تلفن : 73612-021

چرا کلرزن نمکی به صرفه تر است؟

گندزدایی آب استخر یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای استخرهای خانگی و عمومی انجام شود. علت اهمیت فرایند گندزدایی ازین جهت است که علاوه بر آلودگی‌های محیط که وارد آب شده و به انسان منتقل می‌شود، عرق بدن در آب نیز باعث ایجاد میکروارگانیسم هایی در آب استخر می‌شود؛ لذا فرایند گندزدایی برای حفظ بهداشت و سلامت شناگران بسیار ضروری است.دو روش کلی برای گندزدایی استخر وجود دارد استفاده از کلر زنی دستی یا کلرزن نمکی ! در ادامه به بررسی این موضوع که کدامیک از این کلررن ها هم برای شنا گر هم برای نگهداری استخر بصرفه تر و بهتر است می‌پردازیم.

چرا کلرزن نمکی مقرون به صرفه تر از کلر های معمولی برای گندزدایی استخر است !؟
چرا کلرزن نمکی مقرون به صرفه تر از کلر های معمولی برای گندزدایی استخر است !؟

روش‌های مختلفی برای گندزدایی آب استخر استفاده می‌شود که روش اول یا رایج ترین روش در بین استخرداران ، استفاده از کلر می‌باشد. کلر معمولا به دو شکل قرص کلر و پودر کلر تولید و عرضه‌ می‌شود.

پودر کلر مستقیما به آب اضافه شده اما قرص کلر را نمی‌توان مستقیما به آب استخر افزود و برای اضافه شدن قرص کلر شما نیاز به تجهیزاتی مانند کلرزن شناور یا کلرزن خطی دارید.

با وجود رایج بودن استفاده از کلر برای فرایند گندزدایی آب استخر اما این روش با مشکلاتی نیز همراه است.

  • پارامترهای شیمیایی آب مانند کلر باید به طور دوره‌ای سنجیده شود و میزان کلر باید حدود 1 میلی گرم در لیتر یا ppm 1 باشد.
  • موقع استفاده از کلر باید نکات ایمنی و دوز مناسب رعایت شود چرا که تماس کلر با پوست، ممکن است باعث بروز حساسیت‌های پوستی شده و مقدار زیاد کلر نیز باعث خشکی پوست و قرمز شدن چشم می‌شود.
  • علاوه بر این گاهی ترکیب عرق یا ادرار با کلر منجر به تولید ماده خطرناک کلروفرم می‌شود.

روش دوم برای گندزدایی آب استخر استفاده از دستگاه کلرزن نمکی است.

دستگاه کلرزن نمکی با تجهیز به سنسورهای هوشمند ph و orp و دارا بودن پنل هوشمند قابلیت سنجش پارامترهای شیمیایی را داشته و متناسب با آن کلر تولید می‌کند. کلرزن های نمکی از نمک موجود در آب کلر تولید می‌کنند به این شیوه که ابتدا سنسورهای ph و orp این مقادیر را سنجیده و کنترل پنل مقدار کمبود را مشخص می‌کند سپس آب از طریق لوله کشی وارد سل دستگاه کلرزن نمکی شده و طی فرایندی به نام الکترولیز، نمک (کلرید سدیم) را به گاز کلر تبدیل می کند و گاز کلر از طریق دستگاهی به نام دوزینگ پمپ وارد آب استخر می‌شود.

کلرزن های نمکی در ظرفیت‌های مختلفی منطبق با حجم استخر تولید می‌شوند؛ که شامل کنترل پنل (دکمه‌ای یا لمسی) و یک سل هستند. سنسورهای orp و ph و دوزینگ پمپ معمولا به صورت جداگانه عرضه می‌شوند.

قطعا در برخورد اول هزینه مجهز کردن استخر به سیستم گندزدایی کلرزن نمکی بیشتر از استفاده از قرص یا پودر کلر است. در حالی که کارشناسان استفاده از کلرزن نمکی را به صرفه تر از کلر می‌دانند.

در پاسخ به سوال “چرا کلر زن نمکی به صرفه تر است؟” لازم است توضیحات فوق را به صورت موردی بررسی نماییم:

فرایند تولید کلر در کلرزن نمکی کوتاه‌تر است!

در روش اول شما باید به طور منظم میزان کلر را سنجیده و به طور منظم دوز مناسبی از کلر را به آب استخر اضافه کنید. استفاده از کلرزن نمکی تمامی این مراحل را به صورت خودکار انجام داده و نیاز به نظارت مداوم بر استخر ندارد.

فرایند نگهداری تجهیزات استخر در هنگام استفاده از کلرزن نمکی آسانتر از استفاده از کلر است:

در حالی که فرایند  نگهداری کلرزن خطی بسیار ساده است اما حل نشدن درست قرص کلر می‌تواند به سیستم تصفیه شما آسیب جدی وارد نماید در حالی که سیستم کلرزن نمکی در صورتی که به درستی نگهداری شود بسیار مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارد.

سیستم کلر زن نمکی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد!

استفاده از کلر و انتشار گاز آن می‌تواند باعث آسیب به محیط زیست شود در حالی که کلرزن نمکی کاملا سازگار با محیط زیست طراحی و ساخته می‌شود و باعث کاهش مصرف مواد شیمیایی می شود.

کلر زن نمکی قابلیت تنظیم تولید کلر را دارد!

در روش اول، استفاده از کلر، شما نمی‌توانید به طور دقیق دوز صحیح کلر وارد شده به آب را محاسبه نمایید در حالی کلرزن نمکی دقیقا بر اساس کمبود کلر آب استخر، کلر تولید می‌کند.

کلرزن نمکی مناسب ترین راه برای گندزدایی استخر های عمومی و خصوصی است که شما می‌توانید برای همه استخر ها از آن استفاده نمایید.
کلرزن نمکی مناسب ترین راه برای گندزدایی استخر های عمومی و خصوصی است که شما می‌توانید برای همه استخر ها از آن استفاده نمایید.

به طور کلی استفاده از کلرزن نمکی در مقابل استفاده از قرص یا پودر کلر دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • کلر را به راحتی و به طور مداوم تولید و به آب استخر تزریق می‌کند.
  • باعث کاهش مواد شیمیایی ضد عفونی آب استخر می‌شود.
  • فرایند کلرزنی را تسهیل می‌کند.
  • بوی بد کلر را از بین می‌برد.
  • باعث بروز حساسیت های پوستی و سوزش چشم در اثر کلر نمی‌شود.
  • احتمال کدر شدن آب استخر را در اثر مصرف زیاد کلر کاهش می‌دهد.
  • باعث کاهش احتمال ایجاد جلبک در استخر می‌گردد.
  • از افزایش سختی آب در اثر مصرف زیاد کلر جلوگیری می‌کند.
  • باعث صرفه جویی در هزینه خرید مواد شیمیایی به سبب ویژگی‌های: کاهش احتمال جلبک و … می‌شود.
  • آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.
  • با توجه به مطالبی که گفته شد می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که استفاده از کلرزن نمکی باعث کاهش هزینه‌های جانبی نگهداری از استخر می‌شود.

چرا کلر زن نمکی به صرفه تر است؟

همانطور که گفته شد اولین مزیت اقتصادی استفاده از کلرزن نمکی کاهش هزینه‌های نگهداری استخر است.

درست است که هزینه تهیه و نصب دستگاه کلرزن نمکی بیشتر از هزینه اولیه تهیه کلر می‌باشد اما باعث کاهش هزینه خرید دوره‌ای کلر و مواد شیمیایی گندزدایی آب استخر مثل ضد جلبک، شفاف کننده و … می‌شود.

به طور متوسط باید هر دو ماه یکبار ( این عدد کاملا حدودی است و نسبت به میزان استفاده از استخر می‌تواند کمتر شود.) به استخر کلر اضافه کرد؛ که مجموع هزینه آن در سال بسیار بیشتر از نصب کلر زن نمکی خواهد شد. لازم به ذکر است که نمک لازم برای استفاده از کلرزن نمکی هم طی فرایند تولید کلر از بین نرفته و در سل باقی می‌ماند لذا نیاز به اضافه کردن مداوم نمک به آب استخر نیست. و این نمک دوباره با آب استخر باز می گردد و تا زمانی که شما آب استخر را تعویض ننمایید. می توانید با استفاده از کلر زن نمکی فرایند گندزدایی استخر را ادامه دهید.

”با توجه به هزینه های که طی دوسال میخواهید برای نگهداری شیمی آب استخر خود انجام دهید، می‌توانید یک دستگاه کلر زن نمکی تهیه نمایید که از سال سوم استخر شما را به صورت رایگان گندزدایی می نماید.”

همچنین با نصب کلرزن نمکی دیگر نیازی به نیروی انسانی برای سنجش دستی میزان کلر و خرید و  استفاده از کیت سنجش نیست.

بنابراین هم در هزینه های جانبی نگهداری استخر و هم در هزینه آب و انرژی صرفه جویی می‌شود.

کلرزن نمکی evo touch Bspool جدیدترین سیستم گندزدایی استخر با نمک است که به صورت اتوماتیک کلر و pH استخر را تنظیم و کنترل می‌کند.
کلرزن نمکی evo touch Bspool جدیدترین سیستم گندزدایی استخر با نمک است که به صورت اتوماتیک کلر و pH استخر را تنظیم و کنترل می‌کند.

نکته دیگر کاهش زمان نگهداری از استخر است. با استفاده از دستگاه کلر زن نمکی دیگر نیازی نیست شما به طور مداوم بر میزان کلر آب استخر نظارت داشته باشید و یا هزینه‌های زیادی را صرف اینکار نمایید. تمامی این موارد باعث می‌شود تا استفاده از کلر زن نمکی به صرفه تر از استفاده از کلر باشد.

اما مزیت اصلی دستگاه کلر زن نمکی در کنار سایر مزایایی که بیان شد سازگاری آن با محیط زیست است. قطعا هزینه‌های جبران خسارات ناشی از مواد شیمیایی که به طبیعت وارد می‌شود بسیار زیاد خواهد بود. علاوه بر این تهیه کلرهای بی کیفیت نیز می‌تواند برای سلامتی شناگران مضر بوده و هزینه‌های درمان سرسام آوری به همراه داشته باشد.

دستگاه کلر زن نمکی را همچنین می‌توان به سیستم هوشمند استخر نیز متصل نموده و بدون نیاز به حضور از راه دور نیز بر فرایند کلرزنی استخر و میزان پارامترهای شیمیایی آب نظارت داشت.

کلام آخر:

با تمامی این تفاسیر تهیه و نصب کلر زن نمکی بسیار به صرفه تر از روش رایج گندزدایی آب استخر است و متمایزترین ویژگی دستگاه کلر زن نمکی جلوگیری از آسیب به محیط زیست با کاهش مصرف مواد شیمیایی است. همچنین استفاده از کلر زن نمکی باعث می‌شود نه تنها مضرات کلر حذف بلکه آب خواص درمانی نیز پیدا کند.

مهمترین نکته در خصوص کلرزن‌های نمکی نصب صحیح و شیوه‌ نگهداری صحیح آن است.

بنابراین توصیه می‌شود ضمن تهیه دستگاه کلر زن نمکی از نمایندگی‌های معتبر و اخذ گارانتی، نصب و راه اندازی آن را به متخصصین مجرب بسپارید.

”در نهایت انتخاب شیوه‌ی گندزدایی آب استخر کاملا به شما بستگی دارد. اگر قصد دارید از کلر استفاده کنید حتما در هنگام استفاده از کلر از ماسک و دستکش استفاده نمایید. به طور دوره ای (حداقل هر دو هفته) به وسیله کیت های سنجش میزان کلر آب استخر خود را سنجیده و در صورت کاهش کلر مقادیر مورد نیاز کلر را به آب استخر اضافه کنید.

به هیچ عنوان قرص کلر را مستقیما درون آب نیاندازید و حتما از کلرزن شناور و یا کلرزن خطی استفاده کنید.

بهتر است کلرزن خطی را بعد از سیستم تصفیه خود نصب نمایید چراکه وارد شدن کلر به درون فیلتر می‌تواند باعث آسیب به تجهیزات سیستم فیلتراسیون استخر شما شود.

در صورتی که گاز کلر باعث سوزش چشمان شما شد حتما سریعا چشم خود را با آب شسته و در صورت بروز حساست های پوستی به پزشک مراجعه نمایید.

در خصوص استفاده از پودر کلر نیز علاوه بر رعایت نکات ایمنی چون استفاده از دستکش و … بهتر است ابتدا پودر را درون ظرفی با مقادیری آب طورکامل حل کرده و سپس با آب استخر اضافه نمایید.”

درخصوص نگهداری از دستگاه کلر زن نمکی نیز می‌توانید از کارشناسان مربوطه مشورت گرفته و راهنمایی های زیر را نیز رعایت فرمایید:

  • از نمک مرغوب برای راه اندازه کلرزن نمکی استفاده نمایید.
  • دفترچه راهنمای دستگاه را به طور کامل مطالعه نمایید.
  • رسوبات آب ممکن است به سل دستگاه کلر زن نمکی آسیب وارد کند بنابراین لازم است سل را دوره ای تمیز نمایید.
  • هنگامی که کنترل پنل کلر زن نمکی کاهش نمک آب استخر (در اثر عملیات بکواش فیلتر) را اعلام کرد، سریعا در خصوص اضافه کردن مقادیر مناسب نمک به آب استخر اقدام نمایید.
  • برای افزایش طول عمر و عملکرد بهتر کلرزن نمکی استخر این دستگاه باید تا زمانی که نمک به طور کامل در استخر ریخته شود، خاموش باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله