تلفن : 73612-021

سیستم تصفیه برکه‌های آبزیان زینتی و استخر ماهی

(چگونه یک برکه ماهی زینتی کوی فیش داشته باشیم)

در دنیای آبزیان زینتی همواره حفظ کیفیت آب و پارامترهای مختلف آن پر اهمیت می‌باشد. در برکه‌های مصنوعی با سیکل بسته که آب تازه دائمی در آنها جریان ندارد فیلتراسیون آب و فرآیند کنترل آمونیاک می‌بایست به صورت مداوم انجام شود.

یکی از اشتباهات رایج در طراحی تاسیسات برکه ها مشابه دانستن فرایند تصفیه در برکه‌های دارای موجودات زنده با استخرهای شنا می‌باشد. لذا استفاده از تجهیزاتی مانند فیلترهای شنی یا روش های گندزدایی مشابه استخرهای شنا نه تنها برای برکه ها موثر نمی باشد بلکه باعث افزایش کدورت آب، افزایش آمونیاک و در نتیجه از بین رفتن موجودات زنده در آب می‌شود.

در برکه‌های دارای ماهی‌های تزئینی به ویژه ماهی کوی (Koi fish) به دلیل بالا بودن ذرات معلق استفاده از فیلترهای شنی و یا فیلترهای کارتریجی به دلایل زیر موثر نمی باشد.

  1. پرشدن سریع فیلتر و نیاز به پسشویی مداوم
  2. رشد سریع BIOFILM در فیلتر و کاهش سریع راندمان فیلتراسیون
  3. افت فشار زیاد سیستم فیلتراسیون به دلیل حجم بالای ذرات معلق و biofilm

با در نظر گرفتن موارد بالا در برکه های ماهی می‌بایست از فیلترهایی استفاده کرد تا راندمان بالاتری نسبت به فیلترهای شنی داشته باشد و همچنین علاوه بر گندزدایی آب، می‌بایست آمونیاک موجود در آب را نیز کنترل کرد.

 

 

 استفاده از سیستم درام فیلتر و بیوفیلتر برای تصفیه برکه‌های ماهی :

یک از شایع ترین روش‌های فیلتراسیون در برکه‌های آبزیان با سیکل بسته، استفاده از درام فیلتر (drum filter) و بیوفیلتر می‌باشد.

سیستم درام فیلتر و بیوفیلتر به دو صورت کلی جریان ثقلی و یا جریان اجباری (سیستم دارای پمپ) نصب می‌شود.

نحوه نصب درام فیلتر و بیوفیلتر به روش ثقلی

نحوه نصب درام فیلتر و بیوفیلتر دارای پمپ

 

 

 درام فیلتر:

یک درام فیلتر مطابق با شکل زیر عمل می‌کند:

 

 

 

 

 

مطابق با شکل فوق آب از وردی فیلتر 1 به قسمت داخلی استوانه گردان درام فیلتر که معمولاً از یک توری با سوراخ های 150 میکرون ساخته می‌شود و در حال چرخش است وارد می‌شود و پس از چسبیدن ذرات معلق به بدنه داخلی استوانه غلتان درام فیلتر، آب تمیز شده از توری عبور کرده و از فیلتر به تدریج خارج می‌شود. ذرات چسبیده شده به توری پس از چرخش و رسیدن به قسمت 7 با پاشش آب نازل ها بر روی سینی تخلیه 6 ریخته می‌شوند و از فیلتر خارج می‌شود. آب مورد استفاده در سیستم اسپری 7 همان آب فیلتر شده توسط درام فیلتر می‌باشد که پس از شستشوی قسمت داخلی توری مجدداً به داخل استوانه درام فیلتر می‌ریزد و فیلتر می‌شود.

برخی از مدل‌های درام فیلترهای موجود در بازار دارای لامپ UV-C می‌باشد. در این سیستم ها که ترکیبی از سیستم فیلتراسیون و گندزدایی می‌باشد پس از فرایند فیلتراسیون، گندزدایی که بخش مهمی از فرایند تصفیه آب برکه ها برای حفظ سلامت آبزیان می‌باشد در داخل فیلتر و به وسیله تابش اشعه ماورای بنفش به آب UV انجام می‌شود. درام فیلتر شرکت Filtreau ساخت کشور هلند از این نوع است. (برای مشاهده کاتالوگ محصول کلیک کنید)  

بیوفیلتر:

درام فیلتر به تنهایی نمی‌تواند آب برکه‌های ماهی کوی را تصفیه کند مشکل دیگر وجود حجم زیاد آمونیاک دفع شده توسط آبزیان است. پس از درام فیلتر آب وارد سیستم BIOFILTER می‌شود در بیوفیلتر فرایند تصفیه آمونیاک موجود در آب انجام می‌شود .

فرایند تصفیه آمونیاک توسط دو باکتری هوازی نیتروزوموناس و نیتروباکتر انجام می‌شود در این فرایند ابتدا آمونیاک به نیترات تبدیل و سپس به نیتریت تبدیل می‌شود. شکل زیر فرایند تصفیه آمونیاک در آکواریوم را نشان می‌دهد.

 

در یک برکه ماهی کوی با توجه به بالا بودن حجم آمونیاک نیاز به ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری های هوازی نیتروباکتر و نیتروزوموناس است به همین دلیل آب پس از درام فیلتر وارد بیوفیلتر میشود. در بیوفیلتر تعداد زیادی Bio MEDIA BALL یا توپ های بیو مدیا وجود دارد به دلیل نیاز به سطح برای چسبیدن باکتری ها این توپ ها سطح تماس زیادی برای رشد تعداد قابل توجهی باکتری ایجاد می‌کنند.

 

شکل فوق مدلی از توپ‌ها بیو مدیا را نشان می‌دهد که با توجه به تعداد زیاد سطح داخلی و بیرونی تعداد باکتری موجود را افزایش می‌دهد.

 

  در شکل زیر شماتیک یک سیستم بیوفیلتر مشخص میباشد. آب پس از ورود به این سیستم با تعداد قابل توجهی باکتری نیتروزوموناس و نیتروباکتر که به توپ های BIO MEDIA  چسبیده اند در تماس قرار میگیرد و آمونیاک موجود در آب تبدیل به نیترات و سپس به نیتریت میشود. در این مرحله بیوفیلتر دائما توسط دمنده هوا Air blower هوادهی میشود تا اکسیژن کافی برای فرایند تکثیر و رشد باکتری ها وجود داشته باشد. پس از این مرحله آب مجدداً به برکه بازمیگردد.

 با توجه به موارد فوق تصفیه آب برکه های ماهی کوی (KOI FISH) شامل مراحل زیر میباشد:

  1. فیلتراسیون ذرات موجود در برکه توسط درام فیلتر (DRUM FILTER)
  2. گندزدایی آب فیلتر شده به وسیله اشعه ماورای بنفش (UV)
  3. ورود آب فیلتر شده و گندزدایی شده به بیوفیلتر و تبدیل آمونیاک موجود در آب به نیترات و سپس به نیتریت.

درام فیلتر ساخت شرکت FIltreau هلند دارای سیستم تمیزکننده خودکار و لامپ UV می باشد این پکیج به صورت اتوماتیک کار میکند و گزینه مناسبی برای تصفیه آب برکه های ماهی میباشد (برای مشاهده کاتالوگ محصولبرای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت صدای آب دریا در ارتباط باشید.

 

مشخصات فنی درام فیلتر فیلتریو (Filtreau Drumfilter):

درام فیلتر فیلتریو نصب ثقلی نصب با پمپ
حداکثر جریان 20 m3 /h 15 m3 /h
ابعاد دستگاه 940×485×535 mm 940×485×535 mm
تعداد اتصالات ورودی و خروجی 2× in / 1× out 2× in / 1× out
سایز لوله ورودی و خروجی 110110 mm 110110 mm
ولتاژ برق 230V AC 50/60Hz 230V AC 50/60Hz
UV-C 40W Amalgam 40W Amalgam
طول عمر لامپ 12000 h 12000 h
کنترل سطح دارد دارد

 

مزایای درام فیلتر فیلتریو:

  1.     سیستم فیلتراسیون اتوماتیک
  2.     تمیز شونده خودکار
  3.     دارای سیستم UV جهت گندزدایی آب
  4.     دارای ابعاد کوچک و اشغال فضای کم
  5.     نصب آسان
  6.     دارای سیستم اتوماتیک کنترل سطح فیلتر

درام فیلتر فیلتریو (Filtreau Drumfilter)

دانلود کاتالوگ محصول

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله