تلفن : 73612-021

مقایسه کلرزن نمکی با دیگر روش‌های کلرزنی استخر

شنا کردن از قدیم یکی از تفریحات پرطرفدار و لاکچری بوده که به دلیل تعداد اندک شناگران خیلی به مبحث ضد عفونی اهمیت داده نمی شده است. امروزه با گسترش مکان‌هایی برای شنا مانند پارک‌های آبی، استخرهای عمومی، استخرهای خانگی و … اهمیت ضد عفونی کردن آب استخر دو چندان شده است.مقایسه‌ کلرزن نمکی با سایر روش‌ها چرا که آلودگی های بیشتری چون مو، مواد آرایشی، چربی بدن و … وارد آب شده و باعث ایجاد باکتری ها و میکروارگانیسم ها در آب استخر می‌شوند.

یکی از شیوه‌های متداول و قدیمی ضدعفونی کردن آب استخر، استفاده از کلر به شیوه‌های مختلف است. کلر معمولا به  3 شیوه‌ی : کلرزن شناور، کلرزن خطی، کلرزن نمکی و … به آب استخر زده می‌شود. که در این محتوا قصد داریم به معرفی و مقایسه‌ کلرزن نمکی با سایر روش‌ها بپردازیم. اما پیش از آن لازم است به طور کلی اطلاعاتی در مورد کلر و انواع آن داشته باشید.

مقایسه‌ کلرزن نمکی با سایر روش‌ها کلر زنی به آب استخر و بررسی مزیت و معایت کلر ساز نمکی برای استخر عمومی و خصوصی
مقایسه‌ کلرزن نمکی با سایر روش‌ها کلر زنی به آب استخر و بررسی مزیت و معایت کلر ساز نمکی برای استخر عمومی و خصوصی

کلر و انواع آن

کلرها معمولا به 3 دسته: گاز، مایع، خشک یا جامد تقسیم می‌شوند:

1-گاز کلر

گاز کلر معمولا به رنگ سبز ملایم بوده و دو برابر سنگین تر از هوا است. حمل و نگهداری گاز کلر بسیار مشکل بوده و استنشاق آن عوارض خطرناکی به همواره دارد. از همین رو اصلا برای ضدعفونی استخرهای خانگی مناسب نیستند. به طور کلی استفاده از گاز کلر برای ضد عفونی آب استخر توصیه نمی‌شود اما در صورت تقاضا باید توسط متخصص به آب استخر اضافه شود.

2-کلر مایع

نام دیگر کلر مایع محلول هیپوکلریت سدیم است که غلظت آن باید حدود 12 % باشد. خاصیت پایداری کلر مایع آن را به گزینه مناسبی برای ضدعفونی مناطقی با دمای بالا مانند جکوزی تبدیل می‌کند. یکی از مزایای کلر مایع استفاده آسان آن و حلالیت بالایی است که در آب دارد. اما نکته ای که باید هنگام استفاده از کلر مایع به آن توجه شود خاصیت فرار بودن کلر و تبخیر آن در معرض جریان هواست. از همین رو باید با دقت بالایی به آب استخر اضافه شود.

3-کلر خشک یا جامد

یکی از معروف‌ترین مدل‌های کلر خشک یا جامد، قرص کلر است که دارای انواع مختلفی می‌باشد. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق در این خصوص مقاله قرص کلر چیست؟ را مطالعه نمایید.

روش‌های کلرزنی استخر

همانطورکه گفته شد کلر می‌تواند تمامی باکتری ها و میکروارگانیسم‌های ایجاد شده توسط آلودگی‌هایی چون: عرق بدن، مواد آرایشی پوست و … را از بین ببرد.

هر چند که مصرف زیاد کلر نیز عوارضی مانند: مشکلات پوستی، سوزش چشم، ریزش مو و… را به همراه دارد. لذا توصیه می‌شود مقدار کلر استخر را مطابق استاندارهای جهانی بین 1 تا 3 ppm نگه دارید. از میان انواع کلر، قرص و پودر کلر محبوبیت بیشتری در میان متقاضیان دارد. اما نکته بسیار مهمی که هنگام استفاده از کلر باید رعایت نمایید این است که کلر نباید مستقیما درون آب استخر ریخته شود. بنابراین اضافه کردن کلر به آب استخر باید توسط یکی از 3 روش زیر انجام شود.

ساده ترین راه برای افزودن کلر به درون آب استخر استفاده از کلرزن شناور است

روش اول: کلرزن شناور

ساده ترین راه برای افزودن کلر به درون آب استخر استفاده از کلرزن شناور، یک محفظه‌ی پلاستیکی است؛ که قرص کلر درون آن قرار گرفته می‌شود. پس از آن کلرزن شناور روی سطح آب رها شده و کلر آرام آرام درون آب استخر حل می‌گردد. این نوع کلرزن را در دو سایز کوچک و بزرگ، متناسب با حجم استخر خود می‌توانید تهیه کنید.

از آنجایی که کلرزن های شناور قیمت کمی داشته و قابل تعویض هستند در بین دارندگان استخر بیشتر طرفدار دارند. اما این نوع کلرزن بیشتر برای استخرهای کوچک و خانگی توصیه می‌شود و برای استخرهای بزرگ مناسب نیست. در این شیوه کلرزنی استخر ابتدا باید میزان کلر استخر به طور دقیق سنجیده شود و متناسب با میزان کمبود کلر و ابعاد استخر، تعداد مشخصی قرص کلر درون کلرزن شناور قرار داده شود. درست است که استفاده از کلرزن شناور برای ضد عفونی آب استخر بسیار ارزان است اما یکی از بزرگترین معایب این شیوه پخش نشدن کلر به یک اندازه در تمام آب استخر است.

بهترین محل نصب کلرزن خطی بعد از سیستم  تصفیه و قبل از ورود آب به درون استخر می‌باشد

روش دوم: کلرزن خطی

دستگاه کلرزن خطی به طور کلی در دو سایز کوچک و بزرگ با برندهای گوناگونی عرضه می‌شود. این دستگاه معمولا برای استخرهای کوچک و متوسط و شخصی مورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه نیز همانند روش قبلی، پیش از استفاده از کلرزن خطی لازم است ابتدا مقدار کلر آب توسط کیت‌های سنجش محاسبه شده و متناسب با آن قرص کلر درون دستگاه قرار گیرد. که با توجه به مقدار کمبود کلر؛ حجم آب استخر و اندازه‌ی دستگاه کلرزن خطی قرص کلر 1 یا 3 اینچی درون آن گذاشته می‌شود.

بهترین محل نصب کلرزن خطی بعد از سیستم  تصفیه و قبل از ورود آب به درون استخر می‌باشد تا از ورود کلر به درون سیستم تصفیه و آسب به تجهیزات موتورخانه جلوگیری شود. قیمت دستگاه کلرزن خطی از کلرزن شناور بیشتر است اما بر خلاف شیوه قبل در این روش کلر به طور یکدست تری در آب استخر پخش می‌شود.

در مقایسه‌ کلرزن نمکی با سایر روش‌ها کلرزن نمکی به خاطر این موضوع که معایت کلرهای عادی را نداشته و می تواند به صورت کلر تولید کند یک گزینه بسیار مناسب برای استخرهای خصوصی و عمومی است.
در مقایسه‌ کلرزن نمکی با سایر روش‌ها کلرزن نمکی به خاطر این موضوع که معایت کلرهای عادی را نداشته و می تواند به صورت کلر تولید کند یک گزینه بسیار مناسب برای استخرهای خصوصی و عمومی است.

روش سوم: کلرزن نمکی

یکی از پیشرفته ترین روش‌های گندزدایی و تصفیه آب استخر به وسیله کلر، استفاده از دستگاه کلرزن نمکی استخر است. کلرزن نمکی استخر امروزه به عنوان یک سیستم گندزدایی و و کلرزن قوی آب شناخته می‌شود که دیگر نیازی به قرص کلر ندارد. روش کار این دستگاه به این شکل است که طی فرایندی به نام الکترولیز که درون سل دستگاه رخ می‌دهد، نمک درون آب را به کلر تبدیل کرده و وارد آب استخر می‌کند. در این روش کلر مستقیما وارد آب استخر نشده و توسط دستگاه کلر تولید می‌شود.

کلرزن نمکی استخر نیز با توجه به حجم استخر در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و برای استخرهای بزرگ و عمومی بسیار مناسب می‌باشد. کلرزن نمکی استخر استخر مجهز به دو سنسور قوی برای تشخیص میزان کلر استخر بوده تا به همان نسبت کلر تولید و به آب استخر اضافه کند. علاوه بر این دستگاه کلرزن نمکی استخر مجهز به کنترل پنل  برای کنترل مواد شیمیایی آب نیز می‌باشد.

قیمت این دستگاه به نسبت دو دستگاه قبل بیشتر است اما فرایند کلرزنی را با دقت بیشتری انجام داده و دیگر عوارض جانبی قرص کلر مانند سوزش چشم، حساسیت‌های پوستی و … را به همراه ندارد.

مقایسه‌ کلرزن نمکی با سایر روش‌ها

کلرزن شناور کلرزن خطی کلرزن نمکی
مزایا ·  قیمت مناسب

·  استفاده آسان

·  قیمت مناسب

·  پخش شدن یکدست قرص    کلر در آب

 

•   تولید و تزریق راحت و مداوم کلر به آب استخر

•   کاهش مواد شیمیایی ضدعفونی آب استخر

•   تسهیل فرایند کلرزنی

•   کاهش بوی بد کلر

•   کاهش حساسیت های پوستی و سوزش          چشم در اثر کلر

•   کم شدن احتمال کدر شدن آب استخر

•   کاهش احتمال ایجاد جلبک در استخر

•   جلوگیری از افزایش سختی آب

•   صرفه جویی در هزینه خرید مواد شیمیایی

•   آسیب کمتر به محیط زیست

معایب · عوارض شیمیایی قرص کلر

· اندازه گیری مداوم مواد شیمیایی آب

· پخش نشدن یکدست کلر در آب

· آسیب های زیست محیطی در صورت استفاده از کلر بی کیفیت

·بروز مشکلات تنفسی گاز کلر در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی

·  عوارض شیمیایی قرص کلر

•   اندازه گیری مداوم مواد شیمیایی آب

·  آسیب های زیست محیطی در صورت استفاده از کلر بی کیفیت

 

•   قیمت نسبتا بالا

با تمامی این تفاسیر میتوان به این نتیجه رسید که کلرزن شناور برای ضدعفونی آب استخرهای بزرگ و عمومی که تعداد زیادی از آنها استفاده می‌کنند و استخرهای روباز که  بیشتر در معرض آلودگی های محیطی هستند، مناسب نیست یا کلرزن خطی به شما امکان سنجش مواد شیمیایی آب استخر را نمی‌دهد.

از همه مهم تر استفاده از کلرزن نمکی استخر عوارض و آسیب‌های ناشی از کلر و گاز آن را از بین می‌برد و خاصیت درمانی نمک را به آب استخر شما اضافه می‌کند. همچنین شما می‌توانید با هوشمند سازی سیستم کلرزن نمکی استخر خود از راه دور بر فرایند کلرزنی استخر نظارت و دستگاه را روشن و خاموش کنید. یکی دیگر از نکاتی که توجه به آن حائز اهمیت بالایی است مباحث زیست محیطی و حفظ آن برای نسل آینده است. با وجود تمامی خواص کلر برای ضدعفونی آب استخر اما مضراتی نیز برای محیط زیست همراه دارد.

تجهیزات جدید به دلیل اهمیت مباحث زیست محیطی در جهان همگی به گونه‌ای ساخته شده اند تا ضرورت استفاده از مواد شیمیایی به حداقل برسد. و این ویژگی متمایز کلرزن نمکی استخر است. چراکه این دستگاه نمک طبیعی را به کلر تبدیل کرده و با بررسی مداوم آب استخر و تزریق به موقع کلر و ضدعفونی آب استخر نیاز به مواد شیمیایی اضافی را از بین می‌برد. برخورداری از همین مزیت قدم موثری در راستای حفظ محیط زیست به شمار می‌رود.

کلرزن نمکی استخر همچنین هزینه‌های جانبی خرید مواد شیمیایی و ضدعفونی استخر را نیز کاهش می‌دهد. در نهایت عوامل بیشماری بر انتخاب و خرید کلرزن مناسب شما مانند: نوع استخر(عمومی، خصوصی، روباز، سرپوشیده)، حجم آب استخر، بودجه و …. موثر هستند. اما اگر از کلرزن شناور یا خطی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شوید در هنگام خرید قرص کلر دقت نموده و به هیچ عنوان قرص کلر را درون سبد اسکیمر قرار ندهید. در صورت تمایل به خرید و نصب کلرزن نمکی پیشنهاد ما به شما قبل از اقدام به خرید مشورت با کارشناسان متخصص در حوزه تجهیزات استخری و خرید کلرزن با کیفیت و برند شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله