تلفن : 73612-021

آیا شنا و آب درمانی بر سلامت مغز و روان تاثیرگذارند؟

شنا نه تنها یک ورزش رقابتی و تفریحی محبوب در بین تمامی سنین است، بلکه به عنوان یک روش آب درمانی در بهبود بسیاری از مشکلات جسمانی و سلامت بدن موثر است. بسیاری از افراد از این جهت به شنا کردن علاقه مندند که تصور می نمایند آب درمانی صرفا بر سلامت جسمانی از جمله بهبود آرتروز زانو، کاهش کمردرد و …. تاثیر می‌‌گذارد.

اما موضوعی که بسیار حائز اهمیت است و ما قصد داریم در این مقاله به توضیح آن بپردازیم؛ تاثیر شنا به عنوان آب درمانی بر سلامت مغز و روان است.

پیش از آنکه به توضیح چگونگی تاثیر شنا بر عملکرد مغز و سلامت روان بپردازیم جالب است بدانید که:

بررسی های باستان شناسان نشان می‌دهند که قدمت شنا کردن را  به 1500 سال پیش از میلاد و  یونان و روم باستان و تمدن آشوریان  باز می‌گردد.

هر آنچه امروزه تحت عنوان شنا کردن شناخته می شود از حروف تصویری هیروگلیف مصریان به دست آمده و شنا در میان یونانیان و رومی های باستان به عنوان یک آموزش نظامی تلقی میشده است.

علاوه بر این شواهدی از ژاپن و برگزاری مسابقات شنا در قرن هفدهم میلادی نیز به دست آمده است.

با وجود آنکه آب درمانی قدمتی طولانی در چین، یونان و روم و ایران باستان دارد اما اصطلاح آب درمانی یا هیدروتراپی از قرن 19 ام توسط وینسنت پری ستیتز معرفی شد.

اما علت این قدمت، پیدایش آب درمانی و علاقه به شنا از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

“قبل از پاسخ به این سوال خوب است بدانید که توصیه می شود افرادی که دارای آسیب‌های مفصلی و عضلانی هستند برای رفع این آسیب ها با شنا با یک متخصص فیزیوتراپی مشورت نمایند.”

آرامش آب و اثر صدای آن بر ذهن:

هیچکدام از ما به یاد نداریم که ما قبل از پا گذاشتن به این دنیا در رحم مادرمان در آب غوطه ور بوده ایم و این موضوع یکی از علت هایی است که بودن در آب، نشستن در کنار آب و حتی شنیدن صدای آب روح ما را تازه می کند.

از سوی دیگر تمایل انسان ها به زندگی در محیط امن و پاکیزه در کنار امرار معاش از طریق کشاورزی نیز بر حس آرامش بودن در کنار آب می‌افزاید.

این عنوان همچنین در علم نیز ثابت شده است و محققین به این نتیجه رسیده‌اند که 75 درصد مغز انسان از آب تشکیل شده است.

پس کاملا طبیعی است که نسبت به آب، صدای آب و آب درمانی عکس العمل نشان دهد.

شنیدن صدای آب روان، چه صدای یک جوی آب و چه صدای یک آبشار بزرگ باعث آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی     (تقویت کننده های خلق و خو در مغز) مانند دوپامین و سروتونین شده و سبب بروز احساس شادی و رضایت می‌شوند.

همچنین شنیدن صدای آب و آب درمانی می‌تواند سطح هورمون استرس، کوریتیزول را کاهش و باعث آرامش روان شما گردد.

علاوه بر این دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که صدای آب در دسته ی صدای سفید قرار دارد و علاوه بر آن که مانع صداهای آزاردهنده می شود تمرکز را برای مطالعه و درک مطالب نیز بالا می‌برد.

*لازم به توضیح است که صدای سفید مجموعه ای از صداهای گوناگون با فرکانس های متفاوت ولی با شدت یکسان است و از آن جهت که نحوه ی تشکیل این صدا مشابه نحوه ی تشکیل نور هست؛ به صدای سفید نام گذاری شده است.*

وقتی تنها صدای آب این همه خواص اعجاب انگیز دارد توضیح اثرات شنا کردن  بر مغز و روان در یک پاراگراف نمی‌گنجد و لازم است به تفکیک توضیح داده شود.

تاثیر شنا کردن و آب درمانی بر مغز:

شنا کردن و آب درمانی چه به عنوان ورزش برای تناسب اندام و چه به عنوان یک فعالیت پزشکی برای درمان و حتی آب بازی و گذراندن اوقات خوش در کنار خانواده تاثیرات شگرفی بر مغز می گذراند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌نماییم:

سلامت قلب و عروق: شنا و آب درمانی موجب افزایش گردش خون شده و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به مغز              می رساند از همین رو به عملکرد و سلامت مغز کمک می‌کند.

نوروپلاستیسیته: شنای منظم و آب درمانی با تقویت نوروپلاستیسیته، که توانایی مغز است برای ایجاد اتصالات عصبی جدید و سازگاری با تغییرات، مرتبط است. همین امر می تواند یادگیری، حافظه و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

کاهش استرس: شنا و آب درمانی یک فعالیت آرامش بخش مانند مراقبه موجب کاهش استرس و اضطراب می‌گردد . انجام حرکات موزون در آب باعث ترشح آندورفین و حس تسکین دهندگی می‌شود.

بهبود خلق و خو: شنا و آب درمانی همچنین موجب کاهش علائم افسردگی و بهبود خلق و خو می شود چرا که قرار گرفتن در آب باعث آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی و به تعادل رسیدن احساسات می‌گردد.

بهبود کیفیت خواب: کمبود خواب می تواند آسیب جدی به مغز وارد کند و شنا  می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد.

اثر خنک کنندگی مغز: شنا کردن و آب درمانی در آب خنک می تواند باعث محافظت از سلول های مغز در برابر گرما شده و خطرسکته مغزی را کاهش دهد.

علاوه بر تاثیراتی که شنا کردن و آب درمانی بر مغز می گذارد، شنا می توانند تاثیر مثبتی نیز بر سلامت روان داشته باشند.که به برخی از موارد آن چون کاهش استرس، بهبود خلق و خو و … اشاره شد.

اما برخی دیگر از خواص شنا و آب درمانی بر سلامت روان به شرح زیر است:

تاثیر شنا  بر سلامت روان:

آگاهی و وضوح ذهنی: شنا و آب درمانی نیاز به تمرکز بر تنفس، حرکات بدن، ارتقای ذهن آگاهی و وضوح ذهنی دارد. این حالت مراقبه می تواند به افراد کمک کند تا از نگرانی‌های روزانه جدا شده و احساس آرامش ذهن خود را تقویت کنند.

مقابله با تروما: شنا و آب درمانی، به ویژه در یک محیط حمایتی و کنترل شده، می تواند یک فعالیت درمانی برای افرادی باشد که به تروما یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دچار هستند. خواص تسکین دهنده آب و ماهیت فیزیکی شنا می تواند به روند بهبودی این افراد کمک کند.

حواس پرتی از افکار منفی: شنا و آب درمانی می توانند به عنوان یک عامل دور کننده ی  افکار منفی یا مزاحم عمل کند. تمرکز بر حرکات و احساسات موجود در آب می تواند ذهن را از نشخوار فکری یا محرک های استرس زا دور کند.

بهبود تصمیم گیری: بهبود قدرت تصمیم گیری یکی دیگر از فواید روانی شنا و آب درمانی محسوب می شود. با شنا کردن و آب درمانی احساسات شما به تعادل رسیده و به شما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به پیرامون خود داشته باشید.

افزایش تعاملات اجتماعی: شنا و  آب درمانی گروهی، بودن با دوستان و گذراندن لحظات خوش با خانواده با همسن و سال‌ها می‌تواند منجر به بهبود تعاملات اجتماعی نیز گردند.

نتیجه:

در نهایت فراموش نکنید که فواید شنا و آب درمانی برای سلامت مغز و روان به هیچ وجه به هیچ گروه سنی محدود نمی‌شود. هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند تمام این اثرات مثبت نام برده شده را تجربه کنند.

قرار دادن شنا و آب درمانی در برنامه و سبک زندگی به طور منظم می توانند به عنوان یک مکمل ارزشمند برای حفظ سلامت مغز و روان در طول زمان با شمار می‌رود.

هر چند امروزه به علت شیوع بیماری کرونا و عدم اطمینان از بهداشت استخرهای عمومی بسیاری اقدام به تهیه تجهیزات و نصب استخر در ویلا، پشت بام، استخر های معلق (اینفینیتی) و … می‌نمایند که اگر این روند توسط پیمانکاران متخصص و مشاورین آگاه انجام نشود نه تنها موجب بهبود سلامت مغز و روان نمی‌شود بلکه استرس هزینه‌های کزاف نیز به مشکلات روزمره نیز اضافه خواهد شد.

شرکت صدای آب دریا با هدف طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی و با تمرکز بر تاسیسات استخرهای شنا با استفاده از روش های نوین و بهره گیری از مهندسین متخصص علاوه بر مشاوره رایگان در تلاش است تا همگان آرامشی به وسعت دریا را تجربه کنند.

علاوه بر این شما می‌توانید برای به تعادل رساندن دمای آب هنگام آب درمانی، مبدل‌های حرارتی استخر  از برترین برندهای ایرانی چون مبدل tmppluse و برند خارجی(ایتالیایی) maxdapra  عرضه می‌شود،استفاده کنید.

همچنین یکی دیگر از خدمات شرکت صدای آب دریا نصب آب نما در کنار استخر شماست تا علاوه بر بهره بردن از خواص شنا هم جسمانی و هم روانی طنین صدای آب را نیز به گوش عزیزان خود برسانید و موجب آرامش آنها شوید.

در انتها لازم است که بر این نکته تاکید کنیم که ما برای ساخت آینده ای پر از آرامش و آسایش برای تک تک مردم ایران عزیزمان از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم بود و همواره برای بهبود کیفیت و خدمات خود در تلاشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله