تلفن : 73612-021

ازن ساز برای استخر

دنیا به سرعت در حال تغییر است،  این بدان معنی است که ما هر روز انتخاب‌های بیشتری نسبت به روز پیش داریم. انتخاب بهترین گزینه ضدعفونی و پاکسازی برای یک استخر شنای زمینی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در صورتی که شما در جستجوی گزینه‌های بدون مواد شیمیایی یا بدون کلر هستید، تصمیم درست می‌تواند هر دو یا هیچ‌کدام باشد، حتی سیستم تزریق ازن به استخر که به طور طبیعی باکتری‌های مضر را نابود می‌کند نیز در نظر گرفته نشود.

آیا می‌دانستید که برخی از خطرناک‌ترین آلاینده‌هایی که می‌توان در استخرها یافت، در مقابل مواد شیمیایی از قبیل کلر بیشترین مقاومت را نیز از خود نشان می‌دهند؟ در صورتی که در آب استخر تان کریپتوسپوریدیوم وجود داشته‌باشد، آن‌گاه اکسیداسیون فرابنفش با طول موج کوتاه (UV-C)، پروسه اکسیداسیون پیشرفته، یا تزریق ازن قادر خواهد بود تا آلودگی را از بین ببرد. در صورتی که شما صاحب یک مجموعه استخری هستید و می‌خواهید استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی را کنار بگذارید، در این صورت استفاده از ازن می تواند یکی از گزینه های مطلوب باشد که دارای برخی جنبه‌های مثبت و منفی است و لازم است به آن‌ها توجه کنید.

فهرست جنبه‌های مثبت استفاده از ازن ساز برای استخر

  • ازن برای ضدعفونی‌کردن استخر از لحاظ کمیت pH (کمیتی برای تعیین میزان اسیدی یا بازی بودن محلول آبی) خنثی است.

در بخش‌هایی از اروپا سیستم‌های ازن استخری به مدت چندین سال به کار گرفته شده‌اند و نتایج موفقی نیز داشته‌اند. یکی از دلایل موفقیت  این سیستم این است که هیچ آلاینده­‌ی اضافه‌ای به آب استخر نمی‌افزاید. همچنین شما با استفاده از این سیستم تغییری در میزان pH آب استخر خود اعمال نخواهید کرد. در این سیستم شما دارای ژنراتوری خواهید بود که موادی را که با آن در تماس قرار می‎‌گیرند، از قبیل جلبک‌ها، ویروس‌ها و یا باکتری‌ها را اکسید می‌کند. این پروسه موجب گندزدایی می­‌شود و سپس ازن (O3) که یک حالت ناپایدار است به حالت اکسیژن معمولی باز می‌گردد و در نتیجه دیگر نگران استنشاق گازهای سمی نیز نخواهید بود.

  • شما قادر خواهید بود تا استخر آبتان را با آب سخت (آبی که حاوی نمک‌های معدنی است) پر و مدیریت کنید.

در صورتی که آب مورد نیاز شما با آب سخت تامین می‌شود، آن‌گاه مدیریت کردن استخر آبتان مخصوصاً در هنگام استفاده از کلر یا بروم می‌تواند بسیار دشوار و اذیت‌کننده باشد. میزان جرم و رسوباتی که در امتداد دیواره‌های استخر و سطوح داخلی لوله‌ها به وجود می‌آیند می‌توانند کارایی سیستم شما را به سرعت کاهش دهند. هنگامی که اقدام به نصب سیستم ازن استخری می‌کنید، اثر اکسیداسیون از چسبیدن کلسیم کربنات به هر سطحی جلوگیری می‌کند. همچنین این سیستم تمام جرم‌ها و رسوبات و همچنین رسوبات روغنی موجود را از بین می‌برد، و نیز با روش‌های مختلفی از انباشته‌ شدن آلاینده‌ها جلوگیری می‌نماید.

  • زمان کم‌تری برای پاکسازی استخرتان صرف خواهید کرد.

به دلیل آن که سیستم ازن استخری وظیفه پاکیزه نگاه‌داشتن آب را بسیار عالی انجام می‌دهد، دیگر نیازی نیست که مانند گذشته برای نظافت مجموعه استخر تان هر هفته زمان صرف کنید. علاوه بر آن، دفعات کم‌تری نیاز به تخلیه مجموعه استخر تان به منظور از بین بردن رسوبات روغنی _که در نتیجه استفاده زیاد انباشته ‌می‌شوند_ خواهید داشت. البته همچنان لازم خواهد بود که ذرات و آشغال­‌های بزرگ را از استخر جمع‌آوری کنید و علاوه بر آن از گزینه‌های تصفیه دیگری برای رفع نگرانی‌هایی که برایتان پیش می‌آید استفاده کنید، اما در نهایت این سیستم مقرون به صرفه هزینه‌ای را که برایش کرده‌اید به خوبی به شما باز می‌گرداند.

  • می‌توانید از این سیستم برای استخرهای بالاتر از کف زمین استفاده کنید.

اگر علاقمند به سیستم ازن ساز برای استخر هستید، باید بدانید که سیستم‌هایی نیز برای استفاده در استخرهای بالاتر از سطح زمین وجود دارند. البته لازم است که به دستورالعمل و توضیحات شرکت تولیدکننده دستگاه ازن­‌ساز مراجعه کنید تا تشخیص دهید که کدام گزینه برای سیستم استخر منحصر به فرد شما جواب می‌دهد. همچنین همچنان لازم خواهد بود که مواد شیمیایی مکمل دیگری مانند کلر را نیز به سیستم بیفزایید تا از ایمن بودن آب در استفاده‌های مکرر اطمینان حاصل کنید، اما در صورت استفاده از هر دو سیستم به همراه هم، قادر خواهید بود تا هزینه‌های ماهیانه‌تان را تا 90 درصد کاهش دهید. به همین دلیل است که چشم‌پوشی از این مزیت برای استخرهایی که در معرض آلودگی‌ بالایی قرار دارند بسیار دشوار خواهد بود.

  • هزینه نصب ازناتور مقرون به صرفه است.

هنگامی که یک سیستم ازن استخری برای مجموعه خودتان نصب می‌کنید، در واقع ژنراتوری را خریداری کرده‌اید که گاز ازن را برای ضد عفونی کردن آب استخر، به لوله­های سیکل تصفیه تزریق می­کند. بیشتر ژنراتورهایی که ازن تولید می‌کنند در بیشتر فروشگاه‌ها به قیمت 300 دلار به فروش می‌رسند. اگر استخر زمینی بزرگتری دارید که نیاز به مدیریت و نگهداری دارد، آن‌گاه هزینه ممکن است به 700 دلار نزدیک شود. سیستم‌های ترکیبی وجود دارند که شامل نمک، کلرزنی، و ازن برای استخرهای دارای گنجایش تا 25000 گالن (تقریبا 95 متر مکعب) هستند، که قیمتی کم‌تر از 1000 دلار دارند. پیش از نهایی‌کردن خریدتان بهتر است از این مسئله اطمینان حاصل کنید که تجهیزات خریداری‌شده، مناسب کار کردن در مجموعه استخر شما طراحی شده‌ باشند.

  • ازن به سرعت در آب از بین می‌رود.

شما هرگز نباید ازن غلیظی را که از یک ژنراتور تولید می‌شود استنشاق کنید. چرا که انجام این کار بسیار خطرناک است. هنگامی که گاز مستقیما وارد آب می‌شود، میکروب‌های مضر را در هنگامی که به سرعت به حالت پایدار اکسیژن معمولی بازمی‌گردد اکسید می‌کند. و هنگامی که آب مسیر خود در داخل لوله‌ها را طی کرده و از آن‌ها خارج ‌شود، کاملا تصفیه و پاک شده و در عین حال حداقل میزان گاز ازن ممکن در آن باقی‌مانده است. همیشه این خطر وجود دارد که ژنراتور بد عمل کند و دچار اشکال شود و آب را در معرض میزان بسیار زیاد گاز ازن قرار دهد، اما حتی در آن شرایط نیز خطرات مربوط به سلامتی در حداقل میزان خود قرار خواهند داشت. فقط لازم است از این مسئله مطمئن شوید که در حال استفاده از یک سیستم ازن استخری مقیاس تجاری در یک استخر خانگی نباشید.

  • این سیستم بو هایی را که از استخرتان تولید می‌شوند از بین می‌برد.

ازن با هرچیزی که برخورد کند، واکنش می‌دهد. و در نتیجه هر چیزی را که در سر راهش قرار بگیرد تجزیه می‌کند؛ و دقیقاً به همین دلیل روشی بسیار موثر برای از بین بردن بوها است. این گاز حتی کپک‌هایی را که تلاش می‌کنند بر روی لوله‌هایتان رشد کنند از بین می‌برد. این ویژگی باعث می‌شود که استخر شما صاحب رایحه‌ای تازه و دلنشین شود که بیش از حد با کلر آمیخته نشده‌است، زیرا شما برای تصفیه آبتان از مواد شیمیایی کم‌تری نیز استفاده کرده‌اید. به همین دلیل است که این سیستم به منظور ارتقای کلی محیط شنا و آبتنی برای همه افراد تا این حد موثر و کارآمد است.

حتی این مزیت بر روی بوی کلری که برای مقاصد ضدعفونی‌کنندگی به عنوان مکمل سیستم ازن استخری استفاده می‌کنید نیز تاثیرگذار است. اگر شما گزینه آب شور را برای پر کردن استخر تان ترجیح می‌دهید، آن‌گاه با استفاده از O3 برای مقاصد تصفیه و ضدعفونی، بوهای شبه‌اقیانوسی کم‌تری در استخر تان خواهید داشت.

  • شما قادر خواهید بود که از یک سیستم خودکار برای ضدعفونی‌کردن استخر تان استفاده کنید.

سیستم‌های ازن استخری معمولاً خودکار هستند، و به صورت تمام‌ وقت در یک سطح تزریق یکسان کار می‌کنند تا از ایمن بودن شما در هنگام شنا در هر زمانی اطمینان حاصل شود. علیرغم این که این مزیت درهنگامی که برق به هر دلیلی قطع شود از بین خواهد رفت، لزومی نخواهد داشت که به اندازه قبل در مورد واکنش‌های شیمیایی یا سطوح غلظت مواد در هنگام استفاده از استخر نگران باشید. در صورتی که می‌خواهید به تعطیلات بروید، می‌توانید به سیستم‌تان در زمینه ادامه سرویس دهی به مجموعه استخر ان تکیه کنید، که باعث کاهش هزینه تعمیر و نگهداری پس از بازگشت شما می‌شود.

نکات مثبت و منفی برای استفاده از ازون ساز استخر
نکات مثبت و منفی برای استفاده از ازن ساز استخر

فهرست جنبه‌های منفی استفاده از ازن ساز برای استخر

  • سیستم‌های ازن استخری فقط آب موجود در لوله‌ها را تصفیه می‌کنند.

هنگامی که این نوع سیستم ضدعفونی‌کننده را انتخاب می‌کنید هیچ ازنی به کل آب موجود در مخزن استخرتان افزوده نخواهد‌شد. دستگاه ازن ژنراتور فقط آبی را که در لوله‌های مجموعه‌تان جریان دارد هدف می‌گیرد. برخی از این سیستم‌ها تنها بخشی از لوله‌کشی‌های مورد استفاده برای فیلتر آب درون استخر را هدف تزریق ازن قرار می‌دهند. این رویّه الزامی است، چرا که قرار گرفتن در معرض O3 برای انسان‌ها مضر است. اگر به مدت طولانی این گاز را تنفس کنید، دچار عوارض تحریک بافت ریه و التهاب معابر هوا خواهید شد. و این بدان معنی است که آب استخر شما به طور کامل ضدعفونی نمی‌شود.

  • این سیستم‌ها مقدار زیادی ازن تولید نمی‌کنند.

اگر یک محیط استخری ایده‌آل را برای استفاده از یک سیستم ازن استخری فرض کنیم، بین 72 تا 96 ساعت طول می‌کشد تا یک استخر با ابعاد متوسط را به طور کامل ازن‌دهی کنیم. از آن‌جایی که بیشتر افرادی که این سیستم را دارند، از آن به عنوان جایگزینی برای کلرزنی استفاده می‌کنند و ممکن است مقادیر قابل توجهی آلودگی در استخر خود داشته‌باشند، معمولاً چندین هفته طول خواهد کشید تا استخر برای استفاده ایمن شود. همچنان برای شما بهتر است که بروم یا کلر به مجموعه استخر تان بیفزایید تا میکروب‌ها را از بین ببرد، مگر این که با شنا کردن در استخری که آثار ادرار هفته پیش و آب دهان کودک همسایه بغلی که مبتلا به آنفلوآنزا بوده در آن موجود است، مشکلی نداشته‌ باشید.

تغییر سیستم تصفیه قبلی به یک سیستم ازن استخری معمولاً به جای کاهش هزینه‌ها منجر به افزایش آن‌ها می‌شود. شما نمی‌توانید O3 را ذخیره کنید، که به این معنی است که این گاز باید بلافاصله استفاده شود تا برای تصفیه و پاکسازی سیستم سودمند واقع شود.

  • شما نمی‌توانید یک سیستم ازن استخری را به تنهایی استفاده کنید.

کشورهای مختلفی در دنیا توانایی ازن در نابودی تمامی آلودگی‌هایی را که ممکن است در استخر تان موجود باشند، به رسمیت نمی‌شناسند. علی‌رغم این که قوانین، مقررات، و دستورالعمل‌ها با تغییر حوزه قضایی تغییر می‌کنند، معمولاً این امکان برای شما وجود ندارد که از یک سیستم ازن استخری به تنهایی برای حفظ و نگهداری آب استخر در وضعیت ایمن استفاده کنید. بنابراین شما باید از یک سیستم ثانویه برای نظافت و پاکسازی استفاده کنید، که ممکن است گزینه‌ای از قبیل آب‌نمک یا کلر باشد. علی‌رغم این که کاهش استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند باعث کاهش بخشی از هزینه‌های شما در بلندمدت بشود، ممکن است که برای رسیدن به نقطه سربه‌سر از لحاظ سود و هزینه نیاز به چندین سال زمان باشد.

اگر سطح ازن بسیار پایین باشد، در این صورت احتمال باقی ماندن میکروب‌هایی که قادر به تشکیل کیست در بدن هستند بیشتر می‌شود. از آن‌جایی که گاز نسبت به کلر 12 برابر حل‌شوندگی کم‌تری در آب دارد، حفظ غلظت در سطوحی که به اندازه کافی بالا باشد کار دشواری خواهد بود.

  • ممکن است که مقادیر بیش از حد ازن در حال ورود به مجموعه شما باشد.

تجهیزات با گذشت زمان خراب می‌شوند. هنگامی که یک سیستم ازن استخری در خانه‌تان نصب کرده‌اید، ممکن است نتوانید متوجه شوید که دستگاه آن‌طور که باید کار می‌کند یا خیر. اگر بوی گاز را احساس کنید، آن‌گاه ممکن است خیلی دیر شده‌ باشد. همچنین ممکن است که شما با آبی برخورد کنید که بیش از حد ازن‌دهی شده‌باشد و در نتیجه آن دچار علائم بیماری‌های آزاردهنده‌ای شوید. هنگامی که  O3  به غلظتی رسیده‌است که آن‌قدر بالا است که می‌تواند مشکل‌ آفرین باشد، آن‎گاه می‌تواند باعث شود که چشم‌هایتان شروع به سوزش کنند. ممکن است نفس کشیدن برایتان دشوار شود. لحظه‌ای که بتوانید بوی گاز را تشخیص دهید، به این معنی است که گاز همین حالا هم در حال تاثیر منفی بر روی بدن شما می‌باشد.

  • دماهای بالا و pH اسیدی بر روی سیستم‌های ازن تاثیر منفی دارند.

اگر هوای بیرون داغ است یا آب استخر شما حتی به میزان اندکی اسیدی است، آن‌گاه تاثیرات منفی بر روی سیستم ازن استخری شما اعمال خواهد شد. گاز ازن تحت این شرایط بسیار سریع‌تر از حالت عادی تجزیه شده و از بین می‌رود، و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای آغاز روند از بین بردن میکروب‌ها ناکافی خواهد بود. هنگامی که آب پر از ذرات و مواد جامد معلق یا ترکیبات آلی است، آن‌گاه اثر اکسید شوندگی ممکن است به جای هدف گرفتن ویروس‌ها و میکروب‌های خطرناکی که ممکن است در آب وجود داشته‌باشند، این مولکول‌ها را هدف بگیرد.

  • سیستم‌های ازن استخری تنها با لوله‌کشی‌های پلاستیکی یا سرامیکی کار می‌کنند.

ازن سطح واکنش‌پذیری بالایی دارد، و به همین دلیل هم تبدیل به سیستم ضدعفونی‌کننده موثری برای استخرهای شنا شده‌ است. همچنین این نقطه قوت باعث به وجود آمدن جنبه منفی در هنگام انتخاب این گزینه برای استخر تان نیز می‌باشد. ازن با چندین فلز واکنش می‌دهد، از جمله فلزاتی که در زه‌کشی استخر و لوله‌های آن به کار می‌روند. این بدان معنی است که اگر برنامه دارید که این سیستم ضدعفونی‌کنندگی را برای استخرتان نصب کنید، باید همواره از محصولات مقاوم در برابر خوردگی از قبیل PVC یا فولاد ضد زنگ استفاده کنید. اگر استخر بالاتر سطح از زمین دارید و استخر شما مهارها و گیره‌های فلزی دارد، ممکن است امکان استفاده از این گزینه برای شما وجود نداشته‌ باشد.

  • تولید ازن برای ضدعفونی‌کردن آب استخر می‌تواند انرژی بسیاری مصرف کند.

دستگاه‌های ازن ژنراتور معمولاً O3 را از طریق عبور دادن یک جریان الکتریکی از درون هوایی که از بین دو الکترود در حال عبور است، تولید می‌کنند. هنگامی که به معایب و مزایای استفاده از ازن در استخر تان می‌نگرید، در می‌یابید که تنها 15% از انرژی که از این واکنش تولید می‌شود قابل استفاده می‌باشد. این بدان معنی است که باید افزایش هزینه‌های مورد نیاز در قبال استفاده از دستگاه را در نظر گرفت، چرا که این سیستم‌ها معمولاً به صورت تمام وقت در حال کار هستند.

همچنین این جنبه منفی در زمینه روندهای ذخیره‌سازی لازم برای سیستم ازنتان نیز وجود دارند. تجهیزات شما باید عاری از هرگونه مواد حلال، شیمیایی و دیگر مواد قابل اشتعال باشد، مگر مواردی که برای تولید ازن و عملیات بازچرخانی آب نیاز هستند. همچنین طبق قوانین در ایالت کالیفرنیا لازم است که غلظت O3 کم‌تر از ppm 0.1 (0.1 بخش در هر میلیون بخش) باشد.

  • در سیستم‌های تولید ازن محصولات جانبی تولید می‌شوند که لازم است مورد توجه قرار بگیرند.

هنگامی که ازن شروع به واکنش دادن با ترکیبات آلی موجود در استخر شنای شما می‌کند، در نتیجه این عمل می‌تواند انواعی از محصولات جانبی را تولید کند که لازم است مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرند. اگر یون‌های برومید در آب وجود داشته‌باشند، O3 می‌تواند منجر به تشکیل یون برومات شود، که در دسته عواملی قرار می‌گیرد که به صورت بالقوه برای انسان سرطان‌زا هستند. این اتفاق شما را وادار به کنترل سطح pH آب به طور مداوم و یا تغییر دادن ماده شیمیایی ضدعفونی‌کننده مورد استفاده‌تان می‌کند. از آن‌جا که هیچ چیزی پس از تصفیه و پالایش در آب باقی نمی‌ماند، پی بردن به این که این رویه چقدر خوب برای استخر شما جواب می‌دهد کار دشواری خواهد بود.

قضاوت و نتیجه‌گیری نهایی در مورد جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از ازن ساز برای استخر

گاز ازن از این لحاظ که می‌‌تواند مواد آلی مضر را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را اکسید کند، ضدعفونی‌کننده موثری به شمار می‌رود. تنها مشکل در استفاده از O3 این است که این ماده همان‌ قدر که می‌تواند برای ویروس‌ها و باکتری‌هایی که ممکن است در استخر شما کمین کرده‌ باشند خطرناک باشد، برای شما هم نیز می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل است که این سیستم همیشه برای همه تاسیسات استخرها پیشنهاد نمی‌شود.

همچنین استخرهایی وجود دارند که یک دستگاه ازن استخری اصلاً در آن‌ها سودمند نمی‌باشد. با این که این ماده تغییری در pH آب نمی‌دهد، اما همچنان شما استفاده از مواد شیمیایی را کاملاً قطع نخواهید کرد.

معایب و مزایای یک سیستم ازن ساز برای استخر نشان می‌دهند که این سیستم قادر است تا 99.99% ویروس‌ها، کپک‌ها و باکتری‌هایی را که با آن تماس پیدا می‌کنند را از بین ببرد. در صورتی که تصمیم به نصب یک دستگاه ازناتور بگیرید، این سیستم به طور خودکار کار می‌کند، نصب آن بسیار ساده است، و برای یک استخر خانگی استاندارد هزینه‌ای بین 200-500 دلار برای شما خواهد داشت. محصول مورد نظر خودتان رو دوباره مورد بازبینی قرار دهید تا مطمئن شوید که این گزینه ضدعفونی‌کننده برای شما سرمایه‌گذاری سودمندی خواهد بود.

 

استفاده از ازن ساز برای استخر

در صورتی که از ازن برای مدت طولانی در تصفیه و پالایش آب استخر شنا استفاده شود، کیفیت آب به طور قابل توجهی افزایش یافته و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

 

آلاینده‌های آب استخرهای شنا

آلودگی آب استخرهای شنا عمدتاً توسط شناگران به وجود می‌آید. همین امر باعث می‌شود که این آلودگی بسیار پویا باشد، که بسته به تعداد و نوع شناگران متغیر است. آلاینده‌های استخرهای شنا را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: میکروب‌ها، آلاینده‌های حل‌نشده و آلاینده‌های حل‌شده. هر شناگری حامل تعداد زیادی از میکروب‌ها از قبیل باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها می‌باشد. بسیاری از این میکروب‌ها ممکن است بیماری‌زا بوده و باعث بروز انواع بیماری‌ها شوند.
آلاینده‌های حل‌نشده عمدتاً متشکل از ذرات شناور قابل مشاهده از قبیل مو و فلس‌های پوستی است، اما شامل ذرات کلوئیدی مانند بافت‌های پوستی و باقی‌مانده صابون نیز هستند. آلاینده‌های حل‌شده می‌توانند شامل ادرار، عرق، مایعات چشمی و بزاق دهان باشند. عرق و ادرار شامل آب هستند، اما علاوه بر آن آمونیاک، اوره، کراتین، کراتینین و اسیدهای آمینه نیز در آن‌ها یافت می‌شود. هنگامی که این مواد در آب حل شوند دیگر نمی‌توانند به شناگران آسیب بزنند. با این حال، هنگامی که این ترکیبات در آب استخر شنا با کلر واکنش دهند، اکسیدشوندگی ناقص می‌تواند منجر به تشکیل کلرآمین شود. این باعث بروز پدیده موسوم به رایحه کلری می‌شود که می‌تواند موجب تحریک چشم‌ها و دستگاه تنفسی شود. در تعدادی از موارد ترکیب‌های پایدار امکان تشکیل شدن می‌یابند، که تنها از طریق تعویض آب استخر می‌توان این ترکیبات را از استخر حذف کرد.

 

بخش‌های اساسی سیستم‌های تصفیه آب

سیستم‌های تصفیه آب مورد استفاده برای تصفیه آب استخرهای شنا عموماً متشکل از بخش‌های فیلتراسیون، اکسیداسیون، ضدعفونی‌کنندگی، و تعویض آب هستند. آلاینده‌های خام از قبیل مو و مواد چسبناک به وسیله فیلتر از آب حذف می‌شوند. ذرات حل‌نشده کوچک‌تر به وسیله سیستم فیلتر شنی از آب حذف می‌شوند. به منظور ارتقای این سیستم حذف آلاینده‌ها، سازوکار لخته‌‌کردن نیز ممکن است به کار گرفته‌ شود. این سازوکار باعث می‌شود که حذف کوچک‌ترین ذرات حل‌نشده آسان‌تر انجام شود. ذرات حل‌شده به وسیله اکسیداسیون با ضدعفونی‌کننده از بین می‌روند. همچنین ضدعفونی‌کننده باعث غیرفعال شدن میکروب‌ها می‌شود. مواد غیر قابل تجزیه را باید به تدریج با تعویض آب از استخر حذف کرد.

 

تکنیک اضافی در تصفیه آب:

ازن ساز برای استخر

به دلیل سازوکار بسیار قوی ازن در اکسیداسیون و ضدعفونی‌کردن، این ماده برای تصفیه آب استخرهای شنا بسیار مناسب است. ملاحظات ایمنی باعث می‌شوند تا ازن تنها به صورت یک روش مکمل مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از ازن ساز برای استخر و فیلتراسیون؛ افزایش کارایی فیلتر و لخته‌ساز

به منظور امکان استفاده بهینه از سازوکار ازن، ازن پیش از افزودن ماده لخته‌ساز بر روی فیلتر تزریق می‌شود. یک محصول کلری پس از فیلتراسیون افزوده می‌شود تا به صورت غلظت رسوبی در سیستم باقی بماند. میزان کلری که افزوده می‌شود وقتی که با ازن ترکیب شده‌باشد کم‌تر خواهد بود.

مزایا:

بهبود کارایی فیلتر

با تصفیه آب به وسیله ازن، نرخ زیست‌ تخریب‌پذیری مواد آلی طبیعی (NOM) افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که مولکول‌های بزرگ به مولکول‌های کوچک‌تر فروکاسته می‌شوند، که این مولکول‌های کوچک‌تر راحت‌تر توسط فیلتر تجزیه می‌شوند. مواد آلی منجر به افزایش رشد باکتری در سیستم می‌شوند، چرا که به عنوان ماده مغذی برای باکتری‌های شناخته می‌شوند. رشد دوباره باکتری‌ها در یک سیستم توزیع، پدیده‌ای نامطلوب است. این پدیده می‌تواند از طریق تزریق ازن بر روی یک فیلتر شنی تبدیل به پدیده‌ای مثبت شود. پژوهش‌ها نشان داده‌است که پیش‌ ازن‌دهی می‌تواند باعث افزایش کارایی فیلتر شود. ازن باعث افزایش زیست‌تخریب‌پذیری مواد و رشد میکروب‌ها می‌شود، اما علاوه بر آن باعث افزایش غلظت اکسیژن در فیلتر نیز می‌شود. حذف مقدار کل کربن آلی (TOC) را می‌توان با افزودن ازن به یک فیلتر شنی تا 35% افزایش داد.

مقدار ماده آلی در فیلتر کاهش یافته و این خود باعث  کاهش رشد مجدد باکتری‌ها در سیستم می‌شود.

افزایش کارایی لخته‌ساز

لخته‌ساز معمولاً به فیلتر افزوده می‌شود تا از گرفتگی جلوگیری کرده و ظرفیت فیلتر را افزایش دهد. یک مزیت دیگر افزودن ازن به سیستم‌های فیلتر این است که فعالیت لخته‌ساز افزایش می‌یابد. خود ازن نیز می‌تواند به عنوان یک لخته‌ساز عمل کند. پژوهش‌ها نشان داده‌است که پیش‌ ازن‌دهی می‌تواند باعث افزایش میزان جذب مواد آلی به ماده لخته‌ساز شود، که برخی از این لخته‌سازها عبارتند از: آلومینیوم فعال‌شده ، آلومینیوم هیدروکسید, آلومینیوم پلی‌کلرید، و کلسیم کربنات. یک توضیح ممکن برای توجیه این پدیده این است که خاصیت قطبی مواد آلی به وسیله ازن‌دهی افزایش می‌یابد. تاثیر غلظت‌های مختلف ازن بر از بین رفتن کدری و گرفتگی به وسیله لخته‌سازهایی از قبیل آلومینیوم پلی‌کلرید را نشان می‌دهد.

 

مزایای کاربرد ازن ساز برای استخر

کیفیت آب استخر شنا به طور قابل ملاحظه‌ای در نتیجه ازن‌دهی افزایش می‌یابد. این نه‌تنها مزیتی در هنگام شنا محسوب می‌شود، بلکه سالم و بهداشتی‌بودن آب را نیز برای شنا کردن تضمین می‌کند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌است که سیستم ایمنی کودکان ممکن است با شنا در استخرهای شنای کلرزنی‌ شده آسیب ببیند. خطرات سلامتی برای شناگرانی که دو مرتبه در هر روز تمرین می‌کنند نیز افزایش می‌یابد.

با این که خرید یک سیستم ازن‌دهی در مقایسه با سایر روش‌ها نسبتا گران‌تر است، اما می‌توان در بلند‌مدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

این موارد، مزیت‌های اصلی ازن‌دهی هستند.

– کاهش استفاده از کلر

– بهبود ظرفیت فیلتر و لخته‌ساز. این منجر به کاهش استفاده از لخته‌ساز شده و شستشوی پشت فیلتر کم‌تری نیز نیاز خواهد بود.

-استفاده از آب را می‌توان کاهش داد، چرا که کیفیت آب افزایش می‌یابد.

– ازن بدون تشکیل محصولات جانبی نامطلوب از قبیل کلرآمین‌ها (که منجر به بروز پدیده رایحه کلری می‌شوند)، مواد آلی و غیرآلی موجود در آب را اکسید می‌کند.

– رایحه‌های کلری را می‌توان با استفاده از ازن به طور کامل از بین برد

– ازن اکسیدکننده و ضدعفونی‌کننده قدرت بیشتری نسبت به کلر دارد.  برخی از عوامل بیماری‌زای خاص مقاوم به کلر قادر به تکثیر در آبی که با ازن تصفیه شده‌است، نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله