تلفن : 73612-021

سیستم تهویه استخر

دوراهی انتخاب ساخت استخر روباز یا سرپوشیده همیشه پیش روی استخرسازان است. عده‌ای استخر روباز را به دلیل بودن در هوای باز و عدم جمع شدن گاز مواد شیمیایی گندزدایی استخر ترجیح می‌دهند؛ اما استخرهای سرپوشیده نیز به دلیل آنکه محیط امن تری برای شنا فراهم می‌کنند و قابل استفاده برای فصول سرد نیز هستند؛ طرفداران بسیاری دارند . باید برای آنها از یک سیستم تهویه استخر مناسب استفاده نمود.

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام ساخت استخر در فضای سرپوشیده باید یه آن توجه شود، داشتن سیستم تهویه مناسب است. سیستم تهویه استخر که در این محتوا قصد داریم به توضیح آن بپردازیم ازین جهت مهم است که با ایجاد جریان هوا مانع از جمع شدن گازها ناشی از کلر، بوی نامطبوع و … می‌شود. علاوه بر این وجود رطوبت بالا در استخر آب گرم، سونا و جکوزی داشتن یک دستگاه کنترل کننده رطوبت محیط را در اولویت قرار می‌دهد.

سیستم تهویه استخر قسمت بسیار مهم برای استخر های سرپوشیده است.
سیستم تهویه استخر قسمت بسیار مهم برای استخر های سرپوشیده است.

 

به طور کلی نصب سیستم تهویه استخر برای حفظ سلامت شناگران، ایجاد محیط سالم برای شنا، حفظ رطوبت محیط استخر، حفظ دما و صرفه جویی در مصرف انرژی، از بین رفتن بوی نامطبوع( مانند گاز کلر) و … انجام می‌شود.

روش طراحی سیستم های تهویه استخر

مهمترین نکته در طراحی یک سیستم تهویه مطلوب ایجاد فضای مناسب برای شناگران است. از همین روز لازم است نکات کلیدی زیر در هنگام طراحی سیستم تهویه استخر در نظر گرفته شود:

محاسبه جریان هوای مورد نیاز:

برای محاسبه دقیق جریان مورد نیاز هوا لازم است مساحت استخر مشخص شود. ACH واحد تغییرات هوای مورد نیاز استخر بر اساس استانداردهای جهانی این صنعت است؛ که برای استخر حدود 4 تا 6 ACH اعلام شده است.

کنترل رطوبت هوای استخر:

رطوبت هوای استخر به خصوص برای تنفس راحت شناگران باید بین 50 تا 60% باشد.

حذف کلرامین ها:

AHUs واحد سنجش جریان هوا برای جذب کلرامین و سایر آلاینده‌های مربوط به استخر است.

لازم است این مقدار به درستی توسط متخصصین مشخص شود تا به نسبت آن دستگاه تهویه مناسب نصب شود.

طراحی کانال‌های هوا:

هر سیستم تهویه به مسیر مناسب برای برقراری جریان مناسب هوا نیاز دارد دارد. طراحی و ساخت این کانال ها باید مطابق اصول و استاندارهای جهانی بوده و از عایق بندی مناسب برای جلوگیری از نشت هوا و اتلاف انرژی اطمینان حاصل شود.

استفاده از فیلترهای هوا:

استفاده از فیلترهای هوا مناسب و تعویض به موقع آنها باعث افزایش راندمان سیستم تهویه استخر می‌شود.
استفاده از فیلترهای هوا مناسب و تعویض به موقع آنها باعث افزایش راندمان سیستم تهویه استخر می‌شود.

فیلترهای هوای با راندمان بالا (HEPA) یا سایر سیستم های تصفیه مناسب برای جذب ذرات معلق در هوا، گرد و غبار و آلاینده ها باید به درستی انتخاب و برای حفظ اثربخشی فیلترها را به طور مرتب تعویض شود.

کنترل دما:

برای ایجاد محیطی با دمای مناسب و جلوگیری از افزایش رطوبت محیط باید از سیستم های مناسب گرمایش و سرمایش استخر استفاده نمود.

سیستم های نظارت و کنترل:

بهتر است برای افزایش کارایی سیستم تهویه سنسورهای رطوبت، دما و .. را نصب کنید تا در صورت افزایش رطوبت و دما سریعا سیستم تهویه روشن شود.

رعایت قوانین و مقررات:

مهم است سیستم تهویه استخر و کانال‌های هوا بر اساس استانداردهای ساختمانی و قوانین ساخت نصب و راه اندازی شود.

بهره وری انرژی:

انتخاب تجهیزات و سیستم تهویه استخر کم مصرف و کم صدا برای حفظ بهره وری انرژی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین انتخاب سیستم تهویه ایده آل و منطبق با استاندارها از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی پارامترهایی که برای انتخاب سیستم تهویه مناسب باید در نظر گرفته شود به شرح زیر می‌باشند:

  • ابعاد استخر (طول، عرض و عمق استخر)
  • ظرفیت استخر ( تعداد افرادی که به طور متوسط می‎خواهند در استخر شنا کنند.)
  • موقعیت مکانی استخر (آب و هوای منطقه ای که استخر در آن ساخته شده است.)

مزایای نصب سیستم تهویه استخر چیست ؟

نصب و راه اندازی سیستم های تهویه برای استخرهای سرپوشیده به دلایل زیر بسیار ضروری است:

سلامتی شناگران:

با استفاده از سیستم تهویه مناسب؛ دما و رطوبت هوا در محیط استخر در سطح استاندارد قرار گرفته و یک محیط بهداشتی برای شناگران ایجاد می‌کند.

حفظ کیفیت آب:

ایجاد جریان مناسب هوا و حفظ دما و رطوبت محیط می‌تواند مانع از جمع شدن گرد و غبار بر روی سطح آب شده و در نتیجه کیفیت آب حفظ می‌شود.

کمک به عملکرد بهتر سیستم فیلتراسیون:

قطعا افزایش رطوبت و آلاینده های محیط می‌تواند به باعث آلوده شدن آب و استفاده بیشتر از سیستم فیلتراسیون آب شود.

کاهش مواد شیمیایی:

آلوده شدن آب نیاز به استفاده از مواد شیمیایی شفاف کننده را بالا میبرد؛ در صورتی که سیستم تهویه مناسب مانع از آلوده شدن سریع آب استخر می‌شود

حفظ تعادل حرارتی:

سیستم تهویه مطبوع می‌تواند به حفظ تعادل حرارتی آب استخر، به ویژه در فصولی که دما به طور قابل توجهی متغیر است، کمک کند.

کاهش بوی نامطبوع در استخر سرپوشیده

استفاده از کلر برای گندزدایی آب استخر یک روش معمول است. استفاده از کلر گاهی باعث ایجاد بوی نامطبوعی در محیط می‌شود. سیستم تهویه استخر با ایجاد جریان مناسب هوا منجبر به کاهش بوهای نامطبوع درمحیط می‌شود.

تمامی این موارد نشان می‌دهد که نصب و راه اندازی یک سیستم تهویه مناسب بسیار ضروری است. اما در خصوص تهیه و نصب سیستم تهویه باید به چه مواردی توجه کرد؟

ویژگی های سیستم تهویه استخر مناسب چیست ؟

باید تا حد امکان عملکرد سیستم تهویه برای جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی، بی صدا باشد و باید بر اساس معیارهایی که بیان شد دستگاه تهویه متناسب با فضای استخر نصب و راه اندازی شود. سیستم تهویه باید متناسب با استاندارها انرژی طراحی شده باشد تا مصرف انرژی را به حداقل برساند.

مهم است که هر چه فضای استخر بزرگتر باشد سیستم تهویه و فن های آن باید قدرت بیشتر داشته باشند.

در هنگام ساخت استخر باید حتما فضای مناسب را برای کانال‌های هوا و محل مناسبی را برای نصب سیستم تهویه در نظر گرفت.

سیستم‌های تهویه استخر نیاز به تنظیمات دقیق و حرفه‌ای و دانش فنی خاصی دارد، از همین رو لازم است برای تجهیز استخر به سیستم تهویه از متخصصین متبحر در این حوزه مشورت گرفت.

متریال به کار رفته در ساخت سیستم تهویه باید به گونه‌ای باشد که در محیط استخر زنگ نزند و مقاومت آن بالا باشد.

بهتر است از فیلترهایی برای سیستم تهویه استفاده شود که قابل شستشو باشد و به طور دوره ای آلودگی های آن تمیز شود در غیر این صورت باید فیلتر ها بسته به استفاده از استخر و آلودگی محیط تعویض شود.

معیارهای کیفیت هوای استاندارد در استخرهای سرپوشیده باید چگونه باشد !

کیفیت هوای محیط یکی از مهم ترین نکاتی است که در هنگام تجهیز استخر سرپوشیده به سیستم تهویه باید با توجه به استانداردی به نام ASHRAE 62/1 باشد.

بر اساس این استاندارد دمای یک استخر باید بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد و میزان رطوبت محیط حدودی ۵۰ الی ۶۰ درصد باشد.

پیشنهاد می‌شود برای استخرهایی که جنبه درمانی دارد دمای محیط بین ۲9 تا 35 درجه سانتی گراد باشد.

به طور معمول برای ایجاد سیستم تهویه استخر می‌توان از دستگاه‌های هواساز، فن کویل، چیلر و .. استفاده کرد.

دستگاه هواساز یکی از تجهیزاتی که برای گردش و تهویه هوا استفاده می‌شود دستگاه هواساز است. نصب این دستگاه به خصوص برای فصول گرم که رطوبت محیط نیز افزایش می‌یابد بسیار کاربردی است.

نکاتی که باید در زمان خرید دستگاه هواساز به آن توجه کرد !

بدنه استیل ضد زنگ

نکته مهم در خصوص تهیه هواساز این است که از بدنه مقاوم، به خصوص در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی ساخته شده باشد.

کویل‌های مسی

کویل‌های مسی به هواساز برای تامین هوای گرم کمک می‌کند. از همین رو کویل ها جزو مهمی در سیستم تامین گرمایش هوای استخر هستند.

فیلترهای هواساز

فیلترهای مانع از ورود ذرات آلودگی و گرد و غبار به داخل استخر می‌شوند و همانطور که گفته شد بهتر است از فیلترهای قابل شست و شو استفاده شود و یا فیلترها را به موقع تعویض نمایید تا مانع از انتقال آلودگی به محیط استخر شوید.

فن سانتریفیوژ

یکی دیگر از اجزای مهم هواساز فن سانتریفیوژ است که وظیفه آن تولید هوا است. فن‌های هواساز قدرت زیادی دارند تا بتوانند حجم زیادی از هوای مناسب را تامین کنند.

الکتروموتور هواساز

برای به حرکت درآمدن فن، نیاز به الکتروموتور اس. حجم هوای تولیدی بسته به توان و قدرت این وسیله دارد. بنابراین هر چه استخر شما بزرگتر باشد لازم است از دستگاه تهویه استخر با الکتروموتور قدرتمند استفاده نمایید.

سنسورهای حرارتی

گرم بودن یا سرد بودن زیاد استخر می‌تواند به سلامت شناگران و تجهیزات استخر آسیب وارد نماید. برای کنترل دما تجهیز سیستم تهویه به سنسورهای حرارتی اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

بدنه عایق

برای جلوگیری از هدر رفت انرژی عایق بندی درست دستگاه هواساز بسیار مهم و ضروری می‌باشد. عایق بودن هواساز موجب کاهش هزینه های نگهداری استخر و بهبود عملکرد سیستم تهویه می‌شود.

رطوبت گیر استخر

همانطور که گفته شد حفظ رطوبت محیط در بازه استاندارد می تواند محیطی دلپذیر و سالم را برای شناگران فراهم کند. گاهی نصب دستگاه هواساز برای استخرهای خانگی کوچک صرفه اقتصادی نداشته از همین رو می توانند از دستگاه های رطوبت گیر هوا استفاده نمایند.

بویلر

با نصب بویلر در موتورخانه، کویل های دستگاه هواساز حرارت آب گرم بویلر را به محیط منتقل و برای زمانی که دمای هوا کاهش می‌یابد مناسب می‌باشد.

اگزاست فن

این دستگاه با گردش هوا در استخر موجب کنترل دمای محیط و حفظ رطوبت می‌شود. گردش هوا در استخر مانع از انتقال بیماری به دلیل تراکم بالای هوا در محیط می‌گردد.

در نهایت انتخاب سیستم تهویه مناسب استخر با در نظر گرفتن عواملی چون ابعاد استخر، تعداد شناگران، منطقه ای که استخر در آن ساخته شده و … انجام می‌شود.

علاوه بر انتخاب سیستم تهویه مناسب که نیاز به مشورت با کارشناسان مربوطه و انتخاب کیفیت منطبق با استاندارهای جهانی دارد، نصب و راه اندازی سیستم تهویه نیز حائز اهمیت بالایی است.

به همین علت پیشنهاد می‌شود تا نصب و راه اندازی سیستم تهویه استخر خود را به متخصصین مجرب بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله