تلفن : 73612-021

کلرزن نمکی Evo basic

استخرهای شنا محیطی همراه با آرامش برای ورزش و سرگرمی در سراسر جهان هستند. تمیزی و بهداشت آب استخر علاوه بر آنکه موجب سلامت شناگران می‌شود در افزایش طول عمر تجهیزات استخر نیز موثر است. کلر یکی از رایج ترین موادی است که برای ضدعفونی آب استخر استفاده می‌شود. یکی از تجهیزاتی که امروزه جایگزین روش‌های کلرزنی سنتی چون کلر زن شناور، کلرزن خطی و … شده، استفاده از کلرزن نمکی Evo basic است.

دستگاه کلرزن نمکی، کلر زن نمکی Evo basic برای گندزدایی استخر و جکوزی به جای استفاده از کلر مستقیم استفاده می‌شود.
دستگاه کلرزن نمکی، کلر زن نمکی Evo basic برای گندزدایی استخر و جکوزی به جای استفاده از کلر مستقیم استفاده می‌شود.

دستگاه کلرزن نمکی نیاز به محصولات سنتی کلر مانند قرص، مایع یا پودر را از بین برده و با انجام فرایندی نمک محلول در آب استخر را به کلر تبدیل می‌کند.

فرآیند کلرزن نمکی شامل چند مرحله کلیدی است:

اضافه کردن نمک: برای شروع کلرزنی نمک، صاحبان استخر مقدار مشخصی نمک را به آب استخر اضافه می کنند.

فرایند الکترولیز: قلب کلرساز نمکی یک سلول الکترولیز است که اغلب در سیستم لوله کشی استخر نصب می شود. همانطور که آب استخر در سلول به گردش در می آید، جریان الکتریکی به صفحات فلزی داخل سلول وارد شده و  باعث می شود که مولکول های نمک به عناصر تشکیل دهنده خود یعنی سدیم و کلر جدا شوند.

تولید کلر: کلر آزاد شده از این فرآیند در آب استخر حل شده و به طور موثر استخر را ضدعفونی می کند. کلر تولید شده توسط کلریناتور نمک به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل کرده و از رشد جلبک ها و گسترش میکروارگانیسم های مضر جلوگیری می کند.

مزیت استفاده از  کلرزن نمکی

یکی از مزایای اصلی کلر نمک توانایی آن در حفظ سطوح کلر ثابت در استخر است. برخلاف روش‌های سنتی کلر که نیاز به دوز دستی دارند، یک کلرساز نمکی به طور مداوم و در صورت نیاز کلر تولید می‌کند.

استفاده از کلرزن نمکی باعث کاهش بوی بد کلر و عوارض جانبی آن مانند: حساسیت‌های پوستی و مشکلات ریوی می‌شود.

با وجود آنکه قیمت کلرزن نمکی نسبت به سایر روش‌ های کلرزنی آب استخر بالاتر است اما می‌تواند هزینه‌های بلندمدت را مانند: هزینه مواد شیمیایی، تعمیرات استخر و … را کاهش دهد.

از همه مهمتر کلرزن نمکی سازگار با محیط زیست بوده و عوارض شیمیایی کلر را ندارد.

کلرزن نمکی استخر BSPOOL

یکی از برترین شرکت های تولید کننده کلرزن نمکی، شرکت BSPOOL اسپانیا است. این شرکت در سال 1984 در شهر بارسلونا با هدف تولید طیف گسترده ای از تجهیزات استخری با کیفیت بالا تاسیس شد و امروزه یکی از صادرکنندگان برتر کلرزن نمکی به سراسر جهان است.

یکی از مدل‌های کلرزن نمکی تولید شده توسط کمپانی  BSPOOL کلرزن نمکی مدل EVO Basic است که در این محتوا می‌خواهیم به بررسی مشخصات آن بپردازیم.

 

بررسی کلر زن نمکی Evo basic 

کلر زن نمکی Bspool  مدل Evo basic  دارای یک کنترل پنل پیشرفته همراه با نمایشگر دیجیتال است. این دستگاه همچنین دارای یک سل مجزا (جهت تولید کلر از نمک) هست. لازم است بدانید که این دستگاه، تجهیزات جانبی دیگری چون: سنسور ph، سنسور Orp و دوزینگ پمپ نیز نیاز دارد.

سنسورها برای سنجش دقیق مواد شیمیایی آب استخر و دوزینگ پمپ برای تزریق اسید در صورت بالا بودن ph آب استخر.

مشخصات فنی کلرزن نمکی  EVO Basic:

این دستگاه دارای ظرفیت تولید 10 الی 35 گرم در ساعت کلر است.

درجه حفاظتی آن   IP65 است.

همچنین دارای حجم گندزدایی تا 200 متر مکعب می‌باشد.

 

ویژگی‌های کلی کلرزن نمکی استخر  EVO Basic:

  • این دستگاه دارای قابلیت کنترل و تنظیم هوشمند کلر و Ph است.
  • علاوه بر این دارای مد شوک کلر اتوماتیک نیز می‌باشد.
  • دارای صفحه نمایش دمای آب بر روی کنترل پنل است.
  • قابلیت شستشوی خودکار سل دستگاه را دارد.
  • دارای سیستم قطع خودکار دستگاه هنگام قطع جریان آب در سیستم تصفیه استخر است.
  • میزان نمک موجود در آب استخر را کنترل می کند.
  • به سیستم خودکار هشدار کمبود نمک در آب استخر مجهز است.
  • محفظه‌ی الکترولیز با طول عمر ۱۰۰۰۰ ساعت دارد
  • دارای رله کنترل دستگاه از تابلو برق اصلی موتورخانه است.
  • به علت استفاده از تکنولوژی پاورسوییچ مصرف برق را کاهش می دهد
  • به راحتی با هر نصبی سازگار است
  • وزن کمی دارد.
  • و دارای 2 سال گارانتی می‌باشد.

سلول الکترولیز این مدل کلرزن نمکی دوام بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها دارد. دارای کنترل ریزپردازنده داخلی است، که ساعات کار دستگاه تعیین می کند. همچنین کار با صفحه نمایش دیجیتال بسیار آسان است.

کلر زن نمکی Evo basic به همراه کیت سنجش pH و CL استخر.
کلر زن نمکی Evo basic به همراه کیت سنجش pH و CL استخر.

انواع مدل‌ها و ظرفیت‌های کلرزن نمکی  Evo basic

کلرزن نمکی Evo basic دارای انواع مختلفی متناسب با حجم های مختلف استخر می‌باشد:

1-   EVO Basic 10 با ظرفیت 10 (gr/h) مناسب برای حجم استخر 20-60 (متر مکعب)
2-   EVO Basic 15 با ظرفیت 15 (gr/h) مناسب برای حجم استخر 100-60 (متر مکعب)
3-   EVO Basic 20 با ظرفیت 20 (gr/h) مناسب برای حجم استخر 120-100(متر مکعب)
4-   EVO Basic 25 با ظرفیت 25 (gr/h) مناسب برای حجم استخر 150-120 (متر مکعب)
5-  EVO Basic 35 با ظرفیت 35 (gr/h) مناسب برای حجم استخر200-150 (متر مکعب)

 

روش کار کلرزن نمکی EVO Basic

همانطور که می‌دانید کلرزن نمکی (Salt chlorinator) دستگاهی است که نمک موجود در آب را به کلر، ماده ضد عفونیی کننده آب استخر تبدیل می‌کند. اما نحوه دقیق کار کلرزن نمکی مدل EVO Basic  به چه صورت است؟

مرحله اول: تزریق نمک به آب: ابتدا لازم است که مقدار مشخصی نمک (این مقدار بستگی به ابعاد استخر شما و ظرفیت دستگاه کلرزن نمکی شما مطابق با آنچه که در بالا توضیح داده شد دارد.) به درون آب استخر ریخته شود. نکته ای که باید در این مرحله رعایت کنید این است که نمک باید به طور یکنواخت در آب استخر ریخته شود.

مرحله دوم: تصفیه آب: اب حاوی نمک استخر توسط پمپ استخری به درون دستگاه کلرزن نمکی وارد شده و طی فرایند الکترولیز درون سل دستگاه کلرزن نمکی، نمک nacl شکسته شده، na درون دستگاه می‌ماند و cl کلر تولید می‌شود. فرایند الکترولیز توسط الکترودهای نصب شده در دستگاه انجام می‌شود.

مرحله سوم: تخلیه کلر: کلر تولید شده به طور خودکار وارد آب استخر می شود، که میزان کلر تولیدی بستگی به میزان کلر مورد نیاز آب استخر و برنامه شما برای ضدعفونی دارد.

نکات مهم نگهداری کلرزن نمکی BS POOL مدل  EVO Basic :

دستگاه کلرزن نمکی EVO Basic دارای پنل کنترلی است که حتی قابلیت هوشمند سازی و کنترل از راه دور را نیز دارد. از طریق این کنترل پنل شما به راحتی می‎توانید بر روند کلرزنی استخر خود نظارت کرده، میزان کلر تولیدی را تنظیم و میزان نمک موجود در آب استخر را بررسی نمایید. اما به منظور افزایش طول عمر دستگاه کلرزن نمکی خود لازم است نکاتی را رعایت نمایید:

تمیز کردن دوره ای سلول الکترولیتی: با گذشت زمان، رسوبات و رسوبات معدنی می توانند روی الکترودهای سلول ایجاد شوند. طبق توصیه سازنده، سلول را به طور مرتب بررسی و تمیز کنید تا در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد نشود.

تعویض به موقع سلول الکترولیز: با وجود تمیز کردن سلول الکترولیتی دستگاه لازم است سلول الکترولیز در دستگاه کلرزن نمکی به صورت دوره‌ای تعویض شود. مدت زمان تعویض سلول الکترولیز به مدل و تولید کننده دستگاه بستگی دارد. سلول الکترولیز پس از چند سال به عنوان یک قطعه تعویضی عمل می‌کند.

حفظ سطوح مناسب نمک: نظارت و حفظ سطوح مناسب نمک در استخر، بسیار مهم است. مقدار موجود نمک در آب به حجم استخر و ظرفیت دستگاه شما بستگی دارد اما با تست های دوره ای باید از میزان نمک موجود در آب استخر اطمینان حاصل نمود.

بررسی دوره ای مواد شیمیایی و تعادل مناسب آب استخر: درست است که دستگاه کلرزن نمکی به طور مداوم میزان کلر را سنجیده و کلر تولید می‌کند اما لازم است سایر جنبه های شیمیایی آب مانند pH و قلیائیتو… به طور منظم سنجیده شود.

مشورت با یک متخصص و آموزش صحیح: لازم است دستگاه کلرزن نمکی شما توسط یک متخصص نصب شده و آموزش های لازم توسط تکنسین به شما داده شود. هر گونه اشتباه در نصب و راه اندازی این دستگاه می تواند باعث آسیب به دستگاه شما شود.

بررسی دوزینگ پمپ دستگاه کلرزن نمکی: نکته مهمی که باید به آن توجه نمایید این است که دوزینگ پمپ نباید خشک کار کند. پس لازم است از عملکرد صحیح دستگاه خود اطمینان حاصل نموده و آن را دوره ای بررسی نمایید.

سخن پایانی:

از آنجایی که دستگاه کلرزن نمکی BS POOL مدل   EVO Basic نیاز به خرید قرص کلر و برخی مواد شیمیایی را از بین برده و از مشکلات و عوارض جانبی قرص کلر چون سوزش چشم و خارش پوست جلوگیری می کند، امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

اما از آنجایی که قیمت دستگاه های کلرزن نمکی نسبت به سایر روش های کلرزنی و ضدعفونی آب استخر بیشتر است، توصیه ما به شما پیش از خرید، گرفتن مشورت با یک متخصص در خصوص انتخاب مدل مناسب کلرزن نمکی استخر BS POOL و نصب آن توسط نیروی متخصص است.

علاوه بر این لازم است نمکی که برای دستگاه کلرزن نمکی خود خریداری می نمایید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

همچنین فراموش نکنید تا هنگام خرید دستگاه کلرزن نمکی BS POOL مدل  EVO Basic در خصوص گرفتن گارانتی نیز اقدام نمایید تا اگر قطعه ای در دستگاه دچار ایراد شد بدون هزینه اضافی نسبت به تعمیر آن توسط شرکت اقدام نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله