Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
تلفن : 73612-021

چرا استخر آب کم میکنه + راه حل

یکی از مشکلات پیش روی دارندگان استخر، چه استخرهای عمومی و خصوصی و چه روباز یا سرپوشیده، مشکل کاهش آب استخر است. عوامل بیشماری چون: دمای هوا، مشکل در تجهیزات استخر و … می‌تواند سبب کاهش آب استخر شود.

علت کم شدن آب استخر چیست ؟
علت کم شدن آب استخر چیست ؟

از آنجایی که آب یکی از مهمترین سرما‌یه های ملی، به خصوص در شرایط کنونی (کم آبی) محسوب می‌شود؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل کاهش آب استخر و ارائه راهکارهای رفع آن بپردازیم. پیش از آن خوب است بدانیم چرا این بررسی این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت بررسی سطح آب استخر

کاهش سطح آب می‌تواند مشکلات و پیامدهایی برای دارندگان استخر داشته باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌نماییم:

آسیب به تجهیزات استخر

کاهش سطح آب می‌تواند به پمپ‌ها و فیلترها آسیب برساند چراکه پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید همیشه برای کارد درست آب کافی داشته باشند. در صورت کاهش سطح آب، پمپ‌ها خشک کار کرده و این امر می‌تواند منجر به سوختن یا خرابی آنها شود. برخی از سیستم‌های گرمایشی استخر نیز برای کارکرد صحیح به مقدار کافی آب نیاز دارند. کاهش سطح آب می‌تواند باعث افزایش دما و آسیب به این تجهیزات شود. البته می‌توان از تجهیزاتی استفاده نمود که دارای فلوسوئیچ به جهت قطع شدن خودکار در زمان کمبود آب نیز باشند.

افزایش هزینه‌ها

پمپ‌ها و فیلترها  برای حفظ سطح آب باید بیشتر روشن بمانند که این امر می‌تواند منجر به افزایش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش هزینه‌های برق شود. برای جبران کاهش سطح آب، نیاز به اضافه کردن آب بیشتر به استخر خواهید داشت که این امر نیز هزینه‌های اضافی را به همراه خواهد داشت.

کاهش کیفیت آب

با کاهش سطح آب، فرآیند تصفیه ممکن است به درستی انجام نشود که این امر می‌تواند باعث کاهش کیفیت آب و افزایش رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها شود. از سوی دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده برای نگهداری از آب استخر ممکن است به طور ناصحیح توزیع شوند که این امر نیز می‌تواند باعث نوسانات در سطح pH و کاهش کیفیت آب شود.

مشکلات ساختاری

کاهش غیرمعمول سطح آب می‌تواند نشانه‌ای از وجود نشتی در ساختار استخر یا سیستم لوله‌کشی باشد. این نشتی‌ استخرها می‌توانند به مرور زمان منجر به آسیب‌های جدی‌تر و هزینه‌برتر شوند. نشتی آب همچنین می‌تواند باعث مرطوب شدن زمین اطراف استخر و ایجاد مشکلاتی نظیر فرسایش خاک و آسیب به سازه‌های مجاور شود.

تمام این مشکلات در اثر کاهش بی رویه آب استخر اتفاق می‌افتد اما برای رفع هر مشکلی ابتدا باید علت آن به طور دقیق مشخص شود:

علت کم شدن آب استخر

کاهش آب استخر به دلایل مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد که در ادامه به سه دلیل اصلی آن می‌پردازیم:

1-تبخیر آب استخر تمام استخرها، چه سرپوشیده و چه روباز، با تبخیر آب مواجه هستند. با این حال، برخی شرایط می‌توانند میزان تبخیر را افزایش دهند:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید: استخرهای روباز که بیشتر در معرض نور خورشید هستند، تبخیر بیشتری را تجربه می‌کنند. هرچه استخر بیشتر در معرض تابش آفتاب و وزش باد باشد، میزان تبخیر آب نیز بیشتر می‌شود. برای کاهش این تبخیر، استفاده از روکش استخری، آفتابگیر و یا کاشت درختان در اطراف استخر می‌تواند موثر باشد.

کاهش رطوبت: در مناطق با رطوبت پایین، میزان تبخیر آب بیشتر است. در محیط‌های خشک، فرآیند تبخیر و جذب آب افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، هرچه رطوبت محیط کمتر باشد، آب بیشتری تبخیر می‌شود و بالعکس، در محیط‌های مرطوب، تبخیر کمتر است.

دمای هوا: دمای بالای هوا، به خصوص در فصل تابستان، می‌تواند فرآیند تبخیر آب استخر را تسریع کند. تفاوت دما بین آب استخر و هوای محیط اطراف دلیل اصلی تبخیر آب است.

دمای آب: در فصل زمستان، برای استفاده بهتر از استخرها، آب آنها گرم‌تر می‌شود. همین افزایش دمای آب باعث تبخیر بیشتر آب سطح استخر می‌شود.

2-وجود نشتی استخر مهم‌ترین دلیل کاهش آب استخر است. ترک‌ها، شکستگی‌ها و نشتی‌ استخرها می‌توانند در هر قسمتی از استخر رخ دهند و در صورت عدم رسیدگی، خسارات زیادی را به سیستم وارد کنند. نشتی استخر ممکن است در قسمت‌های زیر رخ دهد:

  • ترک‌ها و شکستگی‌های دیواره‌ها می‌توانند منجر به نشت آب شوند.
  • نشتی در لوله‌های انتقال آب نیز می‌تواند باعث کاهش سطح آب شود.
  • تجهیزات تصفیه آب نیز ممکن است دچار نشتی شوند.
  • تجهیزاتی مانند اسکیمرها و کفکش‌ها نیز ممکن است به نشتی آب استخر منجر شوند.

3-بیرون ریختن آب:

بیرون ریختن آب استخر هنگام شیرجه زدن و یا خارج شدن شناگران از استخر امری طبیعی است. همچنین، وجود آبنما یا آبشار در استخر نیز می‌تواند باعث کاهش آب شود. اگرچه این موضوع ممکن است کوچک به نظر برسد، اما با افزایش تعداد شناگران در روز، تاثیر زیادی بر کاهش آب استخر خواهد داشت.

چگونگی تشخیص تبخیر یا نشتی استخر

تشخیص کاهش سطح آب استخر می‌تواند به دلیل تبخیر آب استخر  یا نشتی استخر باشد. برای شناسایی منبع کاهش آب، می‌توانید از آزمایش ساده‌ای به نام آزمایش سطل استفاده کنید که مراحل انجام این آزمایش در ادامه توضیح داده است:

  1. آماده‌سازی سطل: یک سطل آب را تا نزدیک به لبه آن پر کنید.
  2. قرار دادن سطل: سطل آب را در کنار استخر قرار دهید، به طوری که در شرایط مشابه با استخر باشد (مثلاً در معرض همان مقدار نور خورشید، باد و دمای هوا).
  3. علامت‌گذاری: سطح آب داخل سطل را با یک علامت مشخص کنید. همچنین، سطح آب استخر را نیز علامت‌گذاری کنید.
  4. مدت زمان آزمایش: اجازه دهید سطل و استخر به مدت 24 ساعت بدون تغییر باقی بمانند.
  5. مقایسه سطح آب: پس از گذشت 24 ساعت، سطح آب داخل سطل و سطح آب استخر را بررسی و مقایسه کنید.

نتایج آزمایش

  • تبخیر طبیعی: اگر کاهش سطح آب در سطل و استخر به یک میزان باشد، به احتمال زیاد کاهش آب به دلیل تبخیر طبیعی است.
  • وجود نشتی: اگر سطح آب استخر به میزان بیشتری نسبت به سطل کاهش یافته باشد، این نشانه‌ای از وجود نشتی در سیستم استخر است.

به طور کلی می‌توان گفت در استخرهای سرپوشیده اگر مقدار کاهش آب بیشتر از 1 تا 2 میلی‌متر و در استخرهای روباز اگر مقدار کاهش بیشتر از 2 تا 3 میلی‌متر باشد استخر شما دچار نشتی شده است.

روش‌های جلوگیری از کم شدن آب استخر

با وجود آنکه کم شدن مقداری از آب استخر کاملا طبیعی است اما با استفاده از راه کارهای زیر شما می‌توانید جلوی کاهش بی رویه آب استخر خود را بگیرید.

پس از آنکه دلایل تبخیر آب استخر را برسی کردیم نوبت به آن رسیده که بتوان با روش‌هایی از این مشکل جلوگیری کرد. این روش‌ها عبارتند از: استفاده از روکش‌ استخری، زیاد نکردن بیش از حد دمای آب و ایجاد محوطه بادگیر و …

روکش استخری یک راه عالی برای محافظت از آب استخر و کاهش تبخیر است. قرار دادن روکش استخری به خصوص برای استخرهای روباز می‌تواند تبخیر آب را تا 95% کاهش دهد. به همین علت است که ابتدا توصیه می‌شود از این روش برای کاهش میزان تبخیر استفاده نمود. افزودن فضای سبز، درختان، بوته‌ها و موارد مشابه در اطراف استخرهای روباز کمک می‌کند تا وزش باد کمتر شده و میزان تبخیر کاهش یابد و در نهایت در فصل تابستان می‌توان با کاهش دمای آب از کم شدن آب استخر و تبدیل آن به بخار آب جلوگیری کرد.

جلوگیری از نشتی آب استخر

برای جلوگیری از نشتی آب استخر، ابتدا باید محل نشتی را پیدا کرد. این کار را می‌توان با بررسی تمام اتصالات و تجهیزات استخر آغاز کرد. اتصالات و تجهیزات شامل پمپ، فیلتر، اسکیمرها و سایر تجهیزات باید به دقت بررسی شوند. همچنین، دیواره‌های استخر، به ویژه در استخرهای بتنی، و کاشی‌های لق شده باید از نظر ترک یا شکستگی چک شوند. پس از آن، اتصالات و لوله‌کشی‌ها نیز باید بررسی گردند.

مراحل پیدا کردن و تعمیر نشتی استخر

  1. بررسی اولیه:

تمام تجهیزات  مانند پمپ، فیلتر، اسکیمر و… را بررسی کنید.

دیواره‌های استخر و کاشی‌های لق شده را برای ترک‌ها و شکستگی‌ها بررسی نمایید.

پمپ‌ها و فیلترها را از نظر نشتی چک کنید.

تمامی لوله‌ها و اتصالات را برای نشانه‌های نشتی بررسی کنید.

  1. تعمیر نشتی:
    • در صورت وجود نشتی در سیستم لوله‌کشی، بخش آسیب‌دیده را باز کرده و لوله سالم جایگزین کنید.
    • اگر نشتی در اتصالات پمپ فیلتراسیون باشد، تعویض اتصالات جدید توصیه می‌شود.
    • چنانچه نشتی در نازل‌های استخر است، ابتدا آنها را سفت کنید و در صورت وجود ترک یا شکستگی، آنها را تعویض نمایید.
  2. نشتی در سیستم‌های لوله‌کشی توکار:
    • تشخیص و تعمیر نشتی در سیستم‌های لوله‌کشی کار شده زیر زمین، سخت‌ترین بخش است. برای جلوگیری از این مشکلات، از ابتدا از لوله‌های استخری UPVC مقاوم و با کیفیت استفاده کنید.در صورت نشتی زیاد، ممکن است نیاز به حفر زمین و دسترسی به بخش نشتی‌دار باشد.

4- استفاده از محلول‌های ضد نشتی

  • یکی از راه‌های جلوگیری از نشتی‌های جزیی استفاده از محلول aqua stop برند piscimar اسپانیا است. این محلول با دارا بودن خواص ویژه، همراه با جریان آب در سیستم تصفیه چرخیده و محل نشتی را می‌پوشاند.

در نهایت نکته مهم در خصوص راهکار جلوگیری از کم شدن آب استخر، ساخت اصولی آن، استفاده از عایق مناسب و تهیه تجهیزات با کیفیت در کنار دقت و بررسی منظم تمامی اتصالات و تجهیزات استخر است. استفاده از مواد و تجهیزات با کیفیت، همراه با انجام تعمیرات به موقع، نه تنها از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری می‌کند، بلکه به حفظ کارایی و طول عمر استخر شما نیز کمک می‌کند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله