تلفن : 73612-021

آب بندی استخر و جلوگیری از نشتی

استخرها فقط گودالهای پر از آب نیستند. برای ساخت یک استخر ایدهآل نه تنها در مورد تصفیه خانه و لوله کشی باید تمهیدات لازم را لحاظ کرد، بلکه برای ساخت خود کاسه و آب بندی استخر نیز باید مراحلی طی شود که یکی از مهمترین آنها مراحل مربوط به عایق کاری و جلوگیری از نشتی استخر است. در این مقاله میخواهیم یکی از بهترین روشهای آب بندی استخر را معرفی کنیم که میتواند به خوبی جلو نشتی استخرتان را گرفته و از این بابت خیالتان را راحت کند.

آب بندی استخر و ساخت استخر های بتنی معلق
آب بندی استخر و ساخت استخر های بتنی معلق

لزوم آب بندی کاسه استخر

قطعا هیچ کس دوست ندارد از استخری استفاده کند که از لولهها یا دیواره هایش آب نشت پیدا میکند. تصور کنید که هر روز ببینید سطح آب استخر به طور محسوسی پایین رفته ولی هر چه آب وارد آن میکنید، روز بعد دوباره با همان صحنه مواجه میشوید. علاوه بر هزینه اضافی که باید برای آب بپردازید، آسایش شما هم از بین میرود و به جای این که استخر، محیطی برای آرامش پیدا کردنتان باشد، دغدغهای به دغدغههایتان اضافه میگردد. اما این اتفاقی است که در صورت عدم رعایت اصولی آب بندی دیواره استخر برایتان میافتد. اگر فکر میکنید برای ساختن کاسه استخر تنها کافی است گودالی بکنید و در آن دیوارههای بتنی بسازید، سخت در اشتباهید. اشتباهی که بعدا باید هزینه گزافی را بابت آن بپردازید.

آیا استخر را ایزوگام کنیم؟

گاهی برخی از سازندگان استخر، به علت مشاوره غلطی که دریافت می کنند، از روش اشتباهی برای آب بندی استخرشان استفاده می کنند که عبارت است از آببندی استخر توسط ایزوگام. بگذارید خیالتان را راحت کنم، استفاده از ایزوگاه برای آب بندی استخر و جکوزی، به هیچ وجه درست نیست به طوری که شاید در ابتدا خوشحال باشید که با هزینهای اندک، آببندی استخر و جکوزی را به اتمام رساندهاید، ولی زمانی که پس از کاشی کاری و آبگیری استخر مجبور به کندن و درگیری دوباره با کارهای ابنیه شدید، حسرت هزینه ای را خواهید خورد که خیال میکردید صرفه جویی شده!
ایزوگام اگرچه برای کاربردهای ساختمانی استفاده فراوانی دارد، اما فراموش نکنید که استخر با سایر بخش های ساختمانی متفاوت است. اگر از ایزوگام برای آب بندی استخر و جکوزی استفاده کنید، فقط برای مدتی مقاومت دارد و در مقابل سرما و گرما نیز به مرور دچار فرسایش شده و آب استخر تدریجا از آن عبور می کند. این آب باعث جدا شدن ایزوگام از سیمان شده و آب بندی استخر را به طور کلی به هم می زند. بنابراین آب بندی استخر به کمک ایزوگام کاملا اشتباه است.
روشی که برای عایق کاری مناسب پیشنهاد میکنیم، روشی است که خودمان بارها امتحان کردیم و به خوبی از پس آب بند کردن استخر بر آمده است. این روش عایق کاری چند جزئی پلیمری استخر است و در ادامه به ترتیب مراحل اجرای آن را که باعث جلوگیری از نشتی استخرتان میشود، ذکر میکنیم.

⦁ اجرای بستر سیمانی

اولین گام در خصوص موارد اجرایی عایق به این روش اجرای بستر سیمانی داخل کاسه و گاترهای پیرامونی می باشد. نکته مهم در اجرای این بستر سیمانی، رعایت گونیایی و تراز بودن دیواره ها است.
آب بندی اسکیمر و لول رگولاتور به دلیل این که در دیوارهها اجرا میشود از حساسیت بالایی برخوردار است. بنابراین در اجرای آنها باید دقت کافی داشت.
دقت کنید اگر این بستر به خوبی آماده سازی نشود میتواند باعث اختلال در ادامه پروسه ساخت استخر شود. پس خشت اول را کج ننهید.

⦁ تهیه متریال مورد نیاز برای عایق کاری

مواد پلیمری عایق از محصولات شرکت شیمی ساختمان و شامل این موارد میباشد: PC111 دو جزئی، V554 دو جزئی، SA46 و SA12 و یک لایه توری رزینی. ممکن است وسوسه شوید برای کاهش هزینهها، یک یا چند نمونه از این مواد را تهیه نکنید. حتما جلو وسوسهی خود را بگیرید چرا که تاثیر چندانی روی هزینه ها در مقایسه با قیمت تمام شده استخر ندارد اما به شدت روی کیفیت آب بندی تاثیر گذار است.
بعد از ساختن بستر مناسب و تهیه متریال مورد نیاز روند اجرای عایق کاری به ترتیب زیر انجام میشود.

⦁ اجرای یک لایه پرایمر با چسب SA46

چسب SA46 برای آب بندی بتن مخصوص استخر و مخازن بتنی آب استفاده می شود و حاوی رزین لاتکس برای آب بندی بهتر است. این ماده که از طرف متخصصین آب بندی کشور مورد تایید استفاده گسترده قرار می گیرد در بحث آببندی استخرها و جکوزیها یکی از مواد بسیار مهم است.

⦁ اجرای یک لایه V554 همراه با چسب SA46 , SA12

V554 نوعی ملات پایه رزینی است که از افزودنی هایی برای خاصیت ضد انقباض بودن و الیاف مخصوصی برای ترمیم قسمتهای آسیب دیده در آن استفاده شده است. چسبهای SA46 , SA12 نیز در کنار آن برای تکمیل بهتر آب بندی استفاده میشود.

⦁ اجرای توری رزین دار
⦁ اجرای یک لایه V554 همراه با چسب SA46 , SA12 بر روی توری
⦁ اجرای یک لایه پرایمر با چسب SA46
⦁ اجرای چسب PC111 و پودر PC111 در دو مرحله به عنوان لایه نهایی

چسب و پودر PC111 به عنوان لایه نهایی در این روش استفاده میشود و بعد از آن لایهی دیگری اضافه نمیشود. تنها مورد باقی مانده برای آب بندی اصولی، آببندی فصل مشترک لوله ها و چراغ با بتن می‌باشد.

⦁ اجرای چسب تزریقی پلی اورتان در فصل مشترک لوله ها و چراغ با بتن

حساسترین ناحیهای که طبق تجربهی ما امکان نشتی آب وجود دارد، محل ورودی لوله ها از کف و دیواره استخر و همچنین محل کاسه چراغهای استخر است. بنابراین آب بندی لولههای کف و دیواره استخر به منظور جلوگیری از نشتی استخر اهمیت فوقالعادهای دارد. برای اطمینان از عدم نشتی این نقاط، از چسب تزریقی پلی اورتان استفاده میشود.

همچنین در فصل مشترک لولههای استخری و دیواره استخر، میتوانید علاوه بر چسب پلی اورتان، از فلنچ های خاصی که به فلنچ آب بند معروف است، استفاده کنید.

محل نصب این فلنچ ها روی لولهها در دیواره و کف استخر و جهت جلوگیری از بروز نشتی است. البته اگر میخواهید از این فلنچها استفاده کنید، باید دقت کنید در مرحله قبل از بتن ریزی و هنگام لوله کشی آنها را اجرا کنید.

و اما نکتهی آخر این که برای جلوگیری از نشتی استخر، علاوه بر استفاده از متریال مناسب و روش مناسب اجرا، کمک گرفتن از افراد حرفهای هم بسیار مهم است. تمام این مراحل اعم از آب بندی اسکیمر استخر تا بدنه و لولهها، باید توسط افراد حرفهای انجام شود تا بتوان به خوبی از نشتی استخر جلوگیری کرد.

در صورتی که تمام مراحل بالا به درستی و توسط افراد حرفهای انجام شود، میتوانید با خیال راحت از استخر خود استفاده کنید. با توجه به طول عمر بالای این مواد پلیمری تقریبا میتوان گفت استخر شما به صورت مادام العمر آب بند است مگر این که اتفاق خاصی بیفتد که استخر شما دچار نشتی شود.

برای مشاهده فیلم های عابق کاری و نمونه پروژه ها بر روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله