Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
تلفن : 73612-021

جلوگیری از نشتی استخر

امروزه ساخت استخر علاوه بر هتل‌ها، مراکز ورزشی، آب درمانی و … در منازل و ویلاها نیز گسترش یافته است؛ با این وجود نگهداری از استخر یکی از دغدغه‌های افرادی است که می‌خواهد اقدام به ساخت استخر نمایند. یکی از مشکلاتی که برخی از افراد با آن مواجه می‌شوند، نشتی آب استخر است؛ که علاوه بر هدر رفت آب، سبب آسیب به تجهیزات و بروز خسارات بسیاری خواهد شد. از همین رو در این محتوا به توضیح علل و روش‌‌های جلوگیری از نشتی آب استخر می‌پردازیم. اما پیش از آن خوب است بدانیم به طور کلی چه عواملی سبب نشتی آب استخر خواهد شد.

 از جمله عواملی که می‌تواند منجر به نشتی در استخر شود می‌توان به ضعف در آبند اولیه استخر، ترک‌ها یا سوراخ‌های موجود در دیواره‌ها یا اتصالات به دیواره، وجود فشار زیاد در استخر، و نقص در تجهیزات استخر اشاره کرد.
از جمله عواملی که می‌تواند منجر به نشتی در استخر شود می‌توان به ضعف در آبند اولیه استخر، ترک‌ها یا سوراخ‌های موجود در دیواره‌ها یا اتصالات به دیواره، وجود فشار زیاد در استخر، و نقص در تجهیزات استخر اشاره کرد.

عوامل موثر در نشتی آب استخر

یخ زدن آب در استخر

یکی از عوامل موثر در ایجاد نشتی، یخ زدن آب در استخر است که موجب ایجاد ترک یا آسیب به ساختار استخر شما می‌شود. بنابراین اگر در فصول سرد از استخر خود استفاده نمی‌کنید بهتر است آب آن را به صور کامل تخلیه کنید.

برای جلوگیری از نشتی استخر، انجام بازرسی‌های دوره‌ای و دقیق بر روی سیستم تعویض آب، تعمیر و رفع ترک‌ها و سوراخ‌ها، استفاده از مواد با کیفیت برای ساخت و نگهداری استخر، و کنترل و مدیریت فشار آب در استخر بسیار حیاتی است.
برای جلوگیری از نشتی استخر، انجام بازرسی‌های دوره‌ای و دقیق بر روی سیستم تعویض آب، تعمیر و رفع ترک‌ها و سوراخ‌ها، استفاده از مواد با کیفیت برای ساخت و نگهداری استخر، و کنترل و مدیریت فشار آب در استخر بسیار حیاتی است.

نشست خاک و متسحکم نبودن استخر

نشست خاک یا حرکت زمین می تواند بر ساختار استخر شما فشار وارد کند و منجر به نشتی شود. بنابراین بهتر است اطراف محل ساخت استخر خود را برای بررسی  نشست یا جابجایی زمین کنترل کنید و اقدامات لازم جهت مستحکم سازی استخر را انجام دهید.

برهم خوردن تعادل پارامترهای شیمیایی آب

برهم خوردن تعادل شیمیایی آب می تواند موجب خوردگی سطوح و تجهیزات استخر شده و در طول زمان منجر به نشتی شود؛ از همین رو مهم است به طور منظم نسبت به بررسی تعادل شیمیایی آب (سطح pH، قلیاییت و…) اقدام نموده و آنها را در سطح استاندارد نگه دارید.

 

تجهیزات معیوب

تجهیزات معیوب مانند پمپ ها، فیلترها و شیرها نیز می توانند در نشت استخر نقش داشته باشند.بنابراین لازم است  تجهیزات استخر خود را به طور مرتب از نظر علائمی مانند ترک، زنگ زدگی یا شل شدن اتصالات بررسی کنید. قطعات فرسوده را به سرعت تعویض کنید و تجهیزات با کیفیت و دارای گارانتی خریداری نمایید.

استفاده نادرست از استخر

برخورد هر جسم تیز با استخر و یا جارو کشیدن نادرست استخر و … نیز میتواند باعث آسیب به بدنه و در نتجیه بروز نشتی در استخر شود. لذا مهم است از داشتن اشیا تیز در هنگام شنا خودداری کرده(زمان شنا در استخر های پیش ساخته) و هنگام انجام اقدامات نگهداری از استخر مانند: جارو کشیدن، تمیز کردن تجهیزات  و … نکات لازم را رعایت نمایید.

چگونگی تشخیص نشتی استخر

نشتی آب استخر می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد که لازم است پیش از ارائه راه حل برای رفع آن بدانیم چگونه می‌توان نشتی استخر را تشخیص داد؟ که در ادامه چند روش برای تشخیص نشتی آب استخر شرح خواهیم داد:

روش اول: روش سطح آب ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای تشخیص نشتی آب استخر است؛ که در این روش کافی است یک لوله شفاف را در سطح آب قرار داده و با چسب گرم یا خمیر سیلیکون دور لوله را بگیرید. سپس چند سوراخ کوچک در لوله ایجاد کنید و علامت بزنید. حالا باید منتظر بمانید و بعد از ۲۴ ساعت دوباره سطح آب را بررسی کنید. اگر سطح آب در لوله پایین‌تر از علامت قبل باشد، به این معناست که نشت آب در کاسه استخر وجود دارد.

روش دوم: روش فشار هوا یک روش دیگر برای پیدا کردن یافتن نشت آب در لوله‌ها و ابزارهای استخر است. در این روش ابتدا تمام شیرآلات و سوپاپ‌های مربوط به استخر را محکم ببندید. سپس با یک دستگاه فشار ساز، هوا را با فشار بالا به لوله‌ها بفرستید. بعد از آن، با یک محلول صابون و آب، قسمت‌هایی که ممکن است نشت داشته باشند را تر کنید. اگر در این قسمت‌ها حباب هوا دیدید، یعنی نشت آب در آنجا وجود دارد. برای برطرف کردن نشت آب، باید قسمت معیوب را تعویض یا تعمیر کنید.

روش سوم: روش رنگ، که با استفاده از یک سرنگ و یک رنگ قابل حل در آب، مقدار کمی رنگ را در نزدیکی محل مشکوک نشت تزریق می‌کنید. اگر رنگ به سمت محل نشت حرکت کند، به این معناست که نشت آب در آن قسمت وجود دارد. برای رفع نشت آب، باید قسمت نشت گیر را با استفاده از چسب، خمیر یا پچ تعمیر کنید.

جلوگیری از نشتی استخر

عایق و آب بندی اصولی استخر روشی پیشگیرانه و موثر برای جلوگیری از نشتی آب استخر است. عایق‌ کاری به معنای پوشاندن سطح داخلی کاسه با مصالح مخصوصی است که جذب و انتقال رطوبت را کاهش داده و  آب بندی باعث می‌شود که آب در کاسه استخر حفظ شده و به خارج نشت نکند. همچنین، این کار باعث می‌شود که دمای آب در فصول سرد و گرم تغییر کمتری داشته و در نتیجه هزینه‌های شما برای گرمایش و سرمایش آب (گاز و برق) کاهش یابد. عایق کاری و آب بندی دو فرایند مهم در استخر هستند که پیشنهاد می‌شود آن را به متخصصین مجرب بسپارید.

انواع عایق‌ های رطوبتی مناسب برای جلوگیری از نشتی استخر

برای جلوگیری از نشت آب استخر، می‌توان انواع مختلفی از عایق‌های رطوبتی و حرارتی استفاده کرد:

پلی اورتان: نوعی پلاستیک سخت و سبک  که به صورت فوم یا رنگ قابل استفاده است. پلی اورتان دارای خاصیت عایق‌ کاری و آب بندی بالایی است و مقاومت خیلی خوبی در برابر رطوبت، حرارت، سایش و خوردگی دارد. این ماده را می‌توان با استفاده از یک دستگاه تزریق گرم، روی سطح کاسه استخر اعمال کرد. پلی اورتان باعث می‌شود که آب در کاسه استخر نفوذ نکند. این ماده یک عایق‌ دائمی و با دوام است و نیاز به تعمیرات اندکی خواهد داشت از همین رو در بیشتر پروژه‌ها از این روش عایق بندی استفاده می‌شود.

پلی اتیلن: از جنس پلاستیکی نرم و کشسان است که آن را می‌توان با استفاده از چسب، مهره، پین یا قاب به سطح کاسه استخر اتصال داد. پلی اتیلن هم مانند پلی اورتان از نفوذ آب به بیرون از کاسه استخر، جلوگیری می‌کند. البته، بر خلاف پلی اورتان، پلی اتیلن یک عایق موقت و قابل تعویض است که باید هر چند سال یک بار بازدید و تعویض شود. از این روش معمولا برای  عایق کردن استخرهای کشاورزی استفاده می شود.

پلی وینیل کلراید (PVC): نام یک پلاستیک سخت و صاف است که در قالب رول، توری یا لایه‌ای قابل خریداری است. این پلاستیک خواص عایق‌ کاری بسیار خوبی دارد و بسیار مقاوم است. PVC را می‌توان با استفاده از چسب، جوش، مهره، پین یا قاب به سطح کاسه استخر متصل کرد.

هر کدام از این عایق‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که انتخاب از بین آنها بهتر است با مشورت متخصصین صورت گیرد اما به طور کلی استفاده از پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید برای جلوگیری از نشتی استخر رایج نیست و بیشتر از پلی اورتان استفاده می‌شود.

محلولaqua stop: یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از نشتی استخر به خصوص برای نشتی‌ها کم استفاده از محلول  aqua stop ساخت کمپانی Piscimar  اسپانیا است. از این محلول معمولاً برای آب‌بند کردن استخر و حذف نشتی‌های جزیی در دیواره، کف و شبکه لوله‌کشی استخر استفاده می‌شود. در این روش دیگر نیازی به تخلیه آب استخر و لوله کشی نیست.

مراحل عایق کاری و آب بندی برای جلوگیری از نشتی استخر
  • انتخاب نوع مناسب عایق که بسته به نوع، اندازه، شکل، جنس و وضعیت کاسه استخر انجام می‌شود.
  • قبل از شروع آب بندی، باید سطح کاسه استخر را از هر گونه آلودگی، گرد و غبار، روغن، چسب یا رنگ خالی کرد. برای این کار، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند شستشو با آب فشار قوی، پاک کردن با برس و … استفاده کنید. هدف از این کار این است که سطح کاسه استخر صاف، تمیز و خشک باشد تا عایق به آن خوب بچسبد. اگر ترک یا خوردگی روی سطح وجود دارد، با بتونه آن را پر کنید.
  • بعد از آماده شدن سطح، از آنجایی که ممکن است هر عایق نیاز به ابزار و روش خاص داشته باشد بهتر است از دفترچه راهنمای محصول کمک گرفته و یا انجام این فرایند را به متخصص بسپارید. همچنین، باید مطمئن شوید که عایق را بدون فضای خالی یا حباب هوا و به صورت همگن روی سطح کاسه بکشید.
  • پس از خشک شدن عایق لازم است با ابزارهای تشخیص نشت آب، سطح کاسه استخر را آزمایش و ارزیابی کنید.

لازم به ذکر است که تعمیرات منظم تجهیزات استخری و رعایت نکات نگهداری از آنها، تمیز کردن به موقع تجهیزات و … باعث می‌شود که آب از لوله‌کشی و تجهیزات موتورخانه نشت نکرده و عملکرد بهینه آنها حفظ شود

شناسایی و رفع نشت آب از لوله‌کشی و تجهیزات استخر

برای شناسایی و رفع نشت آب از لوله‌کشی و تجهیزات استخر، روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شدت و محل نشت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • روش فشار هوا که در بالا توضیح داده شد.
  • روش صوت که اگر صدای آب در بخش‌های خاصی از سیستم بیشتر و قوی‌تر باشد، نشان دهنده نشت آب در آن بخش است و شنیدن این صدا به وسیله ابزارهای خاصی انجام می‌شود. برای رفع مشکل، باید قطعه نشت گیر را تعویض یا ترمیم کنید.

برای جلوگیری از نشتی لوله‌های استخری لازم است اصول فنی و استانداردهای مربوط به نصب، تعمیر و نگهداری لوله‌کشی و تجهیزات را رعایت کنید. همچنین، باید در نظر بگیرید که لوله‌ها و تجهیزات دارای کیفیت بالا، مقاوم در برابر شرایط محیطی و سازگار با استانداردهای فنی و ایمنی باشند. بنابراین ضروری است از برندهای استاندارد و معتبر خرید کنید و از گارانتی محصولات مطمئن شوید.

همچنین نصب صحیح لوله‌کشی و تجهیزات استخر نیز از اهمیت بالایی برای جلوگیری از نشتی استخر برخوردار است که باید حتما توسط متخصصین مجرب انجام شود و پس از آن نیز لازم است آنها بررسی کرد تا در صورت وجود نشتی یا خرابی هر چه سریع‌تر نسبت به تعمیر آنها اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله