تلفن : 73612-021

پمپ کف کش استخر چیست؟

امروزه در بازار ها، پمپ کف کش استخر به عنوان یکی از انواع مختلف پمپ های سانتریفیوژ شناخته می شود. این پمپ که به پمپ لجن کش نیز معروف است، برای خارج کردن هرگونه آلودگی و ذرات معلق که در آب استخر وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

به عبارت دیگر، پمپ کف کش استخر به دلیل برطرف کردن گل و لای ته نشین شده در آب استخر و هرگونه املاح و مواد موجود در آب، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع پمپ کف کش به عنوان یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات در لجن کشی و تخلیه آب از استخر ها شناخته می شود. علاوه بر این، از این نوع پمپ  برای انتقال آب از عمق استخر و تخلیه گل و لای موجود در آن استفاده می کنند. لذا قابلیت و کاربرد های بسیار آن را نمی توان نادیده گرفت. از طرف دیگر می توان گفت امروزه در اکثر مناطق شهری و مناطق مختلف کشور، از این نوع پمپ های کف کش استفاده می کنند.

در طراحی و تولید پمپ کف  کش استخر از اجزا و قطعات متنوعی استفاده شده است که توانایی و قدرت آن را برای تخلیه و بر طرف کردن آلودگی آب استخر افزایش می دهد. به عنوان مثال می توان گفت موتور پر قدرت الکتریکی در ساختار این نوع پمپ کف کش وجود دارد.

موتور الکتریکی انرژی لازم را برای فعالیت و کارکرد پمپ کف کش استخر تامین می کند. پس از تامین انرژی و فشار لازم برای فعالیت پمپ، موتور و پروانه آن شروع به حرکت می کنند. سپس تمامی املاح موجود در آب استخر، لجن های ته نشین شده در کف آن، آلاینده های موجود و….. را از استخر خارج می کنند.

 

پمپ کف کش استخر در حال تخلیه آب استخر بدون تصفیه از کف
پمپ کف کش استخر در حال تخلیه آب استخر بدون تصفیه از کف

انواع پمپ کف کش

تولید کنندگان پمپ کف کش، در طراحی این تجهیزات معیار های مختلفی را در نظر گرفته اند. همچنین با در نظر گرفتن نیاز مشتریان این پمپ ها را طراحی و تولید کرده اند. بنابراین افراد می توانند متناسب با نیاز خود از میان انواع مختلف پمپ های کف کش، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند و از مزایای آن به خوبی بهره مند شوند.

انواع پمپ کف کش استخر عبارت اند از:

  • پمپ کف کشی که به صورت یک فاز و سه فاز طراحی شده است: این نوع پمپ ها با توجه به کاربرد و ولتاژی که دارند، به صورت تک فاز و سه فاز طراحی می شوند. بنابراین افراد لازم است در تخلیه آب استخر خود، آن ها را با ولتاژ مناسب انتخاب کنند. به عنوان مثال آن ها می بایستی با توجه به نیاز خود، پمپ های تک فاز و سه فاز را که به ترتیب دارای ولتاژ ۲۲۰ و ۳۸۰ هستند، خریداری کنند.
  • پمپ های کف کش چند کاناله: همان طور که می دانیم این تجهیزات در ساختار خود دارای پروانه برای به حرکت در آمدن آب و گردش آن هستند. به همین منظور تعداد پروانه ها نوع تک کاناله و چند کاناله بودن پمپ را مشخص می کند. یعنی به تعداد پره های پروانه پمپ کف کش استخر، تعداد کانال آن افزایش پیدا می کند.
  • پمپ کف کشی که دارای لوله کنار و بالا است: معمولاً لوله ورودی و خروجی این پمپ ها، کنار یا بالای آن ها نصب می‌ شوند. این مورد نیز در انتخاب انواع پمپ های کف کش نقش گسترده دارد. زیرا پمپ هایی که دارای لوله کنار هستند، به دلیل قابل حمل بودن برای تخلیه آب استخر و آلودگی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین پمپ هایی که دارای لوله بالا هستند، به چه دلیل اشغال فضای بسیار کم در استخر های کوچک با حجم آب کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

پس افراد می توانند با توجه نیاز خود، از میان انواع مختلف این پمپ ها، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند.

 

عملرکد پمپ های کف کش در استخر و چاه آب
عملرکد پمپ های کف کش در استخر و چاه آب

 

نحوه تخلیه آب با پمپ کف‌کش

همان طور که می دانیم در آب استخر ها، انواع مواد و ذرات جامد، املاح، گل و لای، شن و غیره وجود دارد. بنابراین افراد برای تخلیه آب استخر ها می توانند از پمپ های کف کش یا به عبارت دیگر از لجن کش استفاده کنند. این پمپ توانایی و قابلیت تخلیه آب استخر هایی که میزان آلودگی آن ها کمتر است، دارد. همچنین  ذرات کوچک تر را تخلیه می کند.

افراد می توانند برای تخلیه و تصفیه آب استخر ها که دارای ذرات معلق و املاح بزرگ تر هستند، از سبد صافی یا فیلتر استفاده کنند.

نحوه تخلیه آب با پمپ کف کش استخر به گونه ای است که افراد می بایستی فیلتر را قبل از گذاشتن پمپ در آب، روی آن نصب کنند. آن ها می بایستی این قطعه را در ورودی پمپ که مکش آن قرار دارد، نصب کنند تا از ورود ذرات جامد، معلق و املاح موجود در آب به داخل پمپ جلوگیری کند. پمپ کف کش را می بایستی در عمیق ترین سطح استخر قرار دهند و سپس روشن شدن کنند.

این پمپ ها همیشه لازم است در پایین ترین سطح آب در استخر قرار بگیرند. چرا که خشک کار کردن آن ها سبب آسیب رسیدن به موتور و دیگر قطعات می شود. اما امروزه یکی از مهم ترین کاربرد و ویژگی های مهم این پمپ ها، برخورداری از فلوتر است.

فلوتر چیست

فلوتر قطعه ای است که پمپ را زمانی که سطح آب کم باشد، به طور خودکار خاموش و روشن می کند. به عبارت دیگر زمانی که پمپ در سطح مناسب قرار داشته باشد به تخلیه آب می پردازند. اما زمانی که سطح آب کم باشد و پمپ خشک کار کند، به طور خودکار خاموش می شود. در آخر آب آلوده استخر و ذرات معلق از طریق لوله و شلنگ های پمپ به بیرون فرستاده می شوند و تصفیه آب انجام می شود.

 

مشخصات و اندازه پمپ‌های کف کش برای استخر
مشخصات و اندازه پمپ‌های کف کش برای استخر

 

مزایا و معایب پمپ‌های کف کش

با توجه به مطالبی که بیان کردیم، پمپ کف کش استخر از قابلیت ها و کاربردهای متنوع  برخوردار است. همچنین افراد امروزه با استفاده از آن می توانند به راحتی آب استخر های خود را تصفیه و تخلیه کنند.

یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای پمپ کف کش استخر، جداسازی ذرات معلق و تمامی آلاینده های موجود در آب می باشد.

علاوه بر این با استفاده از این پمپ می توان زمانی که آب استخر کدر می شود و قابل استفاده نمی باشد، آن را تخلیه و تصفیه کرد. اجزای تشکیل دهنده این نوع پمپ از برترین کیفیت و قابلیت ها برخوردار هستند. بنابراین این قطعات نیز در عملکرد بهینه پمپ کف کش نقش گسترده‌ ای دارند.

اجزا و قطعات با کیفیت این پمپ عبارت اند از: یاتاقان، شلنگ، لوله و اتصالات، فیلتر یا سبد صافی، پروانه، موتور الکتریکی، پایه نگهدارنده کف کش، سیلندر روغن و….. افراد هنگام خرید این محصول می‌ توانند کیفیت و برند هر یک از این قطعات و اجزا را بررسی کنند. سپس با اطمینان کامل از عملکرد مناسب آن ها، پمپ مورد نیاز خود را خریداری کنند.

مزایای پمپ‌های کف کش

از دیگر مزایا و ویژگی‌ های مهم پمپ کف کش  می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برخورداری از عملکرد مناسب و مفید
  • مقرون به صرفه بودن این پمپ از نظر تعمیر و نگهداری
  • برخورداری از ظرفیت کاری بسیار بالا و….

از آنجایی که هر یک از وسایل در طول زمان دچار آسیب و مشکل می شوند، این نوع پمپ نیز دچار آسیب می شود. بنابراین می‌ توان گفت این پمپ دارای معایبی می‌ باشد که عبارت اند از:

  1. افت عملکرد موتور پمپ در شب
  2. وجود نقص و عیب در سیستم به دلیل تنظیم نبودن آن و…

پس افراد می بایستی هنگام انتخاب این محصولات به کیفیت آن ها توجه کنند. چرا که می توانند در مدت زمان  طولانی از عملکرد بهینه آن ها بهره ‌مند شوند

روش استفاده صحیح از پمپ کف کش

پمپ مکش این محصول در قسمت پایینی آن قرار دارد. به همین منظور لازم است برای تخلیه آب استخر، این پمپ در عمیق ترین سطح آب قرار بگیرد. روش استفاده صحیح از پمپ کف کش استخر به گونه ای است که افراد می بایستی شلنگ پمپ را نصب کنند و آن را در عمیق ترین سطح آب استخر قرار دهند. سپس پمپ را روشن کنند.

علاوه بر این، آن ها لازم است پمپ را به نزدیک ترین پریز برق متصل کنند. به عبارت دیگر از سیم برقی با طول بیشتر استفاده کنند. همان طور که می دانیم این پمپ ضد آب می باشد و در کف استخر قرار می گیرد. اما زمانی که ارتفاع آب کم شود، پمپ به صورت خشک کار می کند و ممکن است موتور آن بسوزد. بنابراین افراد می بایستی هنگام خرید این پمپ ها، محصولاتی را که دارای فلوتر هستند، خریداری کنند.

عملکرد فلوتر

فلوتر قطعه‌ ای شناور روی آب است که پمپ را به صورت خودکار، خاموش و روشن می کند. یعنی زمانی که تشخیص دهد ارتفاع آب کم شده است، پمپ را خاموش می کند. پس از این مراحل، افراد می بایستی شلنگ های مخصوص پمپ را برای تخلیه آب نصب کنند. پمپ کف کش در کوتاه ترین زمان ممکن آب استخر را تخلیه و ذرات معلق آن را جداسازی می کند.

با توجه به مواردی که بیان کردیم، اگر افراد مراحل راه اندازی پمپ کف کش استخر را به درستی رعایت کنند، می‌ توانند از این پمپ  استفاده صحیح و مناسب داشته باشند. همچنین در طولانی مدت از آن استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله