تلفن : 73612-021

انواع پمپ استخر

همان طور که می دانیم امروزه جا به جا کردن آب استخر از مرکز نیرو، بسیار مهم و ضروری است. بنابراین افراد برای جا به ایی آب از نیروی ساختگی بیرونی از انواع مختلف پمپ های استخر استفاده می کنند. اما یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از انواع پمپ استخر، توجه به محل قرارگیری آن ها می باشد. چرا که برخی از این پمپ ها روی زمین قرار گرفته اند. لذا لازم است ارتفاع آن ها پایین تر از ارتفاع و حجم آب باشد. انواع پمپ های استخر که دارای قطعاتی مانند پروانه، محفظه، موتور الکتریکی و…. هستند، جهت جا به جایی و انتقال آب استخر مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها برای تحت فشار قرار دادن آب استخر از نیروی ساختگی بیرونی کمک می گیرند و سبب جا به جایی و انتقال آب می شوند.

اگر چه انواع پمپ استخر از نیروی گریز از مرکز برای انتقال آب و تحت فشار قرار دادن آن استفاده می ‌کنند. اما می ‌توان گفت بیشترین فشار جهت انتقال آب به پمپ وارد می شود.

 

انواع پمپ‌ استخر شامل پمپ‌های تصفیه ، پمپ‌های آبرسانی، پمپ‌های نازل جکوزی و ... می‌شود.
انواع پمپ‌ استخر شامل پمپ‌های تصفیه ، پمپ‌های آبرسانی، پمپ‌های نازل جکوزی و … می‌شود.

 

نکته

از آنجایی که زمین به برخی از اجسام نیرو وارد می‌ کند و آن ها را به سمت خود جذب می ‌کند، دارای نیروی گرانشی است. بنابراین برخی از انواع پمپ استخر جذب نیروی گرانشی زمین می شوند. یعنی روی زمین نصب می شوند. لذا افراد می بایستی در استفاده از این نوع پمپ های استخر، آن ها را پایین تر از سطح و حجم آب استخر نصب کنند. علاوه بر این می توان گفت این نوع پمپ ها از طریق لوله آب استخر را انتقال می دهند.

امروزه انواع پمپ استخر جهت تصفیه آب آن ها مورد استفاده افراد قرار می گیرند. چرا که این نوع پمپ ها علاوه بر قدرت و کیفیت بسیار بالا، از فشار مناسبی جهت انتقال آب استخر و شفاف سازی آن برخوردار می باشند. بنابراین کاربرد ها و قابلیت ‌های انواع پمپ های استخر را نمی توان نادیده گرفت.

 

 

 معرفی انواع پمپ استخر

افراد با توجه به حجم آب استخر خود از میان انواع پمپ ها، پمپ های استخر مناسب و مورد نیاز خود را خریداری می کنند. این وسایل بر اساس قابلیت و کاربردی که دارند، دارای انواع مختلفی هستند. اما می ‌توان گفت ویژگی مشترک این پمپ ها هد پمپ استخری است که افت فشار را هنگام انتقال آب استخر کنترل می کند. علاوه بر این، هنگام عبور آب استخر از لوله ها و اتصالات، افت فشار ایجاد می شود که پمپ استخر وظیفه جبران این افت را دارد. پمپ های استخر بر اساس میزان سرعتی که دارند، در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند که عبارت اند از: پمپ های استخر دو سرعته، پمپ های استخر تک سرعته و پمپ های استخر سرعت متغیر و غیره.

 

پمپ IML  و پمپ sepeck
پمپ IML و پمپ sepeck

 

بررسی دقیق تر این دستگاه

برای معرفی کامل تر انواع پمپ استخر در ادامه آن ها را بیان می کنیم:

  • پمپ های استخر یک دور: این نوع پمپ های استخر دارای سرعت گردش ثابت هستند. همچنین می توان گفت با استفاده از یک دور خاص حرکت می کنند. بنابراین در گذشته بیشتر از این نوع پمپ های استخر استفاده می کردند. اما امروزه کاربرد بسیاری در انتقال آب استخر ندارد. چرا که فقط با یک دور کار می کنند.
  • پمپ های استخر دو دور: این نوع پمپ ها نسبت به پمپ های استخر تک دور از توانایی و قابلیت های بیشتری برخوردار هستند. چرا که در دو دور خاص کار می کنند. یعنی افراد می توانند متناسب با نیاز خود از دور کند و یا دور تند این نوع پمپ استفاده کنند. بنابراین می توان گفت یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای این نوع پمپ، کاهش مصرف برق می باشد.
  • پمپ های استخر با دور متغیر: از میان انواع پمپ استخر، این نوع پمپ از قابلیت های پیشرفته و جدید تری برخوردار است. چرا که دارای دور متغیر و سرعت متنوع است. بنابراین علاوه بر داشتن قدرت بسیار بالا، صدای کمتری دارد. اما قیمت گران این پمپ را نمی توان نادیده گرفت.

 

 

بررسی وظایف پمپ استخر

در استخر یکی از مهم ترین سیستم ها استفاده از انواع پمپ جهت شفاف سازی و تصفیه آب می باشد. بنابراین عملکرد یک استخر به عملکرد و راندمان پمپ های استخر وابسته است. پس هرچه پمپ های استخر از راندمان و قدرت بهتری برخوردار باشند، عملکرد آن بهتر خواهد بود. از آنجایی که سیستم پاکیزگی و نظافت استخر بدون پمپ نمی تواند کار کند، پمپ های استخر دارای وظایفی می باشند. لذا از مهم ترین وظایف انواع پمپ استخر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. این پمپ ها زمانی که افت فشار در سیستم های گرمکن و انتقال آب از لوله ها ایجاد شود، آن را جبران می کنند.
  2. با استفاده از این پمپ ها و گردش آب، پاکسازی استخر انجام می شود.
  3. پمپ های استخر از کدر شدن آب و خزه بستن کف استخر جلوگیری می کنند.
  4. شفاف سازی و تصفیه آب استخر از هرگونه ذرات معلق و موادی که دارای ناخالصی هستند.

انواع پمپ استخر در کنار وظایفی که دارند، از مزایا و ویژگی هایی نیز برخوردار می باشند. بنابراین یکی از مهم ترین مزایا و ویژگی پمپ های استخر، راندمان و کیفیت بسیار بالای این سیستم ها می باشد. همچنین آن ها با سرعت متغیر و صدای بسیار کم به تصفیه و شفاف سازی آب استخر ها می پردازند. دیگر مزایا و ویژگی های پمپ استخر عبارت اند از: گردش آب استخر، گردش آب جکوزی ها، گردش آب در پارک های آبی و…. پس افراد در انتخاب انواع پمپ های استخر می ‌بایستی وظایف و قابلیت های آن ها را در نظر بگیرند. چرا که می توانند از میان انواع مختلف این پمپ ها، بهترین مورد را متناسب با نیاز خود انتخاب و خریداری کنند.

 

 

 زمان استفاده از پمپ

همان ‌طور که می‌ دانیم پمپ های استخر پیوسته در حال کار کردن هستند. بنابراین ممکن است طول عمر آن ها کوتاه شود. چراکه استفاده طولانی مدت از آن ها سبب افت عملکرد شان می شود. لذا افراد می بایستی در طول روز ساعتی را به استراحت پمپ های استخر اختصاص دهند. با استراحت دادن به پمپ ها، علاوه بر اینکه طول عمر آن ها افزایش پیدا می کند. در مصرف برق نیز صرفه جویی می شود.

به همین منظور افراد می توانند در ساعتی از شبانه روز که مصرف برق بسیار بالا است، این پمپ ها را خاموش کنند و به آن ها استراحت دهند. پس زمان استفاده از انواع پمپ استخر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معمولاً در استخر های شلوغ و پر رفت و آمد زمانی برای استراحت دادن به پمپ های گردش آب استخر وجود ندارد. بنابراین افراد لازم است در این نوع استخر ها از چند نوع پمپ گردش آب استفاده کنند. همچنین سیستم ها دچار آسیب و مشکل نمی شوند. از طرفی افراد می ‌توانند با استفاده از چند نوع پمپ استخر، ساعت کار کردن آن ها را تقسیم بندی کنند. با این روش هیچ فشاری به پمپ ها وارد نشده و عملکرد آن ها دچار اختلال نمی شود.

در پمپ های خانگی نیز افراد می بایستی بهترین زمان استفاده از انواع پمپ استخر را رعایت کنند. بنابراین می بایستی سه الی چهار ساعت در شبانه روز از پمپ گردش آب در استخر های خانه خود استفاده کنند. یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از انواع پمپ های گردش آب استخر، توجه به ساعت کاری آن ها می باشد. چرا که افراد می توانند با در نظر گرفتن ساعت کاری پمپ ها، به تصفیه آب استخر و شفاف سازی آن ها بپردازند.

جنس بدنه پمپ استخر

از آنجایی که در آب استخر ها از مواد شیمیایی مانند کلر استفاده می شود، جنس بدنه انواع پمپ استخر می‌ بایستی بسیار مقاوم و مستحکم باشد. پمپ‌های استخری با استفاده از فایبرگلس تولید می‌شوند تا در برابر سایش و خوردگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار شوند.

همچنین در برابر مواد اسیدی و کلری که در آب استخر وجود دارد، از خود مقاومت نشان می دهد.  همچنین می توان گفت این مواد راندمان و قدرت پمپ ها را در برابر درجه حرارت آب استخر افزایش می دهند. به همین منظور است که پمپ های استخر طول عمر بسیار بالایی دارند و افراد در طولانی مدت از آن استفاده می کنند.

 

یکی از نکات اصلی در انتخاب انواع پمپ استخر، توجه به جنس بدنه و قطعات تولیدی آن ها می باشد. علاوه بر این افراد جهت شفاف سازی و گردش آب استخر های خود لازم است پمپ هایی با بهترین ویژگی و قابلیت ها را خریداری کنند. چرا که هرچه عملکرد و کارایی پمپ ها بیشتر باشد، عملکرد استخر نیز بهتر خواهد بود.

از طرفی هم، هیچ گونه افت فشار در عبور آب از لوله ها ایجاد نمی شود. در حال حاضر پمپ های استخر با برند های مختلفی در داخل و خارج کشور تولید می‌ شوند. در نتیجه افراد می توانند با مراجعه به سایت ها و فروشگاه های معتبر این وسایل، بهترین برند آن را متناسب با نیاز خود خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مقاله