکان ساخت استخرپیش ساخته به شکل توکار نباشد مناسب هستند یا مواقعی که امکان جا به جایی محل بسیار زیاد باشد مانند زمانی که برای کمپ تابستانه استخر نصب می‌شود. از آن جایی که استخرهای پیش ساخته روکار دوام کمتری نسبت به استخر پیش ساخته توکار دارد، در این محتوا به توضیح کامل استخر توکار پیش ساخته و شیوه‌ی نصب آنها می‌پردازیم.

استخر توکار فایبرگلاس یک نوع استخر با تجهیزات و ساختاری از جنس فایبرگلاس است. فایبرگلاس متشکل از یک ترکیب مواد مانند پلی استر و فایبرگلاس (شیشه‌ی پلی استر) می‌باشد و به دلیل خواص خود، در صنعت استخرها و محصولات مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استخر توکار فایبرگلاس یک نوع استخر با تجهیزات و ساختاری از جنس فایبرگلاس است. فایبرگلاس متشکل از یک ترکیب مواد مانند پلی استر و فایبرگلاس (شیشه‌ی پلی استر) می‌باشد و به دلیل خواص خود، در صنعت استخرها و محصولات مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استخر توکار پیش ساخته:

استخرهای توکار پیش ساخته به دو دسته استخر فایبرگلاس و استخر وینیل تقسیم می‌شود.

اما پیش از آنکه به معرفی استخر توکار پیش ساخته بپردازیم بهتر است بدانید به طور کلی استخر پیش ساخته چه مزایایی دارد؟

استخر پیش ساخته در مدل‌ها و سایزهای متنوعی تولید می‌شود که با توجه به هدف و نیاز خود از تهیه استخر می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

استخر پیش ساخته به خاطر مزیت قابلیت حمل و جا به جایی آسان و نصب سریع امروزه متقاضیان بیشتری نسبت به استخرهای بتنی دارد.

مواد به کار رفته در تولید استخر پیش ساخته به گونه‌ای است که در برابر رشد جلبک مقاوم است و مانع آن می‌‌شود.

استخر پیش ساخته به دلیل مقرون به صرفه بودن و از آن جایی که نیاز به آرماتور بندی و بتن ریزی ندارند معمولا گزینه‌ی مناسب تری به خصوص برای باغ و ویلا هستند.

علاوه بر این از آنجایی که استخر پیش ساخته دارای خاصیت انطباق پذیری با دما هستند می‌توان از آنها برای پرورش آبزیان نیز استفاده نمود.

قابلیت ترمیم و بازسازی استخر پیش ساخته آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده به عنوان مخزن آب کشاورزی تبدیل می‎کند.

علاوه بر این موارد استخرهای بتنی به دلیل وجود کلر در آب دچار خوردگی و فرسایش می‌شوند در حالی که استخر پیش ساخته به گونه ای طراحی شده تا در برابر مواد شیمیایی چون کلر مقاوم تر عمل کند و فرایند پاکسازی بهتر عمل نمایید.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه ای کلی بین استخرهای بتنی و استخر پیش ساخته را مطالعه نمایید.

انواع استخر توکار
مزیت اصلی عیب اصلی ویژگی خاص
استخر بتنی با روکش گچ یا سنگدانه طول عمر زیاد زمان راه اندازی طولانی امکان طراحی خاص
استخر بتنی با روکش کاشی یا سنگ زیبایی بصری دشواری در تعمیر و نگهداری جلوه ظاهری و تزیینی
استخر فایبرگلاس نگهداری آسان اندازه و اشکال محدود نصب سریع
استخر وینیلی نصب و راه اندازی آسان دوام و طول عمر پایین آستر وینیل امکان طراحی در هر اندازه و شکل

 

استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس:

ساخت استخرهای بتنی علاوه بر زمان بسیار زیاد، هزینه بیشتری نیز دارند. از همین رو روز به روز به طرفداران استخر پیش ساخته افروزه می‌شود.

 

استخر فایبرگلاس همانطور که اطلاع دارید از یک متریال مستحکم ( فایبرگلاس) که در ساخت بدنه کشتی نیز کاربردی است، ساخته می‌شود.

چگونگی نصب استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس:

استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس بسیار راحتتر از استخرهای بتنی نصب می‌شود.

و معمولا شرکت های ارائه دهنده برخی از تجهیزات لازم را نیز همراه کاسه استخر ارائه داده و محل مورد نظر اتصالات را بر روی کاسه استخر فایبرگلاس مشخص می‌نمایند.

مقاومت استخر توکار: فایبرگلاس به دلیل مقاومت خوبی در برابر رطوبت، شوری آب، و مواد شیمیایی، از برخوردها و خرابی‌های ناشی از عوامل خارجی محافظت می‌کند.
مقاومت استخر توکار: فایبرگلاس به دلیل مقاومت خوبی در برابر رطوبت، شوری آب، و مواد شیمیایی، از برخوردها و خرابی‌های ناشی از عوامل خارجی محافظت می‌کند.

1-انتخاب محل نصب استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس:

پیش از آنکه فرایند خرید استخر و نصب را آغاز نمایید لازم است محل نصب استخر را مشخص نمایید.چرا که استخر فایبرگلاس از پیش در کارخانه ساخته می‌شود لذا اندازه گیری دقیق محل از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین توصیه می‌شود که برای کاهش هزینه‌ها و ریسک نصب حتما از یک کارشناس راهنمایی گرفته و موارد زیر را بررسی نمایید:

*محل نصب استخر تداخلی با املاک دیگران نداشته باشد.

*محل نصب استخر تداخلی با فاضلاب، خطوط برق و… تداخل نداشته باشد.

*محل قرارگیری  تجهیزات موتورخانه استخر در نظر گرفته شود.

*محل مورد نظر دارای مشیر مناسبی برای حمل و نصب استخر فایبرگلاس داشته باشد.

*مسیر انتقال آب برای پر کردن استخر مشخص شود.

*محل قرارگیری تجهیزات جانبی مانند دستگاه تصفیه به طور دقیق مشخص شده تا هنگام نیاز به تعمیر دسترسی مناسبی داشته باشد.

*محل نصب تجهیزات الکتریکی مشخص گردد.

*طراحی فضای اطراف جهت زیباسازی انجام شود.

2-گودبرداری محل نصب استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس:

پس از آنکه محل دقیق استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس مشخص شد باید با توجه به ابعاد استخر خریداری شده به وسیله میله چهار گوشه خارجی استخر مشخص شده و با پودر گچ به طور دقیق محل نصب استخر توکار پیش ساخته علامت گذاری شود.

مهم است که هنگام حفاری نسبت به عمق استخر  تا 20 – 25 سانتی متر بیشتر حفر شود. به طور مثال اگر عمق استخر فایبرگلاس شما 130 سانتی متر است محل مورد نظر باید به ارتفاع 150 – 155 سانتی متر گودبرداری شود.

هنگام گودبرداری باید خاک برداشته شده از گودال فاصله داشته باشد تا مشکلی در روند نصب به وجود نیاورد.

پس از حفر باید کف محل نصب استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس به اندازه 20 تا 25 سانتی متر با شن بادومی پر و کوبیده و متراکم شود.

طراحی چندگانه: استخر توکار فایبرگلاس در انواع و ابعاد مختلف و با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند، که به مشتریان انتخاب گسترده‌ای از طراحی‌ها امکان می‌دهد.
طراحی چندگانه: استخر توکار فایبرگلاس در انواع و ابعاد مختلف و با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند، که به مشتریان انتخاب گسترده‌ای از طراحی‌ها امکان می‌دهد.

3-جای گذاری و نصب استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس:

بهره گیری از یک تیم متخصص جهت جای گذاری استخر فایبرگلاس از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه ممکن است ناواردی تیم حمل و نصب سبب آسیب به استخر فایبرگلاس شما شود.

علاوه بر جای گذاری تراز بندی استخر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

4-نصب تجهیزات و اتصالات استخرهای توکار پیش ساخته فایبرگلاس:

به طور کلی، استخر توکار فایبرگلاس به عنوان یک گزینه محبوب و مقرون به صرفه برای افرادی که به دنبال نصب سریع و استفاده آسان از استخر در محیط خصوصی خود هستند، شناخته می‌شود.
به طور کلی، استخر توکار فایبرگلاس به عنوان یک گزینه محبوب و مقرون به صرفه برای افرادی که به دنبال نصب سریع و استفاده آسان از استخر در محیط خصوصی خود هستند، شناخته می‌شود.

در مرحله اول باید لوله‌های خروجی تصفیه کف استخر و اسکیمر ها با در نظر گرفتن محل قرارگیری تاسیسات تصفیه متصل و به محل تاسیسات کشیده شود.

در این مرحله نکته حائز اهمیت کیفیت لوله و اتصالات و تجهیزات تصفیه خریداری شده است.

چراکه تجهیزاتی چون فیلتر استخر، پمپ آب و کلرزن و … علاوه بر آنکه حافظ سلامتی شماست در افزایش طول عمر استخر نیز موثر هستند.

5-زیبا سازی محل استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس:

در اخر باید اطراف استخر نیز با شن پر شده و مدر محل قرارگیری محکم و اطراف آن بر اساس طرح اولیه ساخته شود.

برای زیبا سازی اطراف استخر خود نیز می‌توانید از تجهیزات نورپردازی، گل و گیاه، وسایل تفریحی چون سرسره آبی و…. استفاده کنید.

مزایا و معایب استخرهای توکار پیش ساخته فایبرگلاس:

نصب سریع اولین و مهمترین استخر پیش ساخته فایبرگلاس است و در نصب توکار باعث افزایش مقاومت استخر شما می‌شود.

مزیت بعدی هزینه مناسب آن نسبت به استخرهای بتنی است.

سومین مزیت ضدجلبک بودن استخر فایبرگلاس است.

تنها مشکل استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس محدود بودن اندازه و اشکال آن است.

استخر توکار پیش ساخته وینیل:

استخر پیش ساخته وینیل در واقع آستری از جنس ورق های پلی اتیلن است.

این روکش پس از گودبرداری، کف و دیواره ها را پوشانده و دیگر استخر نیازه به آرماتور بندی و بتن ریزی ندارد.

این روکش ها را می‌توان بر اساس طرح و اندازه استخر شما تولید و نصب کرد اما از آنجایی که این روکش در کارخانه تولید می‌شود این نوع استخر در دسته استخر پیش ساخته قرار می‌گیرد.

کمترین نیاز به تعمیرات: استخر توکار فایبرگلاس نیاز به تعمیرات کمتری دارند و در طولانی مدت مقاومت خوبی دارند.
کمترین نیاز به تعمیرات: استخر توکار فایبرگلاس نیاز به تعمیرات کمتری دارند و در طولانی مدت مقاومت خوبی دارند.

شیوه نصب استخرهای توکار پیش ساخته وینیل:

همانند استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس در مرحله اول نیاز است که محل استخر را مشخص نمایید و به نکاتی که در این مرحله گفته شد دقت نمایید. تنها تفاوت استخر توکار پیش ساخته وینیل با استخر فایبرگلاس این است که شما می‌توانید طرح استخر خود را نیز انتخاب نمایید.روکش وینیل مطابق با طرح استخر شما برش خورده و نصب می‌شود.

در مرحله دوم نیز مشابه مراحلی که بیان شد نیاز به گود برداریست و نکته مهمی که باید حتما به آن توجه کنید زیر سازی قبل از نصب روکش وینیل است.

بهتر ایت از یک پیمانکار متخصص جهت انتخاب نوع مصالحی که باید در کف و دیواره‌های استخر استفاده کنید، مشورت بگیرید.

معمولا کف استخر با مصالح ساختمانی یا ماسه صاف و محکم شده سپس روکش وینیل نصب شده و در بالای استخر محکم می‌شود. در آخر نیز چروک روکش را پیش از پر کردن استخر با استفاده از جارو برقی از بین می‌برند.

مزایا و معایب استخر توکار پیش ساخته وینیل:

استخر توکار پیش ساخته وینیل نسبت به استخر پیش ساخته فایبرگلاس هزینه کمتر داشته و سریعتر نصب می‌شود و مشکلات حمل و جای گذاری استخر فایبرگلاس را هم ندارد. اما در مقابل مقاومت آن نسبت به استخر توکار پیش ساخته فایبرگلاس بسیار کمتر است و در صورت نصب اشتباه زیر روکش هوا گرفته و خسارت جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

طور عمر استخر توکار پیش ساخته وینیل نیز کمتر از سایر مدل های استخر توکار  است.

و نیاز به نگهداری دقیق و مداوم دارد.

کلام آخر:

انتخاب از بین دو نوع استخر توکار پیش ساخته وینیل و فایبرگلاس به عوامل مختلفی مانند: محل مورد نظر شما، بودجه‌ی در اختیار شما، هدف شما از ساخت استخر، کاربری استخر و … بستگی دارد. پس مهم است پیش از اقدام به خرید تمامی عوامل را بررسی نموده و با یک کارشناس مشورت نمایید.

علاوه بر این تهیه تجهیزات با کیفیت نیز می‎تواند طول عمر استخر توکار پیش ساخته شما را نیز افزایش دهد پس هنگام خرید از کیفیت برند، وجود گارانتی و … اطمینان حاصل نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله