تلفن : 73612-021

نگهداری از استخر شنا

روش نگهداری از استخر شنا و از بین بردن جلبک ها
روش نگهداری از استخر شنا و از بین بردن جلبک ها

مراحل نگهداری از استخر و از بین بردن جلبک­‌ها در استخرهای شنا

  1. برای نگهداری از استخر دیوارها و کف استخر را برای از بین بردن هر چه بیشتر جلبک­ها با برس تمیز کنید. این­کار به طور چشمگیری زمان لازم برای از بین بردن و پاک کردن جلبک را کاهش خواهد داد.
  2. مطمئن شوید که سطح pH در بازه 7.6 – 7.2 باشد. با اطمینان به اثربخشی بیشتر کلر اضافه­ شده به طور خاص، سطح بالای pH کارایی کلر را ضعیف خواهد کرد. با راه‌­اندازی سیستم تصفیه استخر، برای شوک ­درمانی با کلر جهت از بین بردن جلبک­‌ها، 6 کیلوگرم کلر را به هر 1،000،000 لیتر آب استخر اضافه کنید. سیستم تصفیه استخر باید 24 ساعت شبانه­‌ روز به کار خود ادامه دهد.
  3. اگر بعد از 12تا 24 ساعت تصفیه کردن، وضعیت استخر به طور قابل توجهی بهبود نیافت، دوز دوم کلر را برای شوک­درمانی به استخر با مقدار بیشتر اضافه کنید. این روند را تا زمانی که جلبک­‌ها از بین بروند تکرار کنید.
  4. هنگامی که جلبک مرد، به رنگ سفید یا خاکستری تبدیل می‌­شود و بر روی آب استخر غوطه­‌ور یا در کف استخر ته­ نشنین می­‌شود. هنگامی که دیگر هیچ نشانی از رنگ سبز در استخر شما نبود، استخر را به طور کامل جارو کنید. توصیه می­‌شود جلبک مرده را با جارو بدون استفاده از فیلتر تخلیه کنید.
  5. برای اطمینان از این که جلبک مرده داخل فیلتر گیر نکند فیلتر استخر باید شستشوی معکوس یا تمیز شود. اگر فیلتر به طور کامل تمیز نشود، امکان پیدایش مجدد جلبک وجود دارد.
  6. با استفاده از دستورالعمل­‌های زیر، وضعیت شیمیایی تمام سطوح استخر را بررسی و متعادل کنید. کلر آزاد: 3-1 ppm، pH: 7.6-7.2، قلیاییت: 120 – 80 ppm و سختی کلسیم: 350 – 200 ppm.
  7. افزودن ماده­‌ی شیمیایی جلبک ­کش به استخر را به صورت هفتگی برای جلوگیری از پیدایش مجدد جلبک­ها آغاز کنید.

نکات

  • در آینده، به سطح کلر آب استخر خود توجه بیشتری داشته­‌ باشید. جلبک‌­ها و باکتری­های مضر تقریباً بلافاصله با میزان کلر 1 ppm یا بالاتر از بین می­‌روند. شما مشکل جلبک را تجربه کرده‌­اید؛ زیرا سطح کلر را به درستی حفظ نکرده‌­اید و کاهش سطح آن به کمتر از 1 ppm را نادیده­ گرفته‌­اید. آب استخر را به طور مکرر بررسی کنید و هر گونه تغییرات لازم را برای پاک­سازی، تمیز نگه­‌داشتن و ایمن­‌ بودن استخر اعمال کنید.
  • قبل از افزودن کلر برای شوک­ درمانی استخر، کلر باید در یک مخزن بزرگ آب حل شود. هنگام حل کردن، همیشه مواد شیمیایی را به آب اضافه کنید. هرگز به مواد شیمیایی آب اضافه نکنید.
  • سیستم تصفیه استخر را در تمام فرآیند پاک­سازی از نزدیک تحت­نظر­داشته­باشید و برای فشار بالاتر از 10 psi (بالاتر از فشار عملکردی نرمال)، شستشوی معکوس یا تمیز­کردن فیلتر را انجام­دهید. جلبک­های مرده‌­ای که فیلتر استخر جمع‌­آوری می­‌کند ممکن است به سرعت فیلتر را کثیف کند و فیلتر باید مرتباً تمیز شود.
  • سطوح فسفات – سطوح بالای فسفات در آب استخر منجر به استفاده بیش از حد معمول کلر خواهد شد. فسفات یکی از منابع غذایی اصلی جلبک­‌ها است؛ بنابراین مهم است که این سطوح به طور مرتب بررسی شوند، بخصوص اگر در استخر بیش از حد معمول کلر استفاده ­شود. استخر با وضعیت نامناسب تقریباً 2.5 برابر مقدار کلری که باید داشته­‌ باشد را مصرف می­‌کند که نگهداری آن را بسیار دشوار می­‌کند.

هشدارها

  • تا زمانی که جلبک­‌ها نمرده‌­اند و سطح کلر استخر به سطح ایمن 3 ppm یا کمتر نرسیده است، نمی‌­توان از استخر استفاده کرد.

نگهداری از استخر درمقابل جلبک استخر

چرا کلر جلبک­ های استخر را از بین می­‌برد؟

کلر، باکتری­‌ها و سایر جلبک­های تک­‌سلولی را با واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون می­‌کشد که به نوعی شبیه سوزاندن با اسید است. به همین دلیل، بیشتر آب آشامیدنی دارای کلر است.

پوست به اندازه‌ کافی سخت است که کلر ضعیف موجود در آب به ما آسیبی نرساند، اما احتمالاً متوجه شده‌اید که اگر در برخی از استخرها زیاد بمانید، چشم‌هایتان شروع به سوزش می‌­کنند؛ به عبارت دیگر کلر شروع به «سوزاندن» آن­ها می­‌کند.

روش های کلر زنی برای از بین بردن جلبک استخر در نگهداری از استخر
روش های کلر زنی برای از بین بردن جلبک استخر در نگهداری از استخر

آب استخر شنا حاوی میکروب­‌های بیماری‌­زا است. کلر رایج­‌ترین ماده ­ی گندزدا است. مقدار کمی کلر برای از بین بردن میکروب­‌ها استفاده می­‌شود، اما برای انسان­‌ها بدون ضرر است. برای نگهداری استخر در جایی که آب بدون رسوب است، تنها یک یا دو قسمت کلر ممکن است به 10 میلیون قسمت آب اضافه شود.

به یاد داشته ­باشید که فرایند شوک­ درمانی یا بیش­ کلرزنی هرگز نمی‌­تواند آسیب فراوانی برساند، اما تجربه شنا ­کردن تا زمانی که کلر به سطح طبیعی خود نرسد، ناخوشایند خواهد بود. در شرایط عادی، نباید بوی کلر وجود داشته­ باشد. در غیر این صورت، بوی کلر ناشی از ترکیب آن با مواد دیگر است که مانع خروج آن می­گردد – در واقع به این معنی است که کلر آزاد به اندازه کافی در استخر وجود ندارد.

اگر مواد مغذی موجود باشد و سطح کافی کلر آزاد حفظ نشود، جلبک­ ها می­‌توانند در استخرها رشد کنند. علاوه بر رعایت جریان مناسب آب، توصیه می­‌شود که جلبک ­کش را در صبح روز روشن و آفتابی برای گرفتن بهترین نتیجه اضافه کنید. جلبک­ ها گیاهانی هستند که در حضور نور خورشید رشد می­‌کنند. افزودن جلبک­ کش در بهترین زمان رشد جلبک، میزان جذب و اثر­گذاری آن‌ ­را افزایش می‌دهد.

جلبک­ کش‌­ها برای نگهداری از استخر و شفاف سازی آب استخر

جلبک سبز

جلبک سبز بسیار آسیب­ پذیر نسبت به عامل شیمیایی است. عمل کلرزنی را با غلظت بالای 10 تا 20 ppm در زمان غروب خورشید انجام دهید. سیستم تصفیه را روشن نگه دارید و دیوارها و کف استخر را برس بکشید. به طور دوره‌ای سطح کلر را بررسی کنید و مقدار آن را تا زمان پاک­‌سازی آب، بالای 3 ppm نگه دارید. استفاده از یک جلبک­ کش با ترکیب 4 اتمی آمونیاک، در صبح روز بعد، به جلوگیری از پیدایش مجدد جلبک سبز کمک خواهد ­کرد.

جلبک خردلی

درمقایسه با جلبک سبز، نسبت به عامل شیمیایی مقاومت بیشتری دارد و به دیوارهای استخر محکم­‌تر می­‌چسبد. pH را تنظیم کنید و بیش­ کلرزنی را مشابه جلبک سبز انجام دهید، سپس با دقت برس بکشید. پس از جارو کشیدن استخر، سطح کلر را بررسی کنید و در صورت لزوم دوباره بیش­ کلرزنی را انجام دهید. جلبک‌ خردلی به طور کلی برمی­‌گردد مگر اینکه با یک جلبک­ کش خاص یا برپایه مس (CuSo4) از بین رفته­ باشد. برای از بین بردن جلبک­، جلبک­ کش را باید در روشنایی روز – بهترین زمان فعالیت آن – اضافه کنید.

جلبک سیاه

با پیش ­کلرزنی به طور مکرر و استفاده از برس سفت تا حدی قابل کنترل است. (باید یک برس سیمی برای اتصال به میله تلسکوپی داشته ­باشید). تصفیه می‌­تواند با خاموش­ کردن پمپ های چرخشی و ریختن کلر دانه­‌ای به طور مستقیم بر روی نقاطی که به تازگی برس خورده­‌اند انجام شود. باید از جلبک­ کش قوی استفاده کنید و کلر آزاد را در سطح نسبتا بالایی حفظ کنید، اما برای از بین بردن کامل جلبک سیاه، ممکن است نیاز به تخلیه و تمیزکردن استخر داشته­ باشید.

کلر مایع، با قیمت ارزان، عملکردی سریع و بدون آسیب به کف استخر، شوک بسیار خوبی را برای شکوفه جلبک ایجاد می­‌کند. همچنین در عرض 2-1 روز، بدون هیچگونه اثری در آب تجزیه می­‌شود. حتماً روزانه برس­‌زنی را برای از بین بردن هاگ­‌های دیوار استخر (که کلر نمی‌­تواند به آن نفوذ کند) انجام دهید.

بهداشت خوب استخر بهترین راه حل برای مقابله با جلبک‌­ها است، اما همیشه می‌توانید ابتدا از کریستال­‌های سولفات مس (CuSO4) حل­ شده در آب استفاده کنید. می­‌توانید از تامین­ کننده مواد شیمیایی، این ماده را کاملاً ارزان تهیه کنید. سطح مس 1ppm یا بالاتر در آب استخر مشکل ­ساز است. رنگ­ آمیزی می­‌تواند یک مشکل باشد. معمولاً سطح کنترل جلبک 0.3 تا 0.6 ppm در نظر گرفته می­‌شود. هر سطح بالاتر از این احتمالاً مو را سبز می‌­کند.

هر کیلوگرم از  CuSO4،  معادل 0.405 کیلوگرم مس را در آب استخر آزاد می­‌کند. برای دست ­یابی به 0.5 ppm مس در 100000 لیتر آب استخر 0.05 کیلوگرم مس مورد نیاز است؛ بنابراین دوز مورد نیاز CuSO4 (0.05/0.405) = 0.125 کیلوگرم برای 100000 لیتر آب استخر است.

تترابورات پتاسیم

زمانی که این ماده شیمیایی با دوز مناسب به آب استخر اضافه می­‌شود، از تبدیل دی­‌اکسید کربن به ماده غذایی مورد نیاز برای رشد جلبک‌­ها جلوگیری می­‌کند. این روش کاملاً مؤثر است.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته ­باشید، رعایت اصول بهداشتی و نوع تصفیه­ کردن است. استخرهای بسیار زیادی با حداقل سیستم تصفیه آب (24 ساعت کارکرد در روز) به فروش رسیدند. این سیستم‌ها قدیمی و فرسوده هستند یا صاحبان جدید فقط 12 ساعت در روز (یا کمتر) آن را به کار می­‌اندازند. برای جلوگیری از پیدایش جلبک­ها، به ترکیبی از سیستم تصفیه خوب، رعایت اصول بهداشتی و جریان چرخشی آب نیاز دارید.

جلبک‌­کش برمید سدیم

هنگامی که برمید سدیم را اضافه و سپس شوک­ درمانی می­‌کنید، برمید به اسید هیپوبرماس تبدیل می­‌شود که شکل فعال ضدعفونی­ کننده برمید است. به نظر می­‌رسد انواع خاصی از جلبک‌­ها مانند جلبک خردلی زرد و شرایط باکتریایی مانند کپک آب یا جلبک صورتی در برابر برم آسیب­ پذیرتر از کلر هستند. مشکل مقاومت در برابر شوک­ درمانی، با استفاده از برم کنترل و رفع می‌­شود. لزوماً در برابر انواع جلبک­‌ها و شرایط باکتریایی به خوبی کار نمی‌­کند، اما در موارد مقاومت به کلر بسیار مؤثر است. با وجود کمک به حل مشکل، بودار­ کردن آب و حساسیت­‌زایی کم­تر، مصرف کلر را افزایش می‌دهد.

جلبک خردلی را می­‌توان به دو روش مؤثر از بین برد که هر دو خوب هستند. جلبک­ کش­‌های مسی کی­لیت در کنترل این نوع جلبک‌­ها مؤثر هستند. انواع جلبک‌کش مسی کی­لیت هر یک یا دو هفته لازم است که اضافه شوند و مطمئناً در این مورد مفید خواهد بود. سطح ضدعفونی­ کننده کلر، همیشه به اندازه کافی حفظ نمی­‌شود. مطمئن شوید که همواره سطح کلر آزاد بین 3-1 ppm باشد. این کار را انجام دهید و بعید به نظر می­‌رسد که جلبک خردلی مجدداً مشکل ­ساز شود. اگردر استخر ضدعفونی­ کننده خودکار ندارید، یک ضدعفونی ­کننده مکشی را در ورودی کف ­آب­‌رو استخر اضافه کنید. این ضدعفونی ­کننده­‌ها کاملاً مقرون به صرفه، بسیار مؤثر در تمیز کردن و بهبود جریان آب در کف استخر هستند. در مورد استخرهای بالای سطح زمین، می­‌تواند در حین کار به عنوان یک زه‌کش اصلی عمل کند. یکی دیگر از روش­های مؤثر از بین بردن جلبک خردلی، استفاده از محصولات زرد حاوی سدیم بروماید است. با شوک­ درمانی، برم تولید می‌­شود که به نظر می­‌رسد به طور خاص در برابر جلبک­‌های خردلی مؤثر باشد.

در زمان شوک­ درمانی استخر، مطمئن شوید که محصول کافی را اضافه کرده­‌اید و افزودن مجدد محصول به حفظ سطح کلر آزاد بین 5 تا 10 ppm کمک می­‌کند. مطمئن شوید که pH بین 7.2 تا 7.6 باشد. سعی کنید حداقل سطح 3-1 ppm را در طول شب حفظ کنید. تا زمانی که مشکل کنترل شود، سیستم تصفیه را به طور مداوم در حال کار نگه دارید. هنگامی که مشکل کنترل شد، کلرزنی و تصفیه­ کردن را به روش معمول ادامه دهید. جریان چرخشی ضعیف باعث ایجاد مناطق مرده می‌شود که رشد جلبک‌­ها را افزایش می­‌دهد. جریان چرخشی بهتر، توزیع بهتر مواد شیمیایی ضدعفونی­ کننده را فراهم می­‌کند و مشکلات ناشی از پیدایش جلبک‌­ها را کاهش می‌­دهد.

مقدمه‌ای بر ضدعفونی­ کننده کلر در زمان نگهداری از استخر

در ذهن خود به استخر شنای عالی، چشم انداز درخشان آب و شناگران شاد فکر کنید. نگه­داشتن این صحنه، مستلزم انجام اقدامات مناسب برای ضدعفونی­ کردن استخر و جلوگیری از هرگونه مشکلات بهداشتی یا علمی است. در آن موقع است که آب بدون جلبک و عوامل بیماری زا، تمیز باقی می‌­ماند و کاربران از قرمزی چشم یا بوی کلر شکایت نخواهند کرد.

برای استفاده از کلر، بعنوان مسئول راه­ اندازی تاسیسات عمومی یا پارک آبی باید ابزار لازم را برای تسهیل کار داشته­ باشید. برای تصفیه کلی استخر، کلر دارای سه ویژگی اساسی است: کلر به عنوان ضدعفونی­ کننده سریع و پایدار، جلبک­ کش مؤثر و اکسید­کننده قوی آلاینده­‌های نامطلوب عمل می­‌کند.

از آنجایی که مباحث شیمیایی اصولی استخر را یاد گرفته‌­اید، درک نقش کلر در حفظ آب سالم دشوار نیست.

مقدمه ه­ای بر کلر

کلر به طور منظم به آب استخر تزریق می­‌شود و باید روزانه – حداقل – بررسی شود تا به درستی گندزدایی کند. کلرزنی معمولی میکروارگانیسم‌های مضری را که می­‌توانند باعث مشکلات مربوط به سلامتی مانند گاستروآنتریت، بیماری لژیونر، عفونت گوش و پای ورزشکاران شوند، از بین می­‌برد. یادگیری نحوه آزمایش صحیح آب به شما این امکان را می­‌دهد که کلر باقی‌مانده و مورد نیاز در آب استخر را شناسایی کنید. در صورت استفاده زیاد از آب استخر، آزمایش به دفعات متعدد مورد نیاز است.

فهرست زیر برخی از تعاریف مفید را برای کمک به درک بهتر اصطلاحات و کاربردهای ضدعفونی­‌ کننده­‌ها با پایه کلر لیست­ کرده‌ ­است.

  • کلر آزاد موجود (FAC). بخشی از کل کلر باقی‌مانده در آب کلر زده شده که با آلاینده ‌ها واکنش نداده ­است و آزاد برای از بین بردن باکتری‌­ها و سایر آلاینده‌­ها است. مطمئن شوید که کیت آزمایش می­تواند FAC را اندازه گیری کند. بسیاری از آن­ها فقط کل کلر را آزمایش می‌­کنند.
  • کلر ترکیبی موجود (CAC) یا کلرامین. بخشی از کلر موجود در آب که با آمونیاک، آلاینده­ های حاوی نیتروژن و سایر مواد آلی مانند عرق، ادرار و سایر مواد زائد شناگر واکنش داده و ترکیب شده ­است. برخی از کلرامین­‌ها می­‌توانند باعث تحریک چشم و بوی کلر شوند.
  • کل کلر، مجموع کلرهای آزاد موجود و ترکیبی.
  • اشکال کلر که معمولاً در استخرهای تجاری استفاده می­‌شوند. استخرها با گاز کلر، هیپوکلریت سدیم (سفید­کننده مایع)، هیپوکلریت کلسیم (دانه یا قرص)، هیپوکلریت لیتیوم یا ایزوسیانورات کلردار تصفیه می­‌شوند. هنگامی‌که هر یک از این ترکیبات با آب تماس پیدا می­‌کنند، اسید هیپوکلروس (HOCl) که عامل ضدعفونی کننده فعال است را آزاد می­‌کنند. ایزوسیانورات­‌های کلردار، خانواده­ای از ترکیبات شیمیایی مانند دی­کلرو ایزوسیانورات سدیم و تری­کلرو ایزوسیانورات، اسید سیانوریک یا تثبیت­ کننده را نیز به آب اضافه می­‌کنند. تثبیت کننده، با امکان افزوده شدن به طور جداگانه، به کاهش افت مازاد کلر در آب به دلیل اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می­‌کند.
  • قسمت در میلیون (ppm). مقیاسی که قسمت یک ماده مانند کلر را بر حسب وزن نسبت به یک میلیون قسمت حجمی آب استخر نشان می­‌دهد. طبق یک قانون کلی برای حفظ کیفیت آب در استخرها، باید سطح FAC بین 2.0 تا 4.0 ppm باشد.
  • شوک درمانی. عبارت است از افزودن مقادیر قابل توجهی از یک ماده­‌ی شیمیایی اکسید­ کننده به آب برای از بین بردن آمونیاک، آلاینده­‌های حاوی نیتروژن و مواد آلی. افزودن کلر برای شوک­ درمانی نیز می­‌تواند جلبک‌­ها و باکتری‌­ها را کنترل کند، اما برچسب را بخوانید تا مطمئن شوید که محصول مورد نظر می­‌تواند این کار را انجام دهد.

گام­‌های اصولی برای تصفیه استخر

دستورالعمل‌­های سازنده چاپ شده بر روی بسته تصفیه کلر را با دقت بخوانید و دنبال کنید. آب را به طور منظم آزمایش کنید  فرآیند استفاده از کیت آزمایش ساده است. تعادل آب را با اندازه­‌گیری­‌های زیر حفظ کنید:

  • کلر آزاد موجود (FAC)، که باید در بازه 2 تا 4 ppm باشد، اما هرگز کمتر از 1.0 ppm نباشد.
  • کل کلر، برای اطمینان از اینکه سطح کلر ترکیبی موجود (CAC) کمتر از 0.2 ppm باشد.
  • سطح pH که بین 7.2 و 7.8 نگه داشته­ می­‌شود کارایی مؤثر کلر را نشان می­‌دهد.
  • قلیاییت کل برای اطمینان از ثابت ماندن سطح pH
  • سختی کلسیم برای محافظت از سطوح استخر در برابر خوردگی.

چه مقدار از چه چیزی؟

دستورالعمل‌­های تعیین شده توسط انجمن متخصصان استخر و سونا به طور گسترده استفاده می­‌شوند، اما برای اطمینان، باید کدهای مرتبط با حوزه­‌ی بهداشت محل زندگی خود را نیز بررسی کنید. مواد شیمیایی مورد نیاز برای نگهداری از استخر با حفظ استاندارد­های لازم، از استخری به استخر دیگر و از این روز تا روز دیگر متفاوت هستند. نگه­ داشتن سوابق استخر می­‌تواند به تفسیر خصوصیات آن و درست انجام دادن کار کمک کند.

انجمن متخصصان استخر و سونا

استانداردهای مواد شیمیایی برای استخر

کلر آزاد، ppm 4-2
کلر ترکیبی، ppm 0
pH 7.8-7.2

بازه ایده­آل (7.6-7.4)

قلیاییت کل، ppm

برای کلر مایع، هیپو کلسیم، هیپو لیتیوم

برای کلر گازی، دی­کلر، تری­کلر و ترکیبات برومین

 

100-80

120-100

کل مواد جامد حل شده، ppm در زمان راه­اندازی استخر بیشتر از 1500 نشود.
سختی کلسیم، ppm 400-200
اسید سیانوریک، ppm 50-30

 

شوک­ درمانی و تاثیر مثبت آن برای نگهداری از استخر

برخلاف آنچه اکثر مردم فکر می­‌کنند، بوی قوی کلر نشان ­دهنده­‌ی وجود کلر بیش از حد در استخر نیست، بلکه در واقع هشداری است که نشان می­‌دهد برای رفع مشکل ممکن است دوز بالایی از کلر  مورد نیاز باشد.

شوک­ درمانی مقدار بیشتری از مواد شیمیایی اکسید ­کننده را به آب استخر اضافه می­‌کند. دوز اضافی، آلاینده‌­های آلی را از بین می­‌برد و ترکیبات آمونیاک و نیتروژن را اکسید می‌­کند تا منطقه را از بوی تحریک­ کننده کلرامین خلاص کند و اگر از کلر برای این منظور استفاده شود، آب را پاک­سازی می­‌کند.

بسیاری از محصولات شوک­ درمانی نیز دستورالعمل­ های کاربردی را برای از بین بردن جلبک­‌ها و باکتری­‌ها ارائه می‌­دهند که می­‌تواند یک مزیت باشد. شوک ­درمانی باید، پس از غروب خورشید، برای جلوگیری از هدر­رفتن کلر در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید با استفاده از پمپ و فیلتر انجام شود.

بیش­ کلرزنی اصطلاح دیگری است که اغلب برای شوک­‌ درمانی با کلر استفاده می­‌شود و زمانی است که 5 ppm یا بیشتر از FAC اضافه می­‌شود. این روش شوک­ درمانی – علاوه بر اکسید کردن ضایعات نامطلوب – برای از بین بردن جلبک‌ها و باکتری‌هایی که ممکن است در فیلترها و جاهایی که به سختی ضدعفونی می‌شوند پنهان شده‌ باشند، استفاده می‌شود. بیش ­کلر­زنی نیز بوی کلرامین را حذف می­‌کند. افزودن 10 برابر کلر یا کلرامین­‌های ترکیبی در آب، زمانی که کلر مازاد به اندازه­‌ی کافی برای مصرف کلرامین­‌های تحریک­ کننده وجود داشته باشد، به اصطلاح نقطه شکست کلر نامیده می­‌شود.

بر اساس استانداردهای استخرهای عمومی، تعداد دفعات مناسب برای دوز بالا بسته به استفاده و دمای آب، هر هفته است. برای استفاده بیشتر از استخرها، ممکن است به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، بیش­ کلرزنی سه بار در هفته یا بیشتر مورد نیاز باشد. شاخص خوب برای دوز بالا زمانی است که کلر ترکیبی نزدیک یا بالاتر از 0.2 ppm باشد.

بیشتر در مورد کلر

با یادگیری روش­های نگهداری سالن آب، اهمیت کلر را در کمک به پاک­سازی و ایمنی آب درک خواهید کرد، به‌طوری که تصورات شنا کردن در استخر تمیز و درخشان را به واقعیت تبدیل می­‌کند.

قوانین اساسی سرانگشتی برای نگهداری از استخر

  • همیشه دستورالعمل های سازنده را بخوانید و دنبال کنید.
  • مواد شیمیایی را در جای خنک، خشک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.
  • هرگز انواع مختلف کلر را مخلوط نکنید – هر کدام را جداگانه به استخر اضافه کنید.
  • هرگز مواد شیمیایی را با هم مخلوط نکنید – هر کدام را جداگانه به استخر اضافه کنید.
  • از تنفس گاز یا بخار خارج­ شده خودداری کنید.
  • مواد شیمیایی استخر را بیشتر از نیاز یک فصل نخرید – آنها با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست می­‌دهند.
  • مطمئن شوید که مواد شیمیایی استخر برای کودکان غیر قابل دسترس است.

نکته صرفه ­جویی در هزینه

با افزودن کلر برای شوک­ درمانی در ساعات شب در هزینه ­های مواد شیمیایی صرفه جویی کنید – در طول روز مقداری از آن در برابر نور خورشید از بین می­‌رود.

نحوه تشخیص و پاک­سازی آب­ ابری استخر

  1. کلر ترکیبی، pH، قلیاییت و سختی کلسیم آب استخر را آزمایش کنید. دو عاملی که بیشتر باعث ابری­‌ شدن آب استخر می­شوند عبارتند از pH و سختی کلسیم.
  2. اگر سطح مواد شیمیایی استخر در محدوده پیشنهادی زیر نیست، سطح مواد شیمیایی را تنظیم کنید و قبل از آزمایش مجدد، 12 تا 24 ساعت سیستم تصفیه استخر کار کند. کلر آزاد: 1-3 ppm، pH: 7.2 – 7.6، قلیائیت: 90 – 120 ppm و سختی کلسیم: 200 – 350 ppm.
  3. اگر همه مواد شیمیایی آزمایش ­شده استخر در محدوده­ی مجاز هستند، ابری­‌ شدن آب استخر ناشی از زباله­‌های ریز معلق در آب استخر است. باید شستشوی معکوس یا تمیز­کردن فیلتر استخر را انجام دهید. طبق دستورالعمل­های سازنده، سیستم تصفیه استخر به طور مداوم به مدت 24 تا 48 ساعت کار کند.
  4. اگر شرایط آب به طور قابل توجهی بهبود نیافته ­است، باید یک ماده شیمیایی شفاف کننده را به آب استخر اضافه کنید تا با فیلتر، زباله­ های ریز از آب پاک شوند. تصفیه ­کردن را برای 12 تا 24 ساعت ادامه دهید.
  5. اگر شرایط آب به طور قابل توجهی بهبود نیافته است، باید دوز دوم یا قوی‌­تر از ماده شیمیایی شفاف‌کننده را اضافه کنید و سپس سیستم تصفیه به فعالیت خود ادامه دهد.
  6. گاهی اوقات ممکن است استفاده از شفاف­ ساز برای پاک­سازی آب ­ابری استخر کارساز نباشد. در این صورت باید از منعقد کننده استفاده شود. این کار ذرات معلق را به کف استخر هدایت می­‌کند تا با استفاده از سیستم مکش، ذرات معلق را خارج کنید.

نکات

  • در نگهدای از استخر مهم است که به طور مداوم آب استخر را تصفیه کنید تا زمانی که آب تمیز شود و فشار فیلتر استخر را با دقت کنترل کنید. شستشوی معکوس یا تمیز کردن فیلتر استخر را در صورت نیاز، با پیروی از دستورالعمل­‌های سازنده­‌ی آن، انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله