Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
تلفن : 73612-021

ساخت استخر ارزان

داشتن یک استخر به طور حتم می‌تواند یک گزینه جذاب چه برای ویلاهای شخصی و چه برای هتل‌ها، مراکز درمانی و تفریحی به عنوان یک مزیت رقابتی باشد؛ اما یکی از دغدغه‌های پیش روی متقاضیان ساخت استخر، هزینه‌های ساخت استخر و تجهیزات آن است. قطعاً تمامی ما برای خرید هر محصولی در جست و جوی بهترین کیفیت و کمترین قیمت هستیم. از همین رو در این محتوا قصد داریم به توضیح چگونگی ساخت استخر ارزان بپردازیم. پیش از آن لازم است بدانیم که برای ساخت استخر بتنی چه مراحلی طی می‌شود؟

مراحل طراحی و ساخت استخر بتنی

مرحله اول: مشخص نمودن محل ساخت استخر

ابتدا باید محل ساخت استخر و ابعاد آن به طور دقیق مشخص شده و شیوه‌ی ساخت آن (روباز، سرپوشیده، توکار، روکار) مشخص شود. موقعیت مکانی و ابعاد استخر یکی از عوامل تعیین کننده هزینه‌ی اولیه ساخت استخر است و موارد زیر نکاتی هستند که پیش از اقدام به ساخت استخر برای کاهش هزینه‌ها، باید بررسی شوند:

  • تداخل نداشتن محل نصب استخر با خطوط انتقال فاضلاب، برق و ..
  • دسترسی راحت استخر به مسیر مناسب انتقال آب برای پر کردن استخر
  • داشتن محل نصب تجهیزات جانبی مانند: سیستم گرمایشی، لوله کشی و…
ساخت استخر ارزان، استخر بتونی ارزان تر است یا استخر های پیش ساخته
ساخت استخر ارزان، استخر بتونی ارزان تر است یا استخر های پیش ساخته

مرحله دوم: طراحی استخر

پس از مشخص شدن محل ساخت و ابعاد آن، باید بر اساس کارایی استخر شکل آن (مربع، مستطیل و …) توسط طراح کشیده شود و همچنین عمق استخر، ورودی و خروجی آن نیز مشخصص گردد. تمامی این موارد از طرح انتخاب شما تا امکان ساخت آن بر هزینه‌ی نهایی ساخت استخر موثر هستند.

مرحله سوم: گودبرداری استخر

گودبرداری استخر لازم است توسط نیروی انسانی و تجهیزات لازم مانند: بیل مکانیکی و … انجام شود؛ که اجرای دقیق و صحیح آن باعث آسان‌تر شدن انجام سایر مراحل ساخت استخر می‌شود. لازم به ذکر است که برای ساخت استخر شما نیاز به داشتن مجوزهای لازم از شهرداری دارید. هزینه‌های این مرحله بستگی به تعداد نیرو و تجهیزات استفاده شده دارد.

ساخت فضای کاسه استخر با گود برداری
ساخت فضای کاسه استخر با گود برداری

مرحله‌ چهارم: مسطح کردن خاک

پس از گودبرداری لازم است، کف استخر مسطح شده و زیرسازی برای انجام ادامه مراحل انجام شود. زیرسازی کف استخر بسته به اینکه بخواهید کف استخر شما صاف یا دارای شب باشد متفاوت است.

مرحله پنجم: آرماتوربندی استخر

برای ایجاد شکل و استحکام استخر استخر و همچنین همسو شدن کف و دیوارهای استخر لازم است آرماتوربندی انجام شود. هزینه‌ی این مرحله نیر بستگی به قیمت آهن و ابعاد استخر دارد.

مرحله ششم: لوله‌کشی استخر

لوله‌کشی استخر یک فعالیت کاملا تخصصی و پر اهمیت است که باید حتما توسط متخصص انجام شود. انتخاب جنس لوله و نصب صحیح آن حائز اهمیت بالایی است.

مرحله هفتم: سیم‌کشی استخر

پس از لوله‌کشی لازم است برای راه‌اندازی سیم‌کشی برق برای راه‌اندازی سیستم تصفیه و روشنایی استخر نیز انجام شود. که هزینه‌ی آن نیز بسته به دستمزد برقکار و تجهیزات لازم متغیر است.

 مرحله هشتم: بتن‌ریزی

این مرحله معمولا به روش‌های قالب‌گیری یا بتن پاشی انجام می‌شود و باید تمامی قسمت‌های استخر به خصوص روی لوله‌ها و میلرگردها و … را به خوبی پوشش دهد.

مرحله نهم: آب‌بندی استخر

این مرحله یکی از مراحل مهم و ضروری ساخت استخر است که انجام آن از نفوذ و نشتی آب در آینده جلوگیری می‌کند؛ از همین رو نیاز است که از مواد خوب برای آب‌بندی و عایق‌کاری استخر خود استفاده نمایید.

مرحله دهم: کاشی‌کاری

انتخاب رنگ، مدل، جنس کاشی و نصب آن آخرین مرحله‌ی ساخت استخر است که نحوه‌ی نصب و چسبکاری آنها برای استحکام استخر بسیار مهم است از همین رو لازم است اینکار را نیز به متخصص بسپارید.

علاوه بر مبالغی که شما برای ساخت استخر، طبق مراحلی که بیان شد، هزینه می‌کنید؛ لازم است تجهیزات استخری چون: پمپ، فیلتر، سیستم گرمایش و … را نیز برای راه‌اندازی استخر خود تهیه نمایید.

انجام تمامی این مراحل برای ساخت استخر، هماهنگی با متخصصین و هزینه‌های آنها می‌تواند افراد زیادی را از ساخت استخر منصرف نماید؛ از همین رو همگی به دنبال ساخت استخر ارزان هستند.

ساخت استخر ارزان

یکی از از روش‌های داشتن استخر با قیمت مناسب تهیه و نصب استخرهای فایبرگلاس می‌باشد، که امروزه به دلیل مقاومت بالا در برابر جلبک و نصب سریع آن طرفداران بسیاری پیدا کرده است. استخرهای پیش‌ساخته فایبرگلاس در کارخانه ساخته شده و تنها در محل مورد نظر نصب می‌‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت مراحل ساخت استخر فایبرگلاس به شرح زیر می‌باشد:

 

مرحله اول: انتخاب محل نصب استخر فایبرگلاس

اولین مرحله دقیقا مشابه ساخت استخر بتنی انتخاب محل مورد نظر برای نصب استخر فایبرگلاس می‌باشد. که بر اساس اندازه محل می توان اقدام به تهیه استخر فایبرگلاس نمود.

مرحله دوم: نصب استخر فایبرگلاس

که در این مرحله باید شیوه نصب استخرتان ( روکار یا توکار) را انتخاب نمایید. اگر استخر به شکل توکار نصب شود نیاز به گودبرداری دارید و چنانچه استخر روکار باشد باید شاسی‌کاری (محکم کردن استخر بر روی زمین) انجام شود. تنها نکته‌ی حائز اهمیت تراز کردن استخر می باشد چرا که دیگر نیازی به بتن ریزی و آرماتور بندی نیست.

مرحله سوم: نصب تجهیزات موتورخانه

همانند استخرهای بتنی، استخرهای فایبرگلاس نیز به تجهیزات مشابه برای راه‌اندازی نیاز دارند. به این حال مهم است بدانید چه عواملی بر قیمت استخرهای پیش ساخته (فایبرگلاس) موثر هستند.

عوامل موثر بر قیمت استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس

عوامل موثر بر قیمت استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس شامل موارد زیر است:

1-کیفیت فایبرگلاس مصرفی

مواد اولیه‌ی خاصی برای تهیه فایبرگلاس استفاده می‌شود که قیمت هر کدام از آنها در قیمت نهایی استخر موثر می‌باشد. پس هر چه کیفیت فایبرگلاس مصرفی بالاتر باشد قیمت استخر پیش ساخته نیز بالاتر می‌رود. البته نباید فراموش کرد که کیفیت بالاتر موجب طول عمر بیشتر استخر شما خواهد شد. به قول معروف “هیچ ارزانی بی علت نیست”.

استخرهایی با پوشش‌های گرانیتی منحصر به فرد و بدون نیاز به استفاده از کاشی دارای ساختار 10 لایه شامل الیاف شیشه‌ای، رزین و ژلکوت بهترین گزینه برای استخرهای فایبرگلاس هستند.

2-اندازه استخر فایبرگلاس

عامل دیگری که هنگام تهیه استخر فایبر گلاس ارزان باید به آن توجه نمود؛ اندازه‎ی استخری است که می‌خواهید تهیه نمایید. مشخص است که هر چه اندازه استخر فایبرگلاس شما بزرگتر باشد مواد اولیه بیشتری در آن به کار رفته و هزینه آن بیشتر می‌شود. پس اگر استخر فایبرگلاس ارزان می‌خواهید می‌توانید استخر فایبرگلاس کوچکتری انتخاب کنید.

3-مدل استخر فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس، استخرهای پیش ساخته‌ای هستند که شما هنگام خرید باید از بین مدل‌های موجود اقدام به انتخاب نمایید. اما از آنجایی که مدل استخر نیز یکی از عوامل موثر بر قیمت آن است هر چه مدل انتخابی خاص تر باشد قیمت آن بیشتر است. بنابراین برای تهیه استخر فایبرگلاس ارزان می‌توانید مدل‌های ساده تر را انتخاب نمایید.

4-لوازم جانبی استخر فایبرگلاس

در هر یک از استخرهای پیش ساخته لوازم جانبی نصب شده که بسته به آنها قیمت استخر فایبرگلاس نیز تغییر خواهد کرد به طور مثال: مدل اول دارای یک عدد اسکیمر لاینری(نوعی سیستم گردش آب) ، دو عدد چراغ 20 ولت ، کفشور لاینری 4 اینچ، چهارعدد نازل لاینری ABS و اتصالات UPVC متصل به کاسه  نسبت به مدل دوم که شامل یک چراغ استخر 20 وات و کفشور 2 اینچ، دو عدد نازل ABS   در کف استخر و اتصالات UPVC متصل به کاسه است؛ به دلیل داشتن لوازج جانبی بیشتر، هزینه‌ی بیشتری نیز دارد.

بنابراین یکی از راه‌های تهیه استخر فایبرگلاس ارزان آن است که استخر فایبر گلاس لوازم جانبی کمتری داشته باشد. تا به اینجا تمامی عواملی که بر هزینه ساخت استخر فایبرگلاس ارزان موثر است، بررسی شد. اما به طور کلی برای ساخت استخر ارزان شما باید به چگونگی و هزینه‌ی نصب و مراحل آن و تهیه تجهیزات مربوطه نیز توجه فرمایید. برای ساخت استخر ارزان می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

راه‌های ساخت استخر ارزان

نصب استخر فایبرگلاس به جای بتنی: همانطور که مطالعه کردید فرایند ساخت استخرهای بتنی بسیار طولانی‌‎تر از استخرهای پیش ساخته است و به متریال و نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد؛ از همین رو نصب استخر فایبرگلاس بسیار به صرفه‌تر از استخرهای بتنی است و به طور متوسط در هزنه‌های شما حدود 60% صرفه جویی می‌شود.

ساخت و نصب استخر خارج از فصل: معمولا تقاضا برای خرید استخر در فصول گرم افزایش پیدا می‌کند بنابراین اگر خارج از فصل اقدام به خرید و نصب استخر نمایید ممکن است هزینه آن برای شما کمتر شود.

آگاهی از جشنواره‌های تخفیف: آگاهی از جشنواره‌ها و تخفیفاتی که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای تهیه استخر فایبرگلاس ارزان باشد.

تهیه تجهیزات مناسب: هر استخری برای راه اندازی نیاز به تجهیزات خاصی دارد. که این تجهیزات شامل سیستم گرمایشی، سیستم تصفیه، لوازم مربوط به تمیز کردن کف و دیواره‌ها مانند جارو اتوماتیک یا دستی و … می‌باشد. شما می‌توانید با هزینه کم تجهیزات استخر خود را تهیه نمایید اما باید آمادگی این را داشته باشید که بعد از مدتی نیاز به تعویض آنها داشته باشید که این یعنی هزینه‎‌ی دو برابر؛ هر چند این لزوماً به معنی کم کیفیت بودن جنس ارزان نیست. پس مهم است ابتدا کیفیت تجهیزات را بررسی نمایید. خرید تجهیزات با کیفیت بالا شما را از دوباره کاری خرید یا تعمیر تجهیزات باز می‌دارد. همانطور که همیشه گفته‌اند بهتر است، کیفیت را فدای کمیت (ارزانی) نکنیم.

فراموش نکنید تنها ساخت استخر ارزان و راه‌اندازی آن دلیلی برای صرفه جویی در هزینه‌ها  و پس انداز نیست بلکه نگهداری از استخر نیز در بلند مدت می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله