تلفن : 73612-021

استخر سرپوشیده چگونه ساخته می شود؟

همانطور که می‌دانید به استخرهایی را که در فضای بسته مانند درون ساختمان، هتل‌ها و باشگاه‌‌ها و … می‌سازند را استخر سرپوشیده می‌گویند.استخرهای سرپوشیده ازین جهت که مناسب تمام فصول سال هستند همیشه طرفداران بی شماری دارند. از همین رو شرکت صدای آب دریا به عنوان یکی از برترین شرکت های ساخت استخر قصد دارد، در این مقاله به توضیح شیوه‌ی ساخت و شرح امکانات آن بپردازد.

استخر سرپوشیده به همراه جکوزی که با استفاده از کاسه بتونی ساخته شده است.
استخر سرپوشیده به همراه جکوزی که با استفاده از کاسه بتونی ساخته شده است.

اما پیش از آنکه به توضیح چگونگی ساخت، نصب و انواع استخر بپردازیم ابتدا لازم است بدانیم که هدف شما از طراحی استخر چیست؟ چرا که هدف شما از انتخاب مدل و مکان استخر  تاثیر به سزایی بر انتخاب نوع استخر و شیوه‌ی ساخت آن دارد.

هدف طراحی استخر سرپوشیده:

معمولا ساخت استخر سرپوشیده مجزا از مزایایی آن،(در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.) بنا به 7 هدف کلی ساخته می‌شود، که به شرح زیر می‌باشند:

ورزش و تناسب اندام:تاثیر شنا و ورزش‌های آبی مانند واترپلو و… بر تناسب اندام بر کسی پوشیده نیست. از آنجایی که استخر سرپوشیده یک محیط بسته و کنترل شده می‌باشد، فضایی را برای ورزش در تمام فصول سال فراهم می‌کند.

شما از استخر های سرپوشیده هم می توانید برای آب درمانی هم ورزش های حرفه ای استفاده نمایید.
شما از استخر های سرپوشیده هم می توانید برای آب درمانی هم ورزش های حرفه ای استفاده نمایید.

آب درمانی: آب گرم موجب تسکین دردهای عضلانی و بهبود امراضی چون آرتورز و … می‌شود. معمولا استخر سرپوشیده از آنجایی که حرارت را در خود نگه می‌دارد گزینه مناسب تری برای آب درمانی می باشد.

تفریح و دورهمی‌های خانوادگی: استخر سرپوشیده فضای خصوصی و شخصی را برای حفظ حریم خانواده و تفریح فراهم می‌کند و شما دیگر نگران کودکان خود نیستید.

سرگرمی و اوقات فراغت: استخر سرپوشیده را با نصب سرسره‌های آبی، فواره ها و گذاشتن وسایل بازی می‌توان به یک محیط سرگرم کننده برای برگزاری مهمانی‌ها و … در محیط خصوصی تبدیل کرد.

حفظ آرامش: استخره سرپوشیده را با نصب سیستم نورپردازی و پخش موسیقی می‌توان به محیطی آرام به دور از شلوغی و سر و صدای محیط تبدیل کرد.همچنین استخر شما در نزدیکی سونا و جکوزی و در یک مکان قرار دارد.

تمرینات رقابتی: استخر سرپوشیده یک محیط کنترل شده برای شناگران و ورزشکاران فراهم می‌کند تا با تمرکز بیشتری به تمرینات خود بپردازند.

ارزش ملک: ساخت استخر سرپوشیده در ملک شخصی یا هتل علاوه بر اینکه بر ارزش ملک می‌افزاید؛ یک ویژگی متمایز و جذاب برای خریداران با مهمانان به شمار می‌رود.

حالا که هدف خود را از احداث استخر سرپوشیده می‌دانید لازم است با انواع استخر  و شیوه ساخت هر کدام آشنا شوید تا بهتر بتوانید استخر خود را انتخاب کنید.

انواع استخر :

استخر سرپوشیده بر اساس شیوه ساخت، به سه مدل استخر بتنی، استخر فایبرگلاس و استخر وینیل و بر اساس طراحی به مدل‌های استخر لول دک، اینفینیتی، اِندلس و… تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح و شیوه ساخت آنها خواهیم پرداخت:

استخر بتنی: concrete pool

استخر بتنی به دلیل استحکام و امکان طراحی آن یکی از پرطرفدارترین مدل‌های استخر است که لازم است برای احداث آن مراحل زیر طی شود:

انتخاب مکان و طراحی استخر  بتنی:

پیش از اقدام به احداث استخر سرپوشیده بتنی باید مکان احداث آن مشخص گردد. که می‌تواند در پارکینگ، طبقات یا پشت بام باشد. البته فراموش نکنید برای احداث استخر سرپوشیده بتنی در طبقات یا بر روی پشت بام باید نقشه آن پیش از احداث ساختمان شما کشیده و طراحی شود.

مزایای استخر سر پوشیده بتنی استفاده از طراحی خاص به محیط شما است که میتوانید در هر محیطی که نیاز دارید از انواع طرح ها یا حتی طرح های اختصاصی خود استفاده نمایید.
مزایای استخر سر پوشیده بتنی استفاده از طراحی خاص به محیط شما است که میتوانید در هر محیطی که نیاز دارید از انواع طرح ها یا حتی طرح های اختصاصی خود استفاده نمایید.

همچنین طراحی استخر سرپوشیده بستگی به فضای ساختمان شما دارد از همین رو بهتر است از دانش یک متخصص برای طراحی استخر سرپوشیده بهره بگیرید.

گرفتن مجوزهای لازم برای استخر بتنی:

پیش از آغاز مراحل گود برداری لازم است مجوزهای مربوطه را از شهرداری و اداره برق اخذ نمایید. برای پیشبرد سریع روند کاری خود می‌توانید این مرحله را به یک شرکت پیمانکاری معتبر برون سپاری نمایید.

گود برداری و لوله کشی و آرماتور بندی استخر بتنی:

در مرحله بعدی نیاز است که زمین برای احداث استخر گود برداری شده سپس تمام لوله کشی‌های لازم برای گردش آب، سیستم گرمایشی و … نصب سپس جهت استحکام پایه استخر به وسیله میلگرد آرماتور بندی انجام شود.

بتن ریزی، تراز بندی و عایق کاری استخر سرپوشیده بتنی:

پس از آنکه استحکام کف تکمیل شد کف و دیواره‌ها با بتن پوشنده می‌شود و کارگران بتن های ریخته شده را صاف و استخر را تراز می‌کنند. ممکن است شما مایل باشید کف استخرتان شیب داشته باشد که در مرحله طراحی باید اعلام نمایید تا شیب آن تعیین و بر اساس شیب کف استخر تراز شود. پس از آنکه بتن‌ها کاملا خشک شدند، نوبت به عایق بندی استخر است که برای اینکار یا چسب مخصوصی در ماده بتن ریخته می‌شود، یا کف استخر را با یک لایه فایبر گلاس می‌پوشانند و یا از چسب مخصوص جداگانه ای برای استخر استفاده می نمایند.

نصب تجهیزات موتورخانه استخر بتنی:

در این مرحله لازم است تجهیزات لازم مانند، دستگاه تصفیه، دستگاه کلرزن، سیستم گرمایشی و … را نصب نمایید. همچنین برای مدیریت آب و بهداشت و سلامت  می توانید از سیستم های تصفیه و مواد شیمیایی مناسب برای پاکسازی استخر استفاده نمایید.

تمامی این موارد را می‌توانید از شرکت صدای آب دریا که ارائه دهنده به روزترین تجهیزات استخر، سونا و جکوزی می‌باشد، تهیه نمایید. همچنین دیگر نیاز نیست نگران نصب آنها باشید چرا که مهندسین مجرب شرکت این مرحله را برای شما آسان خواهند کرد.

کاشی کاری و زیبا سازی استخر بتنی:

در انتها استخر کاشی کاری شده و محیط اطراف آن اعم از نصب آب نما و … بنا به طرح و سلیقه دلخواه شما نصب خواهد شد.

مزایا و معایب استخر سرپوشیده بتنی:

استخر سرپوشیده بتنی همانطور که گفته شد به دلیل استحکام بالایی که دارد معمولا طرفداران بی شماری دارد اما هزینه ساخت آن بسیار زیاد و زمان آن بسیار طولانی می‌باشد.

پس شما اگر مایل به داشتن استخر سرپوشیده بتنی هستید یا باید فضایی بسته به دور استخر روباز خود بسازید و یا استخر خود را در پارکینگ یا طبقات پایین احداث نمایید. اما اگر با بودجه محدود و زمان کم می‌خواهید استخر سرپوشیده چه در طبقات، پارکینگ و… داشته باشید راه حل شما استخر سرپوشیده فایبرگلاس است.

استخر فایبرگلاس: Fiberglass pool

استخر فایبرگلاس یکی از بروزترین مدل‌های استخر است که با نام‌های استخر پلی استر یا استخر پیش ساخته نیز شناخته می‌شود.مراحل ساخت این مدل از استخر که شما را در عرض یک هفته و با هزینه مناسب صاحب استخر می‌نماید، به شرح زیر می‌باشد:

استخر های فایبرگلاس یا استخرهای پیش ساخته برای محیط هایی است که از قبل جا نمایی خاصی برای استخر در نظر گرفته نشده است یا زمان نسب و راه اندازی استخر بسیار مهم است.
استخر های فایبرگلاس یا استخرهای پیش ساخته برای محیط هایی است که از قبل جا نمایی خاصی برای استخر در نظر گرفته نشده است یا زمان نسب و راه اندازی استخر بسیار مهم است.

انتخاب محل استخرسرپوشیده فایبرگلاس:

بر خلاف استخر بتنی برای احداث استخر سرپوشیده فایبرگلاس دیگر نیازی به طراحی نیست چراکه استخر فایبرگلاس استخرهای از پیش ساخته شده هستند و طرح‌های ثابتی دارند. تنها عاملی که باید اول بررسی نمایید محاسبه‌ی اندازه محل و ابعاد آن برای نصب استخر فایبرگلاس می‌باشد.

نصب استخر سرپوشیده فایبرگلاس:

در مرحله بعد برای مستحکم کردن استخر فایبرگلاس یا گود برداری می نمایند که در جای ثابتی قرار گیرد یا اگر شما بخواهید آن را در طبقات نصب کنید به صورت روکار صرفا اطراف آن مستحکم می‌شود.

نصب تجهیزات موتورخانه استخر فایبرگلاس:

درست همانند استخر بتنی، استخر فایبرگلاس هم به لوله کشی و  تجهیزات موتورخانه احتیاج دارد تنها تفاوت آن با استخر بتنی اینست که محل نصب لوله‌ها در استخر فایبرگلاس از پیش جاگذاری شده است و این مرحله با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

شما عزیزان برای دیدن مدل‌ها و تهیه استخر فایبرگلاس می‌ توانید با شماره‌های درج شده در قسمت ارتباط با ما سایت تماس حاصل فرمایید.

زیباسازی استخر سرپوشیده فایبرگلاس:

شما می‌توانید با نصب لامپ‌های LED و یا آب نماها فضای داخلی و اطراف استخر خود را خاص و دلنشین نمایید.

مزایا و معایب استخر سرپوشیده فایبرگلاس:

شاید استخر فایبرگلاس استحکام استخرهای بتنی را نداشته باشند ولی با این حال با پیشرفت تکنولوژی و مواد ساخت دارای استحکام بالایی هستند و مهمترین مزیت این استخرها نصب سریع و قیمت مناسب آنهاست.

اما چون این استخرها از پیش ساخته شده هستند شما صرفا می‌توانید از بین طرح‌های موجود طرح استخر خود را انتخاب نمایید.

استخر وینیل: Vinyl pool

استخر وینیل که دارای یک آستر وینیل انعطاف پذیر برای نگهداری آب است. این استخرها با استفاده از ساختار دیواری فولادی، آلومینیومی یا پلیمری که در محل مونتاژ می شوند، ساخته می‌شوند و سپس یک آستر وینیل در داخل استخر نصب می شود تا آب را نگه دارد.

در مقالات آتی راجع به این نوع از استخر به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

مدل‌های استخر لول دک، اینفینیتی، اِندلس را هر کدام می‌توان هم برای استخر بتنی و هم استخر فایبرگلاس پیاده سازی کرد چرا که این مدل استخرها در مرحله طراحی مشخص می‌کردند.

استخرهای لول دِک: Deck Level Pools

نوعی طراحی استخر سرپوشیده است که در آن آب تا لبه استخر می‌آید و به وسیله‌ی دریچه‌هایی که در لبه استخر نصب می‌شود آب به سیستم گردش آب و تصفیه بازمی گردد.

این مدل از استخر به دلیل آنکه آب تا لبه استخر قرار می‌گیرد زیبایی خاصی به استخر شما می‌دهد.

استخرهای اینفینیتی: Infinity Pools

این نوع از طراحی استخر که استخر بی انتها نیز نامیده می‌شود هم برای استخر سرپوشیده و هم استخر روباز استفاده می‌شود. این نوع از استخر به شما افق دید بی پایان می‌دهد و باعث به وجود آمدن فضایی دلنشین و لاکچری می‌شود.

استخرهای اندلس: endless pool

این نوع از استخرها قابل استفاده برای استخر سرپوشیده و استخر روباز هستند.

همچنین برای افرادی که محیط کوچکی برای ساخت استخر دارند بسیار مناسب می‌باشند. چرا که با نصب دستگاه مخصوص آن جریان مداومی را برای شنا، ورزش و آب درمانی فراهم می کند. استخر بی پایان به شناگران اجازه می دهد در حالی که در جای خود باقی می مانند برخلاف جریان ثابت شنا کنند. این نوع از استخرها اغلب برای تمرینات تناسب اندام، توانبخشی و شنای تفریحی استفاده می شوند.

تا به اینجا شما با انواع استخر سرپوشیده، شیوه‌ی ساخت و مدل‌های آن آشنا شده‌اید اما سوال دیگری که ایجاد می‌شود این است که استخر سرپوشیده چه ویژگی‌های متمایزی نسبت به سایر استخرها دارد؟

ویژگی‌های استخر

استخرهای سرپوشیده علاوه بر اهدافی که گفته شد دارای ویژگی‌های خاصی هستن که آن را در برابر استخر روباز متمایز می‌کند، این ویژگی‌ها به شرح زیر می‌باشند:

البته لازم به ذکر است که استخر روباز نیز دارای مزایای خاص خود می‌باشد و شما با توجه به هدف و شرایط خود می‌توانید هم استخر روباز و هم استخر سرپوشیده داشته باشید.

1-حفاظت در برابر تغییرات آب و هوایی:

استخر سرپوشیده شما را از باران، گرد و غبار و نور خورشید محافظت می‌نماید.

2- قابل استفاده در تمام فصول:

از ویژگی‌های منحصر به فرد استخر سرپوشیده قابل استفاده بودن آن در تمام فصول گرم و سرد سال می‌باشد.

3- تمیز کردن راحت:

از آنجایی که استخر در محیط بسته قرار دارد گرد و غبار، حشرات، حیوانات و… دیگر نمی‌توانند استخر شما را کثیف کنند در نتیجه استخر سریعتر و راحتتر تمیز می‌شود.

4-داشتن حریم خصوصی:

از ویژگی دیگر استخر سرپوشیده داشتن محیط امن و خصوصی به خصوص برای دورهمی‌های خانوادگی است.

اما لازم است نکاتی را که کارشناسان پیش از ساخت استخر سرپوشیده و پس از ساخت استخر  به آن تایید می‌کنند بدانید:

نکات کلیدی پیش از ساخت استخر :

داشتن فضای کافی:

مطمئن شوید علاوه بر فضای کافی برای ساخت استخر، فضای کافی برای نصب تجهیزات موتورخانه و تعمیرات داشته باشید.

سیستم تهویه هوا:

از آنجایی که استخر شما در محیط بسته قرار دارد حتما نسبت به نصب سیستم تهویه هوای مناسب اقدام نمایید تا از رطوبت و تشکیل قارچ و … جلوگیری نمایید.

سیستم تصفیه آب:

پیشنهاد می‌شود برای حفظ سلامت پوستی و بهداشت نسبت به نصب سیستم تصفیه آب مناسب برای استخر سرپوشیده خود اقدام نمایید. کارشناسان شرکت صدای آب دریا شما را در انتخاب بهترین سیستم تصفیه آب استخر سرپوشیده راهنمایی خواهند کرد.

نکات کلیدی پس از ساخت استخر :

تصفیه آب:

همانطور که نصب یک سیستم تصفیه مناسب پیش از ساخت استخر سرپوشیده از اهمیت بالایی برخوردار است. تعویض به موقع فیلترها و نصب سیستم های گندزدایی برای حفظ سلامت و بهداشت شما نیز حائز اهمیت بالایی می‌باشد.

نظافت کف و دیواره‌های استخر سرپوشیده:

به وسیله‌ی جاروهای اتوماتیک یا دستی که شرکت صدای آب دریا یکی از عرضه کنندگان برترین برندهای روز آن است، کف و دیواره‌های استخر خود را تمیز نمایید.

نظافت سطح آب:

برای حفظ شفافیت باید آب استخر را به طور منظم تمیز کنید. برای اینکار ممعمولا از دستگاه‌های جمع آوری چربی و آلاینده استفاده می‌شود.

همچنین شما با هوشمند کردن استخر خود می‌توانید سطح دما و ph آب خود را زیر نظر داشته و نصبت به تمیز کردن آب خود حتی از راه دور اقدام نمایید.

با توجه به توضیحاتی که داده شد شما تا حدودی با مزایا و معایب استخر سرپوشیده آشنا شدید اما اگر بخواهیم موردی و طور خلاصه مزایا و معایب استخر سرپوشیده را بررسی نماییم می‌توان جدول زیر را بررسی نمود.

مزایا و معایب استخر سرپوشیده در یک نگاه:

مزایای استخر سرپوشیده معایب استخر سرپوشیده
قابل استفاده در تمام فصول هزینه ساخت بالاتر نسبت به استخر روباز
کاهش آلودگی محیط مدت ساخت طولانی تر
حفظ حریم خصوص جذب رطوبت و احتمال رشد قارچ در صورت نداشتن سیستم تهویه مناسب
کاهش آلودگی آب
جلوگیری از مشکلات پوستی
بهینه سازی سیستم گرمایشی

 

جمع بندی

همانطور که مطالعه فرمودید استخر سرپوشیده بسته به هدفی که شما دارید در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. اگر هدف شما افزایش سرمایه ملکی خود می‌باشد قطعا هرچه استخرسرپوشیده را لوکس تر و با امکانات بیشتری بسازید بر سرمایه شما افزوده خواهد شد و اگر می‌خواهید برای دورهمی های خانوادگی یک استخر  مستحکم در سریعترین زمان داشته باشید می‌توانید استخر فایبرگلاس تهیه و نصب نمایید.

و یا حتی با نصب سقف شیشه‌ای بر روی استخر سرپوشیده خود علاوه بر لذت شنا در محیط امن از نور آفتاب نیز بهره ببرید.

تمامی این موارد به هدف و طرح استخر سرپوشیده شما بستگی دارد.

اما نکته‌ی مهم اینست که همیشه با یک متخصص در زمینه نصب و راه اندازی استخر مشورت نماییم.

شرکت صدای آب دریا اینجاست تا شما را برای ساخت یک استخر  لاکچری و با هزینه مناسب راهنمایی نماید تا با خیال راحت لذت شنا در کنار عزیزان خود را تجربه نمایید یا بر ارزش دارایی خود بیافزایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله