تلفن : 73612-021

کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی و خصوصی

استخرسازی امروزه صرفا با هدف ایجاد محیط‌های تفریحی و یا در ویلاهای لاکچری انجام نمی‌شود. با گسترش صنعت ساخت استخر و با تولید استخرهای پیش‌ساخته، امروزه ساخت استخر به عنوان سرمایه گذاری و در اکثر منازل، ویلاها و … روند رو به رشد دارد. نکته مهم در خصوص استخر، چه استخرهای خصوصی و چه استخرهای عمومی بحث رعایت نکات بهداشتی به خصوص گندزدایی و تصفیه آب استخر است. حال این سوال پیش می آید که کدام نوع کلرزنی استخر بهتر است !؟ کلرزن نمکی برای استخر یا استفاده از کلرهای معمول بازار!؟

روش رایج در خصوص گندزدایی آب استخر، استفاده از قرص کلر است؛ با این حال این روش به دلیل بروز مشکلاتی چون: حل نشدن درست در آب، حساسیت‌های پوستی، سوزش چشم، زمانبر بودن و …  توسط کارشناسان خیلی توصیه نمی‌شود. یکی از به روزترین فناوری‌ها و تجهیزاتی که امروزه برای تصفیه و گندزدایی آب استخر استفاده می‌شود، دستگاه کلرزن نمکی است. این دستگاه با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته، طی فرایندی به نام الکترولیز؛ که در ادامه توضیح داده خواهد شد، نمک موجود در آب را به کلر تبدیل می‌کند.

کلر زن نمکی بهترین انتخاب برای صرفه جویی در هرینه و زمان، همچینین با کلرزن نمکی شما مطمئن خواهید بود که استخر شما به بهترین شکل ممکن گندردایی خواهد شد.
کلر زن نمکی بهترین انتخاب برای صرفه جویی در هرینه و زمان، همچینین با کلرزن نمکی شما مطمئن خواهید بود که استخر شما به بهترین شکل ممکن گندردایی خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم به توضیح استفاده از دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی  و خصوصی بپردازیم.

معرفی اجزای دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی  و خصوصی

دستگاه کلرزن نمکی همانطورکه از نامش مشخص است دستگاهی است که نمک را به کلر تبدیل می‌کند. دستگاه های کلرزن نمکی معمولا دارای یک کنترل پنل، یک دستگاه سل و کیت کلرزن نمکی هستند.

کنترل پنل دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی و خصوصی وظیفه کنترل مقدار نمک ورودی، کلر تولیدی، محاسبه پارامترهای شیمیایی آب و … را به عهده دارد. به نوعی می تواند اینگونه گفت که کنترل پنل مغز دستگاه کلرزن نمکی است و تمامی فرمان‌ها را به باقی اجزای این دستگاه صادر می‌کند.

دستگاه سل دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی و خصوصی فرایند تولید کلر از نمک را انجام می‌دهد. در واقع فرایند الکترولیز که جدا کردن عنصر nacl نمک به دو بخش na و cl (کلر)  در دستگاه سل کلرزن نمکی انجام می‌شود.

کیت دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی و خصوصی شامل 3 قطعه: سنسور ORP ، سنسور PH و دوزینگ پمپ است. سنسور ORP یا کلر یا ریداکس و سنسور PH وظیفه سنجش این دو پارامتر شیمیایی را در آب استخر دارند.

رعایت استانداردهای پارامترهای شیمیایی آب از این جهت مهم است که هم سلامت شناگران به خطر نمی‌افتد و هم طول عمر استخر و تجهیزات استخری افزایش پیدا می‌کند. کارشناسان و متخصصین میزان مناسب ORP آب استخر را بین 1 تا 3 ppm  و میزان PH آب استخر را بین 7.2 تا 7.8 (استانداردترین حالت 7.2 تا 7.6 ppm) برآورد کرده‌اند.

زمانی که مقادیر این دو پارامتر کاهش پیدا کند، دستگاه دوزینگ پمپ وظیفه تزریق آنها را به آب استخر دارد. به طور معمول کنترل پنل و سل دستگاه کلرزن نمکی با هم تولید و عرضه می‌شوند و سنسور ORP، PH و دوزینگ پمپ را باید به طور مجزا تهیه نمایید.

استفاده از کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی هم هزینه های جاری کلرزنی به روش سنتی را کاهش می دهد هم برای سلامت شناگران یک روش اصولی گندزدایی استخر است.
استفاده از کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی هم هزینه های جاری کلرزنی به روش سنتی را کاهش می دهد هم برای سلامت شناگران یک روش اصولی گندزدایی استخر است.

اما شیوه عملکرد این اجزا در کنار هم برای استخرهای عمومی و خصوصی به چه شکل است؟

شیوه کار دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی  و خصوصی:

تمامی قطعاتی که در بالا نام برده شد مانند اجزای بدن هر کدام وظیفه جداگانه ای داشته اما کاملا به هم مرتبط بوده و فعالیت هر کدام بدون دیگری هیچ معنایی ندارد. تهیه کنترل پنل و سل دستگاه کلرزن نمکی بدون وجود سنسورها و دوزینگ پمپ صرفا یک طرف  است.

کنترل پنل کلرزن نمکی یک صفحه نمایش است که به شما امکان کنترل میزان کلر، PH و تنظیم آن را می‌دهد. علاوه بر این کنترل پنل دارای تایمر برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی فرایند کلرزدن را نیز دارد. با نصب کنترل پنل شما می‌توانید تنظیمات اولیه را از طریق دکمه یا صفحه تاچ کلرزن نمکی به دستگاه اعمال کنید.

لازم به ذکر است که کلرزن‌های نمکی در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که برخی دارای صفحه تمام لمسی و برخی دکمه‌ای هستند.

صفحه نمایشگر کنترل پنل به شما مقدار کلر، مقدار PH و سایر پارامتر های شیمیایی را نشان می‌دهد و شما می‌توانید از این طریق به دستگاه فرمان دهید تا هر زمان این مقادیر از حد استاندارد  کمتر شد، با توجه به دستوراتی که به دستگاه می‌دهید از طریق فرمانی که به دوزینگ پمپ صادر می‌کند، این پارامترها به آب اضافه می‌شود.

در صورتی که میزان کلر آب استخر کاهش پیدا کند سل دستگاه کلرزن نمکی از کنترل پنل فرمان تولید کلر را دریافت می‌کند.

به این طریق آب استخر وارد سل شده و طی فرآیند الکترولیز نمک موجود در آب استخر NACL شکسته شده CL به آب استخر تزریق شده و NA  درون دستگاه باقی می ماند تا دوباره کلر cl پس از ضدعفونی کردن آب استخر مجدد وارد سل شده، NACL را تشکیل داده و فرایند الکترولیز بار دیگر انجام شود.

به این طریق نمک هیچگاه از بین نخواهد رفت و نیازی به اضافه کردن مداوم نمک به آب استخر نیست.

تنها در هنگام فرایند بکواش فیلتر یا اگر بنا به ضرورت مجبور به تخلیه آب استخر شدید نیاز به اضافه کردن مجدد نمک به آب استخر است؛ کنترل پنل نشانگر کمبود نمک نیز دارد.

سنسورهای PH و ORP نیز همانطور که بیان شد سنسورهای شناسایی دو پارامتر مهم آب استخر هستند، که در صورت کاهش دستگاه دوزینگ پمپ این پارامترها را به آب اضافه می‌کند.

نمکی که مناسب دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی  و خصوصی است نمک خاص و صنعتی و متفاوت از نمک خوراکی‌ است. این نمک موجب شوری بیش از اندازه آب استخر شما نمی‌شود.

کلر زنمکی در استخرهای خصوصی هم می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند و تعادل شیمیایی آب استخر شما را به صورت اتوماتیک برقرار نماید.
کلر زنمکی در استخرهای خصوصی هم می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند و تعادل شیمیایی آب استخر شما را به صورت اتوماتیک برقرار نماید.

مزایا و معایب دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی  و خصوصی

دستگاه کلرزن نمکی روشی نوین برای فرایند گندزدایی آب استخر است که نسبت به سایر روش‌ها چون قرص و پودر کلر دارای مزیت‌های زیر می‌باشد:‌

  1. تسهیل فرایند کلرزنی:

با استفاده از کلرزن نمکی همواره میزان کلر آب استخر شما در حالت استاندارد بوده و دیگر نیاز به محاسبه دستی دوز قرص یا پودر کلر و صرف زمان برای سنجش پارامترهای شیمیایی آب استخر به وسیله کیت نیست.

  1. حفظ ساختار آب:

اضافه کردن مقادیر نادرست از مواد شیمیایی ضدعفونی آب استخر می‌تواند باعث ایجاد سختی در باف آب استخر شود درحالی کلرزن نمکی با سنجش دقیق پارامتر ها و اضافه کردن دوز مناسب از هر کدام ساختار آب را حفظ می‌نماید.

  1. صرفه جویی در هزینه:

استفاده از کلرزن نمکی شما را از صرف هزینه مداوم برای تهیه قرص یا پودر کلر بی‌نیاز می‌کند.

  1. عملکرد خودکار:

پس از آنکه کلرزن نمکی نصب و راه اندازی شد کلیه فرایندهای کلرزنی به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به حضور شما در کنار دستگاه نیست.

  1. حذف عوارض کلر:

همانطور که می‌دانید در استخرهای عمومی معمولا به دلیل تعداد زیاد شناگران و یا استخرهای خصوصی که مداوم استفاده می‌شوند فرایند ضدعفونی آب استخر به وسیله کلر به طور مداوم انجام می‌شود. حجم زیاد کلر در این این استخرها موجب بروز حساسیت‌های پوستی و سوزش چشم می‌شود. حتی بوی کلر در برخی مواقع می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. استفاده از کلرزن نمکی برای ضدعفونی آب استخر دیگر مشکلاتی از قبیل: بوی کلر، بروز مشکلات و حساسیت‌های پوستی و … را ندارد.

شاید بتوان تنها عیب دستگاه کلرزن نمکی را قیمت آن نسبت به سایر روش‌های کلرزن نمکی دانست. با این وجود استفاده از کلرزن نمکی همانطور که در مزایا بیان شد، هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد.

استفاده از دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی

همه‌ی ما تجربه شنا در استخرهای عمومی چون استخرهای مجموعه‎های ورزشی، هتل‌ها و پارک‌های آبی داریم و بعضا با مشکلاتی چون بوی بد کلر، سوزش چشم و حساسیت پوستی و مشکل در شنا به علت سنگینی بافت آب را داشته‌ایم.

استفاده از کلرزن نمکی در این استخرها می‌تواند موجب رفع تمامی این مشکلات و رضایت بیشتر شناگران شود و موجب صرفه جویی در زمان برای فرایند گندزدایی آب استخر شود.

معرفی دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی

دستگاه کلرزن نمکی BSPOOL ساخت کشور اسپانیا یکی از بروزترین دستگاه‌های کلرزن نمکی است که در ظرفیت‌های مختلفی تولید ‌می‌شود.

مدل کلرزن نمکی تولید شده برای استخرهای عمومی سری PRO نام دارد.

دستگاه BSPOOL_PRO در سه مدل PRO50، PRO100 و PRO150 متناسب با استخرهای عمومی با ابعاد 180  تا 400  مترمکعب طراحی و ساخته شده است.

این مدل کلرزن نمکی دارای صفحه نمایش دیجیتال است که قابلیت کنترل و تنظیم هوشمن کلر و PH را دارد.

دستگاه کلرزن نمکی BSPOOL_PRO همچنین دارای محفظه الکترولیز با طول عمر 10 هزار ساعت و مجهز به کنترل پنل با درجه حفاظت مکانیکی IP65 است.

نکته ای که این دستگاه کلرزن نمکی را نسبت به سایر دستگاه ‌ها متمایز می‌کند استفاده از تکنولوژی پاورسوئیچ در این دستگاه می‌باشد؛ که سبب مصرف برق کمتر و صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به دارا بودن سیستم هشدار اتوماتیک هنگام کمبود یا زیاد شدن نمک)، سیستم قطع خودکار (هنگام قطع شدن جریان آب سیستم تصفیه) و دارا بودن مد شک کلر اتوماتیک نیز اشاره کرد.

استفاده از دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای خصوصی

شاید در برخورد اول به نظر برسد که دستگاه کلرزن نمکی صرفا مختص به استخرهای عمومی و برای استخرهای بزرگ است؛ اما این تصور کاملا غلط بوده و استفاده از دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای خصوصی یک روش جایگزین مناسب و کاربردی به جای استفاده از قرص و پودر کلر است.

استفاده مداوم از قرص کلر در استخرهای خصوصی برای ضدعفونی آب استخر علاوه بر بروز عوارضی چون حساسیت‌های پوستی و سوزش چشم، با برهم زدن ساختار آب می‌تواند به تجهیزات استخری شما نیز آسیب وارد نماید.

بنابراین استفاده از دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای خصوصی علاوه بر کاهش زمان نگهداری استخر موجب صرفه جویی در هزینه‌های شما با کاهش مواد شیمیایی ضدعفونی آب استخر نیز می‌گردد.

کاهش مواد شیمیایی علاوه بر آنکه موجب حفظ سلامتی شناگران می‌شود؛ آسیب کمتری نیز به ظبیعت و محیط زیست وارد می‌کند.

معرفی دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای خصوصی

شرکت BSPOOL اسپانیا یکی از برترین تولیدکنندگان تجهیزات استخری در دنیا با هدف حفظ محیط زیست و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا اقدام به تولید دستگاه کلرزن نمکی BSPOOL_EVO BASIC مناسب برای استخرهای خصوصی نموده است.

که این مدل در ظرفیت‌های 10 تا 35 گرمی مناسب برای استخرهای 20 تا 140 مترمکعب طراحی شده است.

که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این کلرزن نمکی می‌توانید مقاله “کلرزن نمکی Evo basic” را مطالعه نمایید.

شیوه‌ی استفاده از دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی  و خصوصی کاملا مشابه یکدیگر است و تنها تفاوت دستگاه کلرزن نمکی مناسب برای استخرهای عمومی و خصوصی علاوه بر مقدار ظرفیت دستگاه، نوع سل و مقدار نمک مورد نیاز با توجه به ابعاد استخر است.

همانطور که بیان شد استفاده از دستگاه کلرزن نمکی برای استخرهای عمومی و خصوصی علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های حاصل از عرق بدن، مواد آرایشی و … با تولید و تزریق مداوم کلر، موجب کاهش هزینه‌های نگهداری آب استخر نیز می‌شود. از همین رو یک روش ایمن برای فرایند گندزدایی آب استخر به شمار می‌رود.

نکته مهمی که لازم است بدانید این است که کیفیت نمک مورد استفاده برای کلرزن نمکی و شیوه نگهداری شما از دستگاه در طول عمر دستگاه نقش اساسی دارد؛ لذا توصیه می‌شود علاوه بر خرید خود دستگاه از مراکز معتبر و دریافت گارانتی، نمک را نیز از تولیدکنندگان معتبر خریداری نمایید.

همچنین در خصوص استفاده و نگهداری دستگاه خود از کارشناسان مجرب راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله