تلفن : 73612-021

چگونه از استخرمان نگهداری کنیم

چگونه از استخرمان نگهداری کنیم؟ داشتن استخر در املاک شما در ماه‌های گرم تابستان می‌­تواند سرگرمی مفرحی باشد. اما مانند اکثر چیز‌های خوب، یک استخر شنا به نگهداری و توجه کافی به جزئیات نیاز دارد. بیشتر افراد از متخصصان استخر کمک می‌­گیرند، اما اگر شخصی هستید که خودتان این کار را انجام می‌­دهید، باید مطالعه کنید تا بدانید چگونه آب استخرتان را تمیز نگه دارید.

 

چگونه از استخرمان نگهداری کنیم? روش هایی برای داشتم یک استخر بهداشتی
چگونه از استخرمان نگهداری کنیم? روش هایی برای داشتم یک استخر بهداشتی

با سطوح قلیایی و pH کل استخرتان آشنا شوید.

سطح قلیایی کل روشی برای اندازه­گیری توانایی آب در خنثی کردن اسیدیته است. سطح قلیایی آب مستقیماً با pH آب شما مرتبط است. هرچه میزان قلیایی کل بیشتر باشد، pH سطح آب استخر شما نیز بالاتر خواهد بود.
سطح pH، میزان اسیدیته را اندازه­گیری می‌­کند. مقیاس pH دامنه­ای بین ۰ تا ۱۴ دارد و pH خنثی ۷ است.

کلر، سختی کلسیم، اسید سیانوریک و کل مواد جامد محلول استخرتان را بدانید.

علاوه بر pH و سطح قلیایی، این‌ها نیز ملاحظات مهمی هستند. اطمینان حاصل کنید که می‌­دانید که آن‌ها چه هستند و چه فایده­ی برای آب شما دارند.
از کلر برای ضد عفونی و گندزدایی آب استفاده می‌­شود.
درجه سختی کلسیم به مقدار کلسیم موجود در آب اشاره دارد. اگر سطح کلسیم خیلی کم باشد، آب شما فاسد می‌­شود و به طور بالقوه بدنه­ی استخر شما را خراب می‌­کند.
اسید سیانوریک، کلر موجود در آب را از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌­کند. کل مواد جامد محلول عمدتاً از نمک­‌های معدنی (کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، بی‌کربنات­‌ها، کلرید‌ها و سولفات­ها) و مقادیر کمی از سایر مواد آلی حل شده در آب تشکیل شده است.

pH آب استخر، سطح قلیایی کل، کلر، اسید سیانوریک، سختی کلسیم و سطح جامدات محلول را مشخص کنید. این رنج­‌های توصیه شده را به خاطر بسپارید.

  • pH: ۲ – ۷. ۸
  • قلیایی کل: ۱۲۰ – ۸۰ ppm
  • کلر: ۲. ۰ – ۱. ۰ ppm
  • اسید سیانوریک: ۸۰ – ۴۰ ppm
  • سختی کلسیم: ۲۲۰ – ۱۸۰ ppm، اگرچه برخی می‌­گویند ۴۰۰ – ۲۰۰
  • مواد جامد محلول: کمتر از ۵۰۰۰ ppm

جدول زمانبندی آزمایش­تان برای هر اجزاء آب را بدانید. وقتی آب استخرتان را آزمایش می‌­کنید، باید زمان­بندی معینی را رعایت کنید تا استخر شما به خوبی کار کند و آب تمیز و سالم بماند.

به عنوان مثال، هر عنصر مانند pH باید در یک نقطه خاص آزمایش شود. برخی از متخصصان آزمایش روزانه را توصیه می‌­کنند، که برای بسیاری از افراد می‌تواند مشکل باشد. برای اطمینان از کارکرد مناسب استخر، بازه­‌های زمانی زیر را در نظر داشته باشید:

  • pH باید دو بار در هفته اندازه­گیری شود.
  • قلیایی کل باید یک بار در هفته و حداقل یک بار در ماه اندازه­گیری شود.
  • کلر باید دو بار در هفته اندازه­گیری شود.
  • اسید سیانوریک باید دو بار در فصل اندازه­گیری شود.
  • سختی کلسیم باید دو بار در فصل اندازه­گیری شود.
  • مواد جامد محلول باید یک بار در هفته و حداقل یک بار در ماه اندازه­گیری شود.

آب استخرتان را آزمایش کنید

نوار‌های تست را از فروشگاه استخر محلی خود خریداری کنید. نوار‌هایی را بخرید که کلر، سطح قلیایی، pH و اسید سیانوریک را مشخص می‌­کنند. امروزه، لازم نیست آزمایش­‌های مختلفی را برای مواد شیمیایی مختلف انجام دهید.
نوار تست را درون استخر فرو کنید. به سمت مناطقی که از اسکیمر استخر جدا شده است بروید و نوار تست را حدود ۵۰ سانتی­متر درون آب به مدت حدود ده ثانیه فرو کنید.
صبر کنید تا رنگ­‌های مختلف پر شوند. قرائت­‌های رنگ را با توضیحات رنگ در جعبه یا بطری محصول مطابقت دهید. حتماً دستورالعمل محصول را با دقت بخوانید، زیرا ممکن است تولیدکنندگان مختلف روش­‌های مختلفی داشته باشند.
اطمینان حاصل کنید که قرائت­‌هایتان در محدوده مناسب قرار دارد. تنظیم آب در مواردی که قرائت شما با دامنه­‌های پیشنهادی مطابقت ندارد بسیار مهم است. در صورتی که قرائت­‌ها استاندارد نباشند استفاده از مواد شیمیایی مناسب، دامنه­­‌ها را به راحتی تنظیم می‌­کند.

استفاده از مواد شیمیایی در استخرتان

مواد شیمیایی مناسب را در دسترس داشته باشید. هر از چند گاهی آب استخر با مشکلاتی روبرو خواهد شد که نیاز به افزودن مواد شیمیایی دارد. اما به طور کلی، این مواد شیمیایی باید به بخشی از روال نگهداری استخر شما تبدیل شوند زیرا ممکن است لازم باشد سطوح خاصی را بصورت تصادفی تنظیم کنید. در صورت نیاز به تنظیم، دستورالعمل­‌های محصول غلظت مناسب را ارائه می‌­دهد. در اینجا رایج­ترین مواد شیمیایی مورد نیاز شما عبارتند از:

  • کلر
  • محصولات منعقد‌کننده
  • جلبک­کش

کلر را به آب استخرتان بزنید. شما و مهمانانتان از جلبک­‌ها و باکتری­‌هایی که در کنار شما شنا می‌­کنند خیلی خوشحال نخواهید شد. کلر این مهمانان ناخواسته را از بین می‌­برد.

چندین نکته وجود دارد که می‌­توانید کلر مناسب را انتخاب کنید:

قرص­‌های کلرزنی اصلی
این قرص­‌ها به آرامی حل می‌­شوند و در اندازه­‌های ۱ و ۳ اینچی یافت می‌­شوند. آن‌ها در تمیز نگه داشتن استخرتان بسیار مؤثرند. بعلاوه، بیشتر قرص­‌های کلرزنی حاوی تثبیت­کننده هستند تا از کلر آب در برابر اشعه خورشید محافظت کنند. می‌­توانید قرص­‌ها را داخل دستگاه پخش كننده شناور، اسكیمر یا كلر­زن اتومات استفاده كنید.

کلر مایع
کلر مایع کاملاً شبیه به سفید­کننده خانگی است. اما کاملاً مراقب باشید: کلر استخر‌ها بسیار قوی­تر است. استفاده از کلر مایع نسبتاً آسان است، اما ماندگاری نسبتاً کوتاهی دارد و بیش از چند هفته دوام نخواهد داشت.

قرص­‌های کلرزنی
برخی از قرص­‌های کلرزنی غیر پایه رویکرد چند منظوره برای نگهداری استخر دارند. آن‌ها آب استخرتان را ضدعفونی می‌­کنند و به استخر شما نیز شوک وارد می‌­کنند. با شوکه کردن استخرتان از انواع آلودگی­‌ها خلاص می‌­شود.

گرانول‌های کلر
این گرانول­‌ها انواع مختلفی دارند که به شما کمک می‌­کند چند مشکل را همزمان حل کنید. کلرزنی، شوک دادن و کشتن جلبک­‌ها با یک برنامه روزانه.
استخر خود را شوک دهید. انجام این کار بسیار مهم است، زیرا شوک دادن باعث تمیز شدن آب می‌­شود و سوزش چشم ناشی از بوی کلر را کاهش می‌­دهد. همانطور که گفته شد، در حال حاضر محصولات کلر خاصی شوکر داخلی دارند.

اما اگر تصمیم دارید با محصولاتی کار کنید که شوکر داخلی ندارند، در ادامه چند محصولات شوک دهنده­ ارائه می‌­کنیم که کارتان را راه می‌­اندازند:

محصولات اصلی شوک

محصولات اصلی، با از بین بردن مواد آرایشی، لوسیون­‌های ضدآفتاب و هر نوع زباله شناگر باکتری‌ها را می‌­کشند. از محصولات اصلی برای شوک ملایم کلر آب استفاده کنید.

محصولات شوک چند منظوره

این محصولات به سرعت کار می‌­کنند و با از بین بردن انواع باکتری­‌ها باعث وضوح و شفافیت آب می‌­شوند. محصولات چند منظوره pH آب استخر را نیز متعادل می‌­کنند، باعث تقویت فیلتراسیون و افزایش محافظت از جلبک­‌ها می‌شوند.

مزیت اصلی این محصولات شوک ­دهنده این است که به شما امکان می‌­دهند ۱۵ دقیقه پس از استفاده، دوباره وارد آب شوید. جلبک­ کش را به آب اضافه کنید. فقط تصور کنید میلیون­‌ها گیاه میکروسکوپی وجود دارند که به راحتی می‌­توانند استخر شما را به خانه خود تبدیل کنند.

باران، باد و آب جمع شده می‌­تواند به این اشکال کوچک جلبک اجازه دهد تا درون استخر شما مستقر شوند که باعث می‌­شود آب به سرعت غیر قابل استفاده شده و از کارآیی مواد شیمیایی استخر کم شود. فیلتر‌ها به سرعت مسدود می‌­شوند و گردش آب کم می‌­شود. جلبک­ کش­‌ها با از بین بردن این گیاهان کوچک از حمله جلبک­‌های استخر به طور مؤثری جلوگیری می‌­کنند.

مواد شیمیایی لازم را به درستی و با دقت استفاده کنید.
مواد شیمیایی بسیاری در دسترس هستند اما می‌­توانند برای انسان و حیوان بسیار خطرناک باشند. هنگام استفاده از هرگونه محلول شیمیایی احتیاط کنید. همیشه از دستکش لاستیکی استفاده کنید. بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، دست­‌ها را بشویید. دستورالعمل غلظت را با دقت دنبال کنید و مواد شیمیایی را طبق دستورالعمل سازنده نگهداری کنید. هرگز مواد اضافه مانده یا هدررفته را به درون بسته اصلی نریزید و باز نگردانید و در زباله معمولی آن را دور نریزید. هنگام استفاده از مواد شیمیایی، آتش روشن نکنید. همیشه مواد شیمیایی را به آب اضافه کنید و نه برعکس.

نگهداری فیلتر‌های استخر

در صورت امکان روزانه استخر خود را به صورت دستی تمیز کنید. برای از بین بردن کثیفی سطح و حجم زیاد برگ یا شاخه­‌ها از برس، تمیزکننده­‌ها و وسیله­ی گیر انداختن آشغال­‌ها استفاده کنید.
آب استخر خود را بین و دهانه اسکیمر استخر نگه دارید. این سطح|ی است که استخر شما به بهترین شکل کار می‌­کند. اسکیمر استخر وسیله­ای است که آب سطحی استخر را جذب می‌کند. آن آشغال­‌های كوچك مانند برگ‌ها و چیز‌های دیگری كه ممكن است در استخر بیفتد را به سمت خود می‌­کشد. اگر سطح آب بسیار بالاتر یا بسیار پائین­تر از اسکیمر باشد، چند مشکل و به طور بالقوه اتفاق آسیب­رسان­ ممکن است رخ دهد.
اگر سطح آب خیلی زیاد باشد، آب خیلی آهسته به سمت اسکیمر حرکت می‌­کند. این امر می‌­تواند باعث دور شدن آشغال­‌ها از اسکیمر و جمع شدن در استخر شود.
اگر سطح آب خیلی پایین باشد، مکش اسکیمر مختل می‌شود و آب از پایین آن خارج شود و به جای آب، هوا مکیده شده و احتمال دارد موتور پمپ استخرتان بسوزد.
قبل از شستشو و تمیز کزدن با مکش آب بریزید. عمل تمیز کردن با مکش باعث کاهش سطح آب می‌­شود، به همین دلیل باید از قبل آب اضافه کنید.

از سیستم­‌های مختلف تصفیه آگاه باشید.

 

سه نوع فیلتر اصلی وجود دارد

فیلتر‌های شنی

این فیلتر‌ها از فلز، فایبرگلاس یا پلی‌اتیلن ساخته شده­اند و حاوی بستر جامدی از شن و ماسه خاص هستند. شن و ماسه کار به دام انداختن زباله­‌ها را انجام می‌­دهد. هر پنج سال یکبار ماسه­ی درون فیلتر را عوض کنید. در انواع جدید این فیلتر‌ها به جای شن از سیلیس مخصوص استفاده شده است و طول عمر بالاتری دارد.

فیلتر‌های کارتریج

این فیلتر‌ها اجازه می‌­دهند تا آب از سطح فیلتر صافی عبور کند. این فیلتر ناخالصی­‌های صید شده را تا زمان تمیز کردنش در خود نگه می‌­دارد. مزیت فیلتر‌های کارتریج نسبت به ماسه­ای این است که آن‌ها مساحت بیشتری دارند و مسدود شدن و گرفتگی کمتری دارند و نگهداریشان آسان است. هر ۵-۳ سال یکبار آن­‌ها را عوض کنید.

فیلتر‌های خاکی دیاتومه (DE)

این فیلتر‌ها حاوی مواد استخوانی متخلخل هستند که به راحتی مواد زائد را فیلتر می‌­کنند. نصب فیلتر DE بسیار ساده است، زیرا آن را مستقیماً در داخل اسکیمر قرار می‌­دهید. شستشو و تعویض/ اضافه کردن DE جدید باید سالی یک یا دو بار انجام شود.
به یاد داشته باشید که از فیلترهای­ خود نگهداری کنید.

فیلتر‌های استخرتان از مهمترین ابزار‌های استخرتان هستند و باید بسیار تمیز بمانند. بنابراین در مراقبت روزمره­ی استخرتان حتماً آن‌ها را به خاطر بسپارید.

شرکت صدای آب دریا با داشتن تیم متخصص در زمینه ساخت و نگهداری از استخر، می‌توانید برای داشتن کارآمد ترین استخر در هر زمنیه‌ای مشاوره و خدمات مورد نظر شما را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله