تلفن : 73612-021

فیلتر شنی چیست؟

امروزه یکی از مهم‌ترین اقدامات در تصفیه آب ها و فاضلاب، استفاده از فیلتر شنی می باشد که به تصفیه فیزیکی آن ها می پردازد. به عبارت دیگر فیلتر شنی وسیله ای است که ذرات معلق در آب و فاضلاب را تصفیه می کند. بنابراین نقش مهمی در زلال سازی و تصفیه فاضلاب و آب ها دارد. این مخزن دارای بخش های مختلفی از جنس سیلیس می باشد. همچنین اساسی ترین نقش را در تصفیه سازی آب و فاضلاب دارند.

علاوه بر این می توان گفت آب و فاضلاب از قسمت بالایی فیلتر شنی وارد بستر آن که از جنس سیلیس می باشد، می شود. این مخزن عمودی از ظرفیت و قابلیت های بسیار بالایی برخوردار است. همچنین میتوان گفت جنس بدنه آن فلزی و فیلتراسیون است که کار اصلی آن جداسازی ذرات و مواد جامد از آب می‌باشد.

ظرفیت فیلتر شنی استخر

در این فیلتر شنی با ظرفیت و با کیفیت، تصفیه فیزیکی و جداسازی فاضلاب و آب هایی که دارای ذرات معلق و جامد هستند، انجام می شود. جداسازی این ذرات و مواد در بستری از جنس سیلیس در این مخزن انجام می‌شود. به همین منظور می ‌توان گفت از مخزن فیلتر شنی به دلیل کاربرد و مزایای متنوعی که دارد، در تصفیه آب هایی با ناخالصی بسیار و آب های کدر استفاده می کنند. این مخزن از چند لایه سیلیس برای تصفیه آب و فاضلاب برخوردار است. همچنین این لایه ها دارای درجه های مختلف و متفاوت هستند. اما در هر صورت این روش تصفیه آب و فاضلاب و جداسازی ذرات جامد با محیط زیست بسیار سازگار است.

پس فیلتر شنی مخزنی است که به دو شکل عمودی و افقی کار شفاف سازی و زلال سازی آب را انجام می دهد. اما اغلب شکل این مخزن عمودی است. چرا که راحت تر می تواند آبی که از بستر آن عبور می کند، تصفیه کند. در ادامه با مزایا و عملکرد این مخزن پر کاربرد بیشتر آشنا می شویم.

 

فیلتر شنی برای تصفیه استخر و پاکسازی آب از ذزات معلق در استخر بسیار مهم می‌باشد. صدای آب دریا وارد کننده و نماینده فروش فیلتر های شنی IML
فیلتر شنی برای تصفیه استخر و پاکسازی آب از ذزات معلق در استخر بسیار مهم می‌باشد. صدای آب دریا وارد کننده و نماینده فروش فیلتر های شنی IML

مزایا

همان طور که در مطالب بالا بیان کردیم، یکی از مهم ترین ویژگی ها و قابلیت های این مخزن، تصفیه و زلال سازی آب هایی که دارای ناخالصی و کدورت هستند، می باشد. این مخزن که دارای بدنه ای با جنس فولاد و فلز می باشد، بسیار محکم و قدرتمند است. همچنین افراد می ‌توانند در طولانی مدت از آن برای تصفیهسازی آب و فاضلاب استفاده کنند. جنس لایه های درونی این مخزن سیلیس است که در دام انداختن ذرات جامد و آب های ناخالص نقش گسترده ای ایفا می کند. بنابراین برخوردی از لایه های جداسازی باکیفیت و مناسب، یکی دیگر از مزایا و ویژگی های فیلتر شنی به شمار می ‌رود.

از دیگر ویژگی ها و مزایای فیلتر شنی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • راندمان و فشار مخزن برای تصفیه آب و فاضلاب ها بسیار بالا می باشد.
  • نصب و راه اندازی این فیلتر بسیار آسان و راحت است.
  • شکل استوانه ‌ای و عمودی این مخزن سبب اشغال فضای کمتر هنگام نصب شده است.
  • این فیلتر در برابر مواد شیمیایی و هرگونه خوردگی و ساییدگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.
  • هزینه نصب و راه اندازی این فیلتر مناسب و مقرون به صرفه است.
  • فیلتر های شنی قابلیت استفاده در مرحله های مختلف جداسازی ذرات جامد را دارند.
  • شست و شوی این نوع فیلتر ها در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود.
  • دارای جنس فولاد و فلز است که از استحکام بسیاری برخوردار است.
  • این فیلتر دارای شیر هواگیر است که تهویه مناسب آن را انجام می دهد.

مسلما امروزه اکثر افراد برای جداسازی فیزیکی فاضلاب ها و آب های ناخالص، از این نوع فیلتر استفاده می کنند. چرا که مزایای آن بسیار متنوع و گسترده می باشد. همچنین آن ها می ‌توانند در طولانی مدت از این فیلتر محکم و قدرتمند استفاده کنند.

 

فیلتر شنی با شیر از بالا با سیستم بک واش
فیلتر شنی با شیر از بالا با سیستم بک واش

 

معایب

از آنجایی که هر یک از وسایل و قطعات در طول زمان دچار مشکل و آسیب می شوند، این مخزن نیز همان گونه است. یعنی فیلتر شنی اگرچه دارای مزایا و ویژگی های متنوع است، اما در طول زمان دچار آسیب می شود و مشکلاتی در هر یک از قطعات آن به وجود می آید.

یکی از بارز ترین و اصلی ترین معایب فیلتر شنی، خوردگی هر یک از قطعات آن بر اثر نگهداری نا مناسب می باشد. بنابراین افراد برای جلوگیری از این عیب می توانند از این فیلتر نگهداری صحیح و مناسب داشته باشند تا هیچ گونه آسیبی برای این مخزن ایجاد نشود.

جنس مخزن فیلتر شنی استخر

اگر چه این فیلتر می تواند ذرات جامد و معلق را با استفاده از لایه های سیلیس جنس خود جدا سازی کند اما قابلیت تصفیه و جداسازی محلول ها و ذراتی که دارای نمک هستند، ندارد. بنابراین عدم تصفیه و جداسازی محلول و نمک ها توسط این مخزن، یکی دیگر از معایب آن به شمار می رود. استفاده از این مخزن نیاز به نیروی ماهر و با تجربه دارد. بنابراین اگر از نیروی ماهر استفاده نشود، دستگاه کارایی مناسبی در تصفیه آب و فاضلاب نخواهد داشت. مصرف انرژی در این نوع فیلتر بسیار بالا است و این مورد هم می تواند یکی دیگر از عیب های آن به شمار رود.

اگرچه هزینه نصب و راه اندازی این دستگاه مناسب و مقرون به صرفه است. اما می توان گفت هزینه ساخت و طراحی آن بسیار بالا است. چرا که امروزه فیلترهای شنی به عنوان یکی از برترین وسایل و مخزن ها در علم جداسازی و تصفیه فیزیکی شناخته می شوند. معایب این فیلتر در برابر ویژگی ها و مزایایی که دارد، بسیار ناچیز است. بنابراین افراد بدون در نظر گرفتن این معایب آن را خریداری می و با هدف جداسازی ذرات معلق آب و فاضلاب، از آن استفاده می کنند.

 

 

نحوه نصب فیلتر(مخزن تصفیه آب استخر)

فیلتر شنی دارای قطعات و تجهیزات مختلفی از جمله شیر هواگیری، فشارسنج، شبکه لوله کشی، دریچه های بالا و پایین و…. می ‌باشد. لذا افراد می بایستی پس از خرید این محصول از وجود هر یک از قطعات و تجهیزات آن مطمئن شوند. سپس فیلتر را طبق مراحل نصب آن که در دفترچه راهنما بیان شده است، راه اندازی کنند.

مراحل نصب و راه اندازی این فیلتر به شرح زیر می باشد:

  • در مرحله اول افراد می بایستی دستورالعمل ‌های نصب این فیلتر را که در دفترچه راهنمای آن بیان شده است، بخوانند.
  • محل قرار گرفتن این مخزن با در نظر گرفتن نور کافی مشخص شود.
  • افراد می بایستی هر یک از قطعات را پس از بیرون آوردن از کارتون خرید، بررسی کنند تا هیچ گونه آسیبی به آن ها وارد نشده باشد و سالم باشند.
  • در این مرحله افراد لازم است فیلتر را در محل مناسب روی زمین محکم نصب کنند. سپس آن را از سیلیس پر کنند. از آنجایی که ریختن سیلیس در فیلتر سبب سنگین شدن آن می شود، ضروری است که افراد قبل از این کار فیلتر را در محل مناسب قرار دهند.
  • پس از ریختن سیلیس در فیلتر نصب شیر ورودی و خروجی آن انجام می شود. ( نکته مهم: افراد می بایستی از محکم بودن شیر مخزن مطمئن شوند(.
  • اکنون زمان فیکس کردن قطعات و پیچ و مهره های این فیلتر می باشد. بنابراین افراد از گیره برای محکم کردن پیچ و مهره های آن استفاده می کنند.
  • این نوع فیلتر از نظر فشار کاری دارای حد مشخص می ‌باشد. بنابراین افراد می بایستی آن را به پمپ هایی وصل کنند که فشار کاری آن ها بیش از حد استاندارد فیلتر شنی نباشد.
  • در آخرین مرحله افراد لازم است از اتصالات و نصب فیلتر مطمئن شوند. سپس با خیال راحت برای تصفیهآب و فاضلاب و از آن استفاده کنند.

 

بررسی انواع فیلتر

مخزن فیلتر شنی با توجه به کاربرد های مختلفی که دارد، دارای انواع مختلف و متنوع می باشد. بنابراین به سه دسته فیلتر کند، فیلتر سریع و فیلتر تحت فشار دست بندی می شود. هر یک از انواع این فیلتر در صنعت های مختلف تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد های منحصر به فرد خود را دارند. از میان انواع این فیلتر، فیلتر های شنی تحت فشار به عنوان پرمصرف ترین و پر کاربرد ترین فیلترهای مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که سرعت فیلتراسیون در آن ها بسیار بالا می باشد و جداسازی ذرات جامد سریع تر انجام می شود. علاوه بر این یکی از مهم ترین مزایای این فیلتر، جداسازی ذرات و مواد معلق تا ۱۰۰ میکرون می باشد.

فیلتر شنی سریع یکی دیگر از انواع این نوع فیلتر است که در سریع ترین زمان ممکن مواد و ذرات جامد نسبتاً بزرگ را تصفیه و جداسازی می کند. بنابراین از آن به عنوان فیلتر تصفیه تکمیلی در آب و فاضلاب استفاده می کنند. روش تصفیه فیزیکی و جداسازی ذرات معلق در فیلترهای شنی کند، زیستی می باشد. همچنین می‌ توان گفت این نوع فیلتر بدون فشار و بدون مصرف انرژی و برق زیاد، به تصفیهسازی آب و فاضلاب می پردازد.

از آنجایی که فیلترهای شنی به عنوان اصلی ترین دستگاه برای شفاف سازی آب و فاضلاب شناخته می شوند، انتخاب صحیح آن ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین افراد می بایستی حجم آب و ذرات معلق در آن را در نظر بگیرند. سپس متناسب با حجم ها، فیلترهای شنی مناسب را انتخاب و خریداری کنند. علاوه بر این، می بایستی هنگام خرید این محصولات به جنس و کیفیت بدنه آن ها و هریک از قطعاتی که دارند، توجه بسیاری داشته باشند  تا بهترین فیلترهای تصفیه فیزیکی را خریداری کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله