Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
تلفن : 73612-021

پکیج جارو استخری

یکی از تجهیزات جانبی اما ضروری هر استخری، جاروهای استخری هستند. استفاده از جاروی استخری در کنار استفاده از سیستم تصفیه و مواد شیمیایی چون: کلر، ضد جلبک و … سبب کاهش آلودگی‌های استخر و ایجاد محیطی ایمن برای شنا خواهد شد. همانطور که در محتواهای پیشین توضیح داده شد به طور کلی 3 نوع جاروی استخری تولید و عرضه می‌شود: جاروی استخری دستی، جاروی استخری نیمه اتوماتیک(هیدرولیک) و جاروی استخری تمام اتوماتیک (رباتیک)

با وجود سهولت استفاده و تسریع فرایند جارو زدن استخر به وسیله جاروهای اتوماتیک اما جاروهای استخری دستی نیز به دلیل قیمت مناسب هنوز متقاضیان بی‌شماری دارد. جاروی دستی استخر را معمولاً به دو روش زیر استفاده می‌کنند:

  • اتصال جارو به اسکیمر استخر
  • وصل کردن جارو به پمپ و فیلتر تعبیه شده بر روی گاری

در روش اول لوله (خرطومی) به اسکیمر استخر متصل شده و زباله‌ها در سبد اسکیمر جمع می‌شوند در حالی که در روش دوم یک پمپ و فیلتر بر روی گاری نصب شده و شلنگ جارو به آن متصل می‌شوند. در این شیوه زباله‌ها در سبد پمپ جمع می‌گردد.

قطعاً تهیه تجهیزات لازم برای جاروی استخر دستی می‌تواند کاری زمانبر و پر هزینه باشد از همین رو شرکت‌ها اقدام به عرضه‌ی پکیج جاروی استخری نموده‌اند.

اجزای تشکیل دهنده پکیج جارو استخری

گاری یا شاسی

شاسی یا همان گاری چرخدار وسیله‌ای است که سایر قطعات جارو روی آن مونتاژ می شود و بدین صورت می‌توان پکیج جارو را به نقاط مختلف استخر برده و همه نقاط استخر را جارو کرد.

پمپ

حجم آب استخر، ابعاد استخر، عمق استخر و … عواملی هستند که بر روی انتخاب پمپ استخر موثر هستند اما به طور کلی پمپ مناسب برای پکیج جاروی استخری 1.5 تا 2 اسب بخار می‌باشد. معمولا از پمپ خودمکش برای پکیج جارو استخری استفاده می‌شود اما چنانچه از پمپ چدنی استفاده می‌کنید، لازم است به صورت مجزا استرینر تهیه نمایید.

دسته جارو استخر

دسته جاروهای استفاده شده در جاروهای استخری معمولا تلسکوپی می باشند که اندازه های آن قابل تغییر است اما انتخاب دسته جارو نیز بستگی به ابعاد و عمق استخر شما دارد.

سرجاروی استخر

سرجارو استخری در طرح‌ها و اشکال متنوع ( مستطیل، مثلثی و …) تولید می‌شوند. علاوه بر این سرجاروها به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که با داشتن طول بدنه مناسب، لبه های برس دار، چرخ و … برای نظافت تمامی نقاط کاسه استخر (به خصوص گوشه‌های دیواره) مناسب باشند. لازم به ذکر است که قدرت پمپ بر میزان مکش سرجارو تاثیر مستقیم دارد.

شلنگ مکش و تخلیه

شلنگ‌های استفاده شده در جاروهای دستی مجهز به هرزگرد هستند که مانع از پیچیده شدن شلنگ می‌شود. معمولا شلنگ‌ها نیز در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که برای انتخاب باید به عمق و ابعاد استخرتان دقت نمایید.

فیلتر تصفیه

معمولاً برای حمل آسان و سبک‌تر شدن گاری از فیلتر کارتریجی استفاده می‌شود اما شما می‌توانید فیلترشنی هم بر روی گاری خود نصب نمایید. در ادامه این دو نوع فیلتر را مقایسه خواهیم کرد و اشاره‌ای نیز به نکات نگهداری پکیج جارو استخری خواهیم نمود.

فیلتر کارتریجی یا فیلترشنی در پکیج جارو استخری

فیلترشنی، قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش فیلتراسیون در استخرهای شنا است. سیلیس شیشه‌ای استفاده شده درون فیلتر استفاده قادر به حذف ذرات کوچکتر از 20 میکرون از آب استخر می‌باشد؛ بدین طریق آب تصفیه شده و تمیز مجدد وارد آب استخر شده و از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود. فیلترشنی یک سیستم فیلتراسیون بسیار اقتصادی است و سیلیس درون آن بسته به کیفیت طول عمر 5 تا 10 ساله دارد.

فیلتر کارتریجی از یک مخزن و یک کارتریج تشکیل شده و تاحدودی مشابه فیلترهای نصب شده در ماشین است. آب از طریق پمپ وارد مخزن فیلتر شده و از طریق کارتریج، ذرات و زباله در فیلتر حبس می‌شود. فیلتر کارتریجی قادر به فیلتراسیون ذرات تا حدود 10 میکرون است. بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که اولین تفاوت این دو فیلتر در اندازه ذرات فیلتر شده است. فیلترهای کارتریجی توان بیشتری برای حذف ذرات معلق که سبب کدر شدن آب استخر می‌شوند، دارند.

مورد دوم حداکثر ظرفیت آبدهی است؛ که بسته به برند فیلترهای کارتریجی ظرفیت آبدهی بیشتری نسبت به فیلترهای شنی دارند. هر چند در این مورد توان پمپ نیز موثر می‌باشد.

افت فشار فیلترهای شنی در ظرفیت‌های آبدهی مشابه، نسبت به فیلترهای کارتریجی بالاتر است. لازم به توضیح است که علاوه بر سیلیس داخل فیلترهای شنی، شیرهای چند راهه (Multiport Valve) ای که بالا و یا کنار فیلترها نصب می شوند نیز، باعث این افت فشار چشمگیر آب در مدار تصفیه استخر می شود. به این نکته توجه داشته باشید که شیرهای چند راهه به دلیل تغییر جهت جریان آب در زوایای مختلف نسبت به شیرهای دوحالته On/Off افت فشار بیشتری دارند.

برای بهبود عملکرد و افزایش طول عمر تجهیزات هم فیلترشنی و هم فیلترکارتریجی نیاز به نگهداری و شست و شو دارند که البته بازه های زمانی آنها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه شیوه‌ی نگهداری از این دو دستگاه به طور کامل شرح داده خواهد شد. عملیات بک واش فیلتر شنی معمولاً بر اساس افزایش فشار فیلتر و یا در بازه‌ی زمانی 7 تا 14 روزه انجام می شود. البته در صورت بالا بودن آلودگی استخر و یا در فصل پاییز، تعداد دفعات مورد نیاز بک واش بیشتر خواهد شد؛ این در حالی است که زمان شستشوی کارتریج های فیلترهای کارتریجی، زمانی است که فشار فیلتر نسبت به زمان بعد از شستشوی کارتریج 7 psi افزایش پیدا کرده باشد. البته اگر سایز فیلتر کارتریجی به درستی انتخاب شده باشد، بازه زمانی شستشوی فیلتر کارتریجی از فیلترشنی بیشتر بوده و بطور متوسط برای استخرهایی که در طول سال فعال هستند، یک یا دو بار در سال کفایت می‌کند.

مورد بعدی در مورد نصب فیلتر در پکیج جارو استخری وزن آن است که در این خصوص فیلتر کارتریجی بسیار سبک‌تر از فیلترشنی است و از همین جهت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مورد آخر اینکه هزینه‌ی تهیه و نصب فیلتر کارتریجی نیز کمتر از فیلترشنی در پکیج جارو استخری است.

بررسی اجمالی فیلتر در پکیج جارو استخری

نوع فیلتر

مزایا

معایب

فیلتر شنی

– هزینه اولیه کمتر

– طول عمر بالاتر مواد فیلتراسیون (سیلیس داخل فیلتر)

– محدودیت ظرفیت آبدهی و افزایش حجم و اشغال فضای زیاد

– هدررفت آب ناشی از بک واش

– هزینه اولیه بالاتر

 

فیلتر کارتریجی

– قدرت تصفیه و شفافیت بیشتر آب

– افت فشار کمتر

– نگهداری آسان تر در صورت انتخاب سایز مناسب فیلتر

– ظرفیت آبدهی بالا

– وزن کمتر

– هزینه فیلترهای کارتریج در زمان تعویض

 

بررسی و نگهداری فیلترشنی در پکیج جارو استخری

فیلترشنی ممکن است به دلیل جمع شدن مواد جامد مسدود شود و سرعت جریان و فشار آب در آن کاهش یابد از همین رو نیاز است به طور دوره‌ای شست و شوی معکوس انجام شود.

در این حالت جریان آب معکوس شده تا آلودگی‌های جمع شده در سیلیس تمیز شده و مانع از عملکرد فیلتر و آلوده شدن آب نشود. نظارت منظم بر پارامترهای کلیدی مانند فشار، نرخ جریان و کیفیت برای اطمینان از عملکرد موثر سیستم فیلتراسیون نیز بسیار مهم است.

بررسی و نگهداری فیلتر کارتریجی در پکیج جارو استخری

تعویض فیلتر کارتریجی به عوامل مختلفی چون ابعاد استخر و تعداد دفعات تمیز کردن آن بستگی دارد اما به طور کلی لازم است کارتریج درون فیلتر کارتریجی هر 3 تا 5 سال تعویض شود. چنانچه از پمپ با سرعت متغیر برای پکیج جاروی استخری خود استفاده می‌کنید طول عمر کارتریج بیشتر می‌شود؛ چراکه فشار کمتری به فیلتر وارد می‌گردد. با این وجود، اگر در مدت زمان استفاده از فیلتر متوجه شکسته شدن نوارها، ترک خوردگی درپوش‌های انتهایی یا پارگی در چین ‌های فیلتر شدید، بهتر است فورا کارتریج را تعویض کنید.

برای تعویض کارتریج درون فیلتر کارتریجی لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا سیستم فیلتراسیون را خاموش کرده و اجازه دهید از فشار آن، کاسته شود.
  • شیرهای ورود و خروج فیلتر را ببندید.
  • درب محفظه را باز کرده و کارتریج ها را با دقت بیرون بکشید و در صورت نیاز محفظه را تمیز کنید.
  • پوشش محافظ فیلترهای کارتریج جدید را بردارید و آن ها را داخل محفظه قرار دهید.
  • حلقه اورینگ روی کارتریج را تمیز و روغن کاری کرده و سپس درب محفظه را در جای خود پیچ ​​کنید.
  • هنگامی که کارتریج در جای خود قرار گرفت، درب آن را با دقت ببندید.
  • اطمینان حاصل کنید که کارتریج و اورینگ‌ها در جای صحیح خود قرار گرفتند.
  • شیر ورود و خروج فیلتر را باز کنید و شیر بای پس آن را ببندید.
  • شیر تخلیه را بسته و هوای موجود در سیستم را با عبور آب از فیلتر تخلیه کنید و در پایان پیچ هواگیری آن را ببندید.

پیشنهاد می‌شود تعویض کارتریج فیلتر توسط متخصص انجام شود اما شما می‌توانید با شست و شوی به موقع و نگهداری صحیح از فیلتر کارتریجی خود طول عمر آن را افزایش دهید. نصب فشار سنج در ورودی و خروجی مسیر آب فیلترهای کارتریجی و مشاهده تغییرات فشار نشان‌دهنده آن است که زمان شستشوی فیلتر فرا رسیده است.

برای شستشو کارتریج های فیلتر ابتدا پمپ و فیلتر را خاموش می کنیم. حلقه اورینگ را باز نموده فیلترها را خارج و به صورت جداگانه تمیز می‌کنیم و این عمل را تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم تمامی آلودگی‌ها از بین لایه‌ها زدوده شده است ادامه می‌دهیم. برای شستشو کارتریج ها معمولاً دو روش وجود دارد:

  • شستشو سریع: با نصب نازل بر انتهای شلنگ کشاورزی هر پلیسه را به خوبی می شویم.
  • شستشو شیمیایی: ابتدا ماده مخصوصی که مناسب شست و شوی کارتریج است به آن اسپری می کنیم و 15 دقیقه منتظر می مانیم سپس با فشار آب می شوییم.

بررسی و نگهداری فیلتر پمپ در پکیج جارو استخری

مهم است در خصوص نگهداری از پمپ، توری (سبد) درون پمپ به موقع تخلیه و شسته شود. اگر میزان آلودگی استخر شما زیاد است در طول مدت زمان جارو کردن استخر نیز لازم است پمپ را خاموش کرده و سبد را با دقت تمیز نمایید.

تا به این جا شما با اجزای پکیج جارو استخری آشنا شده و شیوه‌ی نگهداری از آنها را می‌دانید اما در خصوص راه اندازی جاروی استخری لازم است ابتدا هواگیری انجام دهید که مراحل انجام آن به شرح زیر می‌باشد:

  • گاری پکیج را به نزدیکی استخر ببرید.
  • قطعات مختلف مانند شلنگ، رابط خرطومی، سرجارو، دسته و … را به هم وصل کنید
  • از آب بند بودن تمام اتصالات مطمئن شوید تا در انتها دوباره مجبور نشوید تک تک اتصالات را مجدد بررسی کنید.
  • سرجارو را که اکنون شلنگ و دسته تلسکوپی به آن متصل است تا انتها درون آب استخر قرار دهید. هرچه شلنگ صاف‌تر باشد در ادامه کار برای هواگیری راحت تر خواهد بود.اگر امکان این نیست که شلنگ کاملا صاف باشد، پیچ و تاب‌های آن را بگیرید.
  • داخل استرینر را از آب پر کنید. بعد از پر شدن مخزن استرینر، آب وارد شلنگ می شود. باید این کار را انقدر ادامه دهیم تا از سروراخ کف سرجارو در ته استخر به جای حباب هوا، آب خارج شود. با این ترتیب مطمئن می شویم که درون شلنگ هیچ هوایی نیست. تا زمانی که این مطمئن نشدید به ریختن آب ادامه دهید.
  • دو شاخه برق را درون پریز برق بزنید و فیوز برق را روشن می کنید.
  • با روشن شدن پمپ درصورتی که فرآیند هواگیری صحیح باشد آب به همراه زباله و آلودگی‌های کف استخر کشیده شده و زباله ها درون استرینر گیر می‌کنند.
  • چنانچه بعد از انجام همه کارهای بالا هنوز پمپ هواگیری نمی شود احتمالا باید تک تک اتصالات را دوباره چک کنید. وجود حتی یک سوراخ به اندازه نوک سوزن در شلنگ ممکن است موجب عدم هواگیری باشد.
  • در آخر هم یک نکته طلایی راجع به هواگیری این است که اگر سطح قراگیری پمپ پایین تر از تراز بالایی آب استخر باشد هواگیری آسان‌تر خواهد شد.

پس از هواگیری و جارو کردن استخر سرجارو و تجهیزات را به خوبی تمیز نمایید و پکیج را در جای مناسب قرار دهید.

قیمت پکیج جارو استخری

قیمت پکیج جاروی استخری بسته به تجهیزات: پمپ، فیلتر(شنی، کارتریجی)، دسته جارو، سرجارو، شلنگ و …. تعبیه شده در گاری متغیر است و کاملا بسته به نیاز و بودجه شما می‌توان تجهیزات را تغییر داد؛ حتی امکان نصب کلید برق نیز بر روی پکیج برای آسانترشدن فرایند جارو زدن استخر نیز وجود دارد. پیشنهاد می‌شود برای تهیه تجهیزات با کیفیت و مناسب پکیج جارو استخری با کارشناسان مربوطه مشورت نموده و نصب و راه اندازی آن را به متخصص بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله