تلفن : 73612-021

تجهیزات استخر، سونا و جکوزی

استخرهای خاص در گذشته معمولا توسط افراد سلطنتی ساخته و استخر یک کالای لاکچری محسوب میشد؛ در حالی که امروزه، استخرها لزوماً نماد کالای شیک و لوکس نیستند و به عنوان وسیله‌ای برای تفریح، ورزش و حفظ سلامتی شناخته می‌شوند. هر استخری بدون تجهیزات مناسب مشابه یک حوض آب ساده خواهد بود؛ چرا که تجهیزات استخر از جمله: فیلترها، پمپ‌ها، تصفیه‌کننده‌ها، تجهیزات جانبی و لوازم ایمنی که در کنار استخر استفاده می‌شوند، نقش حیاتی در ایجاد یک محیط مناسب و بهداشتی برای شناگران دارند. از همین رو  قصد داریم تا در این محتوا به بررسی این تجهیزات و اهمیت آنها برای بهبود عملکرد استخر پرداخته و اطلاعات کاملی را در این زمینه ارائه دهیم.

تجهیزات استخر

تجهیزات استخر شامل کلیه لوازمی است که برای تصفیه آب استخر، گندزدایی آب، حفظ ایمنی و … به کار برده می‌شود. از آنجایی که توضیح تمامی این تجهیزات بسیار طولانی خواهد بود در این محتوا به توضیح مهمترین آنها می‌پردازیم:

تجهیزات تصفیه آب استخر

پکیج تصفیه آب استخر مجموعه‌ای از تجهیزات و دستگاه‌هایی است که برای تصفیه و بهبود کیفیت آب استخر استفاده می‌شود؛ که این پکیج‌ شامل پمپ و فیلتر استخر می‌باشد.

فیلترها، تجهیزاتی هستند که با هدف از بین بردن ذرات، باکتری‌ها و مواد جامد از آب استخر ساخته شده و انواع مختلفی مانند: فیلترهای شنی، کارتریجی و… دارند و پمپ‌ها برای ایجاد جریان در استخر و عبور آب از سیستم تصفیه به کار گرفته می‌شوند.

استفاده از یک پکیج تصفیه آب استخر منجر به بهبود کیفیت آب استخر و ایجاد محیطی سالم و مناسب شنا می‌شود. بسته به ابعاد و نیازهای خاص استخر، می‌توان انواع مختلفی از پکیج‌های تصفیه آب استخر را انتخاب کرد.

 

پمپ آب استخر

پمپ آب استخر یکی از تجهیزات حیاتی برای ایجاد جریان در استخر و حفظ کیفیت آب است. وظیفه اصلی پمپ های آب استخر برقراری سیکل جریان آب در استخر است که باعث گردش آب و حرکت آن به سیستم تصفیه و فیلتراسیون و سپس بازگشت آب تصفیه شده به استخر می شود.

ایجاد جریان مستمر آب در سیستم استخر و عبور آن از سیستم تصفیه از این جهت مهم است که با حذف ذرات آلودگی و الاینده های موجود در آب، کیفیت آب حفظ شده و سلامت شناگران به خطر نمی افتد. همچنین، ایجاد جریان مناسب می‌تواند به حفظ ترکیبات شیمیایی و pH مناسب آب و همچنین دمای آب کمک کند.

انواع پمپ استخر

معمولا پمپ‌های استخر را بر اساس سرعت آنها به 3 دسته پمپ تک سرعته، دو سرعته و سرعت متغیر تقسیم بندی می‌کنند. پمپ های استخری در توان‌های مختلفی ( از 1 اسب بخار به بالا ) تولید و عرضه می‌شوند.

  • پمپ‌های استخری تک سرعته یا تک دور با یک سرعت مشخصی آب را در سیستم به گردش در می‌آورد؛ به بیان دیگر موتور الکتریکی با سرعت ثابتی حرکت می‌کند.
  • پمپ‌های دو سرعته قابلیت تنظیم سرعت در دو حالت بالا و پایین را دارند؛ که این قابلیت موجب صرفه جویی در مصرف برق خواهد شد.

این نوع پمپ استخری توان بیشتری در تامین هد و دبی مورد نیاز استخر را نسبت به پمپ‌های تک سرعته دارد.

لازم به توضیح است که توان پمپ برای پرتاب آب به ارتفاع بالاتر را “هد” و حجم آب پمپاژ شده در زمان را “دبی” می‌گویند.

پمپ‌های دور متغیر به روزترین و پیشرفته‌ترین نوع پمپ استخری به شمار می‌روند؛ چرا که قابلیت تنظیم سرعت را داشته و از همین رو طول عمر و راندمان بالاتری نسبت به سایر پمپ‌ها دارند. به طور کلی پمپ‌های سرعت متغیر گزینه‌ی مناسب‌تری برای استخر هستند.

عملکرد پمپ استخر

پمپ استخر یکی از ضروری‌ترین تجهیزات استخری است که بدون آن فرایند فیلتراسیون آب استخر انجام نخواهد شد. عملکرد پمپ در استخر بدین شکل است که با ایجاد فشار، آب را از طریق تجهیزاتی چون اسکیمر(یا سرریز) وارد فرایند تصفیه کرده و سپس مجدد آب را وارد استخر می‌نماید.

ساختار پمپ تصفیه آب استخر

پمپ‌های استخری باید لزوماٌ ساختاری مقاوم در برابر مواد شیمیایی آب مانند: کلر داشته باشند؛ از همین جهت بهترین متریال برای پمپ‌های استخری، جنس بدنه پلی پروپیلن تقویت شده با فایبرگلاس می‌باشد.

در مورد پمپ‌های جکوزی مقاومت پمپ در برابر دما نیز ملاک مهمی برای انتخاب پمپ و کیفیت آن است.

به طور کلی هر پمپ از 3 قسمت محفظه، موتور و پروانه ساخته شده است. داخل محفظه قسمتی به نام استرینر وجود دارد که درون آن سبدی برای گرفتن زباله‌های درون آب تعبیه شده است.موتور پمپ نیز وظیفه‌ی به گردش درآوردن پروانه و حرکت آب را نیز به عهده دارد.

وظیفه پمپ استخر

همانطور که گفته شد پمپ استخر مهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزات استخری به شمار می‌رود که بدون وجود آن امکان فیلتراسیون آب استخر وجود نخواهد داشت. وظایف پمپ به طور کلی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پمپ از راکد ماندن آب استخر و ایجاد بستر مناسب برای رشد جلبک‌ها جلوگیری می‌کند.
  • پمپ باعث به گردش درآمدن آب برای طی کردن فرایند گند زدایی می‌شود.
  • گردش آب توسط پمپ مانع از ورود ناخالصی‌ها به آب استخر می‌شود.
  • همچنین از افت فشار آب در سیستم تصفیه و سیستم گرمایشی استخر جلوگیری می‌کند.

کاربرد پمپ استخر

پمپ‌ها دارای انواع دیگری نیز هستند به عنوان مثال: پمپ‌های سانترفیوژ یا خطی و… اما به طور کلی کاربرد و کارکرد پمپ‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سیرکوله (چرخش) آب استخر
  • سیرکوله ( چرخش) آب جکوزی
  • سیرکوله ( چرخش) حوضچه آب سرد
  • سیرکوله ( چرخش) آب در استخرهای مواج و حوضچه‌های آب سرسره پارک‌های آبی

تجهیزات تکمیلی پمپ استخر

کفشور: در قسمت عمیق استخر نصب می‌شود و آب استخر از طریق آن به سمت ورودی پمپ منتقل می‌شود.

اسکیمر نیز بر لبه‌ی استخر نصب شده و آب استخر از طریق جریانی که پمپ ایجاد می‌کند به درون آن کشیده می‌شود؛ آلودگی‌های آب استخر( مانند برگ‌ها، حشرات و …) درون سبد اسکیمر جمع شده و آب به سمت سیستم تصفیه جریان می‌یابد.

ممکن است استخر به شیوه سرریز ساخته شده باشد که در این صورت آب استخری که در هنگام شیرجه یا بیرون آمدن از استخر خارج می‌شود، از طریق سرریز به سیستم تصفیه و پمپ باز میگردد.

پس از گذر آب از سیستم تصفیه در اثر جریان ایجاد شده توسط پمپ آب مجدد از طریق مجراهای تعبیه شده به استخر وارد می‌شود.

زمان استفاده از پمپ استخر

در زمان استفاده از استخر گردش آب در آن ضروری است چرا که تجمع آلودگی‌ها باعث انتقال بیماری بین شناگران می‌شود. هنگامی که از استخر استفاده نمی‌شود نیز لازم است برای جلوگیری از راکد ماندن آب و رشد جلبک ‌ها پمپ مدتی در روز روشن باشد.

از آنجایی که زمان استفاده از پمپ وابسته به عواملی چون: مدت زمان استفاده از استخر و … دارد نمی‌توان عدد دقیقی را مشخص نمود.

نکات مهمی که باید در هنگام خرید پمپ به آن توجه نمایید:

  • میزان HP (اسب بخار) پمپ: اسب بخار که به اختصار بر روی پمپ HP درج می‌شود در واقع قدرت موتور پمپ شما را نشان می‌دهد. هر چه میزان HP بالاتر باشد قدرت موتور شما بیشتر است اما مقدار HP مناسب استخر شما به عواملی چون: اندازه استخر، روباز و سرپوشیده بودن و منطقه‌ای که استخر شما آنجاست، بستگی دارد.
  • میزان هد (h) و دبی (d) پمپ: دبی(d) در واقع مقدار آبی است که یک پمپ در یک زمان خاص می‌تواند حرکت دهد و هد (h) فشار آبی که پمپ می‌تواند تحمل کند. میزان این دو پارامتر عکس هم هستند یعنی هر چه میزان هد بالاتر باشد، میزان دبی کمتر خواهد بود. برای انتخاب پمپ با هد و دبی مناسب با استخر شما لازم است عواملی چون: فاصله تصفیه خانه استخر تا کاسه آن، ابعاد استخر، روباز یا سرپوشیده و بودن و … را بررسی نمایید.
  • ولتاژ پمپ: معمولا ولتاژهای رایج 115 ولت و 230 ولت هستند، اما دانستن میزان ولتاژ پمپ ازین جهت مهم است که از سازگاری آن با منبع برق خود اطمینان حاص کنید.
  • نوع پمپ: پمپ‌ها را می توان به 3 دسته: تک سرعته، دو سرعته یا سرعت متغیر طبقه بندی کرد. تفاوت این مدل ها در این است که: پمپ‌های تک سرعته با سرعت ثابتی کار می‌کنند اما پمپ‌های سرعت متغیر امکان تنظیم سرعت را دارند و باعث صرفه جویی در مصرف برف و انرژی می‌شوند. پمپ های دو سرعته نیز دارای دو گزینه تنطیم سرعت کمک و زیاد هستند.
  • اندازه پورت پمپ: اندازه پورت اشاره به قطر دهانه ورودی و خروجی پمپ دارد و دانستن اطلاعات در این مورد به جهت انتخاب سایز لوله مطابق با آن اهمیت دارد.
  • جنس پمپ: مواد به کار رفته در ساخت پمپ مانند محفظه پمپ و پروانه آن می توانند بر دوام و مقاومت در برابر خوردگی تأثیر بگذارند.
  • گارانتی پمپ: مهم است پمپ را از شرکت‌های معتبر و همراه با گارانتی خریداری نمایید

سیستم فیلتراسیون

 فیلترشنی

یکی  دیگر  از اجزای اصلی سیستم تصفیه آب استخر است. این نوع فیلترها با داشتن سیلیس شیشه ای می تواند از عبور انواع آلودگی‌ها از سیستم تصفیه و وارد  شدن آنها به آب استخر جلوگیری ‌کنند. طرز کار این دستگاه‌ زیاد پیچیده نیست؛ آب از یک طرف وارد فیلتر می‌شود، از فیلترهای داخلی عبور کرده و آلودگی و ذرات آن گرفته می‌شود؛ سپس آب خالص از طرف دیگر خارج و مجدد وارد استخر می‌شود. نکته ی مهم در خصوص فیلترشنی این است که بعد از مدتی، سیلیس داخل دستگاه کثیف شده و عمل تصفیه را به خوبی انجام نمی‌دهند، در این صورت باید به سراغ عمل بکواش یا شست و شوی فیلتر شنی استخر رفت. در زمان بکواش، مراحل عمل تصفیه آب کاملاً برعکس انجام شده و آب از پایین وارد و از بالا خارج می‌شود به این ترتیب آلودگی های جمع شده در فیلترشنی شسته و تمیز می شوند.

همانطور که گفته شد فیلترهای شنی به وسیله سیلیس ‌شیشه‌ای که در 2 نوع ریز و درشت تولید می‌شوند؛ ذرات و زباله‌های موجود در آب استخر را جذب می‌کند.

فیلترهای شنی متناسب با حجم آب استخر در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و قادر به تحمل فشار 2.5 تا 3 بار هستند. یکی از بهترین متریال برای جنس بدنه فیلترشنی، فایبرگلاس تقویت شده با پلی استررزین دولایه به همراه ژل کوت داخلی است. علاوه بر این فیلترهای شنی در دو مدل شیر از بالا و شیر از بغل نیز تولید می‌شوند که شما براساس مدل تصفیه خانه استخر خود می‌توانید اقدام به خرید نمایید.

نکته مهم در خصوص نگهداری از فیلترهای شنی انجام عملیات به موقع بکواش (شست و شوی معکوس فیلتر) است. علاوه بر این سیلیس درون فیلتر نیز باید بسته به میزان استفاده از استخر و آلودگی آن به طور منظم تعویض شود. مهم است در هنگام خرید فیلترشنی، سایز اتصالات ورودی و خروجی، ابعاد و مقدار سیلیس مورد نیاز را از کارشناسان مربوطه بپرسید.

فیلترهای کارتریجی

فیلترهای کارتریجی دارای صفحه‌ای چین‌دار، پلیسه‌ای شکل است که اطراف یک استوانه به هم متصل شده‌اند؛ که این چین‌ها، زباله‌های موجود در آب را در خود نگه می‌دارند. فیلترهای کارتریجی دیگر نیاز به شست و شوی معکوس ندارند اما لازم است مرتبا باز و تمیز شوند.

فیلترهای دیاتومه DE

این نوع فیلترها از نوعی فسیل به نام دیاتومه برای فیلتراسیون آب استخر استفاده می‌کند. این فیلترها نیز در ابعاد مختلف متناسب با ابعاد استخر تولید می‌شود و چون به مراقبت و نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند معمولا کمتر در سیستم تصفیه استخر استفاده می‌شوند.

از اونجایی که استفاده از فیلترشنی برای سیستم تصفیه استخر رایج‌تره مهمه که مراحل شست و شوی معکوس(بکواش) را به طور کامل بدانید:

1-بررسی کنید که فشارسنج فیلتر 8 تا 10 PSI بالاتر از نقطه شروع باشد.

2-  در حالیکه شلنگ بک واش متصل است، پمپ را خاموش کنید و شیر را روی درگاه «backwash» قرار دهید.

3- پمپ را روشن کنید و فیلتر را به مدت 3-5 دقیقه شستشوی معکوس (backwash) دهید.

4- پمپ را خاموش کنید و شیر را به موقعیت «فیلتر» برگردانید.

5- پمپ را دوباره روشن کرده و پس از 15 ثانیه خاموش کنید. این کار پاک کننده را به داخل مخزن فیلتر حرکت می‌دهد.

6- اجازه دهید تمیزکننده حداقل 8 ساعت در مخزن کار جادوییش را بکند.

7- شیر را به حالت «بک واش» برگردانید، پمپ را روشن کنید و مجدد به مدت 3 تا 5 دقیقه آن را اجرا کنید تا زباله‌هایی که پاک کننده از جا کنده است پاک شوند.

8- پمپ را خاموش کنید و شیر را در موقعیت «آبشور» قرار دهید.

9- پمپ را دوباره به مدت 15 ثانیه روشن کنید تا مخزن آبکشی شود.

10- پمپ را خاموش کنید و شیر را در موقعیت «فیلتر» قرار دهید.

11-  پمپ را دوباره روشن کنید و سیستم استخر را به طور معمول اجرا کنید. مطمئن شوید که سطح PSI فیلتر 8 تا 10 PSI کاهش یافته است.

تا به اینجا شما با دو جزء مهم سیستم تصفیه استخر آشنا شدید. تجهیزات بعدی در تصفیه خانه استخر، سیستم گندزدایی هستند.

( در مقاله “سیستم تصفیه استخر”، تجهیزات سیستم تصفیه به طور کامل‌تری توضیح داده شده است.)

تجهیزات گندزدایی آب استخر

تجهیزات گندزدایی آب استخر برای حفظ کیفیت و سلامت آب استخر و جلوگیری از رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها و مواد مضر دیگر استفاده می‌شوند. این تجهیزات از اهمیت ویژه‌ای برای ایجاد یک محیط آبی سالم و تمیز در استخرها برخوردارند. تجهیزات ضد عفونی آب استخر  شامل: تجهیزات گندزدایی و  مواد شیمیایی هستند، که به تصفیه و ضد عفونی آب کمک می کنند.

مهم ترین تجهیزات و مواد گندزدایی آب استخر عبارتند از:

مواد شیمیایی: مانند قرص کلر، پودر کلر، شفاف کننده‌های آب استخر و …

گاهی اوقات، افزودن مواد شیمیایی به استخر باعث تغییر رنگ یا بوی آب می شود؛ بنابراین استفاده از مواد شیمیایی با دقت و به مقدار استاندارد بسیار ضروری است. همچنین در زمان استفاده از این مواد باید به دقت دستورالعمل تولید کننده محصول و نکات ایمنی را رعایت کرده  یا از یک متخصص برای استفاده از آنها راهنمای گرفت.

دستگاه‌های UV و UV-Ozone: استفاده از فن آوری‌های UV و Ozone برای از بین بردن میکروب‌ها و حذف ذرات آلی از آب استخر بسیار موثر است.

در دستگاه UV، اشعه‌های uv باعث ایجاد فرایند اکسیداسیون فوری آلاینده‌های آب استفاده می‌شود. به عبارت دیگر استفاده از دستگاه UV و فرایند تابش اشعه آن باعث از بین رفتن باکتری‌ها، ویروس‌ها، و سایر میکروارگانیسم‌های موجود در آب می‌گردد.

دستگاهUV-ozone  نیز ozone را به عنوان یک اکسیداسیون قدرتمند برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در آب تولید می‌کند چرا که ماده ozone قادر به اکسیدکردن و از بین بردن مواد آلی، باکتری‌ها، و ویروس‌های موجود در آب می‌باشد.

استفاده از دستگاه‌های UV و اُزن می‌تواند به بهبود کیفیت آب استخر و کاهش آلودگی‌ها کمک کند.

دستگاه کلرزن نمکی: یکی دیگر از تجهیزات گندزدایی آب استخر که جایگزینی کاربردی به جای کلر و مواد شیمیایی است دستگاه کلرزن نمکی است. این دستگاه با تولد کلر از نمک در آب اقدام به گندزدایی آب استخر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کلرزن نمکی می‌توانید مقالات درج شده در سایت را مطالعه نمایید.

کلر نیز معمولا به  3 شیوه‌ی : کلرزن شناور، کلرزن خطی، کلرزن نمکی و … به آب استخر زده می‌شود.کلرها معمولا به 3 دسته: گاز، مایع، خشک یا جامد تقسیم می‌شوند:

1-گاز کلر معمولا به رنگ سبز ملایم بوده و دو برابر سنگین تر از هوا است. حمل و نگهداری گاز کلر بسیار مشکل بوده و استنشاق آن عوارض خطرناکی به همواره دارد. از همین رو اصلا برای ضدعفونی استخرهای خانگی مناسب نیستند. به طور کلی استفاده از گاز کلر برای ضد عفونی آب استخر توصیه نمی‌شود اما در صورت تقاضا باید توسط متخصص به آب استخر اضافه شود.

2-کلر مایع که نام دیگر آن  محلول هیپوکلریت سدیم است که غلظت آن باید حدود 12 % باشد. خاصیت پایداری کلر مایع آن را به گزینه مناسبی برای ضدعفونی مناطقی با دمای بالا مانند جکوزی تبدیل می‌کند. یکی از مزایای کلر مایع استفاده آسان آن و حلالیت بالایی است که در آب دارد. اما نکته ای که باید هنگام استفاده از کلر مایع به آن توجه شود خاصیت فرار بودن کلر و تبخیر آن در معرض جریان هواست. از همین رو باید با دقت بالایی به آب استخر اضافه شود. کلر خشک یا جامد یکی از معروف‌ترین مدل‌های آن قرص کلر است که دارای انواع مختلفی می‌باشد. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق در این خصوص مقاله قرص کلر چیست؟ را مطالعه نمایید.

روش‌های کلرزنی استخر

همانطورکه گفته شد کلر می‌تواند تمامی باکتری ها و میکروارگانیسم‌های ایجاد شده توسط آلودگی‌هایی چون: عرق بدن، مواد آرایشی پوست و … را از بین ببرد. هر چند که مصرف زیاد کلر نیز عوارضی مانند: مشکلات پوستی، سوزش چشم، ریزش مو و… را به همراه دارد. لذا توصیه می‌شود مقدار کلر استخر را مطابق استاندارهای جهانی بین 1 تا 3 ppm نگه دارید. از میان انواع کلر، قرص و پودر کلر محبوبیت بیشتری در میان متقاضیان دارد. اما نکته بسیار مهمی که هنگام استفاده از کلر باید رعایت نمایید این است که کلر نباید مستقیما درون آب استخر ریخته شود. بنابراین اضافه کردن کلر به آب استخر باید توسط یکی از 3 روش زیر انجام شود.

روش اول: کلرزن شناور

ساده ترین راه برای افزودن کلر به درون آب استخر استفاده از کلرزن شناور است.  کلرزن شناور یک محفظه‌ی پلاستیکی است که قرص کلر درون آن قرار گرفته می‌شود. پس از آن کلرزن شناور روی سطح آب رها شده و کلر آرام آرام درون آب استخر حل می‌گردد. این نوع کلرزن را در دو سایز کوچک و بزرگ، متناسب با حجم استخر خود می‌توانید تهیه کنید.

از آنجایی که کلرزن های شناور قیمت کمی داشته و قابل تعویض هستند در بین دارندگان استخر بیشتر طرفدار دارند. اما این نوع کلرزن بیشتر برای استخرهای کوچک و خانگی توصیه می‌شود و برای استخرهای بزرگ مناسب نیست. در این شیوه کلرزنی استخر ابتدا باید میزان کلر استخر به طور دقیق سنجیده شود و متناسب با میزان کمبود کلر و ابعاد استخر، تعداد مشخصی قرص کلر درون کلرزن شناور قرار داده شود. درست است که استفاده از کلرزن شناور برای ضد عفونی آب استخر بسیار ارزان است اما یکی از بزرگترین معایب این شیوه پخش نشدن کلر به یک اندازه در تمام آب استخر است.

روش دوم: کلرزن خطی

دستگاه کلرزن خطی به طور کلی در دو سایز کوچک و بزرگ با برندهای گوناگونی عرضه می‌شود. این دستگاه معمولا برای استخرهای کوچک و متوسط و شخصی مورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.  در این شیوه نیز همانند روش قبلی، پیش از استفاده از کلرزن خطی لازم است ابتدا مقدار کلر آب توسط کیت‌های سنجش محاسبه شده و متناسب با آن قرص کلر درون دستگاه قرار گیرد. که با توجه به مقدار کمبود کلر؛ حجم آب استخر و اندازه‌ی دستگاه کلرزن خطی قرص کلر 1 یا 3 اینچی درون آن گذاشته می‌شود.

بهترین محل نصب کلرزن خطی بعد از سیستم  تصفیه و قبل از ورود آب به درون استخر می‌باشد تا از ورود کلر به درون سیستم تصفیه و آسب به تجهیزات موتورخانه جلوگیری شود. قیمت دستگاه کلرزن خطی از کلرزن شناور بیشتر است اما بر خلاف شیوه قبل در این روش کلر به طور یکدست تری در آب استخر پخش می‌شود.

روش سوم: کلرزن نمکی

یکی از پیشرفته ترین روش‌های گندزدایی و تصفیه آب استخر به وسیله کلر، استفاده از دستگاه کلرزن نمکی استخر است. کلرزن نمکی استخر امروزه به عنوان یک سیستم گندزدایی و و کلرزن قوی آب شناخته می‌شود که دیگر نیازی به قرص کلر ندارد.

روش کار این دستگاه به این شکل است که طی فرایندی به نام الکترولیز که درون سل دستگاه رخ می‌دهد، نمک درون آب را به کلر تبدیل کرده و وارد آب استخر می‌کند. در این روش کلر مستقیما وارد آب استخر نشده و توسط دستگاه کلر تولید می‌شود.

کلرزن نمکی استخر نیز با توجه به حجم استخر در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و برای استخرهای بزرگ و عمومی بسیار مناسب می‌باشد. کلرزن نمکی استخر استخر مجهز به دو سنسور قوی برای تشخیص میزان کلر استخر بوده تا به همان نسبت کلر تولید و به آب استخر اضافه کند.  علاوه بر این دستگاه کلرزن نمکی استخر مجهز به کنترل پنل  برای کنترل مواد شیمیایی آب نیز می‌باشد.

قیمت این دستگاه به نسبت دو دستگاه قبل بیشتر است اما فرایند کلرزنی را با دقت بیشتری انجام داده و دیگر عوارض جانبی قرص کلر مانند سوزش چشم، حساسیت‌های پوستی و … را به همراه ندارد.

به طور کلی می‌توان گفت استفاده از کلرزن نمکی دارای مزایای کلیدی زیر می‌باشد:

تولید مداوم کلر: بر خلاف دوز دستی کلر، که نیاز به افزودن منظم کلر برای حفظ سطوح مناسب دارد، کلرزن نمکی استخر باعث تولید مداوم و ثابت کلر می شود. این اتوماسیون نیاز به نظارت مداوم استخر و تنظیمات شیمیایی دستی را کاهش می دهد.

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری:  سیستم کلرزن نمکی استخر، در صورت مراقبت و نگهداری درست بسیار مقاوم بوده و عمر بالایی دارد. فقط نیاز است که دارندگان استخر به طور دوره ای سطح نمک را بررسی، تنظیم و سلول نمک را تمیز کنند و همچنین اطمینان حاصل نمایند که ترکیب شیمیایی آب متعادل است. این قابلیت یک مزیت قابل توجه برای کسانی است که به دنبال کاهش زمان و هزینه برای نگهداری استخر هستند.

عوارض کمتر: همانطور که می‌دانید کلر یک ماده مهم برای ضدعفونی کردن آب استخر است اما متاسفانه باعث سوزش چشم، عوارض پوستی و بروز حساسیت‌هایی می‌شود. تنها راه جایگزین کردن کلر با ماده ضدعفونی است که عوارض کمتری داشته باشد. تبدیل نمک به کلر توسط دستگاه کلرزن نمکی علاوه بر دارا بودن خاصیت ضدعفونی کنندگی عوارض کلر سنتی را ندارد.

مقرون به صرفه: در حالی که هزینه نصب اولیه یک سیستم کلر نمکی استخر ممکن است بیشتر از روش های کلرزنی سنتی باشد، اما مزایای بی شمار کلرزن نمکی استخر را به عنوان یک انتخاب اقتصادی تبدیل می‌کند. همچنین در هزینه‌های خرید قرص و پودر کلر میز صرفه جویی می‌شود.

سازگاری با محیط زیست: کلرزن نمکی استخر نسبت به روش های کلرزنی سنتی، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد چرا که نیاز به تولید و حمل و نقل مواد شیمیایی کلر را کاهش می دهد و انتشار محصولات جانبی مضر در محیط را به حداقل می رساند.

تولید کلر قابل تنظیم: اکثر سیستم‌های کلرزن نمکی استخر امکان کنترل تولید میزان کلر را به دارندگان استخر می‌دهند.

سازگاری بالا: سیستم‌های کلرزن نمکی استخر قابل نصب و مناسب برای تمامی استخرها اعم از استخرهای بتنی، فایبرگلاس، وینیل، برزنتی و … و سازگار با انواع تجهیزات هستند.

روش چهارم گندزدایی آب استخر به وسیله‌ی دستگاه‌های uv و uvozone است. طول موج ۲۴۰ تا ۲۸۰ نانومتر اصطلاحا طول موج ضد میکروب نامیده می‌شود و اشعه‌ی یووی با دارا بودن این طول موج باعث تغییر یا از بین رفتن DNA یا RNA میکروارگانیسم ها می‌گردد. که این میکروارگانیسم ها شامل جلبک ها، باکتری ها، ویروس ها، هاگ کپک ها و پروتوژن ها هستند. دستگاه های گندزدایی uv  دارای لامپ یووی بوده که با عبور آب از آن تمامی میکروارگانیسم ها از بین می روند.

مدل های متفاوتی از سیستم گندزدایی UV طراحی و عرضه شده است اما ساختار کلی همه آنها شامل 4 جز اصلی است:

  • لامپ UV: تمامی لامپ های UV در سیستم ضدعفونی UV استخر عملکرد یکسانی دارند و تنها تفاوت در میزان تاثیر در از بین بردن میکرو ارگانیسم ها و باکتری ها در طول موج آنهامی باشد.
  • محفظه استنلس استیل: محفظه بخشی از سیستم ضدعفونی UV استخراست که لامپ UV و کوارتز را در خود جای می دهد و جریان آب را در سیستم، کنترل می کند این محفظه ها معمولا از جنس استیل ضد زنگ و مقاوم در برابر اکسیداسیون بوده و در اندازه های مختلف با توجه به دبی جریان عبوری طراحی می شوند.
  • کوارتز: کوارتز در سیستم ضدعفونی UV استخر یک لوله استوانه ای شیشه ای است که برای محافظت از لامپ UV و ممانعت از تماس مستقیم آب با لامپ UV در سیستم تعبیه شده است. نکته ای که در مورد کوارتز وجود دارد این است کهلامپ داخل این غلاف قرار می گیرد و با گذشت زمان رسوبات و آلاینده ها بر جداره شیشه تجمع می کنند و موجب کاهش بازدهی می شوند در چنین موقعیتی لازم است هر زمان که لامپ تعویض می شود کوارتز تمیز گردد.
  • آداپتور یا مبدل برق شهری: آداپتور در واقع مغز سیستم ضدعفونی UV استخراست که خروجی الکتریکی لامپ را کنترل می کند.

دستگاه‌های یووی ازن علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها با استفاده از اشعه uv با تولید ازن نیز اقدام به از بین بردن میکروارگانیسم‌ها می‌نماید.

دستگاه‌های تهویه

دستگاه تهویه استخر برای حفظ دما و رطوبت در محیط استخر استفاده می‌شوند. سیستم های تهویه استخر معمولا شامل کلیه تجهیزات تهویه استخر مانند: فن‌ها و فیلترها و… است. نصب و راه اندازی یک سیستم تهویه مناسب بسیار ضروری است. اما در خصوص تهیه و نصب سیستم تهویه استخر باید به چه مواردی توجه کرد؟

ویژگی های سیستم تهویه استخر مناسب:

باید تا حد امکان عملکرد سیستم تهویه استخر برای جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی، بی صدا باشد و بر اساس معیارهایی که بیان شد دستگاه تهویه متناسب با فضای استخر نصب و راه اندازی شود.

سیستم تهویه باید متناسب با استاندارها طراحی شده باشد تا مصرف انرژی را به حداقل برساند. مهم است که هر چه فضای استخر بزرگتر باشد سیستم تهویه و فن های آن باید قدرت بیشتر داشته باشند.

در هنگام ساخت استخر باید حتما فضای مناسب را برای کانال‌های هوا و محل مناسبی را برای نصب سیستم تهویه استخر در نظر گرفت. سیستم‌های تهویه استخر نیاز به تنظیمات دقیق و حرفه‌ای و دانش فنی خاصی دارد، از همین رو لازم است برای تجهیز استخر به سیستم تهویه از متخصصین متبحر در این حوزه مشورت گرفت.

متریال به کار رفته در ساخت سیستم تهویه باید به گونه‌ای باشد که در محیط استخر زنگ نزند و مقاومت آن بالا باشد. بهتر است از فیلترهایی برای سیستم تهویه استفاده شود که قابل شستشو باشد و به طور دوره ای آلودگی های آن تمیز شود در غیر این صورت باید فیلتر ها بسته به استفاده از استخر و آلودگی محیط تعویض شود.

کیفیت هوای محیط یکی از مهم ترین نکاتی است که در هنگام تجهیز استخر به سیستم تهویه باید با توجه به استانداردی به نام ASHRAE 62/1 باشد. بر اساس این استاندارد دمای یک استخر باید بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد و میزان رطوبت محیط حدودی ۵۰ الی ۶۰ درصد باشد.

پیشنهاد می‌شود برای استخرهایی که جنبه درمانی دارد دمای محیط بین ۲9 تا 35 درجه سانتی گراد باشد. به طور معمول برای ایجاد سیستم تهویه استخر می‌توان از دستگاه‌های هواساز، فن کویل، چیلر و .. استفاده کرد.

  • دستگاه هواساز: یکی از تجهیزاتی که برای گردش و تهویه هوا استفاده می‌شود دستگاه هواساز است. نصب این دستگاه به خصوص برای فصول گرم که رطوبت محیط نیز افزایش می‌یابد بسیار کاربردی است. نکته مهم در خصوص تهیه هواساز این است که از بدنه مقاوم، به خصوص در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی ساخته شده باشد.
  • کویل‌های مسی: کویل‌های مسی به هواساز برای تامین هوای گرم کمک می‌کند. از همین رو کویل ها جزو مهمی در سیستم تامین گرمایش هوای استخر هستند.
  • فیلترهای هواساز: فیلترهای مانع از ورود ذرات آلودگی و گرد و غبار به داخل استخر می‌شوند و همانطور که گفته شد بهتر است از فیلترهای قابل شست و شو استفاده شود و یا فیلترها را به موقع تعویض نمایید تا مانع از انتقال آلودگی به محیط استخر شوید.
  • فن سانتریفیوژ: یکی دیگر از اجزای مهم هواساز فن سانتریفیوژ است که وظیفه آن تولید هوا است. فن‌های هواساز قدرت زیادی دارند تا بتوانند حجم زیادی از هوای مناسب را تامین کنند.
  • الکتروموتور هواساز: برای به حرکت درآمدن فن، نیاز به الکتروموتور اس. حجم هوای تولیدی بسته به توان و قدرت این وسیله دارد. بنابراین هر چه استخر شما بزرگتر باشد لازم است از دستگاه تهویه استخر با الکتروموتور قدرتمند استفاده نمایید.
  • سنسورهای حرارتی: گرم بودن یا سرد بودن زیاد استخر می‌تواند به سلامت شناگران و تجهیزات استخر آسیب وارد نماید. برای کنترل دما تجهیز سیستم تهویه استخر به سنسورهای حرارتی اهمیت بالایی پیدا می‌کند.
  • بدنه عایق: برای جلوگیری از هدر رفت انرژی عایق بندی درست دستگاه هواساز بسیار مهم و ضروری می‌باشد. عایق بودن هواساز موجب کاهش هزینه های نگهداری استخر و بهبود عملکرد سیستم تهویه استخر می‌شود.
  • رطوبت گیر استخر: همانطور که گفته شد حفظ رطوبت محیط در بازه استاندارد می تواند محیطی دلپذیر و سالم را برای شناگران فراهم کند. گاهی نصب دستگاه هواساز برای استخرهای خانگی کوچک صرفه اقتصادی نداشته از همین رو می توانند از دستگاه های رطوبت گیر هوا استفاده نمایند.
  • بویلر: با نصب بویلر در موتورخانه، کویل های دستگاه هواساز حرارت آب گرم بویلر را به محیط منتقل و برای زمانی که دمای هوا کاهش می‌یابد مناسب می‌باشد.
  • اگزاست فن: این دستگاه با گردش هوا در استخر موجب کنترل دمای محیط و حفظ رطوبت می‌شود.گردش هوا در استخر مانع از انتقال بیماری به دلیل تراکم بالای هوا در محیط می‌گردد.

انتخاب سیستم تهویه مناسب استخر با در نظر گرفتن عواملی چون ابعاد استخر، تعداد شناگران، منطقه ای که استخر در آن ساخته شده و … انجام می‌شود. علاوه بر انتخاب سیستم تهویه مناسب که نیاز به مشورت با کارشناسان مربوطه و انتخاب کیفیت منطبق با استاندارهای جهانی دارد، نصب و راه اندازی سیستم تهویه نیز حائز اهمیت بالایی است.

به همین علت پیشنهاد می‌شود تا نصب و راه اندازی سیستم تهویه استخر خود را به متخصصین مجرب بسپارید. وجود سیستم تهویه برای استخرهای سرپوشیده جز تجهیزات ضروری استخر محسوب می‌شود چرا که علاوه بر ایجاد محیطی سالم برای شنا از آسیب به تجهیزات استخر در اثر افزایش رطوبت و دما جلوگیری می‌کند.

تجهیزات سیستم گرمایش استخر

سیستم گرمایش استخر شامل کلیه تجهیزاتی هستند که باعث گرمای آب استخر می‌شوند. تجهیزات مختلفی برای سیستم گرمایش استخر تولید شده مانند: مبدل‌های حرارتی، مبدل برقی، پکیج و …  این دستگاه‌ها از طریق منابع مختلفی چون گاز، برق، انرژی خورشیدی و … باعث گرمای آب استخر می‌شوند.

انتخاب درست سیستم های گرمایشی آب استخر به خصوص برای استفاده از استخر در فصول سرد سال حائز اهمیت بالایی است. علاوه بر این برخی از سیستم های گرمایشی امکان اتصال به سیستم هوشمند استخر را داشته و به راحتی می‌توان دمای آب استخر را کنترل نمود.

یکی از روش‌های گرم کردن آب استخر استفاده از مبدل‌های حرارتی است. مبدل حرارتی استخر وسیله ای است که برای انتقال حرارت از یک محیط به محیط دیگر، برای گرم کردن آب استخر استفاده می شود.

یک نوع از مبدل استخری، مبدل آب به آب (Water-to-Water) نام دارد. این مبدل حرارتی معمولا از دو مدار آب مجزا تشکیل شده که یک مدار به آب استخر و مدار دیگر به یک منبع حرارتی مانند دیگ بخار و …متصل است.

عملکرد این نوع مبدل حرارتی به این طریق است که منبع حرارتی آب را در مدار دوم گرم می کند سپس گرمای این آب از طریق مبدل حرارتی بدون مخلوط شدن دو جریان آب به استخر منتقل می شود. این نوع مبدل استخری شامل دو دسته مبدل می شود:

1- مبدل های پوسته و لوله (Shell and Tube)؛ که از یک پوسته بیرونی با لوله هایی در درون آن تشکیل شده است. عملکرد این نوع مبدل به این شکل است که آب استخر از طریق لوله ها جریان پیدا کرده و آبی که توسط منبع گرمایشی( مانند دیگ و مشعل و…) گرم شده در اطراف لوله ها موجود در پوسته به گردش درآمده و آب استخر را گرم می کند.

2- مبدل های صفحه ای  ( Plate) که از صفحات فلزی نازک و موج دار برای انتقال گرما بین دو جریان آب استفاده می کنند. نوع دیگری از مبدل های استخر، مبدل Solar Pool Heater ( هیتر خورشیدی استخر) است.

این نوع مبدل از انرژی خورشید برای گرم کردن مستقیم آب استخر استفاده می کند. معمولا این مبدل ها بر روی پشت بام نصب می شوند تا نور خورشید را جذب کرده و گرمای آن را به آب استخر منتقل نماید.  مدل دیگر Heat Pump (پمپ حرارتی) نام دارد، که مستقیما گرما تولید نمی کند بکله گرما را از محیطی به محیط دیگر منتقل می کند.

با وجود تولید و عرضه انواع مختلف مبدل استخر اما مهم است که پیش از خرید عواملی چون: اندازه استخر، دمای مورد نظر، در دسترس بودن منبع گرما (گاز، برق، خورشید) و …  را در نظر گرفت.

در بین تمامی مواردی که بیان شد معمولا در ایران مبدل های حرارتی Shell and Tube به دلیل توانایی تحمل دمای بالا و مقاومتی که  در برابر املاح آب دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس بدنه این مبدل های حرارتی می تواند از استیل ضد زنگ یا مس ساخته شود. با وجود آنکه میزان انتقال حرارت مس نیز بالا است اما استیل ضد زنگ ویژگی های منحصر به فرد تری نسبت به مس دارد.

مقاومت بالای استیل ضد زنگ در برابر کلر و مواد شیمیایی موجود در آب، طول عمر بیشتر آن، احتمال کمتر رسوب گیری، امکان پایین سوراخ شدن و نشتی، سبکتر بودن و ابعاد آن تنها چند مورد از مزایای خاص مبدل های حرارتی با بدنه استیل ضد زنگ است.

مبدل‌های حرارتی معمولا در  دو مدل نصب جوشی و فلنچی تولید می‌شوند که مبل‌های جوشی قابلیت جداسازی را نداشته و به صورت ثابت در محل نصب می‌شود اما مدل فلنچی قابلیت جداسازی و تمیز کردن را دارد.

برای استفاده از مبدل‌های حرارتی شما به گاز نیاز دارید که یا آن را به پکیج و یا دیگ و مشعل متصل نمایید اما در صورتی که استخر شما در محلی ساخته شده بود که با گاز دسترسی نداشت باید از مبدل‌های برقی استفاده نمایید.

مبدل‌های برقی و یا هیترهای برقی با استفاده از برق شهری اقدام به گرم کردن آب استخر می‌نمایند. مبدل‌های برقی شامل یک المنت گرمایشی هستند که برق را در خود جذب کرده و انرژی (گرما) ایجاد شده را به آب منتقل می‌کند. شیوه‌ی نصب مبدل‌های برقی معمولا به شکل دیواری است و با استفاده از سیستم ترموستات می‌توان دمای آب را تنظیم کرد.

بر خلاف تصور استفاده از هیترهای برقی با کیفیت و برند معتبر اصلا خطر برق گرفتی ندارند. هر چند مهم است تا در هنگام تهیه مبدل به میزان برق مصرفی آن نیز توجه فرمایید.

برای انتخاب مبدل برقی در نظر گرفتن میزان استفاده از استخر، روباز یا سرپوشیده بودن آن و منطقه‌ای که استخر در آن واقع شده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، از همین رو توصیه می‌شود حتما با کارشناسان در خصوص خرید مبدل‌های برقی مشورت نمایید.

پنل‌های خورشیدی استخر از انرژی و گرمای خورشید برای گرم کردن آب استخر استفاده می‌کند. این پنل‌ها با تبدیل نور خورشید به انرژی حرارتی و انتقال آن به آب استخر موجب گرم شدن آب می‌شود. این روش بسیار مورد توجه حامیان محیط زیست است چرا که از انرژی خورشید، یک منبع تجدیدپذیر، استفاده می‌کند و هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد.

عملکرد صفحات خورشیدی برای استخر به این صورت است که با جذب انرژی گرمایی خورشید آن را به سیالی که در داخل کلکتورها جریان دارد منتقل می کنند. بازدهی سیستم های خورشیدی بیش از آن که وابسته به چگونگی طراحی سیستم باشد، به بازدهی صفحات خورشیدی جاذب نور بستگی دارد.


رویدادهایی مانند تابش مستقیم خورشید، تعداد ساعاتی که کلکتور در معرض تابش مستقیم خورشید است، سرعت و مدت وزش باد، ابری یا صاف بودن آسمان همه از جمله عوامل موثر بر بازدهی سیستم های خورشیدی هستند.
کلکتور در واقع همان بخشی از سیستم خورشیدی است که در معرض تابش خورشید قرار دارد و آب با عبور از میان آن گرم می شود.
عملکرد کلکتور به این صورت است که انرژی خورشیدی را با استفاده از صفحات جاذب خورشیدی دریافت می کند و آن را به لوله های حامل سیال عامل که از میان صفحات جاذب خورشیدی عبور می کنند، انتقال می دهد. به این ترتیب سیال عاملی که در لوله های کلکتور در گردش است گرم می شود.

پکیج تصفیه استخر

یکی از تولیدات جدید و کاربردی در خصوص تجهیزات استخری تهیه پکیج‌های تصفیه به جای خرید تک به تک آنهاست. پکیج تصفیه استخر در واقع مجموعه ای از تجهیزات استخری شامل: سیستم فیلتراسیون آب استخر، بخشی از سیستم گرمایشی و سیستم گندزدایی و راه حلی به صرفه و مناسب برای افرادیست که موتورخانه ندارند. این پکیج ها علاوه بر استخر، متناسب با جکوزی نیز ساخته و عرضه می شوند.

مزایای پکیج تصفیه استخر

برخی از مزیت های خاص پکیج تصفیه استخر به شرح زیر می باشد:

  • باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شود.
  • برای تمامی استخرها اعم از: استخرهای بتنی و فایبرگلاس مناسب هستند.
  • این تجهیزات مجهز به لوله و اتصالات هستند.
  • باعث کاهش فضای مختص به نصب تجهیزات می شوند.
  • پکیج ها معمولا از بهترین تجهیزاتی که توسط کارشناسان تست شده، ساخته می شوند.
  • قابلیت شخصی سازی تجهیزات متناسب با ابعاد استخر شما را دارند.

معایب پکیج تصفیه استخر

در کنار مزایای متعدد پکیج تصفیه استخر دارای معایبی نیز هست. یکی از معایب آن این است که به دلیل ابعاد آن قابلیت اضافه کردن دیگ و مشعل را ندارد. لذا اگر سیستم گرمایشی که می خواهید برای استخر خود نصب کنید دیگ و مشعل است باید فضای جداگانه ای را برای آنها در نظر بگیرید.

اما اگر می خواهید از مبدل برقی استفاده کنید دیگر نیازی به دیگ و مشعل نداشته و  می توانید آن را به جای مبدل حرارتی درون پکیج قرار دهید. پکیج تصفیه استخر معمولا هم به شکل روکار(مختص استخرهای سرپوشیده) و هم به فرم تورکار( مختص استخرهای سرپوشیده و روباز) عرضه می‌شوند.

 تجهیزات جانبی مخصوص تمیز کردن استخر

جاروی استخری جزو تجهیزات جانبی استخر محسوب شده و برای تمیز کردن کف و دیواره‌های استفاده می‌شود. درکنار جارو معمولا تجهیزات دیگری نیز چون برگیر و .. نیز برای جمع کردن زباله های درست روی آب استفاده می‌شود.

جاروهای استخری در دو مدل دستی و رباتیک تولید می‌شوند که مدل های دستی به اسکیمر  متصل شده و نیاز به نیروی انسانی دارند و مدل های رباتیک به طور خودکار از طریق برق به طور کامل استخر را تمیز میکنند. معمولا به دلیل دقت و کارایی بالا و کاهش هزینه های مواد شیمیایی استفاده از جاروی رباتیک متقاضیان بیشتری نسبت به جاروهای دستی دارند.

جاروهای رباتیک استخر به دلیل وجود سنسورهای تعبیه شده بر روی آنها قابلیت تشخیص ابعاد استخر و میزان آلودگی آن را داشته و استخر را به طور کامل تمیز می‌کند؛ از همین رو جزو تجهیزات استخر کاربردی محسوب می‌شود. یکی از تجهیزات مهم برای پاکیزگی سطوح داخلی استخر، جاروی استخری است. جاروی استخری ازین جهت مهم است که موجب کاهش اثر منفی کلر بر دیواره‌ها، جمع آوری ضایعات و مواد ته نشین شده در استخر، سونا و جکوزی می‌گردد.

تنوع مدل‌های جاروی استخری معمولا متقاضیان را دچار سردرگمی می‎کند. باید بگوییم که جاروی استخری به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

انواع جاروی استخری

  • جاروی استخری دستی
  • جاروی استخری شارژی یا جاروی استخری نیمه دستی
  • جاروی استخری رباتیک یا جاروی استخری تمام اتوماتیک

جاروی استخری دستی:

این مدل اولیه جاروی استخری درست همانند جاروی دسته دار قدیمی یا تی است،که به دو شیوه‌ی مختلف عمل می کند.

حالت اول شامل اجزای زیر است:

  • دسته جاروی استخری
  • سر جاروی استخری
  • شیلنگ و خرطومی
  • و سر شیلنگ

این مدل جاروی استخری دستی یک طرف شیلنگ به اسکیمر و طرف دیگر آن به جارو متصل می شود. اسکیمر با حالت مکش خود زباله ها و آلودگی ها را به سمت خود می کشد.

اجزای حالت دوم علاوه بر دسته جارو، سرجارو، شیلنگ و خرطومی شامل موارد زیر نیز هست:

  • گاری چرخدار (بزرگ و وکوچک)
  • پمپ (قدرت پمپ با توجه به حجم استخر متغیر است.)

که در این حالت شیلنگ به پمپ متصل شده و پمپ بر روی گاری قرار می‌گیرد.

در مدل جاروی استخری دستی، دسته جارو در دو مدل ثابت و قابلیت تنظیم ارتفاع عرضه و سر جارو هم مدل ها و اشکال گوناگونی دارد.

که برای دیدن مدل‌ها و استعلام قیمت می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

جاروی استخری شارژی:

مدل جاروی استخری شارژی دیگر نیازی به پمپ و گاری یا اسکیمر ندارد. شما هر بار که بخواهید استخر خود را تمیز کنید کافیست مدتی جاروی خود را به شارژ بزنید و بعد از آن بسته به نوع مدل جاروی استخری می‌توانید 4 تا 5 ساعت از آن استفاده کنید.

از آنجایی که قدرت مکش جاروی استخری شارژی بسته به مدل آن متفاوت است لذا باید هنگام خرید به ابعاد استخرتان توجه نمایید. جاروهای استخری شارژی همچنین مجهز به خروجی برای برگرداندن آب تصفیه شده به استخر وجود دارد که موجب صرفه جویی در آب می‌شود.

درست است که در این شیوه هم باید فرد استخر را جارو کند اما دیگر نیازی به انرژی که برای جاروی استخری دستی باید بگذارید، ندارد.

جاروی استخری رباتیک:

پیشرفت تکنولوژی و گسترش سیستم‌های رباتیک منجر به ساخت جاروی استخری تمام اتوماتیک یا رباتیک شد. جاروی استخری رباتیک دارای موتور قوی و بدنه قابل حمل است که به راحتی تمامی سطوح کف و دیواره‌های استخر را به طور تمام اتوماتیک پاکسازی می‌کند.

سیستم عملکرد این نوع جاروی استخری به این شیوه است که آب و آلودگی ها را به درون خود می‌کشد و سپس به وسیله‌ی فیلترهای مخصوص و تراشه الکترونیکی که درون خود دارد سطح را آنالیز و تمیز کرده، آب را تصفیه و مجدد به استخر باز می‌گرداند. جاروی استخری اتوماتیک همچنین قابلیت تنظیم از راه دور را نیز دارد.

درست است که این جاروی استخری نسبت به دو مدل دیگر سرمایه بیشتری نیاز دارد اما کار تمیز کردن استخر را سریع تر و با دقت بیشتری انجام می‌دهد. همچنین در زمان و انرژی و آب مصرفی نیز صرفه جویی می‌شود.و امکان دسترسی به نقاطی که ممکن است تمیز کردن آن برای انسان مشکل باشد را دارد.

انتخاب مدل جاروی استخری

اولین موردی که  باید هنگام خرید جاروی استخری به آن توجه کنید ابعاد استخر شماست. اگر استخر شما بزرگ است به طور حتم تمیز کردن آن با جاروی استخری دستی کاری بسیار پر زحمت و زمان بر است و جاروی استخری رباتیک گزینه‌ی مناسب تری به نظر می‌رسد. البته باید در نظر داشت که کابل جاروی استخری رباتیک نیز ابعاد مشخصی را پوشش می‌دهد و لازم است پیش از تهیه این مورد را بررسی نمایید.

مورد بعدی بودجه‌ی شماست که قیمت جاروی دستی ارزانتر از جاروی استخری شارژی و جاروی استخری رباتیک است. میزان آلودگی استخر نیز در انتخاب بی تاثیر نیست. به خصوص اگر استخر روباز دارید که بیشتر در معرض آلودگی است و باید مرتب تمیز شود، استفاده از جاروی استخری دستی می‌تواند بسیار خسته کننده و پر زحمت باشد. همچنین تمیز کردن جلبک به جاروی استخری رباتیک بسیار آسانتر از جاروی استخری دستی و شارژی است.

استفاده از جاروی استخری رباتیک ازین جهت مناسب استخرهای آلوده تر است؛ چرا که سنسورهای موجود در جارو ریزترین آلودگی‌ها را نیز شناسایی و تمیز می‌کند. نقاطی را که ممکن است به چشم انسان نیاید و یا تمیز کردن آن مشکل باشد. به طور کلی می‌توانید ویژگی‌های مدل‌های جاروی استخری را در قالب جدول زیر مشاهده نمایید:

همانطور که مشاهده می‎کنید جاروی استخری رباتیک موجب صرفه جویی در آب و زمان شده و دقت بالایی در تمیز کردن استخر دارد. البته لازم به ذکر است که مدل‌های جدید جاروی استخری رباتیک به طوری ساخته شده‌اند که در مصرف برق هم صرفه جویی شود. شاید هزینه‌ی این مدل جاروی استخری بالا باشد ولی مزایای بی شماری دارد.

تجهیزات جانبی و ایمنی استخر

نردبان استخر و دستگیره‌ها جزو تجهیزات جانبی استخر و برای ایجاد امنیت شناگران محسوب می‌شوند. نردبان استخر وسیله‌ای است که برای سهولت ورود و خروج افراد در استخر استفاده شده و دستگیره‌ها نیز به منظور افزایش ایمنی و راحتی استفاده‌کنندگان در نزدیکی استخر قرار داده می‌شوند.

نردبان‌های استخر عمومًا از جنس استیل یا پلاستیک مقاوم در برابر آب ساخته می‌شوند و بر روی لبه‌های استخر نصب می‌شوند تا برای افراد امکان ورود و خروج از آب را فراهم کنند. این نردبان‌ها معمولاً دارای پوشش‌های پلی‌اتیلنی هستند تا از آسیب به لبه‌های استخر جلوگیری کرده و همچنین دارای سطوح ضد لغزش هستند تا ایمنی هنگام ورود و خروج از آب را تضمین کنند.

نردبان‌ها یا همان پله‌های استخر معمولا از جنس بدنه مقاوم در برابر مواد شیمیایی آب چون: کلر ساخته می‌شوند. همچنین پله‌های آن به گونه‌ای طراحی می‌شود که شناگران هنگام ورود و خروج بر روی آن لیز نخورند. از طرف دیگر محل نصب پله‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که در هنگام نصب به استخر آسیبی وارد نگردد.

دستگیره‌ها نیز نقش مشابهی را دارند اما به صورت عمومی بر روی دیواره‌های استخر یا اطراف نردبان‌ها قرار داده می‌شوند تا به استفاده‌کنندگان اجازه دهند که در صورت لزوم به سادگی از آب خارج شوند یا در کنار استخر به راحتی استراحت کنند.

چراغ‌های استخری نیز برای حفظ امنیت شناگران به خصوص در زمان تاریکی هوا ضروری هستند؛ در عین حال می‌توان با استفاده از چراغ‌های استخر فضایی زیبا و دلنشین برای استخر خود ایجاد کرد.

چراغ‌های استخری را میتوان هم به شکل روکار و هم توکار نصب نمود که در این خصوص نیز لازم است چراغ‌ها از استیل  مقاوم در برابر مواد شیمیایی استخر ساخته شده باشند.

تجهیزات جانبی و زیبایی استخر

آبنما استخری یکی از ابزارهای زیباسازی استخر است که به دلایل زیر جزو تجهیزات خاص استخر به شمار می‌رود.

زیبایی:

آبنما های استخر با ایجاد جریان و صدای آب، یک احساس آرامش و زیبایی به استخر  می‌بخشند.

جلوگیری از کثیفی آب :

آبنما ها با ایجاد جریان در آب از آلوده شدن استخر شما جلوگیری می کنند چرا که رشد جلبک در آب های راکد بیشتر رخ می دهد.

به طور خلاصه، استفاده از آبنما در استخر علاوه بر زیبایی و انتقال حس آرامش، می‌تواند به عنوان یکی از تجهیزات ضروری محسوب شده و از همین رو اشکال و ابعاد گوناگونی ساخته می شوند.

چراغ‌ها استخری معمولاً در شب‌ یا در شرایط کم بودن نور محیط استفاده می‌شوند که علاوه بر زیبایی بصری که ایجاد می کند باعث حفظ امنیت به خصوص در تاریکی نیز می شود. چراغ های استخری قابلیت نصب هم به شکل توکار و هم روکار را دارند.

با استفاده از آبنما و چراغ‌های استخری، می‌توان شکل‌ها و تصاویر جذابی از جریان آب و نور را در استخر ایجاد نمود که این ابزارها می‌توانند به طراحی زیبایی و فضای استخر شما کمک کنند .

مروری بر تجهیزات استخری به صورت کلی در قالب جدول

تجهیزات سیستم تصفیه استخر پمپ آب استخر
سیستم فیلتراسیون آب
تجهیزات سیستم گندزدایی استخر کلرزن خطی
کلرزن نمکی
دستگاه uv
دستگاه uv-ozone
تجهیزات گرمایشی آب استخر دیگ و مشعل
پکیج
مبدل برقی
مبدل حرارتی
تجهیزات تهویه استخر سیستم تهویه هوای استخر
تجهیزات ایمنی استخر پله یا نردبان استخر
چراغ استخر
روکش استخری
دستگیره استخر
تجهیزات جانبی استخر جارو دستی استخر
جارو رباتیک استخر
اسکیمر
لول رگولاتور
آب نماها
برگ‌گیر

 

تا به اینجا شما با اکثر تجهیزات اصلی استخر چون: تجهیزات سیستم تصفیه، تجهیزات گرمایش استخر، تجهیزات گندزدایی آب و … آشنا شده‌اید. حال لازم است در خصوص سایر تجهیزات جانبی و مهم استخر نیز اطلاعاتی کاربردی داشته باشید.

روکش‌های استخری

استفاده از روکش استخری به خصوص برای استخرهای روباز بسیار ضروری است چرا که از آلوده شدن مداوم آب استخر و همچنین هدررفت گرمای آب جلوگیری می‌کند. استفاده از روکش استخر به دلیل کاهش آلودگی آب همچنین باعث کاهش استفاده از مواد شیمیایی و در نتیجه حفظ محیط زیست نیز می‌شود. از جهت دیگر روکش استخر را می‌توان در دسته تجهیزات ایمنی استخر نیز قرار داد چرا که گذاشتن روکش‌های استخری مقاوم مانع از افتادن حیوانات و کودکان در آب استخر می‌شود.

روکش‌های استخری در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و عرضه می‍شوند:

  • روکش‌های استخری دستی
  • روکش‌های استخری اتوماتیک
  • روکش استخر پلی اتیلن
  • روکش استخر Pvc

 

روکش‌های استخری دستی همانطور که از نام آن پیداست شامل دستگیره و لوله جمع‌کن هستند که فرد با استفاده از آنها روکش را جمع و پهن می‌کند. از آنجایی که این روش ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد و برای عده‌ای فرایندی پر زحمت است از نصب روکش استخری خودداری می‌کنند. این در حالی است که روکش‌های استخری اتوماتیک را میتوان صرفا با زدن یک دکمه پهن و جمع کرد.

نوع دیگر دسته بندی روکش‌های استخری بر اساس جنس آنهاست که روکش‌های پلی اتیلن با قطح حدودی 13 میلی متر و به صورت حباب دار است. عمر مفید این روکش‌ها حداکثر 10 سال بوده و برای تمامی استخرها قابل نصب هستند. از ویژگی‌های روکش‌های استخری پلی اتیلن می‌توان به خاصیت آنتی UV، باکتریال و اکسیدان، افزایش میزان امنیت استخر، کاهش میزان سرعت تبخیر آب، کاهش هزینه‌های نگهداری و نظافت استخر با جلوگیری از ورود آشغال به آب استخر، جلوگیری از هدر رفت گرمای محیط و سطح آب استخر و… اشاره نمود.

روکش استخری pvc ساخته شده از مواد PVC با مقاومت بالا در برابر UV، رطوبت و مواد شیمیایی ساخته شده اند. که از مزایای این روکش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نصب آسان توسط گیره‌های نگهدارنده روی استخر
  • جمع آوری آسان بدون نیاز به دستگاه جمع کننده
  • دارای وزن سبک و در عین حال استحکام و طول عمر بالا نسبت به روکش‌های پلی اتیلن
  • قابل استفاده به صورت چهار فصل خصوصا در فصل زمستان به دلیل عدم استفاده از استخرهای روباز
  • ایجاد امنیت برای کودکان و حیوانات خانگی به دلیل قابلیت تحمل وزن تا 15 کیلوگرم

قطعا تجهیزات استخر صرفا شامل موارد نام برده نیست و هر کدام از این موارد خود شامل تجهیزات دیگری نیز هستند. به عنوان مثال اسکیمر که در جدول فوق به آن اشاره شده جزو تجهیزات جانبی استخر مخصوص استخرهای اسکیمری است و شامل همه ‌ی استخرها نمی‌شود.

در واقع اسکیمر محفظه ای از جنس پلاستیک فشرده است که در دیواره های استخر قبل از بتون ریزی نصب می شود و یا در استخرهای فایبرگلاس محلی را برای نصب آن در نظر می‌گیرند. نحوه عملکرد آن به این شکل است که آب وارد اسکیمر شده و زباله‌های بزرگ توسط سبد موجود در اسکیمر نگه داشته شده و مانع از ورود آنها به خط تصفیه می شود. نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آلودگی های کوچکی که از سبد توری اسکیمر عبور می کنند در سیستم فیلتراسیون از بین خواهند رفت.

در کنار اسکیمر یکی دیگر از تجهیزاتی که در استخر نصب می‌شود لول رگولاتور است که به منظور عملکرد استاندارد سیستم فیلتراسیون در استخرهای اسکیمری نصب می‌شود. از آنجایی که آب استخر باید همواره در میانه‌ی ورودی اسکیمر باشد و چنانچه سطح آب استخر کاهش یابد و هوا وارد سیستم تصفیه استخر شود هم پمپ و هم سیستم فیلتراسیون آسیب جدی دیده و حتی اسکیمر نیز به درستی عمل نمی‌کند وجود لول رگولاتور برای تنظیم سطح آب استخر ضروری است.

سطح آب استخر ممکن است به دلایلی چون: تبخیر آب، ورود و خروج شناگران، عملیات بکواش و … کم شود در این صورت رول رگولاتور کمبود آب استخر را با باز کردن شیر ورودی آب به استخر جبران می‌کند.

به طور کلی سیستم‌های تصفیه، سیستم گندزدایی، سیستم گرمایشی و سیستم تهویه ( استخرهای سرپوشیده) جزو ضروری‌ترین تجهیزات استخر به شمار می‌روند و چراغ استخر و پله جزو تجهیزات استخر برای حفظ ایمنی بیشتر محسوب می‌شوند.

انتخاب تجهیزات در هنگام ساخت استخر از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه تجهیزات نامناسب می‌تواند به استخر شما آسیب وارد کرده و خسارت جبران ناپذیری همراه داشته باشد. علاوه بر این تجهیزات استخری حافظ سلامت، ایمنی و آرامش شما نیز هنگام شنا هستند.

مشورت با یک متخصص در خصوص انتخاب بهترین تجهیزات می تواند علاوه بر افزایش کارایی، در مصرف هزینه های شما نیز صرفه جویی نماید. به عنوان مثال انتخاب یک سیستم تصفیه مناسب با مصرف آب کمتر موجب کاهش هزینه آب و انتخاب یک پمپ با عملکرد بهینه می تواند باعث کاهش مصرف برق شود.

بنابراین مهم است که در هنگام تهیه تجهیزات استخری در کنار قیمت، به کارایی محصول نیز توجه نمایید.

اگر در کنار استخر خود اقدام به ساخت جکوزی و سونا می‌کنید لازم است بدانید که تجهیزات جکوزی و سونا به شرح زیر می‌باشد:

تجهیزات جکوزی

در جکوزی ها معمولا دو سیستم گردش آب وجود دارد: 1- سیستم گردش آب و تصفیه که مشابه تجهیزات استخری است (سیستم گرمایش نیز بر روی مدار تصفیه قرار می گیرد). 2-  سیستم جت پمپ جکوزی که جهت تامین فشار مورد نیاز نازل های ماساژور جکوزی به کار می رود.

پمپ جکوزی: از آنجایی که هدف استفاده از جکوزی رفع تنش عضلانی و در نهایت آب درمانی است پمپ جکوزی جزو تجهیزات مهم به شمار می‌رود. در جکوزی ها  به ازای هر نفر حداقل 2 عدد نازل جت (نازل ماساژور) در نظر گرفته می شود که به منظور اتصال نازل ها به یکدیگر و برقراری جریان آب یکسان در بین آنها لازم است از دو رینگ، یکی در قسمت بالایی و دیگری پایین (قسمت بالایی سکوی جکوزی و قسمت پائین سکوی جکوزی) استفاده نمود.

پمپ جکوزی همانند پمپ استخر یکی از اصلی ترین تجهیزات جکوزی و مجزای پمپ استخر باید نصب شود. فشار آب در جکوزی بسیار بالاست از همین رو پمپ‌هایی که برای جکوزی طراحی می‌شوند متفاوت از پمپ‌های استخری است. پمپ های استخری مجهز به استرینر (موگیر) هستند اما جت پمپ های جکوزی ممکن است فاقد استرینر باشند که در این صورت باید حتما برای آنها استرینر جداگانه تهیه و نصب گردد.

سیستم فیلتراسیون جکوزی

برای این سیستم نیز همانند استخرهای شنا می‌توان از فیلترهای شنی، کارتریجی یا دیاتومه نیز استفاده نمود.

ایرجت: این وسیله یکی از مهم‌ترین تجهیزات جکوزی است که اغلب در دیواره‌هایی جکوزی نصب شده و با قدرتی که دارد آب را با فشار هوا وارد جکوزی می‌کند و به جکوزی خاصیت ماساژ درمانی می‌دهد.

بلوئر: یکی از تجهیزات اختیاری در جکوزی است که باعث جریان بهینه هوا در ایرجت می‌شود.

نازل جت: یکی دیگر از انواع جت‌هایی که در جکوزی‌ها استفاده و بر روی ایرجت نصب می‌شود و خاصیت درمانی و ماساژ نیز دارد.

رینگ جکوزی: از دیگر تجهیزات مهمی که برای ساخت جکوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار از تجهیزات جکوزی، می‌تواند اسکلت کلی نازل‌ های موجود در جکوزی را بسازد. رینگ‌ ها در واقع فلزی می‌باشند و در دهانه داخلی جکوزی قرار می‌گیرند. این رینگ ‌ها کمک می‌کنند تا آب از جهات گوناگون به داخل جکوزی وارد شود. توجه کنید که به‌ طور کلی رینگ ‌ها در جنس‌ های گوناگونی وجود دارند که لازم است هر کدام از آن‌‌ها با توجه به ویژگی‌ های منحصر به ‌فرد خود باید مورد استفاده قرار گیرند.

اسکیمر جکوزی: اسکیمر از تجهیزاتی است که می‌توان به صورت اختیاری برای جکوزی نیز نصب نمود.

چراغ جکوزی: در برخی از جکوزی‌ها برای زیباسازی می‌توان چراغ‌های ال ای دی را درون جکوزی نصب کرد. مهم است لامپ‌هایی که برای جکوزی به کار گرفته می‌شود در برابر دما و مواد شیمیایی آب بسیار مقاوم باشند.

سیستم گندزدایی جکوزی

جکوزی نیز همانند استخر نیاز به سیستم گندزدایی برای تصفیه آب دارد. برای فیلتراسیون آب جکوزی نیز می‌توان از کلرزن شناور، کلرزن خطی و یا دستگاه‌های uv استفاده نمود. مهم است بدانید که از کلرزن نمکی نمیتوان برای سیستم گندزدایی جکوزی استفاده نمود. لازم به ذکر است به منظور تقویت سیستم فیلتراسیون و تصفیه بهتر آب میتوان دستگاه‌ های uv و uvozone را در کنار سایر تجهیزات تصفیه نصب نمود.

سیستم گرمایشی جکوزی

سیستم گرمایشی جکوزی نیز مشابه سیستم گرمایشی استخر است با این تفاوت که لازم است آب جکوزی به منظور ایجاد خاصیت درمانی بالاتر از آب استخر باشد.

 

تجهیزات سونا بخار

تجهیزات سونای بخار باید شرایط دمایی حدود 37 تا 46 درجه سانتیگراد و بخار نسبی 100 درصد را برای اتاقک سونا محیا کنند. تجهیزات به کار رفته این نوع سونا به دلیل رطوبت بالایی که در آن جا وجود دارد، می بایست ضد آب و مقاوم باشند.

هیتر سونا بخار شامل یک مخزن نگهدارنده آب، ورودی برای آب تازه و خروجی بخار می باشد. در این سیستم هم مانند هیتر سونا خشک فرایند تولید برق به تولید گرما صورت می گیرد. در پایه مخزن آب یک عنصر الکتریکی وجود دارد که آب را جوش می آورد. ویژگی قابل توجه هیتر سونا بخار به مقدار گرمایی است که در ابعاد نسبتاً کم دستگاه تولید می شود. ظرفیت حرارتی هیتر سونا بخار بسیار بالا است. در هیترهای سونا بخار (بر خلاف هیتر سونا خشک) از یک لوله آب توسط سیستم لوله کشی استفاده می شود تا آب طی فرایند کاملا خودکار به دستگاه اضافه گردد. باید این نکته را به یاد داشت در فضایی که متراژ مجموعه بالاتر باشد مانند استخر و سوناهای عمومی باید از دیگ تولید کننده بخار استفاده کرد. اما در سوناهای کوچک (مقیاس خانگی) استفاده از دیگ بخار صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل هیتر برقی برای سوناهای خانگی پیشنهاد می گردد.

تجهیزات سونای خشک

سونای خشک دمایی بالا در حدود 70 تا 100 درجه سانتی‌گراد را در فضای اتاق سونا ایجاد می کند. شاید برایتان عجیب باشد که چه طور انسان در حالت طبیعی هنگامی که دما 45 درجه است به تنگی نفس افتاده اما در سونا این دما را تحمل می کند. علت علمی این پدیده، کم بودن رطوبت نسبی در سونا است، که منجر به تحمل این دما بدون سختی می‌شود. رطوبت نسبی سونا خشک تنها حدود 2 تا 5 درصد می باشد، از این رو تجهیزاتی که در این اتاق سونای خشک مورد استفاده قرار می گیرد باید در برابر چنین دمایی مقاوم باشند.

انواع تجهیزات مورد استفاده در سونا

  • هیتر و گرم کن سونا
  • تجهیزات روشنایی سونا
  • تجهیزات کنترل سونا
  • لوازم جانبی سونا

هیتر و گرم کن سونا

اصلی ترین و مهم ترین وسیله مورد استفاده در سونا، گرم کن ها و هیتر ها می باشند. هیتر سونا می تواند برقی، سنگی یا با مادون قرمز باشد. از این رو لازم است انتخاب دستگاه مناسب، در نهایت توجه و دقت صورت گیرد و از کارشناسان خبره در این امر کمک گرفته شود.

هیترهای برقی سونا رایج ترین تجهیزات استخر و سونا به شمار می روند که با عملکرد ساده و راحت خود حرارت سونای شما را به بهترین نحو فراهم می کند. در این سیستم گرما توسط برق تولید شده، و این انرژی با گذر از عناصر غیر هادی فرایند تولید حرارت را به دنبال دارند. سپس حرارت توسط عناصر گرمایی به سنگ های بالای هیتر منتقل میابد. سنگ ها حرارت را جذب و ذخیره کرده که در نتیجه هوای سونا شروع به گرم شدن می کند. تماس مستقیم بین عناصر گرما و متریال سنگ هیتر سونا باعث می شود که گرما به همان اندازه کارآمد شود. هیتر های سونا خشک ( که بیشتر در مقیاس خانگی  استفاده می شوند) می توان مقدار بسیار کمی از مایع اسانس را روی سنگ ها  ریخت تا بخشی از رطوبت مورد نیاز فضا تامین گردد. بخار حاصل از ریختن اسانس بر روی هیتر در اطراف اتاق به گردش در آمده، و محیطی گرم و مرطوب را در سونا ایجاد می کند.

در انتخاب هیتر سونا خشک مهم است به موارد زیر توجه کنید:

  1. قدرت هیتر: قدرت هیتر به صورت کیلووات بیان می‌شود و باید با اندازه سونا و حجم آن هماهنگ باشد.
  2. جنس هیتر: هیتر سونا معمولا از جنس فلزی (استیل ضد زنگ یا تیتانیوم) است. انتخاب جنس هیتر، نیازمند بررسی نوع سونا و شرایط استفاده از آن می‌باشد.
  3. ابعاد هیتر: اندازه هیتر باید به صورتی باشد که بتواند در فضای موجود در سونا نصب شود و حرارت کافی را نیز برای سونا فراهم کند.
  4. مصرف انرژی: میزان مصرف انرژی هیتر نیز باید در نظر گرفته شود. بهتر است هیتری با کارایی بالا و مصرف کمتر انرژی بهینه انتخاب شود.
  5. برند هیتر: در انتخاب هیتر سونا ، بهتر است برندی با سابقه و اعتبار برای خرید انتخاب شود تا به مشکلات فنی و خرابی های زیاد دچار نشوید.

تجهیزات روشنایی سونا

برای روشنایی و زیبایی فضا، تجهیزات روشنایی مخصوص سونا باید به کار گرفته شود. تجهیزات روشنایی مورد استفاده در سونا باید ضد آب و ضد زنگ بوده و در شرایط بخار و دمای بالا، عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.

تجهیزات کنترل سونا

به وسیله این تجهیزات دما، رطوبت و روشنایی اتاق سونا تنظیم و کنترل می شود. این تجهیزات از هیتر و دیگر تجهیزات سونا حفاظت کرده و برای کاربر فضای دلخواه و مطلوبی که نیاز دارد را فراهم می کند.

لوازم جانبی سونا

بسیاری برای رسیدن به آسایش بیشتر از سیستم های صداگذاری و بلندگو ها، رایحه درمانی و غیره استفاده می نمایند. چنین لوازمی بسته به سلیقه فرد، انتخاب و در سونا جایگذاری می شود.

یکی دیگر از تجهیزات جانبی در سونا استفاده از دماسنج و رطوبت سنج‌ها به منظور برقراری تعادل در دمای سونا است.

خرید تجهیزات استخر، سونا و جکوزی

برای خرید تجهیزات استخر، سونا و جکوزی لازم است به روباز یا سرپوشیده استخر، ابعاد آن، بودجه و هدف ساخت و … توجه نمایید. به طور حتم اگر قصد استفاده استخر در هر 4 فصل را دارید انتخاب سیستم گرمایشی استخر بسیار مهم می‌باشد. همچنین تهیه تجهیزات گندزدایی آب نیز هم برای استخر و هم جکوزی جهت حفظ سلامت شناگران و افزایش طول عمر تجهیزات استخر ضروری می‌باشد.

برای انتخاب بهترین تجهیزات لازم است در هنگام خرید از ویژگی‌ها و مشخصات دستگاه‌ها به طور کامل اطلاع پیدا کنید. به طور حتم پمپ‌های بی صدا با عملکرد بهینه می‌تواند موجب صرفه جویی در مصرف برق و آب شما نیز صرفه جویی نماید و یا حتی نصب کلرزن نمکی برای گندزدایی آب استخر می‌تواند سبب صرفه جویی در مصرف مواد شیمیایی و درنتیجه حفظ محیط زیست گردد.

از همین رو توجه به کارایی در هنگام خرید تجهیزات گاهی مهمتر از خرید تجهیزات ارزان قیمت است چراکه از هزینه‌های غیر ضروری آتی شما می‌کاهد. همچنین شما می‌توانید با هوشمند سازی تجهیزات استخر، سونا و جکوزی خود از راه دور سیستم تصفیه، سیستم نورپردازی، سیستم گندزدایی و …  را روشن یا خاموش نمایید و از این طریق سبب کاهش هزینه‌های مصرفی آب و برق شوید و یا استخر را پیش از استفاده آماده نمایید.

نصب و راه اندازی تجهیزات نیز بسیار مهم می‌باشد از همین رو بهتر است هم از برندهای معتبر و شناخته شده همراه با گارانتی خریداری نمایید و هم نصب و راه اندازی تجهیزات را به متخصصین مجرب بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله