تلفن : 73612-021

ساخت استخر در عصر تکنولوژی

امروزه تکنولوژی به بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است به طوریکه تصور انجام هر کاری بدون بهره‌گیری از تکنولوژی امکان پذیر نخواهد بود. صنعت ساخت و ساز نیز از این امر مستثنی نبوده و نیست. کارهایی که در زمان گذشته به وسیله نیروی انسانی انجام می‌شده امروز توسط ماشین آلات و حتی ربات‌ها انجام می‌شود.حالا سوال این است که ساخت استخر در عصر تکنولوژی سیستم های نوین چه تاثیری بر صنعت ساخت استخر گذاشته‌اند؟

برای درک بهتر تغییرات خوب است ابتدا بررسی کلی بر شیوه ساخت استخر در گذشته داشته باشیم.

ساخت استخر در عصر تکنولوژی چه امکاناتی را برای آسایش و رفاه به وجود آورده است.
ساخت استخر در عصر تکنولوژی چه امکاناتی را برای آسایش و رفاه به وجود آورده است.

روند ساخت استخر از گذشته تا امروز:

بر اساس شواهد و مدارکی که باستان شناسان یافته‌اند تاریخ ساخت اولین استخر  به دوران تمدن‌های باستانی مصر، یونان و رم باز می‌گردد.

ساخت استخر در تمدن‌های باستانی

در آن زمان استخرها بیشتر با هدف انجام مراسم مذهبی و با استفاده از سنگ، آجر و مواد ضد آب مانند: ملات آهک و مخلوط آن با سفال خرد شده یا موی حیوانات ساخته می‌شدند.

به  این صورت که ابتدا کارگران با استفاده از ابزارهایی مانند بیل، کلنگ و تیشه و حتی دست زمین را سوراخ می‌کردند تا به عمق و شکل مورد نظر خود برسند. که این فرایند بسیار زمان بر و برای نیروی انسانی بسیار سخت و طاقت فرسا بود.

سپس برای عایق بندی استخر قسمت های داخلی را با موادی چون خاک رس، تخته یا گچ ضد آب ساخته شده از آهک و سایر مواد طبیعی می‌پوشاندند.

جالب است بدانید که یکی از شیوه‌های درست کردن ملات نیز آتش زدن موی حیوانات یا کاه و ترکیب آن با آب بوده است.

منبع تامین آب برای پر کردن استخرها در آن زمان عموما آب چشمه‌ها یا قنات بوده است.

یک استخر قدمی که به عنوان منبعی برای جمع آوری آب و استفاده ساخته شده بود.
یک استخر قدمی که به عنوان منبعی برای جمع آوری آب و استفاده ساخته شده بود.

هر چند جالب است بدانید که رومی‌ها سیستم پیچیده‌ای از لوله‌ها و مجراها برای پر کردن استخر و برای تامین جریان آب شیرین نسبت به زمان خود داشته‌ اند.

در انتها نیز با موزاییک و کاشی هایی خاص آن زمان فضای داخلی استخر را تزیین می نمودند که از آن طریق الگوها و طرح های پیچیده ای را به نمایش می گذاشتند.

همچنین برای گرم کردن آب استخر نیز مجبور بودند در اطراف استخر آتش روشن کنند.

در قرون وسطی استفاده از استخر به دلایل مذهبی کمرنگ‌تر شد و شیوه‌ی ساخت استخر تغییر آنچنانی به غیر از شکل ظاهری آن که بیشتر به شکل مستطیل شد، نداشت.

 

تا قرن 18 و 19 میلادی نیز تنها تغییری که در روند ساخت استخر صورت گرفت بهبود تکنیک‌های عایق بندی استخر با موادی مانند سرب، خاک رس یا حتی بتن بود.

قرن بیستم میلادی اما با تغییر و تحولات گسترده تری در زمینه ساخت استخر همراه بود.

در اوایل این قرن بتن به دلیل دوام و تطبیق پذیری آن به یک ماده محبوب در صنعت ساخت و ساز تبدیل شد.

پس از آن ساخت و گسترش سیستم‌های لوله کشی  و همچنین صنعتی شدن جهان و جایگزینی ماشین آلات به جای نیروی انسانی تحولی عظیم در صنعت و ساخت استخر به وجود آورد.

بنابراین روند ساخت استخر در قرن بیستم به شرح زیر می‌باشد:

 

برنامه ریزی و طراحی:

همانطور که می دانید فرایند ساخت استخر ابتدا با برنامه ریزی و طراحی آغاز می‌شود؛ به خصوص با پیشرفت هنر معماری، که طرح اولیه ساخت شامل اندازه، شکل، مکان و زیباسازی بعد از ساخت در طرح ها و اشکال خلاقانه‌تر و متنوع‌تری به شکل دستی طراحی میشده است.

حفاری:

در این مرحله با ساخته شدن ماشین آلاتی چون بیل مکانیکی، بولدوزر و… روند حفاری نسبت به قرون وسطی سریعتر و کارآمدتر شد.

قالب بندی و تقویت سازه:

سنگ و آجر جای خود را به قالب های چوبی و میلگرهای فلزی دادند که باعث مستحکم شدن زیرساخت استخر شد. همچنین ماده اولیه ساخت بتن به دلیل پیشرفت در مصالح سازی قویتر شد.

علاوه بر این تکنیک‌هایی مانند شاتکریت و گانیت امکان ساخت استخر کارآمدتر و بادوام‌تری را فراهم کردند. شاتکریت و گانیت در واقع روش هایی شامل پاشیدن مخلوطی از بتن و آب بر روی یک سازه، برای ایجاد یک زیر ساخت مستحکم و ضد آب هستند.

شکل دهی و صاف کردن بتن:

در این مرحله کارگران با استفاده از ابزار بتن ریخته شده در کف و دیواره ها را ثاف و یک دست می‌کردند.

طراحی و ساخت استخر در عصر تکنولوژب با استفاده از عایق های جدید و ساختار بتنی
طراحی و ساخت استخر در عصر تکنولوژب با استفاده از عایق های جدید و ساختار بتنی

عایق بندی:

زمانی که بتن به خوبی صاف و خشک شد با استفاده از لایه هایی چون گچ یا مواد ضد آب استخر کاملا عایق بندی می شده است.

  سیستم لوله کشی و فیلتراسیون:

وجود لوله کشی شهری و ساخت فیلتر های آبی موجب سیستم گردش آب سریعتر و بهبود کیفیت آب برای شنا شد و همچنین تکنولوژی موجب اختراع دستگاه‌های برای گرمایش آب از راه دور گشت که در موتورخانه نصب میشد.

طراحی لوله کشی استخر برای گرمایش و تصفه بهتر استخر
طراحی لوله کشی استخر برای گرمایش و تصفه بهتر استخر

ظهور کامپیوتر و هوش مصنوعی:

همانطور که تا اینجا مطالعه کردید پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر روی ماشین آلات و ابزارها بیشتر موجب تسریع و بهبود انجام فرایند ساخت استخر شده اما موضوعی که بسیار جالب توجه می‌باشد ظهور کامپیوترها در اواخر قرن بیستم و هوش مصنوعی در قرن 21 و  تاثیر آنها بر ساخت استخر می‌‌باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

تاثیر تکنولوژی بر مرحله طراحی استخر:

با ورود به عصر کامپیوترها دیگر نیازی به اجرای فرایند ساخت استخر بر اساس طرح ها و محاسبات دستی نبود بلکه  اینکار به وسیله‌ کامپیوتر انجام می شود تا دیگر اشتباهات گذشته در زمینه محاسبات و اندازه گیری فضای مورد نیاز استخر تکرار نشود.

علاوه بر این با وجود هوش مصنوعی و عینک های سه بعدی شما می‌توانید پیش از شروع فرایند ساخت استخر به طور واضح  استخر ساخته شده خود را با جزییات و حتی طراحی‌های اطراف آن مشاهده نمایید و آن را تغییر دهید.

همچنین با توجه به تاثیر تکنولوژی بر بهبود ماشین آلات شما می‌توانید علاوه بر حیاط بر روی پشت بامتان، فارغ از اینکه ساختمان چند طبقه دارد، استخر داشته باشید.

تاثیر تکنولوژی بر انواع مدل‌های استخر:

تکنولوژی  همچنین توانست مدل‌های جدید و متنوعی به استخرها اضافه نماید تا شما صرفا مجبور به حفر زمین و ساخت استخر بتنی نباشید.

تکنولوژی در صنعت استخر به کمک شما آماده است تا قبل از اینکه هزینه گزافی را انحام دهید بتوانید مدل اجرا شده دقیق استخر خود را در اندازه های واقعی مشاهده کنید.
تکنولوژی در صنعت استخر به کمک شما آماده است تا قبل از اینکه هزینه گزافی را انحام دهید بتوانید مدل اجرا شده دقیق استخر خود را در اندازه های واقعی مشاهده کنید.

ساخت استخرهای پیش ساخته یا به اصطلاح فایبرگلاس یکی دیگر از تاثیرات مهم تکنولوژی بر روند ساخت استخر است.

تصور نمایید که تمام فرایند ساخت استخر در محل دیگری توسط کامپیوترها و دستگاه انجام خواهد شد و صرفا در خانه یا حیاط شما نصب می‌شود.

شرکت صدای آب دریا با دارا بودن تیم متخصص، تنها در عرض یک هفته بهترین کیفیت از استخرهای فایبرگلاس را برای شما نصب خواهد کرد.

علاوه بر استخر فایبرگلاس مدل دیگری نیز از استخر نیز به واسطه ی پیشرفت تکنولوژی پدید آمد که به آن استخر وینیلی می گویند. این استخرها از جنس ورق های پلی اتیلن هستند و به آنها استخرهای نیمه پیش ساخته نیز می‌گویند. که در مقالات آتی به طور کامل به شرح این نوع از استخر خواهیم پرداخت.

با استفاده از تلکنولوژی های جدید شما می توانید استخر هایی بر روی بام ها با استفاده از ویو بی نهایت بسازید.
با استفاده از تلکنولوژی های جدید شما می توانید استخر هایی بر روی بام ها با استفاده از ویو بی نهایت بسازید.

پیشرفت تکنولوژی همچنین موجب ساخت استخرهایی با لبه بی نهایت شد. این استخر ها که در واقع یک ترفند بصری است به شما زاویه دید بی نهایت از استخرتان می‌دهد. درست همانند آنکه یک آبشار کوچک در منزل خود دارید.

و مدل دیگر استخرهای بی نهایت است که دیگر نیازی به فضای زیاد برای ساخت استخر نیست و در فضای محدود نیز به وسیله ی دستگاهای مخصوص به شما همان احساس شنا در فضای بی نهایت القا می‌شود.

تاثیر تکنولوژی بر مرحله بتن ریزی و عایق بندی:

اگر در قدیم این مرحله به وسیله ادم ها و ظرف مدت زمانی بسیار طولانی انجام میشده است امروزه با پیشرفت تکنولوژی اینکار به وسیله ماشین‌ها و در عرض زمان کمتری انجام خواهد شد .حتی روش های عایق بندی نیز بهبود پیدا کرده و دیگر نیازی به سوراندن کاه و درست کردن لایه عایق استخر نیست بلکه مواد بتن به صورت آماده در ماشین مخصوص به کف و دیواره های استخر پاشیده می شود که در آن برای استحکام بیشتر چسبی به نام میکروسیلیس ریخته و ترکیب می‌گردد حتی در روشی دیگر می ‌توان یک لایه فایبرگلاس بر روی بتن‌ها نصب کرد تا استحکام استخر بیشتر گردد.

نکته ای که لازم به ذکر می‌باشد؛ این است که در قدیم برخی افراد از ایزوگام برای عایق بندی استخر استفاده می‌کردند که این روش کاملا اشتباه می‌باشد و حتی امروز نیز توصیه نمی‌شود.

تاثیر تکنولوژی بر مرحله ساخت و تهیه تجهیزات استخر:

ظهور تکنولوژی باعث شد که دیگر نیازی به روشن کردن آتش برای گرم کردن آب استخر نباشد  و به وسیله دستگاه هایی چون دیگ و مشعل و پکیج و نصب آن در موتورخانه دمای آب استخر به تعادل برسد تا شما حتی در فصول سرد هم بتوانید شنا کنید.

 

همچنین برای تصفیه و پاکسازی آب استخر دیگر نیازی به تخلیه آب کامل استخر و پر کردن مجدد آن نیست و به راحتی تنها با نصب دستگاهای مخصوصی چون دستگاه‌های  فیلتراسیون و به منظور گندزدایی دستگاه‌هایی چون کلرزن شناور، کلرزن خطی و … می‌توان با خیال آسوده شنا کرد.

خوب است بدانید که شرکت صدای آب دریا علاوه بر ساخت استخر تمام لوازم و تجهیزات مورد نیاز شما برای فیلتر کردن آب استخر و گندزدایی آن عرضه می دارد. که تمامی آنها از برندهای معروف و بروز دنیا می‌باشند.

تکنولوژی و ساخت استخر هوشمند:

شاید امروزه بتوان مهم ترین تاثیر تکنولوژی را در ساخت استخر هوشمند دانست؛ چرا که هوشمندسازی استخر به شما این امکان را می‌دهد تا از راه دور بر استخر خود نظارت داشته باشید.

با تهیه و نصب این کنترل پنل هوشمند (تابلو برق) که شرکت صدای آب دریا یکی از برترین عرضه کنندگان آن است شما دیگر نیازی به حضور در کنار استخر برای پاکسازی یا فیلتراسیون استخر ندارید بلکه از راه دور می‌توانید دستگاه فیلتر یا گندزدایی خود را (شامل: کلرزن نمکی، کلرزن خطی، کلرزن یووی) فعال نمایید.

و بر مقدار Ph آب استخر خود، دما و مقدار کلر موجود در آن نیز نظارت داشته باشید.

تولید جاروهای رباتیک به جای جاروهای دستی به منظور تمیز کردن کف و دیواره استخر نیز از دیگر تاثیرات تکنولوژی بر تسریع و بهبود روند نگهداری از استخر می‌باشد.

جمع بندی:

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی تمامی فرآیندهای ساخت و تهیه تجهیزات با سرعت و کیفیت بیشتری در حال انجام هستند.

صنعت ساخت استخر نیز ازین امر مستثنی نیست و با پیشرفت تکنولوژی در حال پیشرفت می‌باشد.

شما تنها با یک تماس با کارشناسان مجرب صدای آب دریا بدون گذاشتن وقت و انرژی می‌توانید نسبت به ساخت استخر شخصی یا سازمانی خود اقدام کنید و یا انواع تجهیزات استخر را توضیح کامل امکانات آن از کارشناس مربوطه تهیه نمایید تا توسط متخصصین ما در اسرع وقت نصب و راه اندازی شود.

یا حتی با تهیه و نصب استخرهای فایبرگلاس در عرض یک هفته بهترین استخر را داشته باشید.

در نهایت پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی همچنان با سرعت بسیار در حال پیشرفت می‌باشد، به نظر شما این تغییرات در آینده چه تاثیری می‌توانند بر ساخت استخر یا تجهیزات آن داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله